عمومی

نخستین نشست هم اندیشی رویداد توسعه و تبادل فناوری در صنعت اسباب بازی

خبرگزاری دکترنامه؛ کشور ایران در سال‌های اخیر رشد بسیاری را در صنعت اسباب بازی تجربه کرده است. در همین راستا همرسانی و تقویت ارتباط میان فعالان و کنشگران این صنعت و شرکت های خلاق و دانش بنیان به عنوان یکی از ماموریت های ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم موجب رشد و توسعه زیست بوم اقتصاد خلاق خواهد بود.

از این رو، این ستاد با همکاری دستگاه های سیاستگذار ، تنظیم گر و تسهیل گر از جمله دفتر صنایع خلاق و ورزشی وزارت صنعت ، معدن و تجارت، شورای نظارت بر اسباب‌بازی و سایر کنش گران این صنعت، در نظر دارد تا نخستین رویداد توسعه و ‌تبادل فناوری در صنعت اسباب بازی را با رویکرد بهم رسانی با حضور فعالان این صنعت و شرکت های خلاق و دانش بنیان  در آینده نزدیک برگزار نماید.

با هدف برگزاری هر چه بهتر این رویداد، این نشست هم اندیشی با حضور مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم، محمدرضا زارع، مدیر کل صنایع خلاق و ورزشی وزارت صنعت، معدن و تجارت ، آیدین مهدی زاده رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب بازی، بهروز آهنگ گر بیک و فهیمه محمد زمانی معاونین ستاد ، محمد حسین نخ چی، دبیر کارگروه تخصصی اسباب بازی ستاد، یاسر قرائی دبیر کارگروه تخصصی آموزش و یادگیری ستاد، لیلا بابایی مدیر سرگرمی های سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، و همچنین احسان صفر نواده کارگزار رویداد برگزار شد.

هدف از این رویداد ایجاد ارتباط میان زیست بوم نوآوری و فعالان صنعت اسباب بازی با سه رویکرد رفع نیازهای فناورانه صنعت اسباب بازی ، توسعه بازار شرکت های خلاق و دانش بنیان و رونمایی از طرح های پیشران صنعت اسباب بازی است.

سخت افزار های برق الکترونیک ، لیزر و فوتونیک، مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری های شیمیایی ، ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته ، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزار های رایانه ای و بازاریابی و فروش نواورانه و فناورانه محصولات از جمله محورهای پیش بینی شده برای این رویداد است.

همچنین در این نشست طراحی و تولید کیت های سخنگو، موزیکال و لایتینگ در مقیاس بالا و اقتصادی،طراحی و تولید برد های الکترونیک موتوری ، طراحی و ساخت گیربکس های اقتصادی صنعت اسباب بازی،طراحی و پیاده سازی پلتفرم ماژولار AR  وVR متناسب با صنعت اسباب بازی و… از جمله طرح های پیشران در حوزه اسباب بازی اعلام شد.

سازوکار اجرایی رویداد از جمله موضوعات مورد بحث در این نشست بود.

مسعود حسنلو دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم گفت: وظیفه ستاد ایجاد توازن رشد میان حوزه صنایع سخت و نرم است. لذا این گونه رویدادها میتواند میتواند به تحقق پیوند و همرسانی و هم افزایی فعالان این عرصه اثربخش و واقعی باشد.

آیدین مهدی زاده خاطر نشان کرد: اگر در چنین رویداد هایی ، فناور واقعی شناسایی شود بزرگ‌ترین ثروت است.

وی افزود: ایجاد بانک اطلاعاتی از خروجی های این رویداد در قالب بانک نیازمندی ها و ظرفیت های بازیگران زیست بوم میتواند یکی از خروجی های مورد انتظار این رویداد باشد. همچنین تمرکز بر کلان پروژه ها موجب تحول در صنعت اسباب بازی می شود.

همچنین احسان صفر نواده ، کارگزار رویداد بیان کرد: برگزاری جلسات با شرکت های تولید کننده با هدف معرفی رویداد و احصا نیاز های فناورانه شرکت‌ها، استخراج بانک اطلاعاتی شرکت‌های خلاق  و دانش بنیان فعال در محور های رویداد و بر قراری ارتباط با ایشان از جمله اقداماتی است که تا کنون انجام شده است.

فهیمه محمدزمانی معاون ستاد دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم نیز با اشاره اهداف و محورهای اولیه شکل گیری این رویداد، خروجی ها و مکانیزم اجرایی رویداد را به گونه ای که برای زیست بوم اثربخش باشد مطرح کرد و دغدغه ها و سئوالات پیرامون رویداد را پاسخ دادند.

بهروز آهنگربیک معاون دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم با اشاره به سلسله رویداد های همرسان، مطرح کرد: از جمله شاخصهای این رویداد این است که سلسله رویداد است، ویژگی همرسانی برای زیست بوم دارد، سطح و وزن ملی دارد و دارای دستاورد های واقعی برای اکوسیستم خواهد بود. 

وی گفت: در کارگروه های ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم، یکی از خلاءهای موجود تکمیل حلقه های مفقوده در زنجیره خلق ارزش صنایع خلاق هستند؛ لذا اینگونه رویدادها محرک زیست بوم و یاری کننده برای یافتن این حلقه ها در تکمیل زنجیره ارزشی بازیگران اقتصاد خلاق و دانش بنیانی است.

اهنگر بیک همچنین افزود : احصاء نیاز های فناورانه و خلاءهای موجود در صنعت اسباب بازی و پیوند و بهم رسانی آنها با ظرفیت‎ها و توانمندی‎ها زیست بوم واحدهای خلاق و دانش بنیانی از جمله اهداف این سلسله رویداد ها است.

محمدرضا زارع مدیر کل صنایع خلاق و ورزشی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن ارزیابی مثبت اهداف و برنامه های رویداد اظهار کرد: این رویداد در راستای اجرایی سازی تفاهم نامه اخیر مابین معاونت علمی و فناوری و وزارت صمت با محوریت صنایع خلاق، تدبیر و درحال اجرا است و علاوه بر حوزه اسباب بازی، شامل سایر حوزه های صنایع خلاق نیز خواهد بود. 

زارع با اشاره بر اینکه، این رویداد یک رویداد هم افزا است؛ افزود: سیاست ما این است که بخش خصوصی مسئول اجرا این کلان پروژه باشد و ما در کنار بخش خصوصی می ایستیم و همراه آنان خواهیم بود.

در ادامه وی پیشنهاد داد: افزودن حلقه های جدید و موثر در این رویداد مثل وزارت علوم ، آموزش پرورش، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و …. در این همرسانی به عنوان کنگشران تصمیم ساز، تنظیم گر و حتی مصرف کننده اینگونه محصولات می‌تواند به اثر بخشی آن بیافزاید.

گفتنی است در پایان  این نشست، جمع حاضر با اشاره به اینکه  رویداد مذکور به عنوان زمینه ساز تحقق نگرش کلان ، احصا و ارائه  طرح های پیشران حوزه صنایع خلاق خواهد بود؛ ابراز امیدواری کردند این بار با محوریت صنایع خلاق اسباب بازی در قالب سلسله رویداد های همرسانی صنایع خلاق و دانش بنیان با تاکید بر ماهیت هم رسانی ، هم افزایی ، پیوند میان طرفین ، توانمندی های دو زیست بوم نوآورانه و خلاقانه با زیست بوم صنعتی کشور محقق شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا