سلامت و دانش

کانال کرونا؛ ضرورتی که به آن فکر هم نشد!

حدود یک دهه است که پرتاب های رادیویی فصلی و گاه به گاه در ایران انجام می شود و بنابراین یک پدیده بسیار پیشرفته و بی تجربه محسوب نمی شود. اما در شرایطی که کشور بیش از یک سال است با بحران کرونا دست و پنجه نرم می کند و رادیو اساساً رسانه بحرانی است ، اما تاکنون هیچ مقام سالمی برای راه اندازی “رادیو کرونا” برنامه جدی نداشته است. منظور او نبود چه برسد به آنكه آنرا انجام دهد.

به گزارش دکترنامه ، در سال 1991 خبر راه اندازی رادیویی فصلی در ایران برای اولین بار در قالب “رادیو تابستان” منتشر شد. اتفاقی که در مدت زمان کوتاهی رخ داد و برای یک ایستگاه رادیویی که سن آن چند روز از 81 سال گذشته بود ، در آن زمان “نقطه عطف” تلقی می شد.

رادیو فصلی ، نسل سوم شبکه رادیویی است. نسل اول رادیوی عمومی و نسل دوم رادیوی ویژه است. نسل سوم همچنین دارای رادیوهایی مانند “رادیو تابستان” بود که فعالیت های خود را به صورت فصلی و زمانی در دهه 90 آغاز کرد.

پس از آن ، رادیو های فصلی و ویژه از آنتن های خط 95.5 وام گرفتند و این شبکه ها با عناوینی مانند رادیو نوروز (بهاران) ، رادیو اربعین ، رادیو کتاب ها ، رادیو وحدت ، رادیو محرم و … برنامه های پخش می کنند.

از آن زمان شایعات زیادی درباره راه اندازی فصلی رادیو و فرصت ها وجود دارد و مقامات رأی دهنده با استفاده از ظرفیت های رسانه های محلی و همچنین فضای مجازی فعالیت های خود را آغاز کرده اند.

اما اخیراً ، وب سایت اتحادیه پخش آسیا و اقیانوسیه (ABU) اغلب در مورد راه اندازی کانال تاج در کشورهای مختلف آسیایی گزارش داده است ، حتی کشورهایی مانند بنگلادش اخیراً کانال دوم تاج خود را راه اندازی کرده اند. راه اندازی شده است اما تاکنون هیچ خبر رسمی در این باره منتشر نشده است. در رادیو و تلویزیون کشورمان منتشر شده است ، حتی به عنوان ایده در مورد راه اندازی کانال ویژه کرونا.

با این حال ، در تعریف رسانه ها ، رسانه هایی مانند رادیو تحت عنوان “رسانه های بحران” شناخته می شوند و ایستگاه های رادیویی که همچنان به این تعریف سنتی پایبند هستند ، معتقدند که رادیو هرگز مخاطبان خود را از دست نخواهد داد. زیرا هنوز سریعترین ، در دسترس ترین و ارزانترین رسانه جمعی است. علاوه بر این ، به دلیل آشنایی مردم و طبیعت گرم این رسانه ، رادیو می تواند رسانه موثری در شرایط بحرانی باشد و رادیو ضمن پخش اطلاعات موثر ، می تواند نقش مهمی در آرامش و کاهش استرس روانی در مواقع بحرانی داشته باشد.

همه این تعاریف درست هستند؛ علاوه بر این ، نقش رادیو در مهمترین وقایع تاریخی ایران مانند کودتای 28 اوت ، دوره جنگ اجباری و چندین بحران مانند زلزله و سیل در سالهای اخیر را نمی توان نادیده گرفت. اما در زمانی که بیش از یک سال است کشور با یک بحران بزرگ مانند کرونا دست به گریبان است و این ویروس کشنده ، خواه ناخواه ، در طول زندگی گسترده شده است ، آیا نمی توانیم تا امروز روی هوا باشیم؟ و حتی شبکه های تلویزیونی ، آیا باید کانالی به نام کرونا اختصاص دهیم؟!

با این وجود ، در این دوره ، شبکه های تخصصی “سلامت” در رادیو و تلویزیون سعی کرده اند تا حدودی ، همراه با شبکه های دیگر ، بار آموزش و اطلاع رسانی رسانه ها را متحمل شوند و بسیاری از برنامه های آنها با پخش کرونا انعطاف پذیر است. اما با توجه به تعریفی که خود صداوسیما برای شبکه رادیویی نسل سوم ارائه داده است و همچنین استانداردهای جهانی که در شبکه های رادیویی و تلویزیونی جهان رعایت می شود ، می توانستیم کانالی را برای کرونا زودتر راه اندازی کنیم.

این روزها با تکیه بر جایگاه رسانه های رادیویی در بین جامعه جهانی ، راه اندازی شبکه هایی مانند کرونا و محتوای این شبکه با برنامه هایی درباره آخرین رویدادهای جهان درباره کرونا ، واکسیناسیون ، تشویق جامعه را ضروری می دانند. در خانه بمانید و دور از اجتماعات و غیره ماسک بزنید.

و البته اجرای این تصمیمات رسانه ای ، جدا از تأکید بر اهمیت جلوگیری از تأثیر ویروس کرونا بر مردم یک کشور از دید مردم آن ، آنلاین تأیید موقعیت رسانه ها مانند رادیو و نگهبانی است. . این رسانه باستانی با مخاطبانش.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا