عمومیکسب و کار ویژه

چرا لپ تاپ دو کارت گرافیک دارد؟

در این مقاله شما را با نکات کاربردی مهم برای استفاده از دو کارت گرافیک در لپ تاپ آشنا می کنیم. به دلایل مختلف ممکن است کارت گرافیک لپ تاپ شما پاسخگوی نیاز شما نباشد و به کارت گرافیک ثانویه و خرید آن نیاز داشته باشید و به دنبال قیمت rtx 4090  باشید. در این صورت می توانید کارت گرافیک دیگری را بر اساس مدل مادربرد لپ تاپ خود و سایر مشخصات فنی نصب کنید.

با این حال، نکات و ملاحظاتی وجود دارد که باید در مورد استفاده از دو کارت گرافیک در لپ تاپ های ایسوس و سایر برندها بدانید. در زیر، نحوه نصب دو کارت گرافیک در لپ تاپ و نحوه جابجایی بین آنها را بررسی کرده ایم، در حالی که مزایا و معایب این تلاش را نیز پوشش می دهیم. در صورت نیاز به راهنمایی یا خدمات حرفه ای تری در این زمینه، تیم تعمیرات لپ تاپ با نمایندگی مرکز سخت افزار ایران ایسوس در کنار شماست.

استفاده از دو کارت گرافیک در لپ تاپ

اگر می خواهید از یک کارت گرافیک مجزا در لپ تاپ خود استفاده کنید، سیستم شما باید مشخصات خاصی داشته باشد. اول اینکه پردازنده لپ تاپ شما باید pcmag یا Nvidia باشد تا هنگام نصب کارت گرافیک دوم مشکلی پیش نیاید. راه حل گرافیکی AMD CrossFire نام دارد در حالی که راه حل Nvidia SLI CrossFire نامیده می شود.برای هر یک از این راه حل ها، کامپیوتر باید یک مادربرد سازگار و یک مادربرد با اسلات گرافیکی zotac داشته باشد. تا زمانی که این مشکل مشخص نشده است، از دو کارت گرافیک در لپ تاپ خود استفاده نکنید.

مزایا و معایب استفاده از کارت گرافیک ثانویه در لپ تاپ

اولین و مهمترین مزیت استفاده از کارت گرافیک ثانویه در لپ تاپ شما بهبود عملکرد بازی است. با نصب کارت گرافیک دوم، بازی های رایانه شخصی می توانند با نرخ فریم و وضوح بالاتر، با فیلترهای اضافی و در نتیجه کیفیت بالاتر اجرا شوند. در حالی که اکثر کارت‌های گرافیک بازی را با وضوح 1080p ارائه می‌کنند، با دو کارت گرافیک می‌توانید بازی‌های با وضوح بالاتر را به راحتی اجرا کنید. این ویژگی در مانیتورهای 4k بسیار مهم است. اما استفاده از دو کارت گرافیک در لپ تاپ معایبی دارد. اولاً طبق مدل نمودار دوم، این کار می تواند گران باشد. مسئله دیگر این است که برخی از بازی ها هنگام استفاده از دو کارت گرافیک، عملکرد خوبی ندارند.

نحوه نصب کارت گرافیک دوم بر روی لپ تاپ

اکنون که مزایا و معایب استفاده از دو کارت گرافیک در لپ تاپ خود را می دانید، باید بدانید که چگونه یک کارت گرافیک ثانویه را در دستگاه خود نصب کنید.بعد از اینکه تشخیص دادید پردازنده و منبع تغذیه لپ تاپ شما قابلیت نصب کارت گرافیک جدید را دارد، باید درایورها را از سیستم خود حذف کنید.

به بخش مدیریت لپ تاپ بروید و در قسمت Display Adapters، GPU را که می خواهید حذف کنید انتخاب کنید. کلیک راست کرده و گزینه uninstall را انتخاب کنید. سپس دستگاه را خاموش کرده و از برق بکشید. برای دسترسی به مادربرد و اسلات های PCI، باید قاب لپ تاپ را باز کنید. حالا کابل بین منبع تغذیه و کارت گرافیک را جدا کرده و کارت گرافیک دوم را زیر کارت موجود نصب کنید.

سپس GPU جدید را با اسلات دوم PCI Express تراز کنید و کارت را به آرامی در جای خود قرار دهید. هنگامی که کارت به درستی قرار گرفت، آن را ببندید و تمام کانکتورها و قطعات حذف شده لپ تاپ را نصب کنید. درایور پردازنده گرافیکی سازنده را دانلود کنید و در نهایت می توانید از دو کارت گرافیک روی لپ تاپ ایسوس خود استفاده کنید.

کارت گرافیک لپ تاپ ایسوس را به اینتل و انویدیا تغییر دهید

برای استفاده از دو کارت گرافیک در لپ تاپ ایسوس باید با نحوه تعویض قطعات آشنا باشید. تعویض کارت گرافیک می تواند از اینتل به انویدیا یا از اینتل به AMD باشد.روش کلی کار در هر دو مورد یکسان است. اما برخی از گزینه ها ممکن است متفاوت باشد. برای جابه‌جایی بین کارت‌های گرافیک اینتل و انویدیا، باید درایورهای هر دو پردازنده گرافیکی روی سیستم نصب شوند.

سپس روی دسکتاپ کلیک راست کرده و وارد کنترل پنل Nvidia شوید. سپس بر روی گزینه NVIDIA Control Panel کلیک کنید. در صفحه جدید گزینه تنظیمات را مشاهده می کنید، روی گزینه Manage 3D Settings کلیک کنید. در تب Global Settings در لیست Preferred graphics processor گزینه Automatically select را انتخاب کنید تا در صورت نیاز سیستم عامل بین دو کارت گرافیک جابجا شود.

لپ تاپ ایسوس کارت های گرافیک اینتل و AMD را تعویض می کند

یکی دیگر از گزینه های استفاده از دو کارت گرافیک در لپ تاپ، سوئیچ بین اینتل و AMD است. پانل کنترل در این سیستم ها مرکز کنترل Radeon نامیده می شود. برای انجام تنظیمات در این قسمت روی دسکتاپ کلیک راست کرده و گزینه (AMD PADEON SETTINGS) را انتخاب کنید. حال باید با کلیک بر روی گزینه Preferences و سپس انتخاب گزینه Radeon Additional Settings تنظیمات لازم را برای سوئیچ گرافیکی لپ تاپ خود انجام دهید.اکنون می توانید با استفاده از گزینه «افزودن» برنامه مورد نظر را به لیست اضافه کنید.

پس از افزودن برنامه یا بازی مورد نظر، گزینه مقابل برنامه یا بازی را روی حالت High Performance Mode قرار دهید. در نهایت روی Apply کلیک کنید تا تنظیمات شما ذخیره شود.

کارت گرافیک لپ تاپ اینتل و انویدیا را تعویض کنید

تعویض کارت گرافیک می تواند از اینتل به انویدیا یا از اینتل به AMD باشد. تا زمانی که این کار را انجام ندهید، نمی توانید از دو کارت گرافیک در لپ تاپ خود استفاده کنید. روش کلی کار در هر دو مورد یکسان است. اما برخی از گزینه ها ممکن است متفاوت باشد. برای جابه‌جایی بین کارت‌های گرافیک اینتل و انویدیا، باید درایورهای هر دو پردازنده گرافیکی روی سیستم نصب شوند. سپس روی دسکتاپ کلیک راست کرده و وارد کنترل پنل Nvidia شوید.

سپس بر روی گزینه NVIDIA Control Panel کلیک کنید. در صفحه جدید گزینه تنظیمات را مشاهده می کنید، روی گزینه Manage 3D Settings کلیک کنید. در تب تنظیمات جهانی، گزینه Automatically select را از لیست پردازنده گرافیکی ترجیحی انتخاب کنید. به این ترتیب سیستم عامل هر زمان که نیاز باشد به طور خودکار بین دو کارت گرافیک سوئیچ می کند.

جابه‌جایی بین کارت‌های گرافیک اینتل و AMD
گاهی اوقات برای استفاده از دو کارت گرافیک در لپ تاپ، باید بین اینتل و AMD سوئیچ کنید. نکته جالب این است که کنترل پنل در این سیستم ها با نام Center Control Radeon شناخته می شود.روی دسکتاپ کلیک راست کرده و (AMD PADEON SETTINGS) را انتخاب کنید.

سپس برای ادامه تنظیمات، گزینه “Preferences” را فشار داده و پس از انتخاب گزینه “Radeon Additional Settings” تنظیمات لازم را برای سوئیچ های گرافیکی لپ تاپ خود انجام دهید. برای افزودن برنامه های مورد نیاز روی Add کلیک کنید. پس از افزودن برنامه یا بازی مورد نظر، گزینه مقابل برنامه یا بازی را روی حالت High Performance Mode قرار دهید. فراموش نکنید که برای ذخیره تنظیمات، گزینه “اعمال” را انتخاب کنید.

دکمه بازگشت به بالا