سلامت و دانش

کشورهای متقاضی واکسن روسی اسپوتنیک وی/ این واکسن کدام تأییدیه‌های علمی را دارد؟

به گزارش شفاف ، هفتم بهمن ماه برای اولین بار اعلام شد که ایران واکسن روسی را علیه اسپوتنیک خریداری می کند ، ساخت روسیه ، برای مقابله با کرونا.

دو روز بعد ، اداره غذا و داروی ایران اعلام کرد که این واکسن توسط این سازمان تأیید شده است و پنج شنبه گذشته ، اولین محموله واکسن اسپوتنیک آن وارد کشور شد.

به دنبال اعلام خرید این واکسن توسط ایران ، حاشیه های زیادی درباره ایمنی و اثربخشی آن در کشور ایجاد شد و واکسن اسپوتنیک طرفداران و مخالفان زیادی پیدا کرد. حاشیه های ایجاد شده این سوال بزرگ را در ذهن ایرانیان ایجاد می کند که آیا این واکسن ایمن و مثر است. برای این منظور ، در این گزارش ، سعی داریم این واقعیت را بررسی کنیم که تاکنون واکسن Sputnik وی توسط چندین کشور خریداری شده است و چه گواهینامه های علمی در جهان دارد.

Sputnik V اولین واکسن ضد تشنج روسی است که در مسکو ساخته شده و در بیش از 16 کشور از جمله ایران با کارایی بیش از 91٪ ثبت شده است. تعدادی از این کشورها برای خرید یا تولید مشترک این واکسن با مسکو قرارداد بسته اند. اند

واکسن Sputnik وی در آگوست سال جاری در روسیه تأیید شد و صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه بودجه تولید واکسن و تولید آن را با موسسه ویروس شناسی گامالیا ، وابسته به وزارت بهداشت روسیه آغاز کرد. این وجوه همچنین برای تهیه و تولید مشترک واکسن اسپوتنیک با کشورهای مختلف مذاکره می شود و محموله های واکسن به چندین کشور ارسال می شود.

چند هفته پیش ، کریل دیمیتروف ، رئیس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه ، در مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرد که واکسن اسپوتنیک وی به زودی در 25 کشور موجود خواهد بود. دولت مسکو همچنین اقداماتی را برای صادرات یا تولید واکسن به سایر کشورها در نظر گرفته است و بیش از 50 کشور برای خرید بیش از 1.2 میلیارد دوز واکسن ابراز تمایل کرده اند.

مطالعات نشان می دهد 50 کشور در سراسر جهان بیش از 550 میلیون واکسن اسپوتنیک خریداری کرده اند و می خواهند واکسیناسیون را شروع کنند. براساس وب سایت واکسن Sputnik V ، ایران ، روسیه ، بلاروس ، آرژانتین ، تونس ، بولیوی ، صربستان ، الجزایر ، فلسطین ، ونزوئلا ، پاراگوئه ، ترکمنستان ، قزاقستان ، مجارستان ، گینه و امارات این واکسن ها را ثبت کرده اند.

چهره های برجسته سیاسی در چندین کشور اتحادیه اروپا واکسن Sputnik آن را تأیید کرده اند و هر واکسنی را که موثر ، ایمن و م ،ثر باشد ، بدون توجه به ملیت واکسن ، تأیید می کنند.

آنگلا مرکل ، صدراعظم آلمان ، هنگام ملاقات با رئیس جمهور روسیه پوتین و صحبت در مورد واکسن اسپوتنیک ، گفت: “به دلیل اطلاعات خوبی که از واکسن روسیه دریافت می کنیم ، ما از این واکسن برای محافظت از مردم اتحادیه اروپا استفاده می کنیم.”

روزنامه گاردین همچنین نوشت: “آلمان به دلیل تأخیر در برنامه واکسیناسیون این کشور و سهل انگاری شرکت های اروپایی از واکسن های روسی و چینی برای تقویت برنامه ایمن سازی آلمان استفاده خواهد کرد و سیاست رسمی آن استفاده از واکسن های مفید و موثر است”. .

در همین حال ، مجله معتبر پزشکی لانست نیز نتایج کارآزمایی های بالینی واکسن اسپوتنیک خود را مورد بازبینی قرار داد و به اثربخشی 6.11٪ تأیید شده واکسن اشاره کرد.

پس از تأیید واکسن توسط لانست و تأیید صدر اعظم آلمان ، فرانسه تمایل خود را برای دریافت واکسن روسی ابراز کرد.

وزیر امور خارجه فرانسه ژان ایو لودریان گفت این واکسن ملی نیست و اگر واکسن اسپوتنیک از استانداردهای علمی برخوردار باشد ، توزیع واکسن روسی در فرانسه هیچ مانعی نخواهد داشت.

به تازگی ، حمد حسن ، وزیر بهداشت لبنان ، ثبت واکسن اسپوتنیک روسی خود را که از طریق بخش خصوصی برای تزریقات اضطراری ارائه می شود ، تصویب کرد. به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت امور خارجه لبنان ، وزیر امور خارجه هفته گذشته با سفیر روسیه در بیروت تماس گرفت و از دولت مسکو خواست 200000 دوز واکسن روسی به لبنان بفرستد.

ماهان غفاری ، محقق اپیدمیولوژی و تکامل ویروس در دانشگاه آکسفورد ، گفت واکسن روسی اسپوتنیک وی از موسسه گامالیا همان فناوری واکسن آکسفورد-آسترازنکا و ویروس آنفلوانزا (وکتور آدنوویروس AD 26 و AD) را دارد. 5) به عنوان حامل کد ژنتیکی با استفاده از سلول ها. با توجه به شباهت تکنولوژیکی به واکسن آکسفورد ، امید می رود که واکسن از ایمنی کافی برای گرفتن مجوز استفاده اضطراری در کشورهای مختلف برخوردار باشد.

به گفته محققان ، گزارش هایی از کشورهایی که تاکنون این واکسن را آزمایش کرده اند نشان می دهد که هیچ عارضه جانبی خاصی ندارد ، اما لازم به ذکر است که جزئیات آزمایش بالینی مرحله 3 واکسن منتشر نشده است. در انتظار تأیید سازمان بهداشت جهانی است. با این حال ، موسسات غذایی و دارویی در کشورهای مختلف می توانند با کسب اطلاعات کافی از نتایج آزمایشات بالینی و معاینات پزشکی و آمار این واکسن ، از واکسن به عنوان اورژانس استفاده کنند.

به گفته رویترز ، آمارها نشان می دهد که حدود یک میلیون روس تاکنون حداقل یک دوز واکسن اسپوتنیک دریافت کرده اند. مقامات قصد دارند 20 میلیون نفر را در سه ماه نخست امسال واکسینه کنند.

واکسیناسیون ملی ویروس کرونا با تزریق واکسنی که این کشور در ماه دسامبر برای گروه خاصی از مردم تولید کرد و یک ماه پیش به عموم مردم تزریق شد ، آغاز می شود. تاکنون بیش از 8،200،000 دوز این واکسن در روسیه تولید شده و 2،700،000 دوز در مراکز بهداشتی توزیع شده است.

با این حال ، تحقیقات زیادی در مورد جزئیات آزمایش و ارزیابی این واکسن انجام شده است و نتیجه همه این مطالعات اثربخشی بالا و خطر پایین تزریق این واکسن روسی است.

این واکسن با استفاده از فناوری ویروس حامل توسط موسسه تحقیقاتی Gemalia ساخته شده و از نظر فنی مشابه واکسن Astrazenka / دانشگاه آکسفورد و واکسن monocot از شرکت بلژیکی Jansen (متعلق به Johnson & Johnson) است. طبق مطالعات انجام شده روی بیش از 20،000 نفر ، 75٪ از شرکت کنندگان در این مطالعه واکسن sputnik و بقیه دارونما دریافت کردند.

اثر محافظتی این واکسن عمدتاً در گروه سنی بالای 60 سال دیده می شود و در افراد مبتلا به عفونت های عروق کرونا ویروس شدت بیماری خفیف است. از بین کسانی که این واکسن را دریافت کرده اند ، فقط سه نفر فوت کرده اند که همه آنها یک بیماری حاد زمینه ای داشته اند و مرگ آنها مربوط به واکسن نبوده است. نکته مهم دیگر این است که در این مطالعه ، هیچ عارضه جانبی قابل توجهی در گروه واکسن مشاهده نشده است.

به طور کلی ، نتایج تحقیقات تولید کننده واکسن Sputnik نشان می دهد که مرحله اول و دوم آزمایش موفقیت آمیز بوده است. در این مطالعه مشخص شد که این واکسن عوارض جانبی شدیدی ایجاد نمی کند.

بر اساس نتایج آزمایش فاز سوم این واکسن ، اثر این واکسن 91.6٪ بیست و یک روز پس از اولین دوز واکسن اعلام شد و شدت بیماری پس از اولین تزریق کاهش یافت.

به دلیل عدم شفافیت در روند تولید این واکسن در مطالعات اولیه ، نتایج مطالعات اخیر واضح و مثبت شده و پایبندی به اصول علمی در واکسیناسیون را نشان می دهد و همه اینها نشان دهنده تولید واکسن های دیگر مفید برای مبارزه با کرون است. بیماری. بیماری و اثربخشی آن در دسته های واکسن تأیید شده مانند Pfizer Bion تک و جدید است.

محققان می گویند واکسن اسپوتنیک بی خطر است

این واکسن دو بار در روز و به مدت 21 روز تجویز می شود و برخلاف سایر دوزهای Covid 19 ، دوزهای اول و دوم متفاوت است ، با این ایده که جدا از افزایش اثربخشی ، اثربخشی آنها را نیز افزایش می دهد. تفاوت دیگر این واکسن با واکسنهایی مانند Pfizer و Moderna استفاده از فناوری mRNA جدیدتر است که نیازی به سردخانه ندارد و می توان آن را در یخچال معمولی نگهداری کرد.

این واکسن علاوه بر مزایای دیگر آن ، بسیار ارزان تر از مدل آمریکایی است و در کشورهای کم درآمد مقرون به صرفه تر خواهد بود. واکسن ها در حال حاضر از 3 تا 10 دلار قیمت دارند و به طور قابل توجهی ارزان تر از واکسن های Pfizer و Modern هستند که بیش از 15 دلار قیمت دارند.

سال گذشته ، روسیه اولین کشوری بود که واکسیناسیون ملی علیه شهروندان خود را آغاز کرد و سپس به تدریج سایر کشورها ، به ویژه آمریکای لاتین ، از جمله آرژانتین ، برزیل و بولیوی ، این واکسن را توصیه کردند. روسیه و همچنین خرید 550 میلیون دوز واکسن ، روسیه ادعا می کند که بیش از 50 کشور تاکنون 1.2 میلیارد دوز واکسن ارسال کرده اند.

برزیل 50 میلیون دوز و کشورهای دیگر 496 میلیون دوز سفارش داده اند. مجارستان همچنین تنها کشوری در اتحادیه اروپا است که علاوه بر مجوز ، 2 میلیون دوز واکسن را نیز سفارش داده است. امارات متحده عربی همچنین مجوزهای واکسیناسیون مستقیم را در این کشور صادر می کند. مکزیک قصد دارد 32 میلیون و هند 100 میلیون دوز از شرکت های روسی بخرد. پیش از این ، برزیل و قزاقستان نیز با یک شرکت روسی برای تولید مشترک واکسن توافق کردند.

واکسن اسپوتنیک روسیه نیز توسط مقامات بهداشتی ایران تأیید شده است و طبق رایزنی های انجام شده ، امید است که ایران و روسیه به طور مشترک این واکسن را تولید کنند.

با این حال ، آکسفورد ، سازنده واکسن Astrazenka ، پیشنهاد همکاری با شرکت های روسی برای تولید واکسن مشترک را داده است ، که نشان می دهد این واکسن توسط جامعه علمی شناخته شده است.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا