سلامت و دانش

گرانترین بیماری فراگیر که واگیر ندارد…

معاون دفتر پیشگیری از بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به تاریخ ثبت روز جهانی دیابت ، تأثیر این بیماری را در سیستم بهداشت جهانی نیز بررسی کرد و گفت: 10 درصد کل هزینه ها برای سلامت.

دکتر. علیرضا مهدوی در مصاحبه با دکترنامه ، وی همزمان با روز جهانی دیابت گفت: سازمان بهداشت جهانی به همراه فدراسیون بین المللی دیابت 14 نوامبر معادل 23 نوامبر هر سال (24 نوامبر سال جاری) را از سال 1991 به عنوان “روز جهانی دیابت” تعیین کرده اند تا این روز را ایجاد کنند. بهانه. ” برای بالا بردن سطح اطلاعات و آگاهی همه مردم جهان در مورد این بیماری شایع و اتحاد با 170 بیمار دیابتی در 170 کشور در سراسر جهان. اگرچه دیابت قابل درمان نیست اما قابل کنترل است. 14 نوامبر دکتر است. فردریک بانتینگ ، محققی که با چارلز بست کار می کند ، برای اولین بار در سال 1922 انسولین را برای درمان قند خون بالا در بیماران دیابتی معرفی کرد.

گرانترین بیماری غیرواگیر

صدمین سالگرد کشف انسولین

وی با اشاره به اینکه امسال صدمین سالگرد کشف انسولین است ، ادامه داد: از سال 2009 ، سازمان بهداشت جهانی برنامه روز جهانی دیابت را بر اساس دو اصل آموزش و پیشگیری از دیابت بنا نهاده و اهمیت این دو موضوع را نشان می دهد. موضوع آگاهی و مراقبت از خود شهروندان و همچنین خواستار بسیج عمومی برای مقابله با این بیماری که گرانترین بیماری غیرواگیر در جهان نامیده می شود ، برای دولتها و جامعه به یک نیاز جدی و قابل تأمل تبدیل شده است. است.

نقش پرستاران در کنترل دیابت

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی دیابت مبنی بر اینکه “پرستاران تحولی در دنیای دیابت ایجاد می کنند” ، اظهار داشت: پرستاران به عنوان اعضای بسیار ارزنده جامعه برای حمایت از افرادی که دارای مشکلات بهداشتی متنوعی هستند کار فوق العاده ای انجام می دهند. آنها این کار را می کنند افرادی که با دیابت زندگی می کنند یا در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند نیز نیاز به حمایت دارند. پیشگیری ، آموزش و غربالگری و مراقبت از بیمار توسط تیمی انجام می شود که در بهورز و سیستم های مراقبت های بهداشتی ما اولین جلسه با بیماران را تشکیل می دهند و وظیفه اصلی آموزش و مراقبت از بیماران به معنای پیروی از دارو ، تغذیه ، بهداشت روان و … آنها مسئول هستند این افراد هستند .

وی افزود: پرستاران به عنوان بزرگترین گروه شغلی 59٪ از كاركنان بهداشت را تشکیل می دهند. نیروی کار پرستاری در جهان 27.9 میلیون نفر است که بیش از 19.3 میلیون نفر از آنها پرستار حرفه ای و نزدیک به 90٪ از پرستاران را زنان تشکیل می دهند.

معاون توسعه بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت افزود: پرستاران نیز وظیفه آموزش بیماران را بر عهده دارند. مشکلات پرستاران در کنترل دیابت به عهده پرستار است. اما از آنجا که روش های پیشگیری در کشور ما متفاوت است ، وقتی نام پرستار برده می شود ، ایده مراقبت از بیمارستان در ذهن شکل می گیرد. به طور طبیعی ، پرستاران ، جدا از مراقبت های بالینی ، در موارد بیماری پیشرفته ، مراقبت در منزل را نیز ارائه می دهند. وقتی می گوییم پرستاران عامل تغییر در دنیای دیابت هستند ، اولین مورد در آموزش به بیمار و دوم در مراقبت از بیمار است ، خصوصاً در موارد بیماری پیشرفته که این خدمات را در خانه یا بیمارستان دریافت می کنند. در سطح پیشگیری از دیابت و آموزش عمومی ، بیشتر کارکنان بهداشت درگیر هستند.

مهدوی ادامه داد: بر اساس تأکیدات امسال آموزش پرستاری ، در این دوره ، سازمان غیردولتی ، انجمن متخصصان غدد درون ریز ، دوره های آموزشی کوتاه را برای پرستاران طراحی کرد که دوره های حرفه ای و کوتاه مدت است که پرستاران می توانند با پزشکان متخصص کار کنند. خدمات مراقبت از بیماران را ارائه دهید. علاوه بر این ، امسال دستورالعمل هایی برای نظارت و مراقبت از خود دیابت راه اندازی می شود. دستورالعمل های مختلفی برای کنترل قند خون وجود دارد زیرا انواع مختلف دیابت بسته به نوع بیماری و روش های مختلف درمان باعث می شود گروه های درگیر در این بیماری محدوده سنی مختلفی داشته باشند.

تأثیر تاج تاج در زندگی افراد دیابتی

وی با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین وظایف در مراقبت از خود دیابت بررسی قند خون است ، توضیح داد: برای همه گروه های سنی با هر نوع دیابت هیچ استاندارد خاصی وجود ندارد که قند خون آنها را یک یا دو بار در روز بررسی کند و چنین نکاتی کمک می کند. متخصصان غدد و غدد و انجمن دیابت آماده شده اند تا با شرایط کشور ما مطابقت داشته باشند و این دستورالعمل ها در هفته ملی دیابت اعلام می شود.

کاربرد مراقبت از خود در بیماران دیابتی

معاون دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر در وزارت بهداشت افزود: “اقدام دیگر ما در هفته دیابت در مورد سلامت موبایل است ، برنامه هایی که به بهبود مراقبت کمک می کنند.” با شروع بیماری همه گیر Covid 19 ، بسیاری از مراقبت های بیمار به تأخیر افتاده است و ما شاهد کاهش مراقبت های زیادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم. بنابراین ما این برنامه را به همکاران در دانشگاه های پزشکی معرفی کردیم تا توصیه کنیم بیماران از آن استفاده کنند. این برنامه برای دیابت و درمان خود قند خون مناسب است و بیماران با وارد كردن شرایط خود در این برنامه ، دستورالعمل های لازم را دریافت می كنند و می توانند تا حدی رژیم خود را اصلاح كنند ، از طریق برنامه در مورد قند خون خود تصمیم بگیرند و … اما غیر از همه اینها ، تأکید بر رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی مناسب یکی از مهمترین اهداف ما در هفته دیابت است. این فعالیت عملاً به دلیل بیماری همه گیر Covid 19 انجام خواهد شد.

وی با تأکید بر لزوم توجه به نکات بهداشتی در هنگام شیوع ویروس کرونا گفت: دیابتی ها کمتر از دیگران به بیماری ویروس کرونا قلب مبتلا می شوند ، اما در صورت بروز ممکن است به انواع شدیدتری از بیماری نیز مبتلا شوند. دیابت ، مانند سایر بیماری های مزمن غیر واگیر ، یک عامل خطر است که می تواند عوارض کووید را افزایش دهد. بنابراین ، بر رعایت اصول حفظ فاصله ، استفاده از ماسک ، شستن دستها ، لمس نکردن صورت و بینی و … تأکید ویژه ای می شود. بیماران مبتلا به بیماری ویروس کرونا قلب باید بیش از هر زمان دیگری مراقب قند خون خود باشند و به موقع دارو مصرف کنند.

دیابت؛ بزرگترین اپیدمی تاریخ

مهدوی درباره آمار دیابت در جهان گفت: در سال 2019 ، 463 میلیون بزرگسال ، یعنی از هر 11 نفر یک نفر مبتلا به دیابت نوع 2 است و در سال 2020 این رقم به 483 میلیون نفر می رسد. در سال 2019 ، تعداد مبتلایان به دیابت نوع 1 زیر 14 سال به یک میلیون و 100000 نفر تخمین زده می شود و هر ساله 128 هزار مورد جدید تشخیص داده می شود.

وی گفت: شیوع فزاینده دیابت در جهان در سال های اخیر ، آن را به بزرگترین اپیدمی در تاریخ تبدیل کرده است. “پیش بینی می شود تا سال 2030 تعداد دیابتی ها به 578 میلیون نفر و شاید در سال جاری افزایش یابد. در سال 2045 تعداد بیماران از 700 میلیون نفر خواهد گذشت. شیوع دیابت از سال 2019 تا 2045 برای منطقه اروپا 15٪ است ، اما در منطقه ما ، یعنی در خاورمیانه و شمال آفریقا طبق بخش فدراسیون بین المللی دیابت ، این میزان به 96٪ رسیده است و بعد از آفریقا با 143٪ بالاترین میزان است. منطقه MENA در مکان دوم قرار دارد.

وی گفت: نیمی از بیماران دیابتی در دنیا از بیماری خود اطلاع ندارند. “طبق آخرین تحقیقات انجام شده در کشور ما ، یک چهارم بیماران از بیماری خود بی اطلاع هستند.”

مهدوی ادامه داد: از هر 4 دیابت 3 نفر در کشورهای کم درآمد و متوسط ​​زندگی می کنند. از هر شش تولد یک مورد در دوران بارداری دارای قند خون بالا (هایپرگلیسمی) است. طبق آمار ، دو سوم بیماران دیابتی در مناطق شهری زندگی می کنند و سه چهارم آنها در سن کار هستند. قابل ذکر است که از هر پنج دیابت یک نفر (136 میلیون نفر) بالای 65 سال سن دارند و طبق سال 2019 ، حدود 20 درصد بیماران سالمند هستند. متأسفانه 4.2 میلیون نفر در سال 2019 بر اثر دیابت جان خود را از دست دادند. هزینه دیابت در سال 2019 760 میلیارد دلار است و ما باید بدانیم که دیابت 10٪ کل هزینه های بهداشتی را بر عهده دارد.

هزینه های دارویی و درمانی بیش از حد برای دیابت در جهان

وی افزود: دیابت بیماری است که شیوع بسیار بالایی دارد و بسیار گران است. فدراسیون بین المللی دیابت تخمین می زند که هزینه های درمان دیابت و عوارض ناشی از آن در سراسر جهان طی 10 سال آینده بیش از 800 میلیارد دلار باشد. از طرف دیگر ، میزان مرگ و میر و عوارض زیاد است. در سال 2019 ، تقریباً 4.2 میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر دیابت درگذشتند. این بدان معناست که حدود 11.3 درصد از کل مرگ و میر در جهان ناشی از دیابت و عوارض آن است. گفته شده که تقریباً هر هشت ثانیه در جهان ، یک نفر به علت دیابت می میرد. در حقیقت ، میزان مرگ و میر ناشی از دیابت و عوارض ناشی از آن بالاتر از میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های عفونی مانند سل ، مالاریا و ایدز است.

وی در ادامه با بیان تأثیر بیماری زمینه ای بر بروز بیماری شدیدتر ویروس کرونا قلب اظهار داشت: در برخی از مناطق جهان ، تا 50 درصد از افراد مبتلا به کوید 19 به دیابت مبتلا هستند.

سهم آمار دیابت ایران

مهدوی در مورد آمار دیابت در ایران نیز گفت: 11٪ از افراد بالای 25 سال در این کشور مبتلا به دیابت هستند که تعداد مبتلایان به دیابت نوع 2 بسیار بیشتر از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 است. از این تعداد 10٪ مرد و 11.5٪ زن هستند . متأسفانه ، میزان مرگ و میر ناشی از دیابت حدود 32000 تا 35000 در سال است. مطابق با اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط ، جمهوری اسلامی ایران متعهد شده است روند رو به افزایش دیابت را تا سال 1404 متوقف کند.

وی گفت: دو نوع دیابت وجود دارد ، دیابت نوع 1 بیشتر در كودكان و بزرگسالان دیده می شود. در این نوع دیابت ، بدن دیگر انسولین تولید نمی کند و در نتیجه ، فرد به دیابت نوع 1 مبتلا می شود که برای زنده ماندن به تزریق انسولین نیاز دارد. تشنگی ، بی اختیاری ادرار ، پرخوری ، کاهش ناگهانی وزن و … علامت دیابت نوع 1 است.

وی افزود: در نوع دوم دیابت ، میزان انسولین در بدن کاهش یافته یا مقاومت بدن در برابر انسولین افزایش می یابد. این نوع دیابت به دلیل کاهش تدریجی و به مرور زمان انسولین در بدن بدون علامت است و بدن با شرایطی که ایجاد می کند سازگار می شود و با گذشت زمان و افزایش سن ، سطح انسولین کاهش می یابد و در افراد از 30 سال به بالا قابل تشخیص است. تبدیل می شود.

در پایان ، مهدوی با اشاره به اینکه 374 میلیون نفر در سراسر جهان از اختلال تحمل گلوکز رنج می برند ، گفت: بدون مداخله موثر ، بسیاری از آنها به دیابت مبتلا می شوند. از هر شش تولد یک مورد در دوران بارداری دچار قند خون بالا (هایپرگلیسمی) شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا