عمومیکسب و کار ویژه

کاربرد درب فریم لس (Frameless) چیست؟

استفاده از درب‌های مخفی برای طراحی فضایی کاملاً شخصی و نگهداری از اجناس گران قیمت ایده ای جالب است که از قرن‌ها پیش خصوصاً در خانه‌های بزرگ و لوکس، کاربرد داشته است. یکی از انواع درب‌های مخفی، درب فریم لس است که اولین بار توسط شرکت لوالدی () ایتالیا تولید و روانه بازار شد. در حال حاضر شرکت‌های ارسی، اشنیز و مونته مهم‌ترین تولیدکنندگان درب‌های فریم لس در ایران هستند که سهم قابل توجهی از بازار داخلی را به خود اختصاص داده‌اند.

خرید درب فریم لس با بهترین قیمت روز بازار | فروشگاه دژ درب

بخش 1 : آشنایی با انواع درب‌ فریم لس

انواع درب فریم لس

معمولاً چهارچوب درب‌های فریم لس به دو صورت آلومینیومی و چوبی اجرا می‌شود. همچنین بخش‌های داخلی درب با استفاده از چوب روسی یا آلومینیوم طراحی می‌شود اما در انتخاب نوع فینیشینگ و روکش درب تنوع متریال بیشتر است و همه چیز به سلیقه و نوع کاربری شما بستگی دارد.

بر اساس نوع روکش

  • درب فریم لس با روکش چوب طبیعی
  • درب فریم لس با روکش رنگ پلی اورتان
  • درب فریم لس با روکش PVC
  • درب فریم لس با روکش SPL (طرح سرامیک)

بر اساس نوع درب

  • درب فریم لس با کلاف چوبی و چهارچوب آلومینیومی
  • درب فریم لس شیشه ای
  • درب فریم لس لولا محور (پیوت)
  • درب فریم لس آکوستیک (عایق صدا)

بخش 2 : معرفی متریال مصرفی درب‌ فریم لس

متریال مصرفی درب فریم لس

  • فرآورده‌های چوبی (چوب روسی، MDF خام، پلای وود یا تخته چند لایی، روکش چوب طبیعی)
  • رنگ پلی اورتان وارداتی یا روکش PVC (جهت پوشش روی درب)
  • نوار درزگیر مخصوص (جهت جلوگیری از آسیب پوشش درب به دلیل باز و بسته شدن مکرر)
  • نوار درزگیر اتوماتیک برای قسمت زیر درب (جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت و بوی نامطبوع سرویس و حمام)
  • پروفیل آلومینیومی با رنگ آنادایز برای چهارچوب درب (با رنگ بندی نقره‌ای، مشکی و سفید)
  • لولا مخفی ایتالیایی یا آلمانی (با رنگ بندی نقره‌ای، مشکی، طلایی و سفید)
  • دستگیره مدرن با قفل مگنتی اتوماتیک
  • شیشه در انواع و ضخامت‌های مختلف (مخصوص درب شیشه ای فریم لس)

دلیل استفاده از چهارچوب آلومینیومی مخفی چیست؟

همانطور که می‌دانید چوب، بافت طبیعی و زنده‌ای دارد. به دلیل اینکه چوب همواره درصد کمی رطوبت دارد و با مرور زمان این رطوبت کاهش یافته و چوب مقدار کمی تغییر فرم می‌دهد. (دچار تابیدگی می‌شود) همچنین سرما و گرمای شدید باعث انبساط و انقباض چوب و تغییر سایز آن می‌شود.صدها قطعه در ساخت انواع درب برقی در اصفهان به کار رفته است که هر کدام از آن ها در میزان کیفیت و کارکرد بهتر درب های اتوماتیک تاثیر مستقیمی خواهند داشت.

همانگونه که می‌دانید چهارچوب درب فریم لس باید کاملاً ثابت و پایدار باشد تا درب هنگام باز و بسته شدن عملکرد مناسبی داشته باشد، این نیاز با استفاده از آلیاژ فلزی و آلومینیوم تامین می‌شود اما با چوب امکان پذیر نیست. به عبارت بهتر در اثر باز و بسته شدن درب‌ فریم لس با چهارچوب چوبی احتمال ترک برداشتن دیوار وجود دارد.

بهترین زمان برای اجرای درب فریم لس

درب فریم لس ضد آب

از درب‌های فریم لس ضد آب در محیط های مرطوب مانند نواحی شمالی کشور و همچنین حمام و سرویس بهداشتی بیشتر استفاده می‌شود.با توجه به ضد زنگ بودن فریم آلومینیومی درب های فریم لس، استفاده از این چهارچوب‌ها برای نقاط مرطوب بلا‌مانع است. اما با توجه به چوبی بودن خود درب، باید راهکاری برای محافظت از مغز چوبی درب در برابر رطوبت پیدا کرد.

قیمت درب‌های فریم لس یا فریم مخفی بستگی زیادی به ابعاد، نوع و مقدار مواد اولیه‌ مصرفی دارد. مهم‌ترین پارامترهایی که تاثیر زیادی بر دارد. عبارتند از:

  • ایرانی یا خارجی بودن فریم درب و ضخامت پروفیل
  • ابعاد درب (درب‌های بزرگتر ام دی اف، چوب و یراق بیشتری نیاز دارند)
  • هزینه‌های اجرایی (دستمزد نیروی کار، بسته بندی، ارسال و نصب)

درب فریم لس با متریال خارجی

چهارچوب‌ آلومینیومی درب‌های فریم لس در ضخامت‌ها و گرید‌های کیفی مختلف در داخل و خارج کشور تولید می‌شود. اما نوع وارداتی آن کیفیت بالاتری دارد به همین جهت چهارچوب آلومینیومی درب‌های فریم لس مجموعه اُرسی تماماً از کشور ترکیه وارد می‌شود تا کیفیت محصول نهایی با کشورهای اروپایی برابری کند. تقریباً می‌توان گفت نیمی از قیمت درب فریم لس را هزینه‌های مربوط به طراحی، ساخت و نصب فریم درب تشکیل می‌دهد.

درب فریم لس با چهارچوب چوبی مخفی

یکی از انواع درب‌های فریم لس، درب‌هایی هستند که کاملاً از چوب ساخته می‌شوند. به عبارت بهتر در این مدل درب‌ها، چهارچوب چوبی جایگزین فریم آلومینیومی خواهد شد. استفاده از چوب بجای آلومینیوم یک مزیت و یک ایراد اساسی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم :

مزیت استفاده از فریم چوبی بجای آلومینیومی

مهم‌ترین مزیتی که باعث می‌شود بعضی از سازندگان و طراحان از فریم چوبی برای درب فریم لس استفاده کنند، اول قیمت مناسب‌تر چوب در مقایسه با آلومینیوم است که در تیراژ بالا از نظر هزینه صرفه جویی مناسبی به همراه دارد و مزیت دومی که استفاده از چوب بجای آلومینیوم در ساخت چهارچوب درب فریم لس ایجاد می‌نماید، خاصیت فرم پذیری بسیار خوبی است که چوب طبیعی دارد. بطوری که می‌توان از چهارچوب‌هایی که قسمت بالای آن هلالی و نیم دایره است، استفاده کرد. در صورتیکه در فریم‌های آلومینیومی چنین قابلیتی وجود ندارد.

چرا استفاده از فریم چوبی توصیه نمی‌شود؟

همانطور که می‌دانید چوب، بافت طبیعی و زنده‌ای دارد. به دلیل اینکه چوب همواره درصد کمی رطوبت دارد و با مرور زمان این رطوبت کاهش یافته و چوب مقدار کمی تغییر فرم می‌دهد. (دچار تابیدگی می‌شود) همچنین سرما و گرمای شدید باعث انبساط و انقباض چوب و تغییر سایز آن می‌شود.

همانگونه که می‌دانید چهارچوب درب فریم لس باید کاملاً ثابت و پایدار باشد تا درب هنگام باز و بسته شدن عملکرد مناسبی داشته باشد، این نیاز با استفاده از آلیاژ فلزی و آلومینیوم تامین می‌شود اما با چوب امکان پذیر نیست. به عبارت بهتر در اثر باز و بسته شدن درب‌ فریم لس با چهارچوب چوبی احتمال ترک برداشتن دیوار وجود دارد.

درب فریم لس با روکش PVC

روکش PVC یکی از روکش‌های پر مصرف در صنعت ساختمان و دکوراسیون است که هم در تولید انواع درب و هم کابینت آشپزخانه و سایر محصولات بکار می‌رود.

  • مهم‌ترین خاصیت روکش PVC، ضد آب بودن آن است.
  • مهم‌ترین عیب این روکش‌ها مصنوعی بودن آن است.

بدلیل حساس بودن روکش چوب طبیعی و رنگ نسبت به محیط مرطوب مثل حمام و سرویس بهداشتی اغلب برای این نقاط از درب‌های HPL (درب MDF یا HDF با روکش PVC) استفاده می‌شود. درب فریم لس با روکش PVC هم کاربردی شبیه به درب‌های HPL دارد و ضد آب است.

درب فریم لس با روکش طبیعی

روکش چوب طبیعی به علت داشتن بافت زیبا و رنگ پذیری عالی کاربرد زیادی در نجاری و تولید درب‌های چوبی دارد. درب تولید شده با ورق‌های mdf روکش شده با چوب طبیعی از نظر کیفی جزو درب‌های چوبی لوکس محسوب می‌شود. انواع روکش چوبی مصرفی در ساخت درب‌های فریم لس عبارتند : راش، بلوط، گردو، ملچ، ماهگونی، زیتون و …

درب‌های روکش چوبی بعد از تولید احتیاج به رنگ آمیزی دارند تا هم ظاهر زیباتری پیدا کنند و هم در برابر عواملی مانند آب و خط و خش مقاومت بیشتری از خود نشان دهند. استفاده از رنگ علاوه بر محافظت از چوب باعث ایجاد تنوع بیشتر در رنگ بندی درب می‌شود. دفتر حفاظتی کیمیا همواره سعی بر ارائه خدمات با کیفیت در زمینه فروش و نصب درب برقی در اصفهان داشته است و به همین منظور از قطعات و متریال درجه یک و اصلی در پروژه های درب اتوماتیک اصفهان استفاده می کند.

درب چهارچوب مخفی خام

یکی از اهداف تولید درب‌های بدون چهارچوب و المان‌های اضافه این است که بتوان هماهنگی و یکپارچگی میان درب و دیوار‌های اطراف به وجود آورد. به همین منظور غالباً سعی بر این است که رنگ درب و دیوار‌ها یکسان انتخاب شود. بنابر این در بسیاری از پروژه‌ها، کارفرمایان ترجیح می‌دهند که درب فریم‌لس را به صورت خام تهیه کنند و بر اساس سلیقه‌ی شخصی و رنگ دیوار واحد مورد نظر درب را رنگ آمیزی نمایند.

بهترین رنگ‌هایی که برای درب‌های چوبی استفاده می‌شود رنگ‌های پلی اورتان و پلی استر خارجی هستند. این دو رنگ از نظر کیفی و قیمتی در یک سطح هستند با این تفاوت که رنگ پلی اورتان به سرعت خشک می‌شود و روند اجرایی سریع‌تری دارد، بنابر این رنگ پلی اورتان در صنایع چوبی کاربرد بیشتری دارد.

لولا و اتصالات درب فریم لس

دقت و توجه به جزئیات در طراحی درب فریم لس حرف اول و آخر را می‌زند. انتخاب اتصالات و قفل و دستگیره مناسب برای این درب‌ها احتیاج به تجربه و تخصص دارد. چون در این مدل از درب‌ها فاصله درب از چهارچوب بسیار کم است در صورتیکه حتی 2 میلیمتر ابعاد درب و فریم آلومینیومی کم و زیاد شود احتمال اینکه درب در هنگام باز و بسته شدن به چهارچوب گیر کند، وجود دارد. لولای مخفی یا سه بعدی مورد استفاده در درب‌های بدون چهارچوب (چهارچوب مخفی) بیشتر از کشور‌های آلمان، ایتالیا، اتریش و چین وارد می‌شود که به جز نوع چینی بقیه کیفیت ایده آلی دارند.

قفل و دستگیره این درب‌ها مانند دیگر درب‌های چوبی است و تفاوت چندانی ندارد اما لولای این درب‌ها از نوع سه بعدی با زاویه چرخش تقریباً 360 درجه و به صورت مخفی طراحی شده و قیمت هر لولا بین 700 تا 900 هزار تومان می‌باشد (برای هر لنگه درب با ابعاد استاندارد 210 در 90 سانتی‌متر 3 عدد لولا نیاز است)

 

دکمه بازگشت به بالا