راهکارهایی برای کاهش استرس کرونا

آفتاب‌‌نیوز:

در این قرن ، استرس یکی از مهمترین جنبه های زندگی شخصی ، خانوادگی ، شغلی و اجتماعی است. به طور کلی ، وقتی فردی در محیط زندگی یا شغل خود با شرایطی روبرو می شود که با توانایی ها و امکانات فعلی وی یا شرایط قبلی مطابقت نداشته باشد ، عدم تعادل ، تعارض و درگیری داخلی را تجربه می کند که به آن فشار روانی می گویند. امروزه استرس به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی بشر تبدیل شده است و همه آن را می دانند. در حقیقت ، استرس پاسخ روانی-فیزیولوژیکی ما به استرس یک موقعیت زندگی یا یک واقعه است که به آن “استرس زا” گفته می شود.

بیماری مزمن و حاد از جمله حوادث تخمینی است که در بیشتر افراد باعث استرس می شود. یکی از بیماری های جدیدی که نه تنها به ایران ، بلکه در سراسر جهان نیز مبتلا شده است ، بیماری ناشی از ویروس جدید کرونا یا Covid-19 ، یعنی بیماری حاد تنفسی است. علائم متداول شامل تب ، سرفه و تنگی نفس و دردهای عضلانی ، تولید خلط و گلو درد از علائم کمتری است. این بیماری که در درجه اول بیماری عروق کرونا ویروس نامیده می شود ، علاوه بر تأثیرات آن بر سلامت انسان و اقتصاد کشور ، ترس و اضطراب زیادی را نیز در جامعه ایجاد کرده است که محققان سعی در غلبه بر آن دارند.

در همین راستا ، محققان دانشگاه تهران در مطالعه مروری خود سعی کرده اند در مورد راهکارها و فنون روانشناسی مقابله با استرس و اضطراب در مقابله با این بیماری تحقیق کنند.

بر اساس یافته های این مطالعه ، محققان 24 روش برای کاهش استرس و اضطراب یافتند که شامل 12 روش شناختی رفتاری مانند تکنیک های تنظیم عاطفی ، ذهن آگاهی ، خودسازی ، بازسازی شناختی ، پوزیتیویسم ، تصویرسازی ذهنی مثبت ، توقف تفکر و چرخش و 12 تکنیک غیر شناختی است. مانند آرامش ، ورزش. ، معرفی موسیقی درمانی و ماساژ درمانی تا روانشناسان و مشاوران بتوانند از این روش ها در زمینه افزایش استرس و اضطراب ناشی از ویروس کرونا استفاده کنند.

در همین رابطه ، محمد حسن آسایش ، استادیار و پژوهشگر گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره ، دانشگاه تهران و دیگران اظهار داشته است: “راهبردهای مقابله ای و فنون شناختی سعی می کند افراد را از افکار منفی و بازسازی شناختی دور نگه دارد.” مداخلات شناختی رفتاری به افراد کمک می کند و بیماران برخی از الگوهای فکری و سبکهای مقابله ای را که آنها را در وضعیت پریشانی عاطفی مداوم قرار می دهد ، و همچنین باورهای منفی آنها درباره افکار و احساسات را شناسایی و تغییر می دهند. “

به گفته محققان ، “مداخلات شناختی-رفتاری همچنین نه تنها بر آگاهی از باورهای منفی رایج در مورد خود و جهان ، بلکه همچنین در ارزیابی افکار متمرکز است. به این ترتیب ، درمانگر مشتری را آموزش می دهد تا با بررسی آنها مدارک تأیید و رد را تأیید کند.” درمان به بیماران کمک می کند یافتن پاسخ های جایگزین ، مثبت و توانمند سازی ذهن او با به چالش کشیدن باورهای غیر منطقی و منفی. “

بر اساس یافته های این مطالعه می توان نتیجه گرفت که به دلیل شیوع تاجگذاری در کشور و جهان ، نگرانی های جدی مانند ترس از مرگ در بیماران ، عصبانیت و ترس از بیماری و تنهایی در افراد قرنطینه و احتمالاً در قرنطینه ایجاد می شود. آنها ارتباطات شخصی و اجتماعی خود را از دست می دهند و مراسم سنتی برگزار می کنند که این خود یک پدیده استرس زا است.

به گفته آسایش و همکاران ، “جدا از كار در سطوح مختلف برای جلوگیری از شیوع بیماری و سایر شرایط نگران كننده مرتبط ، باید ابعاد روانشناختی ، استرس و اضطراب در مبتلایان و قرنطینه بررسی شود.” بنابراین همکاری بین روانپزشکان و روانشناسان همراه با سایر گروههای پزشکی در زمینه این بیماری ضروری به نظر می رسد و در این مورد تکنیک های ارائه شده در این مطالعه می تواند مفید باشد.

یافته های تحقیق به عنوان یک مقاله تحقیقاتی فنی و علمی در مجله روانشناسی روان منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا