عمومیکسب و کار ویژه

چگونه سوله ارزان بسازیم؟

انواع روش های ساخت سوله مناسب

قبل از ساخت سوله این را بدانید که، هر سوله ای که قرار است ساخته شود نیاز به تایید سازمان نظام مهندسی آن منطقه با توجه به شرایط و اقلیم آن محل می باشد. برای ساخت هر سوله ابتدا می بایست تمام جزئیات در دفترچه ثبت شده و توسط سازمان نظام مهندسی تایید شود. بنابراین حتما باید را متناسب با کار خود انتخاب کرده و به تایید سازمان نظام مهندسی برسانید. در ادامه مسائل بسیار زیادی در ساخت سوله وجود دارد که رعایت آن سبب افزایش استحکام و کارایی سازه می گردد. همینطور عدم رعایت آن سبب افت کیفیت سازه می شود. یکی از این مسائل میزان بار وارد شده بر ساختمان و اسکلت فلزی است.

بارهای وارد شده می توانند ناشی از وزش باد، بارش برف و یا بلایایی مانند زلزله باشند. تمامی این موارد با توجه به محل و محیط اجرای پروژه متفاوت بوده و به روش خاصی محاسبه می شود. موارد مهم بعدی در ساخت سوله محل قرار گیری ستون ها و فوندانسیون ها و همچنین تعداد دهانه و قاب های مورد نیاز می باشد. بررسی زمین محل احداث از مهمترین مواردی است که می بایست در ساخت سوله مورد توجه قرار گیرد. پس از بررسی های به عمل آمده، طراحی انجام شده و فرایند ساخت سوله آغاز می شود.

ساخت انواع سوله برای صنایع مختلف

ساخت سوله خرپایی

سوله های خرپایی سازه هایی هستند که به جای تیر ورق و آهن آلات از پروفیل در اشکال هندسی مختلف ساخته می شوند. در سوله های خرپایی وزن و میزان فولاد مصرفی در سازه هایی با دهانه ی بزرگتر از ۱۵ متر به مراتب کمتر از سوله های تیر ورقی هستند. وزن سازه های خرپایی نسبت به سوله های سنگین بسیار سبک تر و کم هزینه تر است. از دیگر ویژگی های سوله های خرپایی جداسازی راحت قطعات و انتقال آن ها به مکان های جدید می باشد. همه این ویژگی ها سوله خرپایی را در دسته سوله های سبک قرار داده است.

سوله های خرپایی، دارای ستون میانی نمی باشند. اما با این حال قابلیت نصب انواع جرثقیل ها را دارا می باشند. به علت ساختار هندسی و معماری که دارند. برخی مزایا و محاسنی همچون وزن پایین، مقاومت بالا، قابلیت جابجایی و هزینه پایین ساخت را در بر می گیرند. از این رو سوله خرپایی انتخاب بهتری نسبت به سایر سوله ها هستند.

ساخت سوله تیر ورقی

همانطور که نام این نوع سازه ها نشان می دهد، سوله های تیر ورقی، از تیر ورق ساخته می شوند. به علت بزرگ بودن دهانه و ابعاد طولی در ساختار این گونه سوله ها امکان استفاده از پروفیل وجود ندارد. تعبیه ستون در این سازه ها الزامی می باشد. قاب و ستون ها پس از جوشکاری، به کمک پیچ و مهره یا جوشکاری در محل نصب به دیگر قطعات متصل می شوند تا ساختار سازه تکمیل گردد.

در روش اتصال به صورت پیچ و مهره، مدت زمان مونتاژ، طولانی می شود ولی سازه مستحکم تر بنا خواهد شد. بنابر دلایلی اگر تصمیم بر جابجایی یا تغییر کاربری وجود داشته باشد، جداسازی قطعات، آسان و امکان پذیر خواهد بود.

باید بدانید که با افزایش طول دهانه، ابعاد و به طبع آن وزن سوله نیز افزایش می یابد. پس در این صورت ساخت سوله تیرورقی مقرون به صرف نبوده و سازه های خرپایی یا سبک گزینه خوبی برای جایگزینی می باشند.

ساخت سوله یو بی ام

برای ساخت سوله یو بی ام از ورق های گالوانیزه شکل داده شده استفاده می کنند. سوله یو بی ام نسبت به سوله های خرپایی و تیر ورقی عایق های خوبی در برابر حرارت و گرما می باشد. در پوشش سقف از پلی اورتان استفاده می کنند، از این رو برای کاربردهایی همچون گلخانه، تولیدات بهداشتی، خوراکی، پرورش دام و … نمی توانند مورد استفاده قرار گیرند. یو بی ام برای هر نوع کاربری مناسب نبوده چرا که پوشش پلی اورتان قابلیت ضدعفونی شدن را ندارد و آلودگی را جذب می کند. در UBM نمی توان از جرثقیل سقفی استفاده کرد، همینطور ویژگی قابلیت جابجایی را دارا نمی باشند.

در برخی منابع، سوله های دست دوم را نیز جزو انواع سوله معرفی می کنند. در ادامه به معرفی مختصر آنها می پردازیم.

در کل خرید و ساخت سوله دست دوم مناسب و عقلانی نیست. در ساخت سوله های دست دوم از آهن آلات ضایعات استفاده می شود، که این امر موجب مقاومت و پایداری کم سازه می گردد. هزینه هایی که بابت تغییر کاربری و نگهداری خرج می شود به مراتب از سوله نو و تازه ساخت بیشتر می باشد. به شما پیشنهاد می شود برای تصمیم گیری درست و مقرون به صرفه بودن یک سوله با کاربری مخصوص خودتان حتما از مشاورین متخصص شرکت آقای سوله مشاوره و کمک بگیرید.

اطلاعات مفید برای ساخت سوله مناسب

در اکثر موارد هزینه نگهداری و تعمیر سوله بر عهده شرکت سازنده می باشد. به همین دلیل اکثر شرکت های سازنده از لوازم و مواد با کیفیت بالا استفاده می کنند تا سازه طول عمر بالاتری داشته باشد و هزینه نگهداری و تعمیرات کاهش یابد.

نکته مهم بعدی که در ساخت سوله حائز اهمیت است استفاده از اجزا و مصالح قابل بازیافت می باشد. تا باعث کاهش هزینه های مربوط به انرژی شود. یکی از مواردی که در ساخت سوله استفاده می شود و با بازیافت آن کیفیت و مقاومت کاهش نمی یابد فولاد است.

همچنین برای ساخت سوله، دانستن موارد زیر ضروری است:

  • ابعاد دهانه
  • نوع خاک و زمین محل احداث سازه­ها
  • پوشش بکار رفته
  • تعداد دهانه
  • شیب سقف سازه
  • میزان ارتفاع سازه
  • در نظر گرفتن نیرو و بارهای وارده همچون نیروی زلزله، شرایط جوی و آب و هوایی و…
  • ابعاد سوله ای که قرار است ساخته شود

مراحل و نحوه اجرای سوله

همانطور که اطلاع دارید سوله ها جهت کاربردهای متفاوتی از جمله صنعتی و ورزشی ساخته می شوند. طراحی و اجرای سوله توسط متخصصین شرکت و با کمک نرم افزارهای مربوط انجام می گیرد.

  1. اولین و مهمترین مرحله در اجرای سوله بازدید از محل احداث می باشد.
  2. نمونه برداری خاک و بررسی تراکم و جنس خاک انجام می شود.
  3. پس از بررسی های به عمل آمده از زمین محل پروژه با توجه به نتایج بررسی ها و کاربرد سوله نقشه مورد نظر توسط مهندسان شرکت و با کمک نرم افزار هایی مانند XSTEEL انجام می گیرد.
  4. شرکت مجری سوله با توجه به سفارش کارفرما اقدام به خرید و آماده سازی ورق می نماید.
  5. تمامی ورق ها با توجه به نقشه در محل مورد نظر سوراخکاری می شود.
  6. عملیات جوشکاری و رنگ کاری آن انجام می پذیرد.
  7. همزمان و موازی با این اقدامات عملیات خاک برداری، تراز سازی، آرماتور بندی و بتن ریزی در زمین محل احداث سوله انجام می شود تا مقدمات برپایی سوله فراهم شود.
  8. پس از این اقدامات سوله و قطعات ساخته شده در کارخانه به کمک تریلی به محل مورد نظر حمل شده.
  9. عملیات نصب و ساخت سوله توسط جرثقیل و نیروی انسانی صورت می گیرد.

ساخت سوله ارزان قیمت با کیفیت بالا

عده کثیری از افراد به دنبال ساخت سوله ارزان می باشند، اکثر افراد بر این باورند که سوله ارزان قیمت بی کیفیت و نامرغوب می باشد. اما باید بگوییم که همیشه اینطور نبوده و هر محصول ارزانی عموما از کیفیت پایینی برخوردار نیست. شما می توانید با داشتن اطلاعات کافی، سوله ارزان و با کیفیت مورد انتظار خود را بسازید.

مهمترین مسئله در ساخت سوله ارزان نوع کاربری و کاربرد آن می باشد. بنابراین هر سوله ای مناسب هر کاربری ای نمی باشد.

سه روش برای ساخت سوله ارزان وجود دارد. این روش ها عبارتند از:

  • ساخت سوله ارزان خرپایی
  • ساخت سوله ارزان لوله ای
  • ساخت سوله ارزان یو بی ام(UBM)

ساخت سوله ارزان خرپایی

یکی از روش های ساخت سوله ارزان قیمت، ساخت سوله خرپایی می باشد. سوله های خرپایی عموما از قوطی های از جنس پروفیل و به شکل خرپا اجرا می شوند. ساختار هندسی سوله خرپایی سبب شده تا نسبت به سوله های تیر ورقی سبک تر و مقرون به صرفه تر باشند. طراحی و ساخت خاص باعث شده مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل محیطی داشته باشند. دارای مزایای بسیاری از جمله مقاومت در برابر زلزله، نصب توسط جرثقیل سقفی، زیبایی، منحصر به فرد بودن، نصب سریع و آسان، عدم محدودیت در ارتفاع و دهانه، معماری خاص و منعطف و … می باشد.

سوله های خرپایی عموما کاربرد های صنعتی، تجاری، ورزشی، فرهنگی، مسکونی و … را دارا هستند.

ساخت سوله ارزان لوله ای

ساخت سوله ارزان لوله ای از دیگر روش های دیگر ساخت سوله ارزان است. زمان اجرای بسیار سریع تری دارد. سوله لوله ای همانطور که از نامش مشخص است از یک سری لوله های مستحکم تو خالی ساخته می شوند. همین امر سبب می شود تا از وزن بسیار پایین تری نسبت به دیگر سوله ها برخوردار باشند. همین کم بودن وزن، سبب ارزان تر شدن ساخت سوله می شود.

بنابراین ساخت سوله لوله ای از ارزان ترین روش های ساخت به شمار می رود. اگر به دنبال سوله ارزان هستید و پروژه شما به گونه ای است که می توانید از آن استفاده کنید ما سوله لوله ای را به شما پیشنهاد می دهیم . سوله لوله ای به قدری سبک است که گاها آن را به عنوان سوله فوق سبک معرفی می کنند. از کاربردهای سوله لوله ای می توان به ، کشاورزی، انبار، نمایشگاهی و … اشاره کرد.

ساخت سوله ارزان یو بی ام ( UBM )

یکی دیگر از روش های ساخت سوله ارزان ساخت سوله های UBM و یا همان سوله های آمریکایی است. سوله ارزان یو بی ام از ورق های فولادی که توسط دستگاه UBM خمیده و قوس داده می شود در محل مورد نظر نصب می شوند. سوله های یو بی ام از لحاظ قیمت بسیار ارزان هستند. اما به علت بزرگ نبودنشان برای بعضی از پروژه ها محدودیت داشته و برای اندازه های خیلی بزرگ قابل استفاده نیستند.

در ضمن برای پروژه هایی که از نظر بهداشتی از حساسیت بالایی برخوردار هستند مناسب نمی باشد. برای مثال برای ساخت مناسب نمی باشد. سوله یو بی ام قابلیت عایق کاری داشته و جهت ساخت انبار های کوچک، اسکان های اضطراری، آشیانه، زاغه مهمات و … کاربرد دارند.

خرید سوله با بهترین قیمت

جهت خرید سوله مقرون به صرفه با شرکت آقای سوله تماس بگیرید. کارشناسان فنی گروه صنعتی آقای سوله آماده‌اند تا در قالب مشاوره‌های تخصصی، پاسخگوی سؤالات شما در زمینه ساخت سوله ارزان و برآورد قیمت باشند. آماده عقد قرارداد در زمینه ی مشاوره، طراحی سازه فلزی ، ساخت و اجرای انواع سوله های سبک و سنگین و استراکچر فلزی همچنین ساخت سوله ارزان در تمام نقاط مختلف کشور می باشد .

ملاک های انتخاب سوله برای خرید

اگر قصد خرید سوله بنابر هدف و نوع کاربری خاص خود دارید حتما از متخصصین مشاور در این امر کمک بگیرید. تا زمان و هزینه ای که در این امر صرف می کنید به هدر نرود. سپس چرخه تولید و بهره وری از هدفتان به درستی پیش رود و در زود هنگام به نتیجه برسید.

ملاک های متعددی در امر خرید سوله عنوان می شود. خود کارفرما با توجه به هدف خود می تواند تصمیم بگیرد که کدام یک از معیارهای انتخاب سوله را به عنوان ملاک های اصلی تصمیم گیری در امر در اختیار داشتن سوله مد نظر قرار دهد.

دکمه بازگشت به بالا