آنچه از سکته قلبی نمی دانید

دکترنامه/ کهگیلویه و بویراحمد بیماری های قلبی عروقی با 18.6 میلیون مرگ در سال همچنان عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. البته این بیماری در کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد روند افزایشی دارد. این گروه از بیماری ها علل مختلفی مانند سیگار کشیدن، دیابت، فشار خون بالا، چاقی، آلودگی هوا، کم تحرکی و تغذیه نامناسب دارند.

دکتر مریم شهامت، متخصص قلب و عروق در گفت وگو با دکترنامه گفت: مهمترین علامت سکته قلبی، درد قفسه سینه است که بیشتر آن شامل درد بین ناف و فک پایین است، به این معنی که هر دردی در این ناحیه، به خصوص در افراد مسن، ممکن است تنها سردرد (درد شکمی) باشد. این علامت می تواند یکی از علائم بیماری قلبی و حمله قلبی باشد.

درد ممکن است در فک باشد یا ممکن است دو اندام فوقانی را درگیر کند که شایع‌ترین علت درد است، اما حمله قلبی می‌تواند علائم دیگری مانند تنگی نفس، احساس سنگینی در قفسه سینه و فشار در قفسه سینه. قفسه سینه یا خستگی.”

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: گاهی ممکن است بیماران هیچ علامتی نداشته باشند و دچار سکته مغزی شوند که به آن حمله قلبی بدون علامت می گویند و این نوع سکته بیشتر در افراد مسن، افراد دیابتی و افراد مبتلا به نارسایی کلیه دیده می شود.

دکتر. شهامت بیان می کند که عوامل متعددی برای حمله قلبی وجود دارد: یکی از این عوامل می تواند ارثی باشد، سابقه خانوادگی بیماری قلبی، دیابت، فشار خون بالا، کهولت سن، استعمال دخانیات، سبک زندگی بد مانند عدم تحرک، استرس روحی، رژیم غذایی نامناسب، استفاده از فست فودها و غذاهای چرب. یک فرد به یک شریان مسدود شده، که می تواند منجر به حمله قلبی شود.

وی در خصوص پیشگیری از سکته قلبی ادامه داد: برخی از عوامل مانند افزایش سن و جنسیت (از آنجایی که سکته قلبی در آقایان شایع تر است) و سابقه خانوادگی قابل تغییر نیست اما برخی از جمله کنترل فشار، کنترل قند خون، رژیم غذایی کم چرب می تواند برای جلوگیری از حملات قلبی تغییر کند.

متخصص قلب و عروق می گوید: علل سکته قلبی دائمی است و آلارم هایی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشیم زیرا ممکن است در آینده بیمار دچار سکته شود، مثلاً بیمار می گوید چند وقت پیش دو یا سه کیلومتر پیاده روی کردم و آنجا بود. مشکلی نبود، اما الان باید 500 متر راه بروم چون درد قفسه سینه دارم، خسته هستم یا احساس تنگی نفس دارم، باید بنشینم و استراحت کنم و بعد ادامه بدهم که این زنگ خطر است و مردم اینجا باید به دکتر و منتظر سکته مغزی نباشید زیرا هم برای بیمار و هم برای پزشک مشکل خواهد بود.

دکتر شهامت تاکید کرد: اگر بیمار علائمی مانند خستگی، تنگی نفس یا درد قفسه سینه داشته باشد که در اثر فعالیت یا استرس عصبی تشدید شود و به قدری شدید شود که مجبور شود بنشیند و استراحت کند و سپس بهبود یابد و دوباره راه برود، هشداری است که بیمار دچار شده است. سکته قلبی است و باید به پزشک متخصص مراجعه کند، بنابراین پزشکان پیگیری می‌کنند و رگ‌های بسته را پیدا می‌کنند و قبل از اینکه بیمار سکته کند، رگ‌ها را باز می‌کنند و این بعد درد مزمن است.

وی بیان کرده است: اگر همان بیمار با علائم سکته مزمن و ویزیت های طولانی مدت به پزشک مراجعه نکند، تنگی شریانی آنقدر شدید می شود که بیمار ممکن است درد و ناراحتی شدید در قفسه سینه (حتی از ناف تا فک پایین) احساس کند. زاویه) و مجبور کردن بیمار به بیمارستانی که در آن سکته مغزی دیگری رخ داده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: دردی که زنگ خطر است با استراحت و قرص های زیر زبانی افزایش می یابد و بیمار با آن سازگار می شود و زمان را از دست می دهد.

دکتر شهامت ادامه داد: در 90 درصد موارد سکته مغزی آنقدر شدید است که بیمار را به بیمارستان می برد و تحت درمان قرار می گیرد.

وی در خصوص ارتباط کرونا با سکته قلبی تاکید کرد: یکی از عوارض بیماری عروق کرونا ویروس، لخته شدن خون در رگ ها از جمله قلب، مغز و ریه است و مواردی وجود دارد که بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونا ویروس علائم حمله قلبی را تجربه می کنند.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در مورد شایع ترین علل سکته قلبی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: رژیم غذایی شایع ترین عامل سکته قلبی در این استان است زیرا در گذشته تحرک و تحرک مردم این استان زیاد بود اما اکنون و در سال های اخیر از یک جامعه فعال به یک جامعه تک همسری با تغذیه نامناسب و مصرف زیاد گوشت قرمز. و فست فود

دکتر شهامت بیان کرد: یکی دیگر از دلایل سکته قلبی در استان کهگیلویه و بویراحمد نبود دیابت جدی و فشار خون بالا است.

وی بیان کرده است: اگر فردی در حین فعالیت احساس درد، سنگینی در قفسه سینه، تنگی نفس و ناراحتی در قفسه سینه کرد و با استراحت بهبود یافت، سریعاً به پزشک مراجعه کند زیرا در صورت سکته قلبی اولین عارضه سکته مغزی مرگ در همان ساعت اول است. و کسانی که زندگی می کنند از عوارضی مانند نارسایی قلبی رنج می برند که دیگر به درستی کار نمی کند.

انتهای پیام/