سلامت و دانش

چینی ها مشکل استخوان ماهی را حل کردند

با گزارش محققان چینی از تولید ماهی کپور بدون استخوان، مردم دیگر نگران گیر کردن استخوان های ماهی در گلو نیستند.

در یک مطالعه اخیر، محققان چینی اولین ماهی کپور صلیبی بدون استخوان را پرورش دادند.

کپور صلیبی یک ماهی قرمز است. سبیل ندارد و فلس های بزرگی دارد. آنها یک باله پشتی پیوسته دارند و مادی شدن در آنها رایج است. این ماهی ها کفزی هستند و در آب های شیرین و شور زندگی می کنند. ماهی های کف دریا ماهی هایی هستند که در نزدیکی بستر دریاها، دریاچه ها و رودخانه ها زندگی و علوفه می کنند. این ماهی کف دریا و رودخانه های پوشیده از شن، شن و گل را اشغال می کند.

محققان مؤسسه تحقیقاتی شیلات هیلونگجیانگ آکادمی علوم و مهندسی شیلات چین در مطالعه‌ای که اخیراً توسط Gui Jianfang و Chen Songlin انجام شد، گونه‌های جدید را در 14 ژانویه بررسی کردند. گزارش شده است که محققان با استفاده از روش های اصلاح ژن گونه جدیدی را توسعه داده اند.

کپور ماهی محبوب آب شیرین با گوشتی لطیف و طعم عالی است، اما استخوان های بسیار کوچک آن خوردن یا فرآوری صنعتی آن را دشوار می کند. این ماهی از خانواده ماهی قرمز است. خانواده کپور (Cyprinidae) یکی از مهم ترین خانواده های ماهیان آب شیرین است. این خانواده بزرگترین خانواده ماهی است و شامل 220 جنس و 2420 گونه است. تقریباً همه اعضای آن متعلق به آب شیرین هستند یا اگر در آب لبشور زندگی می کنند برای تولید مثل باید وارد آب شیرین شوند.

از آنجایی که استخوان های ماهی قرمز بسیار بزرگ هستند، تیم تحقیقاتی این موسسه پروژه ای را برای مقابله با این مشکل در سال 2009 آغاز کردند و توانستند یکی از 1600 ژن مورد مطالعه را انتخاب کنند تا نقشی کلیدی در کنترل رشد ستون فقرات بین مهره ای داشته باشد.

پس از یک دهه تحقیق، محققان از تکنیک های ویرایش ژن برای ایجاد جمعیتی از این ماهی های قرمز جهش یافته استفاده کردند. گونه های جدید به خوبی رشد می کنند و از نظر بصری از ماهی قرمز معمولی قابل تشخیص نیستند.

محققان می گویند که ایجاد آن گامی بزرگ در جهت ارتقای کیفیت گونه های ماهی قرمز است و باعث افزایش مصرف محصولات آبزی خواهد شد. آنها از زیست شناسان خواستند که به تحقیقات اساسی و ترویج صنعتی شدن ادامه دهند تا مردم دیگر مجبور به بریدن استخوان ماهی نشوند.

محققان دانشگاه کشاورزی هاجونگ نیز اواخر ماه گذشته در حساب وی چت خود اعلام کردند که یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کشاورزی هاجونگ ژن کلیدی را شناسایی کرده اند که باعث رشد استخوان در ماهیچه های ماهی در ماهی آب شیرین Wuchang (یک گونه دیگر ماهی قرمز) می شود. آب های سراسر دره رودخانه یانگ) شناسایی شده اند. سیم نام رایج تعدادی از ماهیان آب شیرین، به ویژه ماهی سیمی است.

پروفسور گائو زکسیا، رهبر تیم تحقیقاتی در دانشگاه هاژونگ، گفت که از سال 2012 در حال مطالعه این موضوع بوده است.

گائو می‌گوید: «بسیاری از مردم استخوان‌های ماهی را می‌بلعند و استخوان‌ها در گلویشان گیر می‌کند، بنابراین من می‌خواهم گونه‌ای ماهی بدون استخوان پرورش دهم که می‌تواند صنعت ماهیگیری را تغییر دهد».

تیم او اولین بیان ژن استخوان ماهی را کشف کردند و این کشف را به نام خود ثبت کردند. آنها به مدت هفت سال از تکنیک های ویرایش ژنی برای آزمایش 50 ژن در گورخرماهی، گونه ای از ماهی قرمز با رشد سریع، با حذف یک ژن در یک زمان و سپس مشاهده رشد و تغییرات در استخوان های ماهی استفاده کردند.

گائو می‌گوید تیم تحقیقاتی آن‌ها در سال 2018 ژن مؤثری را کشف کردند که می‌تواند استخوان ماهی سیمی را تا 70 درصد کاهش دهد، اما این ژن کلیدی نیست که بتواند فرآیند تشکیل استخوان را به طور کامل متوقف کند. سرانجام، در سال 2019، ژن کلیدی توسط محققان کشف شد و صدها گورخرماهی و فرزندان آنها که مورد آزمایش قرار گرفتند، مشخص شد که همه ماهی‌های بدون استخوان هستند. گائو گفت که این ژن کلیدی برای همه ماهی های استخوانی مشترک است.

پس از یافتن ژن کلیدی، محققان این ژن را به ماهی های بدون استخوان پیوند زدند تا ببینند آیا استخوان دوباره رشد خواهد کرد یا خیر و دوباره عملکرد ژن کلیدی را تایید کرد. حذف ژن های کلیدی در ماهی کپور Wuchang، Amur یا ماهی کپور گیاهخوار و کپور آزمایش شده است.

46

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا