مرگ صنعت بازیسازی در کشور با فیلترینگ
به گزارش خبرگزاری دکترنامه، کمیسیون بازی و سرگرمی سازمان نصر با انتقاد از فیلترهای گوگل پلی، ابزارهای بازی سازی و تداخل اینترنت هشدار داد که ادامه این روند می تواند منجر به مرگ بازی سازی در ایران و مهاجرت فعال قدرت در ایران شود. . این زمینه.
بیش از صد روز از استفاده از اپلیکیشن های فیلتر مانند واتس اپ، اینستاگرام و گوگل پلی می گذرد. در همین راستا کمیسیون بازی و سرگرمی سازمان صنفی کارگران رایانه گزارشی از عواقب فیلترها و ابزارهای بازی سازی گوگل پلی منتشر و به وزارت ارتباطات ارائه کرده است.
در این گزارش با اشاره به آمارهای به دست آمده از بازی سازان عضو کمیسیون بازی، آمده است که اقدامات و تصمیمات غیرحرفه ای اخیر در فیلتر گوگل پلی و محدودیت دسترسی به خدمات بازی سازی باعث درآمدزایی بازی سازان شده است. به طور قابل توجهی کاهش می یابد و به احتمال زیاد توسعه بازی ها بسیار دشوار است. در ادامه هشداری درباره مهاجرت روزافزون فعالان این حوزه داده شده است.
نصر رئیس جمهور کشور که امضای وی در انتهای نامه خطاب به زارع پور قابل مشاهده است، آمادگی خود را برای تشکیل جلسه مشترک با وزرا یا نمایندگان آنها برای ارائه توضیحات فنی لازم اعلام کرده است.
بررسی و تاثیر بر درآمدزایی و پتانسیل رشد
کمیسیون بازی نصر با انتقاد از غربالگری و محدودیتها با تاکید بر درآمد قابل توجه صنعت بازیسازی جهان، خاطرنشان کرد: متاسفانه صنعت بازی در ایران نه تنها مورد توجه قرار نگرفته و از ظرفیتهای اشتغالزایی آن بهرهبرداری نشده است، بلکه با ایجاد محدودیتها و محدودیتهای فراوان و تصمیمات غیر کارشناسی در زیرساخت های اینترنتی کشور ضربه جدی و عمیقی به بدنه این صنعت و فعالان آن وارد کرده است.
کمیسیون بر این باور است که گوگل پلی به عنوان یکی از بزرگترین پلتفرمهای ارائه بازیها و اپلیکیشنهای موبایل، بازاری با پتانسیل فنی و درآمدی بسیار بالاست که به بازیسازان ایرانی این امکان را میدهد تا تجارت خود را توسعه دهند، به بازارهای جهانی متصل شوند و درآمد کسب کنند. سود ارز: با وجود تحریم های سنگین و ظالمانه گوگل، فعالان این صنعت با دور زدن تحریم ها در مقابل ایران توانسته اند از این بازار استفاده کنند اما اکنون پشت درهای غربالگری این پلتفرم قرار گرفته اند.
در این گزارش تاکید شده است که مسدود شدن گوگل پلی دسترسی بازی سازان به این بازار عظیم را مختل کرده و سهم قابل توجهی از درآمدزایی و پتانسیل رشد خود را از دست داده است: «گوگل پلی تنها برای بازی سازان ایران و جهان مهم نیست زیرا از تعداد بالای کاربران، بلکه برای ارائه خدمات و ابزارهای بسیار حرفه ای، دقیق و جامع آن یکی از دلایل تاکید ما بر رفع محدودیت هاست. ابزارها و خدمات گوگل پلی این امکان را به ما می دهد که مخاطب را بشناسیم. بهتر، بهینه سازی محصولات، کاهش هزینه های تبلیغات و تجزیه و تحلیل و بررسی دقیق مخاطبان که در بازار داخلی مانند کافه بازار و مایکت یافت نمی شوند. یکی دیگر از کارکردهای گوگل پلی معرفی بازی های ساخت ایران به ناشران جهانی و ایجاد فرصت های تجاری برای انتشار بین المللی خود.با این اقدام، خطوط ارتباطی بین صنعت بازی ارتباط ایران و جهان قطع شده و البته پتانسیل عظیم کسب درآمد در این صنعت از بین رفته است.»
تاکید بر موج مهاجرت با فیلترهای گوگل پلی
کمیسیون بازی و سرگرمی نصر تاکید کرد: طی یک دهه گذشته با توجه به توسعه بازی های ویدیویی در ایران هزاران شغل در زمینه برنامه نویس، طراح بازی، طراح دو بعدی و سه بعدی، انیماتور، بازاریاب دیجیتال، تستر، ایجاد شده است. استریمرها، تولیدکنندگان محتوا و غیره با خاموش شدن گوگل پلی و ابزارهای توسعه، شرکت های بازی سازی مجبور به مهاجرت برای ادامه فعالیت شده اند و قدرت های مذکور بیکار می شوند یا آنها نیز مهاجرت می کنند.
در ادامه این گزارش، محدودیت های اعمال شده برای دسترسی به ابزارهای توسعه عنوان شده است: «دسترسی و اتصال محدود به سرویس های خارج از ایران، بسیاری از ابزارهای مهم و حیاتی در ساخت بازی را از دسترس خارج کرده است، این سرویس ها عموماً ایران را تحریم می کنند و قبل از این توسعه فنی بازی ها با استفاده از سرویس های Game Analytics، Unity، Google Developer، Firebase و غیره، دانلود ابزارها، بسته ها، خروجی گرفتن از بازی ها، پیاده سازی افزونه ها و تجزیه و تحلیل بسیار دشوار و تقریبا غیرممکن می شود. ابزارها .تیم های فنی زمان زیادی را صرف دور زدن محدودیت های داخلی و پرداختن به مسائل غیرفنی می کنند.علاوه بر این یکی از راه های درآمدزایی در این صنعت یعنی تبلیغات با چالش های بسیار جدی روبه رو است؛ زیرا تبلیغات خدمات خارجی دیگر وجود ندارد. با این محدودیتها به راحتی بارگیری میشود و در نتیجه بسیاری از درآمدهای ارزی از دست رفت.»
قطعی و تاخیر اینترنت یکی دیگر از مشکلاتی است که کمیسیون بازیهای نصر به آن اشاره میکند و گمان میرود این موضوع منجر به تجربه کاربری ضعیف بازیکنان شده است: «در حال حاضر بازیهای آنلاین ایرانی با چالشهای بسیار سختی روبرو هستند و اختلالات اینترنت باعث کاهش بازیهای آنلاین شده است. حجم تماسها، سطح رضایت و درآمد آنها کاهش مییابد، همینطور این مشکل خطر توسعه بازیهای آنلاین ایران را افزایش میدهد و در بلندمدت سهم بازیهای محلی را در مجموعه سرگرمیهای خانوادگی کاهش خواهیم داد.»
در پایان به افزایش هزینه های بازاریابی و جذابیت کاربران قبلا اشاره شده است. همانطور که در این گزارش آمده است، فیلترهای Google Play باعث اختلال در استفاده از ظرفیت نمایش تبلیغات در پلتفرم های خارجی مانند Google Ads، Wankel، Unity Ads و غیره شده است. این کمپین را برای بازی سازان و شرکت های بازاریابی دیجیتال بی سود می کند.”
227227