عکس | پرتاب ماهواره به فضا بدون موشک

شاید تا به حال نام “SpinLaunch” را نشنیده باشید زیرا این شرکت یکی از جدیدترین بازیگران دنیای پرتاب فضایی است و به اندازه اسپیس ایکس یا ناسا مشهور نیست. با این حال، شتاب‌دهنده زیر مداری این شرکت، که در واقع یک قلاب فضایی یا منجنیق است، بارها و بارها ثابت کرده است که می‌تواند در آینده در ارسال محموله‌ها به فضا نقش داشته باشد.

این شتاب دهنده که محموله هایی را با سرعت بیش از 1600 کیلومتر در ساعت به جو زمین می فرستاد، اکنون دهمین آزمایش زیرمداری خود را با موفقیت انجام داده است. در این پرتاب آزمایشی، محموله های ناسا و سایر شرکای اسپین لانچ با استفاده از روش هوک پرتاب شدند و نتایج روندهای امیدوارکننده ای را نشان داد.

شاتل غول پیکر اساساً با چرخاندن یک وسیله نقلیه کوچک به دور یک بازوی غول پیکر به شعاع 33 متر کار می کند. این وسیله نقلیه می تواند به سرعت بیش از 1600 کیلومتر در ساعت برسد و پس از رها شدن، همانطور که در آزمایش های Spinlaunch تجربه شد، هزاران متر به هوا پرتاب می شود.

این بار، برای آزمایش دهم این سیستم، Spinlaunch بیش از 150 نفر از جمله مقامات دولتی، علاقه مندان و اعضای ناسا را ​​به “Spaceport America” ​​دعوت کرد، جایی که او یک شتاب دهنده زیر مداری ساخت.

عکس پرتاب ماهواره به فضا بدون موشک

پس از بارگیری محموله های ناسا و سایر شرکا در وسایل نقلیه آزمایشی، سرانجام SpinLaunch آنها را با استفاده از تأسیسات Space Hook به جو پرتاب کرد. این بار پرتابگر اسپین لانچ همانند آزمایش های قبلی به ارتفاع حدود ۷۶۰۰ متری رسید.

همانطور که گفته شد، این سیستم فقط یک شتاب دهنده زیر مداری است و حتی بزرگترین شتاب دهنده ای نیست که این شرکت می خواهد بسازد. Spinlaunch قصد دارد یک سیستم قلاب فضایی بزرگ‌تر بسازد که می‌تواند محموله‌هایی را تا ارتفاع 60 کیلومتر تحویل دهد. این شرکت قصد دارد در سال 2026 به مدار پایین زمین پرتاب کند.

انتظار می رود سیستم های تحویل مداری مانند SpinLaunch به قرار دادن ماهواره ها و سایر تجهیزات در مدار کمک کنند. این باعث صرفه جویی در میلیون ها لیتر سوخت می شود که بیشتر هزینه موشک هایی مانند موشک ماموریت آرتمیس 1 را به خود اختصاص می دهد.

تنها اشکال چنین روشی این است که اطمینان حاصل شود که قطعات و محموله ها می توانند در برابر نیروهای شدید اعمال شده برای پرتاب به آنها مقاومت کنند. در نسخه فعلی، محموله باید بتواند شتاب 10000 برابر شتاب گرانش (G) را تحمل کند. مشکلی که با شتاب دهنده های بزرگتر اهمیت بیشتری پیدا می کند.

5858

دکمه بازگشت به بالا