برندسازی شخصی در اینستاگرام
برندسازی شخصی در اینستاگرام را قطعاً بسیاری افرادی که در این پلتفرم، صفحۀ شخصیِ عمومی دارند، شنیدهاند. با وجود گزینههای بسیار زیادِ بسترِ رسانههای اجتماعی، دانستن اینکه زمان خود را در کجا بگذرانید دشوار است. اما وقتی نوبت به ساختن برند شخصی و افزایش مشارکت میشود، اینستاگرام مکانی است که باید به طور جدی به آن توجه کنید. با پرسونال برندینگ در اینستاگرام، به خوبی میتوانید یک ساختار مناسب به محتواهای خود در صفحهتان بدهید و مردم هم متوجه شوند که مسیر و هدف صفحۀ شما چیست. بیایید در این مطلب از آموزش اینستاگرام از صفر تا صد با هم بیشتر از برندسازی شخصی در اینستاگرام صحبت کنیم.
آشنایی با برند شخصی
برند شخصی، اصطلاحی است که سازندگان محتوا، بارها و بارها آن را میشنوند. شرکتها و برندها بیش از آنچه فکر میکنید، زمان صرف میکنند تا حضور آنلاین خود را پرورش دهند و آن را اصلاح کنند، و این فرآیند، یک ملاحظات مهم برای برند شخصی شما است. اما چرا این موضوع برای شما اهمیت دارد؟ استراتژیهای رسانههای اجتماعی آنها چه ربطی به شما دارد؟ به بیان ساده: به عنوان یک خالق، شما محصول هستید.
جف بزوس (مالک آمازون) یکبار گفت: “برند شما، چیزی است که مردم در مورد شما وقتی در اتاق نیستید می گویند.”
برندسازی شخصی در اینستاگرام چیست؟
در عصر امروزی، مردم، اغلب قبل از ملاقات حضوری، با شما در اینترنت آشنا میشوند. اگر برای شغل یا دانشگاه درخواست میدهید، به احتمال زیاد، مصاحبهکننده، پروفایلهای رسانههای اجتماعی شما را بالا میبرد تا نگاه بهتری به شما داشته باشد. همانطور که حرفۀ شما پیشرفت میکند، نحوۀ معرفی خود در رسانههای اجتماعی و ساختن مثلاً پرسونال برندینگ در اینستاگرام، میتواند توانایی شما را برای شبکهسازی و پیشرفت شغلی شما ایجاد کند یا از بین ببرد.
در واقع، برند شخصی شما هدفی است که در پس ارتباطات بیرونی شما با جهان قرار دارد. این است که چگونه مهارتها، تجربه، و شخصیت شما – اساساً، شما به عنوان یک شخص – به دنیا، به صورت آنلاین و آفلاین ارائه میشود.
شما از رسانههای اجتماعی استفاده میکنید، درست است؟ اما چند بار به این فکر میکنید که چگونه میتواند به شغل شما کمک کند؟ آیا تحلیل شبکه های اجتماعی برایتان کاربردی دارد؟
احتمالا خواهید گفت: من از اینستاگرام، فقط برای اشتراکگذاری عکسهای مورد علاقهام در تعطیلات استفاده میکنم. با این حال، همین میتواند منبع فوقالعاده مفیدی برای ساختن برند شخصیتان، به عنوان یک نویسندۀ حرفهای باشد.
بگذارید نکتهای به شما بگویم؛ اگر هنوز از اینستاگرام استفاده نکردهاید، آن را بهشدت توصیه میکنیم، مخصوصاً برای افرادی که در زمینههایی خلاق هستند. در عصر امروز، اینستاگرام، در حال تبدیل شدن به یک نمونهکار مدرن است.
همچنین، برای کسانی که به دنبال نقشهایی در بازاریابی، رسانههای اجتماعی یا حتی فضای فناوری هستند، این (برندسازی شخصی در اینستاگرام) اعتبار ایجاد میکند. اگر آنها به شما برای رشد حسابهایشان و تعاملشان اعتماد دارند، میخواهند ببینند که شما یک استراتژی رسانۀ اجتماعی برای خودتان دارید. بنابراین چگونه میتوانید حضوری را ایجاد کنید که شما را در بهترین نور و جلوۀ ممکن نشان دهد؟
5 مراحل مهم پرسونال برندینگ در اینستاگرام
مرحله 1: هدف خود را مشخص کنید
مانند هر تلاش دیگری برای برندسازی شخصی، شما باید اهداف خود را بدانید. آیا رسانهای برای به اشتراکگذاری کار شماست؟ تخصص خود را برجسته میکنید؟ شبکهای ایجاد میکنید. هرچه پیام شما واضحتر باشد، ایجاد نمایه و پروفایل خود، بر اساس آن آسانتر خواهد بود.
سعی کنید به دنبال ایدههای دیگران باشید – اینفلوئنسرها، شرکتها، مدیرانی که مورد تحسین شما هستند، حتی برندها؛ از چه چیزی در مورد پستها یا نمایۀ آنها لذت میبرید؟ از این، بهعنوان الهامبخش استفاده کنید تا شما را در مسیری که میخواهید، ببرد.
بگردید و جستوجو کنید که میخواهید برند شخصی شما با چه سه صفتی تعریف شود، و از آنها به عنوان دستورالعملی برای تعیین اینکه آیا آنچه در تصاویر و کلمات پست میکنید همسو است یا نه، استفاده کنید. به عنوان مثال، سه صفت، مانندِ سرگرمکننده، مثبت و متخصص حرفهای هستند. در هر پستی که آپلود میکنید مطمئن شوید که تصویر و کپشن را میتوان با یکی از این سه صفت، اگر نه هر سه، توصیف کرد.
در مقایسه با سایر پلتفرم ها چگونه باید به اینستاگرام نزدیک شوید؟ اولین توصیۀ روشنتر این است که اینستاگرام، یک پلتفرم بصری است. با در نظر گرفتن این موضوع، میخواهید یک استراتژی برای به اشتراک گذاشتن تخصص خود از طریق عکس، ویدیو و متن کوتاه داشته باشید.
اما این همچنین، به شما آزادیِ خلاقیت بیشتری میدهد: «وقتی افراد از پیج شما بازدید میکنند، باید بتوانند شما را در سطح شخصیتری در مقایسه با مثلاً نمایه (پروفایل) لینکدین درک کنند. این پرسونال برندینگ در اینستاگرام، فرصتی است برای نمایش شخصیت و به اشتراک گذاشتن علایق، نظرات و شادیهای خود در زندگی.
مرحله 2: پروفایل خود را اصلاح کنید
قبل از اینکه محتوایی را اضافه کنید، باید نمایۀ خود را برای موفقیت تنظیم کنید.
و این، به معنای نوشتن یک بیوگرافی واضح است که شامل:
- نام کامل شما (اگر دستۀ شما مشخص نیست)
- عنوان شغلی و موقعیت مکانی شما
- شرکتهای فعلی و سوابق شما
- پیوندهایی به وبسایت شخصی شما یا پروفایلهای اجتماعی دیگر شما
- هر گونه اطلاعات مهم یا هشتگ در مورد تخصص یا برند شما
به این ترتیب، وقتی یک کارفرما نام شما را در گوگل جستجو میکند، به راحتی میتواند به نمایۀ شما برخورد کند. نیاز است بگوییم که برای اینکه راحتتر پیدا شوید، صفحۀ خود را به صورت عمومی درآورید؟!
مرحله 3: محتوای خود را تنظیم کنید
این را به عنوان یک قانون شماره یک بدانید که، اگر نمیخواهید کارفرما یا رئیس آیندۀ شما، محتوای شما را ببیند، آن را پست نکنید.
این برای هر محتوای فعلی که در صفحۀ خود دارید، صدق میکند. اگر نگران عکسهای قبلی هستید که پست کردهاید یا دیگران شما را در آن برچسبگذاری (تگ) کردهاند، همیشه میتوانید آنها را بایگانی یا پنهان کنید.
برای جذاب نگه داشتن پستهای خود، از ابزار طراحی گرافیکی مانند Canva یا یک برنامۀ گرافیکی دیگر استفاده کنید. و قدرت یک فیلتر خوب را فراموش نکنید.
همچنین، از ویژگیهای استوری استفاده کنید – این میتواند یک راه عالی برای به اشتراک گذاشتن رویدادهای زنده، بخشهایی سریع و بهموقع از تخصص شما یا خودتان در عمل باشد: «بهعنوان مثال، بهعنوان یک مربی کسبوکار، هر زمان که در رویدادی صحبت میکنید، ممکن است کسی را داشته باشید که یک کلیپ 15 ثانیهای از سخنرانی شما ضبط کند و مطمئن شوید که داستان آن سخنرانی را برجسته کردهاید تا مردم بدانند که شما در رویدادها صحبت میکنید، یا کارگاههایی را در مورد مشاوره شغلی ارائه میدهید.
در نهایت، به اشتراکگذاری پستهای دیگران را که با برند شما همسو هستند یا ممکن است الهامبخش دنبالکنندگان شما باشند، در نظر بگیرید.
مرحله 4: ارتباطات خود را ایجاد کنید
دنبال کردن دیگران، فقط یک راه آسان برای نشان دادن نمایۀ صفحۀ خود در مقابل افراد مناسب نیست، بلکه راهی عالی برای حفظ ارتباط و پیگیری مسیر افرادی است که تحسین میکنید.
اگر شرکتهایی هستند که واقعاً آنها را تحسین میکنید، آنها را دنبال کنید. این، یک راه عالی برای تعامل و مطلع ماندن از بهروزرسانیها و رویدادهای شرکت است. همچنین، این یک راه عالی برای به اشتراکگذاشتن در مصاحبهها است که علاقۀ واقعی دارید و دانشی فراتر از آنچه در صفحۀ اصلی آنها میخوانید، دارید.
یک نکته آخر: مانند آرشیو کردن عکسهای نامناسب، ممکن است بخواهید کسانی را که ممکن است شما را بد به نظر برسانند، لغو فالو کنید: «اگر افرادی را دنبال میکنید که میتوانند جنجالبرانگیز به نظر برسند، نمیخواهید در ارتباط مجرم شناخته شوید.»
مرحله 5: حساب خود را نظارت کنید
داشتن یک برند شخصی خوب، نیاز به تلاش مداوم دارد، یعنی چیزی بیش از فالو کردن و لایک کردن پستها.
اگر میخواهید حرفهای باشید، در نظر بگیرید که یک پست در روز یا حداقل یک بار در هفته پست کنید. اگر متوجه شدید که زمان زیادی برای بهروزرسانی ندارید، میتوانید از برنامههای رایگان، مانند Plann استفاده کنید تا به شما کمک کند تا برنامهریزی خود را خودکار کنید.
لزومی ندارد که یک علم باشد، اما با به روز نگه داشتن و فعال نگه داشتن نمایۀ خود نشان میدهید که یک حرفهای باهوش در رسانههای اجتماعی هستید که با آگاهی از برندسازی شخصی در اینستاگرام، اجازه نمیدهد پروژههایش به حاشیه برود.
اگرچه ممکن است اینستاگرام را مکانی برای نشان دادن تعطیلات، حیوانات خانگی و سلفیهای خود بدانید، اما فرصتهای زیادی را برای شما فراهم میکند تا کار و شخصیت خود را به نمایش بگذارید. طراحان گرافیک میتوانند جدیدترین محصولات خود را به شیوهای جذاب به نمایش بگذارند، تولیدکنندگان محتوا میتوانند با پیوند دادن به وبسایت خود، پستهای جدید را به اشتراک بگذارند، بازاریابهای دیجیتال میتوانند روشن کنند که میدانند چگونه مخاطب را جذب کنند، فروشندگان میتوانند آشکار کنند که چگونه میدانند.
برای اینکه هر چیزی جذاب به نظر برسد، و یک حرفهای معمولی میتواند از آن برای افزایش دوستداشتنی و استخدام شدن خود استفاده کند.
در نهایت..
با در نظر گرفتن مواردی که در این مطلب آمده، میتوانید داستان خود را بگویید، دنبالکنندگان جدید جذب کنید و با برندسازی شخصی در اینستاگرام، برند خود را رشد دهید. پس برای چه منتظرید؟!