عمومیکسب و کار ویژه

کنترل لژیونلا در برجهای خنک کن

بیماری لژیونلا در برج خنک کننده (legionella) (بیماری لژیونر) یک نوع بیماری است که به دلیل راکد ماندن و عدم کنترل کیفیت آب درون برج خنک کن بوجود می آید. سپس به وسیله ذرات هوا وارد ریه انسان شده و مشکل ساز می شود. این بیماری نوعی از سینه پهلو است که توسط باکتری های بی هوازی به وجود می آید. این بیماری در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند می تواند موجب مرگ شود. با تعویض و کنترل مداوم کیفیت آب برج خنک کننده و ترکیبات شیمیایی آن می توان از بوجود آمدن و همچنین رشد باکتری لژیونلا در کولینگ تاور جلوگیری نمود. اکثر شرکت هایی که فروش برج خنک کننده  رو در خدمات خود دارند، خدمات پاکسازی برج را نیز در خدمات خود دارند.

جلوگیری از بیماری لژیونلا در برج خنک کننده

باکتری لژونلا در آب و خاک زندگی می کند. رودخانه ها، دریاچه ها و خاک از جمله مکان های مناسب برای زندگی این باکتری است که به صورت محدود و اندک وجود دارد که این حضور محدود لژیونلا در طبیعت بی خطر است. ولی وقتی آب گرم به همرا مواد مغزی و میکروارگانیزم های دیگر وجود داشته باشد، باکتری به شدت رشد کرده و خطر ایجاد می کند. بیماری لژیونلا اولین بار در سال 1976 در فیلادلفیا مطرح شد که سیستم آب هتل و بیمارستان به شدت به باکتری های لژیونلا آلوده شده بود و تعداد زیادی از افراد بر اثر بیماری کشته شدند.

همانطور که اشاره شد باکتری بیماری لژیونلا در کولینگ تاوررا می توان با کنترل و عملیات آبی در برج خنک کننده کنترل نمود. به همین منظور لازم است تا آب تمام کولینگ تاورها تحت عملیات برنامه دوگانه بایوساید که یک ماده سمی می باشد، قرار گیرد. در این عملیات آبی هر دو حالت بایوساید اکسیدایزینگ و غیر اکسیدایزینگ به آب سیستم برج خنک کننده اضافه می شود تا باکتری ها نابود شوند و اجازه تشکیل باکتری لژیونلا در برج خنک کنرا ندهد. بنا به مقررات سازمان بهداشت تمام دستگاه های تبخیری از جمله کولینگ تاور باید دو بار در سال به صورت کامل تمیز و پاکسازی شود.

نحوه پیشگیری از بیماری لژیونرها در برج های خنک کننده

جلوگیری از لژیونلا در برج های خنک کننده یک چالش مداوم است. در حالی که نگهداری خوب از برج های خنک کننده برای دور نگه داشتن لژیونلا برج خنک کننده ضروری است، هیچ سیستم تصفیه و نگهداری آب برای از بین بردن کامل و دائمی ارگانیسم تضمین نمی شود. با این حال، مزایای نگهداری مناسب، با استفاده از کنترل میکروبی برج خنک کننده، به سیستم برج خنک کننده اجازه می دهد تا کارایی بیشتری داشته باشد و چرخه عمر طولانی تری داشته باشد.

برج های خنک کننده مستعد ابتلا به بیماری لژیونر هستند.

سیستم‌های برج خنک‌کننده نگران‌کننده هستند زیرا حاوی حوضچه‌هایی از آب گرم هستند که به اتمسفر باز هستند و اگر به‌درستی تمیز، ضدعفونی و نگهداری نشوند، زمینه‌های مناسبی برای رشد باکتری لژیونلا ایجاد می‌کنند. بنابراین، مسئولیت ارزیابی خطر لژیونلا برج خنک کننده بر عهده مالک یا مدیر تاسیسات است. عوامل خطر زیادی وجود دارد که می تواند منجر به خطرات و وجود باکتری لژیونلا شود. در زیر، ما پنج مورد برتر خود را فهرست می کنیم و اقدامات لازم برای پیشگیری را شناسایی می کنیم

5 عامل خطر بیماری لژیونرها

1. کیفیت آب منبع

خطر:آب آرایشی معمولاً از منبع شهری یا چاه تامین می شود، اما گاهی اوقات می تواند از یک مخزن نگهدارنده که می تواند حاوی لجن، زنگ و رسوب باشد، تامین شود. آب‌های سطحی که از دریاچه‌ها، رودخانه‌ها یا مخازن می‌آیند، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند مملو از میکروارگانیسم‌ها و مواد مغذی محیط باشند.

جلوگیری:دو بار در سال، سیستم برج خنک کننده باید با تمرکز بر کل برج و هر مخزن نگهدارنده با از بین بردن هرگونه زنگ، لجن و رسوب، تمیز و ضد عفونی شود. اگر آب از دریاچه، رودخانه یا مخزن می آید، باید قبل از ورود آب به سیستم خنک کننده از درمان های ضد میکروبی برای جلوگیری از رسوب استفاده کرد.

2. تصفیه آب

خطر:دما، عوامل محیطی و سرعت جریان آب برج خنک کننده و همچنین سایر پارامترهای موثر بر تصفیه آب متفاوت است

جلوگیری:طراحی سیستم صنعتی یا HVAC اجازه می دهد تا هر زمان که سیستم کار می کند، آب در سراسر سیستم گردش کند. عملکرد سیستم باید با یک تصفیه کامل شیمیایی آب هماهنگ شود. همچنین، سیستم را با از بین بردن تمام کثیفی ها و زباله ها تمیز نگه دارید. اگر برج خنک کننده نیاز به خاموش شدن بیش از سه روز داشته باشد، کل سیستم باید تخلیه شود. برای سیستم های برج خنک کننده فلزی، برای اطمینان از جریان آزاد آب برای جلوگیری از تکثیر میکروارگانیسم های مسئول خوردگی و تخریب، احتیاط بیشتری به کار ببرید.

3. ضد عفونی

خطراز آنجایی که برج‌های خنک‌کننده به روی محیط باز هستند، سیستم می‌تواند به سرعت با میکروارگانیسم‌هایی مانند لژیونلا برج خنک‌کننده، حتی پس از افزودن مواد شیمیایی یا سایر عوامل برای دستیابی به عقیم‌سازی مجدداً کلون شود.

جلوگیری:تنش های ضد میکروبی اعمال شده در برنامه کنترل میکروبی برج خنک کننده را با تناوب بین دو بیوسید غیر اکسید کننده به عنوان یک دوز واحد یا جایگزینی یک ضد میکروبی اکسید کننده با یک ضد میکروبی غیر اکسید کننده تغییر دهید.

4. بیوفیلم ها

خطر:خاک، گرد و غبار و سایر ذرات در طول فرآیند برج خنک کننده وارد آب برج خنک کننده می شوند. بسته به جایی که برج خنک کننده در آن قرار دارد، مقدار مواد می تواند گسترده باشد. وجود بیوفیلم برای بقای لژیونلا برج خنک کننده و مواد مغذی رشد در سیستم های آبی مهم است.

جلوگیری:برای نفوذ به بیوفیلم و رسوبات، اکیداً توصیه می شود که از یک پراکنده کننده و/یا شوینده سازگار و سازگار با محیط زیست استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که از تمیز کردن و نگهداری مناسب سیستم برج خنک کننده خود برای اطمینان از عملکرد عالی و به حداقل رساندن خطر بیماری لژیونر پیروی می کنید.

5. رانش اسپری

خطر:حتی در حالت عادی، قطرات آب می توانند حذف کننده رانش را ترک کنند.

جلوگیری:به همین دلیل است که هرگز نباید سیستم های برج خنک کننده را در کنار ورودی های هوا یا پنجره هایی که ممکن است باز شوند نصب کرد. همچنین، هر شش ماه یا بیشتر، شرایط حذف کننده های رانش را بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ شکافی برای جریان آزاد خاک وجود ندارد. برای بهترین نتایج، بهترین حذف کننده‌های رانش موجود با نرخ رانش کمتر از 0.0005 درصد جریان آب در گردش را نصب کنید. فن آوری های نوآورانه زیادی وجود دارد که می تواند به جلوگیری از رشد لژیونلا برج خنک کننده کمک کند.

ضرورت شستشو و ضدعفونی برج خنک کننده

به منظور به حداقل رساندن خطر بیماری لژیونلا و مطابقت با الزامات بهداشتی، میکروب زدایی برج خنک کننده باید صورت گیرد. با توجه به اینکه قیمت پکینگ نت اسپلش از سایر پکینگ ها بیشتر است، هنگام گندزدایی باید احتیاط زیادی داشت تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شود.  سیستم باید به طور منظم تمیز و ضدعفونی شود و رسوب هایی که می توانند محیط رشد باکتری لژیونلا را فراهم کنند، حذف شوند. فرآیند ضدعفونی برج خنک کننده شامل کلرزنی با ترکیب مواد پراکنده زیستی اضافی، تمیز کردن فیزیکی و  رسوب زدایی است. بجز شستشوی کولینگ تاور با کلرزنی، در این مقاله گندزدایی برج های خنک کننده توسط مواد ارگانیک ارائه شده و سپس مواد مناسب جهت رسوب زدایی از برج ها معرفی خواهد شد.

برج های خنک کننده:

پکینگ برج خنک کننده  اغلب محل مناسبی برای رشد طیف گسترده ای از باکتری ها، جلبک ها و قارچ ها می باشد که می تواند منجر به مشکلات زیر در برج خنک کننده شوند:

تکثیر عوامل میکروبی که در شرایط مرطوب در حضور حرارت به وجود می آیند.

خوردگی های موضعی ناشی از فعالیت های میکروبی.

جرم گرفتگی ناشی از بقایای میکروبی حاضر در سیستم (تشکیل BIOFILM) .

کاهش جریان آب در برج خنک کننده.

بوی نامطبوع شدید در اثر فعالیت میکروارگانیسم ها و تولید ترکیبات گوگردی بخصوص سولفید هیدروژن.

مزایای ضدعفونی برج خنک کننده

گندزدایی برج های خنک کننده مزایای فراوانی دارد که در زیر به چند مورد از آن ها اشاره شده است:

جلوگیری از رشد بایو فیلم یا میکرو ارگانیسم ها در برج خنک کننده

عدم رشد میکرو ارگانیسم با شستشوی کولینگ تاور

از بین بردن آلودگی میکروبی در برج های خنک کننده یا کولینگ تاور

مراحل گندزدایی برج های خنک کننده

 

روش ها و اصول نگهداری برج خنک کننده بسیار حائز اهمیت است. چرا که طول عمر و عملکرد دستگاه را بهبود می بخشد. هنگام میکروب زدایی برج خنک کننده عموما باید شش مرحله کلی را در نظر گرفت:

۱) بازررسی برج

اولین قدم هنگام گندزدایی برج های خنک کننده، بازرسی برج است. این کار در حالت ایده آل باید حداقل هر ماه انجام شود، اما این مرحله را در روز تمیز کردن نیز نادیده نگیرید. بازرسی مناطقی را که نیاز به تمرکز ویژه در طول تمیز کردن دارند را نشان می دهد. به محیط پرکننده توجه ویژه ای داشته باشید تا ببینید آیا چیزی در اثر تجمع رسوب شده است یا خیر، و حوضچه آب گرم را از نظر لجن بررسی کنید.

۲) محافظت از خود

قبل از انجام هر کار دیگری، باید فن‌ها و پمپ‌های برج را خاموش کرد. آنها فوق العاده قدرتمند هستند و می توانند به شدت به انسان آسیب برسانند. گرما و رطوبت ناشی از برج نیز می تواند خطرناک باشد، به خصوص اگر حاوی باکتری لژیونلا باشد.

۳) میکروب زدایی برج خنک کننده و از بین بردن باکتری ها

باکتری‌ها و قارچ‌هایی که در برج‌های خنک‌کننده مستعد رشد هستند ممکن است باعث آسیب یا بیماری در انسان شوند، بنابراین لازم است قبل از تمیز کردن و پاشیدن سطوح برج و آب و هر ترکیب شیمیایی، با مواد شیمیایی مناسب ضدعفونی شود.

۴) حذف لجن

حوضه برج خنک کننده رایج ترین منطقه ای است که لجن می تواند در آن انباشته شود و بر عملکرد و طول عمر برج خنک کننده تأثیر بگذارد. جاروهای برج خنک کننده تخصصی برای مقابله با لجن موجود در برج های خنک کننده ایجاد شده اند.

۵) رفع گرفتگی و رسوبات

مهمترین بخش تبادل حرارتی که در یک برج خنک کننده انجام می شود در محیط پرکننده اتفاق می افتد. پر کردن چیزی است که هوای متحرک درون سیستم را هدایت می کند تا بتواند گرما را به طور موثر حذف کند و آب سرد تولید کند، وقتی رسانه های پر کننده مسدود یا رسوب می شوند، خنک کننده آن طور که باید انجام نمی شود زیرا هوا نمی تواند با منبع گرما تماس پیدا کند. قوی ترین ماده شیمیایی برای از بین بردن رسوبات برج خنک کننده، دیسکالین است.

۶) برنامه ریزی برای تمیز کردن و شستشوی بعدی

هنگامی که برج تمیز شد، می‌توان میزان کثیف شدن آن را سنجید تا بتوان زمان تمیز کردن بعدی را پیش‌بینی کرد. اکثر برج‌های خنک‌کننده زمانی بهترین عملکرد را دارند که حداقل دو بار در سال علاوه بر تصفیه آب معمولی برای غلبه بر مشکلاتی مانند رشد لژیونلا و جلبک تمیز شوند.

دکمه بازگشت به بالا