عمومیکسب و کار ویژه

درباره تبلیغات اینترنتی بخوانید

تبلیغات آنلاین چیست ، انواع تبلیغات آنلاین چگونه است

پیشتر در مطلب دیجیتال مارکتینگ چیست درباره بازاریابی آنلاین صحبت کردیم که جزئی از دیجیتال مارکتینگ به حساب می‌­آمد که از طریق اینترنت انجام می­‌گیرد. اما پاسخ به این سوال که تبلیغات آنلاین چیست و این سوال که تفاوت تبلیغات آنلاین با بازاریابی آنلاین چگونه است در پاسخ به این سوال است که تفاوت بازاریابی و تبلیغات در چیست؟ همان تفاوت در بازاریابی آنلاین و تبلیغات آنلاین نیز وجود دارد.

تبلیغات آنلاین چیست؟

طبق یکی از تعاریف که توسط دانشگاه پنسیلوانیا ارائه شده است، تبلیغات آنلاین عبارت است از:

«هر فعالیتی که از اینترنت (و شاید همراه با کانال‌­های دیگر) برای ایجاد آگاهی، علاقه یا انجام فعالیتی درباره محصولات و خدمات مشخصی استفاده می‌­کند.»

طبق این تعریف در تبلیغات آنلاین سعی می‌­کنیم پیامی را به مخاطب مورد نظر برسانیم تا درباره محصول یا خدمت ما آگاه شود یا فعالیتی را انجام دهد که این ارسال پیام یا از طریق اینترنت است یا اینترنت به همراه کانال‌­های دیگری مثل تلویزیون و…

مزایای تبلیغات آنلاین چیست

مزایای تبلیغات آنلاین به طور کلی در 3 دسته خلاصه می‌­شود. این مزایا نسبت به تبلیغات از نوع سنتی است:

کم قیمت‌­تر و پر مخاطب‌­تر است

برای تبلیغات آنلاین نسبت به روش­‌های تبلیغات سنتی هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد. به عنوان مثال شما برای بیلبورد گرفتن در بزرگراه‌­های شهر تهران ممکن است تا 5 میلیون تومان ماهیانه برای هر مترمربع بپردازید. قیمت‌­های هر دقیقه تبلیغ در صدا و سیما نیز اعدادی بسیار بزرگ است اما در تبلیغات آنلاین محدوده قیمت‌­ها خیلی خیلی متفاوت است.اجازه دهید با هم یک مثال مقایسه‌­ای داشته باشیم.

در پلتفرم ما یک کمپین تبلیغات کلیکی همسان توسط یک سایت در حوزه گردشگری ایجاد شد که توانست ماهیانه بیش از 40 میلیون بار دیده شود در حالی که تنها ماهیانه 10 میلیون تومان هزینه برای آن شرکت ایجاد کرده است. این اعداد را مقایسه کنید با یکی از بیلبوردهای معمول با قیمت ماهانه 100 میلیون تومانی در یکی از بزرگرا­های تهران که نهایتاً اگر خیلی دست بالا گرفته شود شاید ماهیانه 5 میلیون بار دیده شود.

قابل اندازه­‌گیری است

مزیت خیلی مهم تبلیغات آنلاین نسبت به تبلیغات سنتی در قابلیت اندازه‌­گیری معیارهایی است که شاخص موفقیت یا شکست نسبی یک کمپین تبلیغاتی هستند. به عنوان مثال هنگامی که شما قصد دارید در تلویزیون یک آگهی تبلیغاتی نمایش دهید چگونه می‌­خواهید بدانید که تبلیغ شما موثر بوده است یا خیر. نهایتاً تخمین‌­هایی از این دست خواهید داشت که چند نفر ممکن است شبکه تلویزیون مورد نظر شما را در هنگام پخش تبلیغ ببینند.

این موضوع را مقایسه کنید با یک کمپین تبلیغات آنلاینی که تبلیغ‌دهنده می‌­تواند به طور دقیق بداند که چند نفر تبلیغ­ را دیده­‌اند، چند نفر روی آن کلیک کرده‌­اند و به سایت مورد نظر ما رفته‌­اند، چند نفر فعالیت مورد نظر ما مثل خرید را کامل انجام داده‌­اند، چند نفر در میانه راه پشیمان شده‌­اند و حتی می­‌توان آن‌­هایی را که در هر یک از این دسته‌­ها قرار گرفته‌­اند شناسایی کرد و تبلیغات مجزایی برای همان دسته نشان داد. حال شما با دانستن چنین اعداد و ارقامی به خوبی می­‌توانید بدانید که تبلیغات شما چقدر موفقیت‌­آمیز بوده است.

قابل شخصی‌­سازی کردن است

مثال مقایسه‌­ای دیگری می­‌زنیم از یک تبلیغات سنتی مثلاً پخش تراکت با تبلیغات آنلاین. پس از اجرای کمپین تبلیغات تراکتی ممکن است عده­‌ای به تبلیغات شما علاقه‌­مند شده و مشتری شما بشوند، عده‌­ای هم بی‌­تفاوت باشند و عده­‌ای هم اصلاً از آن رضایت نداشته باشند.

حال شما قصد دارید تا بدانید چه کسانی مشتری شما شده‌­اند تا به آن‌­ها خدمات بیشتری بدهید که به یک مشتری وفادار تبدیل شوند و بدانید چه کسانی بی‌­تفاوت بودند تا بخواهید تخفیفاتی قائل شوید که اولین خرید خود را انجام دهند.

در هر صورت شما امکان انجام این کارها را ندارید چرا که شما نهایتاً دو سبک تراکت چاپ خواهید کرد و نمی‌­دانید که مشتریان از غیرمشتریان چگونه جداسازی شوند. اما در تبلیغات آنلاین خیلی ساده می‌­توانید انواع مشتریان خود را بخش‌­بندی (Segmentation) کنید و برای هرکدام تبلیغ منحصر به فرد خود را ارسال کنید.

حتی این دسته­‌بندی می­‌تواند جزئی باشد مثل این دسته کاربر: کاربری که از کمپین X به سایت ما آمده و Y ثانیه در صفحه فرود ما بوده است، به صفحه پرداخت هم رسیده اما پرداخت خود را تکمیل نکرده است.حال شما دقیق این کاربر را می‌­شناسید و منحصر به فرد خودش برایش پیامی ارسال می‌­کنید.

انواع تبلیغات آنلاین چیست

تبلیغات نمایشی (Display Ads)

با سابقه‌­ترین نوع تبلیغات آنلاین، تبلیغات نمایشی است. مصداق این نوع از تبلیغات را معمولاً در بنرهایی دیده‌­اید که اطراف سایت‌­ها در صفحات اصلی یا داخلی یک سایت­، در سایدبار یا میان یک مطلب می­‌بینید. یا همچنین در برخی اپلیکیشن­‌ها و گیم‌­های موبایل می‌­بینید که بنرهایی تبلیغاتی وجود دارند. این بنرها بسته به جایگاهی که در سایت‌­ها و اپ‌های پربازدید ایران ممکن است قرار بگیرند اندازه‌­های گوناگونی خواهد داشت. همچنین حالت‌­های طراحی متفاوتی نیز می‌­توانند به خود بگیرند.

بنرهای ثابت یا بنرهای متحرک (GIF) و یا بنرهای انیمیشن (HTML5) سه دسته اصلی این نوع بنرها هستند. در بنرهای ثابت تنها یک تصویر می‌­بینید، در بنرهای متحرک می‌­توانید چندین تصویر و یا نوشته به فرمت GIF نمایش دهید، در HTML5 نیز ظاهر طراحی شبیه GIF است با این تفاوت که هر تصویر یا فریم از بنر می‌­تواند به لینکی جداگانه متصل باشد.

تصاویر برخی از بنرهایی که توسط تبلیغ‌کنندگان پلتفرم یعنی نماوا، بیمیتو و شیپور منتشر شده است. مطلب طراحی بنر تبلیغاتی و نیز مطلب شروع تبلیغات کلیکی بنری را می‌توانید بسیار به شما کمک کند

در این نوع از تبلیغات نمایشی، تبلیغ­‌دهنده می‌­تواند در ازای تعداد نمایشی که توسط کاربران انجام شده پول آن را پرداخت کند.

تبلیغات کلیکی (Cost Per Click)

در این نوع از تبلیغات آنلاین شما به ازای تعداد کلیکی که در تبلیغات خود دریافت کرده‌­اید پول تبلیغ خود را پرداخت خواهید کرد. بسیاری از کمپین‌­هایی که به صورت پرداخت در ازای نمایش هستند می­‌توانند کلیکی نیز باشند. بسیاری از انواع تبلیغات آنلاین که در ادامه توضیح داده خواهد شد به نوعی تبلیغات کلیکی هستند. در مطلب تبلیغات کلیکی چیست می‌­توانید در این باره بیشتر بخوانید.

تبلیغات همسان (Native Ads)

به مرور به دلیل زیاد شدن تبلیغات نمایشی در بسیاری از سایت‌­ها و ایجاد مزاحمت نسبی برای خواننده مطالب سایت ناشر، سبک جدیدی از تبلیغات اینترنتی ارائه شد که در آن تبلیغ‌­ها به صورت همسان و هم­شکل با قالب صفحه سایت درآمد تا مخاطبان بتوانند بهتر مطالب خود را مطالعه کنند و بعد روی تبلیغ جذاب از نظر خودشان کلیک کنند. در این نوع از تبلیغات نیز، تبلیغ‌دهنده می‌­تواند در ازای هر کلیک پرداخت انجام دهد. شما هم اکنون می‌­توانید در پلتفرم تبلیغات همسان در معتبرترین سایت‌­ها و خبرگزاری‌­های ایران حضور داشته باشید.

هدف­‌گیری مجدد (ریتارگتینگ، Retargeting)

در این نوع از تبلیغات آنلاین شما می‌­توانید هر کاربری که مثلاً از طریق تبلیغات همسان به سایت شما آمده‌­اند را هدف‌­گیری کنید که در هر سایت پربازدید دیگری که می‌­روند باز تبلیغاتی از شما ببینند تا اعتبار شما در چشم آنان بیشتر شده یا احتمال خریدشان مضاعف شود. سایت ما می‌­تواند بهترین نتیجه را در ریتارگتینگ برای شما ایجاد کند. همچنین در مطلب ریتارگتینگ چیست می‌توانید در این باره بیشتر بخوانید.

گوگل ادز (Google Ads)

همان­‌طور که می‌­دانید شما می­‌توانید با گوگل ادز (ادوردز) در کلیدواژه‌­های مورد نظرتان در صدر نتایج گوگل ظاهر شوید. گوگل از شما در ازای این نیز به ازای هر کلیک به ارز بین‌­ا­لمللی دریافت وجه خواهد داشت. این نوع از تبلیغات آنلاین در کنار بهینه‌­ سازی سایت می­‌تواند شما را در جست‌وجوی مشتریان بالقوه خودتان بهتر و معتبرتر نشان دهد.

کلید­واژه‌ه­ایی که به دنبال جذب جست‌وجوکنندگان آن هستید اگر کلید واژه‌ه­ای پر رقابت باشد هزینه‌­های بیشتری به ازای هر کلیک باید در نظر بگیرید تا بتوانید تبلیغ خود را در صفحه اول گوگل نمایش دهید.برای آشنایی بیشتر با این حوزه به مطلب آموزشی گوگل ادز یا تبلیغات در گوگل مراجعه کنید.

تبلیغات متنی (Text Ads)

در تبلیغات متنی، شما می­توانید طبق مدل مرسوم سنتی تبلیغ متنی در روزنامه‌­ها یا رپورتاژ آگهی، این بار در نسخه دیجیتال روزنامه‌­ها و خبرگزاری‌­های معتبر متن رپورتاژ خود را منتشر کنید. طبیعی است که در این باره خبرگزاری‌­ها و سایت‌­ها هر کدام سیاست‌­های قیمتی خاص خود را دارند و همچنین مخاطبان مخصوص به خود.

تبلیغات صوتی (Audio Ads)

همه ما مصداق این نوع تبلیغات را غالباً در رادیو شنیده‌­ایم، اما این تبلیغات صوتی رادیویی مزیت‌­های تبلیغات آنلاین که گفته شد را ندارد. تبلیغات صوتی در رسانه‌­های شنیداری آنلاین نیز می­‌تواند رخ دهد. به عنوان مثال شما از این نوع تبلیغات می‌­توانید در رادیوهای اینترنتی استفاده کنید، همچنین در پادکست‌­های آموزشی اینترنتی، پادکست‌­های سرگرم­‌کننده اینترنتی، قبل از شروع کتاب‌­های صوتی، سایت‌­های پخش موسیقی قبل از شروع هر موسیقی و … . برای اجرای چنین تبلیغات‌­هایی نیز معمولاً باید مستقیماً با صاحب رسانه صوتی وارد مذاکره شوید چرا که هر کدام سیاست‌­های قیمت‌­گذاری و محتوایی خاص خود را دارند.

تبلیغات ویدیویی (Video Ads)

در این نوع تبلیغات شما محتوایی ویدئویی آماده می­‌کنید و آن را در رسانه‌­های فارسی ارائه می‌­دهید. طول این ویدئوها معمولاً کوتاه است و حاوی پیامی برای دعوت از مشتری به انجام فعالیت. انتشار این ویدئوها برای تبلیغات می‌­تواند در گیم‌­های موبایلی باشد یا سیستم­‌های اشتراک ویدئو مثل یوتیوب یا تلویزیون‌­های اینترنتی یا …

تبلیغات ایمیلی (Email Ads)

پیشتر در ایران چنین تبلیغات‌­هایی بسیار رواج داشت به گونه‌­ای که بانکی از ایمیل­ خریداری می‌­شد و به صورت انبوه برای آن‌ها ایمیل تبلیغاتی ارسال می­کردند. به مروز این حالت اسپم و مزاحمت تبلیغات ایمیلی درحال کمرنگ شدن است و شیوه صحیح‌­تر آن در حال رشد است.

در حالت صحیح تبلیغات ایمیلی شما باید با اجازه خود کاربر در ازای ارائه خدماتی، ایمیل او را دریافت کنید و بعد مناسب با علائق وی در فواصل زمانی مشخص تبلیغ­‌هایی برای او ارسال کنید. این شیوه صحیح تبلیغات آنلاین ایمیلی بسیار موثر بوده و در وفادارسازی مشتریان بسیار به شما کمک خواهد کرد. همچنین خود سیستم‌­های جیمیل، یاهو، ام اس ان و … نیز خدمات ارسال ایمیل گروهی تبلیغاتی بسته به شرایط جغرافیایی هر کاربر را ارائه می‌­کنند.

تبلیغات شبکه‌های اجتماعی (Social Media Ads)

یکی از مرسوم­‌ترین انواع تبلیغات آنلاین، تبلیغات در شبکه­‌های اجتماعی است. به دلیل درگیرسازی (Engagement) بالای کاربران شبکه‌­های اجتماعی، این نوع تبلیغات جایگاه خاصی پیدا کرده است. نکته مهم در این نوع تبلیغات آنلاین آن است که باید متناسب با فرهنگ رفتار کاربران شبکه­‌های اجتماعی در هر کشور تبلیغات، طراحی و اجرا شود. شبکه­‌های اجتماعی بسیار زیادی در دنیا رواج دارند که شما باید روی پرکاربردترین آن­‌ها با علم کامل به تفاوت کاربران و امکانات هرکدام برنامه‌­ریزی کنید.

 همچنین پیام‌­رسان­‌هایی نیز وجود دارند که علاوه بر شبکه‌­های اجتماعی، بسیار در ارسال تبلیغات شما موثر خواهند بود. در ایران همان­طور که می‌­دانید شبکه‌­های اجتماعی و پیام‌­رسان‌­های محبو­ب‌­تر موارد زیر هستند که شما می‌­توانید با آن­ها ارتباط قوی با مشتریان برقرار کنید.

شبکه­‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین، توییتر، فیسبوک، یوتیوب، آپارات، پینترست، گوگل پلاس و پیام‌رسان‌­هایی مانند تلگرام، واتس‌­آپ، بله، سروش

به عنوان مثال باید بدانید، ارتباطی که در اینستاگرام با فالوئرهای خود برقرار می‌­کنید بسیار بسیار متفاوت خواهد بود با ارتباطی که در لینکدین برقرار می‌کنید. متفاوت از نظر زمان ارسال پیام، فرکانس ارسال پیام، فرمت کلی پیام، ادبیات پیام و … . اشتباه بزرگ در این نوع تبلیغات آنلاین ارسال مزاحمت‌­وار پیام تبلیغاتی در همه شبکه­‌های اجتماعی و پیام‌­رسا‌ن‌­ها به طور یکسان است بلکه باید استراتژی‌­های متفاوتی تنظیم کرد. در بسیاری از شرکت‌­های بزرگ برای هر کدام از شبکه­‌های اجتماعی مهم به طور جداگانه مدیران تبلیغات در نظر گرفته می‌­شود.

لینک‌­های همکاری در فروش (Affiliate Links)

نوع دیگری از تبلیغات آنلاین ایجاد سیستم همکاری در فروش است. به این معنی که کسانی که محصولات یا خدمات شما را در سایت خود معرفی می‌کنند، اگر این معرفی منجر به خرید کاربر در یک بازه زمانی شود بخشی را به عنوان کمیسیون به معرفی‌­کننده ارائه می‌­کنند. شما نیز می‌­توانید با توسعه ساختارهای فنی این کار، تبلیغات آنلاین بهتری داشته باشید.

محتوای ارتقایافته (Sponsered Content)

در این نوع از تبلیغات آنلاین که گاهاً در پلتفرم‌­ها یا شبکه­‌های اجتماعی یا سایت‌های محتوایی دیده‌ایم، شما می­‌توانید محتوا یا پیام­‌های تبلیغاتی که خودتان در آن­ها منتشر کردید را با پرداخت هزینه به ازای نمایش یا کلیک ارتقا دهید.

به عنوان مثال اگر در اینستاگرام یا فیسبوک یک پیام تبلیغاتی ارسال کرده‌­اید می‌توانید با پرداخت هزینه آن پیام را جدا از بینندگان ارگانیک محتوایتان به افراد بیشتری برسانید. در کسب‌وکارهای ایرانی مثل دیوار نیز این موضوع هست و می­‌توانید آگهی تبلیغاتی خود را ارتقا دهید تا بیشتر دیده شوند.

پوش نوتیفیکیشن (Push Notification)

نوع نسبتاً جدیدی از تبلیغات آنلاین است که در آن با یک  کاربر به خصوص می­‌توانید به طور دائم و شخصی‌سازی‌شده ارتباط برقرار کنید. مثلاً هنگامی‌­که کاربر به سایت شما آمد با کسب اجازه از ایشان می‌­توانید برای همیشه محتوای تبلیغاتی خود را روی مرورگر وب دسکتاپ یا موبایل برای او ارسال کنید.

مثلاً برای یک کاربر مشخص که تازه جذب سایت شده تخفیف­‌های خاصی را به صورت نوتیفیکیشن ارسال کنید تا به مشتری وفادارتری تبدیل شود. پلتفرم‌­های هوشمندی در دنیا وجود دارند که ارائه‌­دهنده خدمات پوش نوتیفیکیشن هستند که متاسفانه اکثریت آن­ها یا ایران را تحریم کرده‌­اند یا با زبان فارسی سازگاری ندارند. سرویس ارسال پوش نوتیفیکیشن نجوا در ایران این خدمات را به صورت رایگان ارائه می‌­کند. مطلب پوش نوتیفیکیشن چیست می‌تواند توضیحات خوبی در این حوزه به شما بدهد.

استراتژی مورد نیاز برای تعیین بودجه تبلیغات آنلاین

هرساله حدود 10 میلیون نفر از دیوار بزرگ چین دیدن می‌کنند. اگر تصمیم دارید وب‌‌سایت شما هم ترافیکی مانند دیوار چین داشته باشد باید یک استراتژی مناسب برای سایتتان و در نهایت یک استراتژی مناسب برای بازاریابی خود در نظر بگیرید.

کسب‌وکارهای بزرگ چون معمولا با بودجه‌بندی و محدودیت‌های آن کمتر مواجه هستند احتمالا به راحتی می‌توانند استراتژی بازاریابی مناسبی را برای خود تعیین کنند و بر مبنای آن هزینه کنند. اما مشاغل کوچک و نوپا باید نحوه تعیین بودجه تبلیغات آنلاین را بررسی کرده و با برنامه‌ریزی در جهت استراتژی، هزینه کنند. چیزی که این نوع از مشاغل احتیاج دارند، یک استراتژی مقرون‌به‌صرفه و کارآمد است.

در ادامه 10 استراتژی موفق که بازاریابان زیادی از آن استفاده کرده‌اند را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

·         مخاطبان خود را برای تعیین بودجه تبلیغات آنلاین مورد هدف قرار دهید (Target Audience)

این استراتژی پایه و اساس ساختن یک تصویر موثر از برند است. اگر برای محصولات خود مخاطب خاصی در نظر نگیرید، بیهوده در حال استفاده از منابع‌تان هستید. بسیاری از کسب‌و‌کارها این اشتباه را انجام می‌دهند و در قدم اول آن را در نظر نمی‌گیرند. براساس مشخصات مشتریان خود می‌توانید مخاطبان مورد نیازتان را هدف بگیرید و از آن‌ها دعوت به دیدن تبلیغاتتان کنید.

·         به برندسازی شخصی اهمیت دهید Personal Branding

برندسازی شخصی بسیار شگفت‌آور است و به شما کمک می‌کند تا از شخصیت خود برای به دست آوردن اعتماد و اعتبار در میان مخاطبانتان استفاده کنید. نحوه معرفی شما تعیین کننده خرید مردم است.بنابراین به برندسازی شخصی خود اهمیت دهید و برای آن نیز برنامه‌ریزی داشته باشید.

·         سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید (Seo)

ساختار فنی یک سایت، رتبه‌بندی آن در گوگل را مشخص می‌کند. این ساختار با استفاده از سئو (Seo) در موتور جستجوی گوگل ارتقا پیدا می‌کند. با استفاده از تبلیغات آنلاین و بهینه‌سازی مطالب موجود در وب‌سایت، می‌توانید ترافیک هدفمندتری ایجاد کرده و از آن برای تعیین و تامین بودجه تبلیغات آنلاین درآمد داشته باشید.

·         از تبلیغات کلیکی استفاده کنید (Pay-Per-Click (PPC)

پرداخت به ازای هر کلیک یا تبلیغات کلیکی نوعی از تبلیغات است که برای هدایت ترافیک به وب‌سایت استفاده می‌شود. در تبلیغات کلیکی، کسب‌و‌کارها به ازای هر کلیک بر روی تبلیغاتشان، به ناشر پول می‌دهند. PPC در واقع به معنای مبلغی است که به ازای هر کلیک بر روی تبلیغات، پرداخت می‌شود. در این روند، فرد تبلیغ‌کننده کلمات کلیدی مخصوص مخاطبان هدفش را مشخص کرده و ناشران، تبلیغات را به آن دسته خاص نشان می‌دهند.

·         از تبلیغات همسان استفاده کنید (Native Ads)

تبلیغات همسان به معنای استفاده از عناوین و تصاویری است که با ظاهر، احساس و عملکرد رسانه‌ای که در آن قرار می‌گیرند، مطابقت دارد. این تبلیغات تجربه مناسبی را به اشتراک می‌گذارند و باعث اختلال در ماهیت وب‌سایت نمی‌شوند. برخلاف تبلیغات بنری، تبلیغات بومی شباهتی به تبلیغ ندارند و مانند بخشی از سرمقاله در نظر گرفته می‌شوند. در نهایت این تبلیغات مزاحمتی برای کاربران ایجاد نمی‌کنند. پس از آنها غافل نشوید.

·         بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را فراموش نکنید (Social Media Marketing)

رسانه‌های اجتماعی قلب سیستم بازاریابی هستند. با توجه به شخصیت برند و مخاطب مورد نظر آن، هر کسب‌و‌کار تصمیم می‌گیرد که محتوایش را از طریق کدام شبکه‌ها منتشر کند. این روش ممکن است برای شما به سرعت نتیجه ندهد اما باعث پایداری نام برند در شبکه‌های مختلف می‌شود.

باید به این موضوع هم اشاره کنیم که محتوای شما برگ برنده شماست و باید تجربه لذت‌بخشی برای مخاطبانتان ایجاد کنید. این روش باعث می‌شود نسبت به کسب‌و‌کارتان دید بازتری پیدا کرده و ارزش برند را رعایت کنید. با گرفتن بازدید از مخاطبان در رسانه‌های اجتماعی، می‌توانید ترافیک ورودی برای خودتان ایجاد کنید.

·         ایمیل مارکتینگ کنید (Email Marketing)

برای اینکه از روش ایمیل مارکتینگ استفاده کنید، لازم است یک جامعه آماری از مخاطبانتان داشته باشید. ممکن است این روش بازاریابی برایتان خسته‌کننده باشد اما پتانسیل خوبی برای افزایش ROI است. محتوایتان را به نوعی تولید کنید که در ذهن مخاطبانتان بماند.

تولید محتوای بی‌کیفیت باعث می‌شود تا مخاطب به شما به عنوان یک هرزنامه نگاه کند و اهمیتی به پیام‌هایتان ندهد. در فهرست ایمیلتان از مشتریان بالقوه و کسانی که ترغیب به استفاده از خدمات شما می‌شوند، استفاده کنید.

بازاریابی از طریق ایمیل، باعث افزایش اعتماد‌به‌نفس شده و شانس زنده ماندن را به یک کسب‌و‌کار می‌دهد. این مدل بازاریابی، مشتری را به این باور می‌رساند که به ارتباط با او اهمیت می‌دهید و باعث وفاداری در آن‌ها می‌شود.

·         از بازاریابی افیلییت استفاده کنید (Affiliate Marketing)

بازاریابی افیلیت فرآیندی است که از طریق آن یک سازمان برای بازاریابی محصولاتش از سازمان دیگری استفاده می‌کند. این روش یک استراتژی مبتنی بر عملکرد بوده و موفقیت یک کسب‌و‌کار در گرو تلاش‌های وابسته است. سازمان‌هایی که بازاریابی محصولات را به دست می‌گیرند، درصدی از فروش را دریافت می‌کنند. سرمایه‌گذار، شبکه، ناشر و مشتری 4 عنصر اصلی انجام این نوع بازاریابی هستد.

·         از داده‌های بزرگ بهره ببرید (Big Data)

شما ممکن است تبلیغات بسیاری را به صورت آنلاین انجام دهید اما اگر توسط افراد مناسب دیده نشوید، فایده‌ای برای شما نخواهد داشت. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک محصول را در سایتی جستجو کرده‌اید و سپس تبلیغات آن را در صفحه دیگری ببینید.

تابه‌حال از این موضوع تعجب نکرده‌اید؟ استفاده از داده‌های بزرگ، نتیجه تحقیقات بازاریابان و استراتژیست‌های این حوزه است. آن‌ها به کسب‌و‌کارها اطمینان می‌دهند که تبلیغاتشان توسط مخاطب هدف دیده می‌شود.

داده‌های بزرگ یا بیگ دیتاها روشی با استاندارد بالا برای دستیابی به یک پایگاه داده با اطلاعات مربوطه است و از منابع مختلفی جمع‌آوری می‌شود. تبلیغ‌کنندگان از این داده‌ها برای اجرای تبلیغات آنلاین روی صفحات وب مخاطبان مورد هدف استفاده می‌کنند.

·         تبلیغات لینکی در متن گزینه مناسبی هستند (Text Link Ads)

این روش به معنای متن پیوندی در وب‌سایت‌ها یا وبلاگ است و برای تعیین بودجه تبلیغات آنلاین و کسب درآمد در یک وب‌سایت بسیار موثر است. وقتی بازدیدکنندگان روی پیوند کلیک می‌کنند، کسب‌و‌کار تبلیغ‌کننده باید هزینه آن را بر اساس هر کلیک بپردازد. محبوبیت وب‌سایت یا وبلاگی که این تبلیغات را به آن سفارش می‌دهید، بسیار مهم است و باعث بهبود رتبه‌بندی سایت شما در گوکل می‌شود.

تعیین بودجه تبلیغات آنلاین

تعیین بودجه تبلیغات آنلاین با درآمد فروش کسب‌و‌کارتان ارتباط مشخصی دارد. هزینه تبلیغات از درآمد فروش شما پرداخت می‌شود و این موضوع یکی از نکات مهم در تبلیغات آنلاین است. از خودتان بپرسید به چه مقدار پول برای افزایش فروش یک کالا با قیمت مشخص نیاز دارید؟ راه دیگر این است که درصد خالص از کل درآمد فروش را جدا کرده و برای تبلیغات هزینه کنید.

برای مثال  می‌خواهید 5 درصد از درآمد خود را هزینه کنید تا به فروش n تومانی برسید. هنگامی که بودجه تبلیغاتتان را مشخص کردید، باید بدانید که طی 12 ماه آینده چگونه می‌خواهید آن را خرج کنید. استفاده از نرم‌افزارهای گوناگون می‌تواند به شما در تعیین بودجه تبلیغات آنلاین کمک کرده و بتوانید در روش‌های تبلیغاتتان تغییر ایجاد کنید.

95 درصد سازمان‌ها در برنامه‌ریزی تعیین بودجه آنلاین تغییراتی به‌وجود آورده‌اند و آن را افزایش داده‌اند. در ادامه به شما نشان خواهیم داد که بودجه خود را باید به چه منابعی اختصاص دهید تا در برنامه تعیین بودجه تبلیغات آنلاین کسب‌و‌کار شما موثر باشد.

یکی از مهم‌ترین مراحل اولیه برای تعیین بودجه بازاریابی آنلاین، مشخص کردن اهداف است. چیزی که باید در این زمینه انجام دهید، این است که تصمیم بگیرید کجا می‌خواهید نتایج خود را ببینید. شما باید بدانید که برای چه چیزی تلاش می‌کنید. آیا به دنبال تقویت آگاهی از برند هستید؟

می‌خواهید وفاداری بیشتری برای برندتان ایجاد کنید یا فقط به دنبال افزایش درآمد و مشتری هستید. تمامی این موارد اهداف متفاوت با رویکردهای متفاوتی هستند که با انتخاب هرکدام از آن‌ها تاثیر بزرگی در برنامه بازایابی دیجیتالی‌تان خواهید گذاشت.

گذشته را تحلیل کنید

قدمی که باید برای تعیین بودجه تبلیغات آنلاین بردارید این است که مشخص کنید چه روشی برای بازاریابی شما موثر بوده است و با بررسی تلاش‌های گذشته و تحلیل رقبایتان آن را بررسی کنید. اگر در گذشته از تبلیغات آنلاین استفاده کرده‌اید، در چه قسمت‌هایی موفقیت کسب کرده‌اید و چرا؟ کدام تلاش‌ها برای شما موثر نبوده است؟ تمامی این موارد قطعات حیاتی بازاریابی دیجیتال هستند و می‌توانید برای به دست آوردن قدم‌های بعدی تلاش کنید.

بودجه تبلیغات را براساس موفقیت تبلیغات قبلی خود اختصاص دهید

هنگامی که یک هدف داشته باشید و درصد موفقیت خود را در هر روش به دست آورید، می‌توانید بر اساس اولویت‌ها، بودجه خود را تقسیم کنید. کلمه کلیدی در این مرحله «درصد موفقیت» است نه «هزینه!» برای مثال رسانه‌های اجتماعی ممکن است در ابتدا برای شما هزینه‌ای نداشته باشند اما به مرور زمان موفقیت کسب می‌کنند.

اگر با تجزیه و تحلیل تلاش‌های بازاریابی گذشته متوجه شده‌اید که آگاهی از برند شما در توییتر بیشتر است، بهتر است تعیین بودجه تبلیغات آنلاین خود را به آن اختصاص دهید. به همین ترتیب اگر متوجه شده‌اید مخاطبان شما در کانال تلگرام ریزش کرده‌اند و در اینستاگرام طرفداران بیشتری دارید، بودجه را به چیزی که نتایج بهتری دارد اختصاص دهید. نگه داشتن بودجه در جایی که برای شما آورده‌ای ندارد، اشتباه یک کسب‌و‌کار است.

به آینده نگاه کنید

تکنیک‌هایی که در گذشته از آن‌ها استفاده کرده‌اید مهم هستند، اما بهتر است برای آینده هم برنامه‌ریزی کنید. روندهای فعلی برای بازاریابی آنلاین بسیار مهم هستند اما اگر تجزیه و تحلیلتان به فرصت‌ها و مکان‌های جدید اشاره می‌کند، بهتر است هر چه سریع‌تر برای به دست آوردن آن‌ها اقدام کنید.

حرکت اول برای به دست آوردن سهم بازار بسیار مهم است. برای مثال با وجود این‌که ادوردز برای تبلیغات آنلاین بسیار مناسب است اما اگر اخبار جدیدی برای حضور آینده کسب‌و‌کاران به دست آوردید، نباید فرصت‌های آینده را از دست بدهید.

نیازهایتان را تقسیم کنید

اکنون که می‌توانید ایده‌های بهتری برای اهداف خود داشته باشید، لازم است بدانید از چه روش‌های تبلیغاتی برای دستیابی به آن‌ها استفاده کنید. تبلیغات آنلاین دارای منابع مجزایی است و باید مشخص کنید، چگونه بودجه شما می‌تواند آن‌ها را تامین کند.

با برنامه‌ریزی در مورد هر نوع تبلیغات، مشخص کنید که کدام یک از آن‌ها آورده بیشتری برای شما دارند و درصد بالایی از بودجه خود را  به آن اختصاص دهید. از ابزار تحلیلی دقیق استفاده کنید و با استفاده از نتایج آن، راه درست تبلیغات آنلاین را مشخص کنید.

نتایج را برای تعیین بودجه تبلیغات آنلاین تحلیل کنید

با استفاده از داده‌ها و تجزیه و تحلیل  آن‌ها می‌توانید نیازتان را تشخیص دهید.  نظارت بر روی اثربخشی تبلیغات آنلاین کلید موفقیت در این زمینه است.

سخن پایانی

بازاریابی دیجیتال، شریان اصلی بسیاری از کسب‌و‌کارها است و با استفاده از تبلیغات، تداوم پیدا می‌کند. در این مقاله انواع تبلیغات آنلاین آورده شد و نکات مهم در تعیین استراتژی و نحوه تعیین بودجه تبلیغات آنلاین و موفقیت آن بیان شد. پس هیچگاه از برنامه‌ریزی مناسب در تعیین بودجه تبلیغات آنلاین خود غافل نشوید.

تبلیغات اینترنتی چیست؛ انواع و مزایای استفاده از آن

از همان زمانی که اینترنت پا به عرصه وجود گذاشت رفته رفته محبوبیت بیشتری پیدا کرد و به تدریج تمامی ابعاد زندگی ما را تحت تأثیر خودش قرار داد؛ از تغییر در نشریات ما از چاپی به مجازی گرفته تا نحوه خرید ما از خرید حضوری به سفارش آنلاین؛ و لذا اگر بگوییم که اینترنت نحوه زندگی ما انسان‌ها را به کلی متحول کرده سخن گزافی نگفته‌ایم.

یکی از عرصه‌هایی که قدرت این ابزار فراگیر در آن اثبات شده، مبحث تبلیغات است. در واقع، با توجه به تعداد کاربران اینترنت و امتیازات خاصی که تبلیغات اینترنتی دارد، مثلاً اینکه در شناسایی و هدف قرار دادن مخاطبان متناسب کارآمدتر است، چیزی به جز این هم نمی‌توان انتظار داشت.

اگرچه تردیدی در کارآمدی و تاثیرگذاری تبلیغات اینترنتی وجود ندارد، اما باید به این نکته مهم نیز توجه داشته باشیم که این نوع از تبلیغ نیز همانند سایر انواع تبلیغات همچنان نیازمند آگاهی و برنامه ریزی است و به بیان دیگر، اگرچه در دنیای امروز هر کسی می‌تواند هرچه که می‌خواهد را در فضای اینترنت تبلیغ کند، اما در غیاب آگاهی و اطلاعات لازم نمی‌توان از پتانسیل بالای تبلیغات اینترنتی بهره برداری کرد؛ بنابراین اگر قرار به استفاده از تبلیغات اینترنتی است، باید پیش از هر چیزی با این روش تبلیغاتی آشنایی پیدا کنید. در ادامه تلاش می‌کنیم تا در راستای تحقق این هدف یاریگر شما باشیم.

تبلیغات اینترنتی چیست؟

همان‌طور که از عنوان این نوع از تبلیغات بر می‌آید، تبلیغات اینترنتی یکی از روش‌های بازاریابی و تبلیغات است که پیام‌های مورد نظر را از طریق اینترنت به دست (یا سمع و نظر) مخاطب می‌رساند. در این روش با استفاده از شیوه‌ها و استراتژی‌های هدفمند، انواع مختلفی از اقلام تبلیغاتی گرافیکی یا متنی را بر روی قسمت‌های مختلف اینترنت قرار می‌دهیم تا در اختیار مخاطب هدف قرار بگیرد.

بازار تبلیغات اینترنتی به تدریج از اواسط دهه 1990 میلادی شکل گرفت؛ در عین حال، قبل از حوالی سال 2000 میلادی با وجود اینکه برخی از کسب و کارها به استفاده از پشتیبانی آنلاین روی آورده بودند، اما هنوز اینترنت به عنوان یک پلتفرم تبلیغاتی جایگاه و اولویت خاصی پیدا نکرده بود. در ادامه، با رشد روزافزون دنیای وب و اطلاع مردم از برخی از ویژگی‌های خاص و برتر تبلیغات اینترنتی، این روش به تدریج جای خود را در میان آگهی دهنده‌ها باز کرد.

از اواسط دهه 2000 میلادی، اینترنت به یکی از روش‌های مهم برای تاثیرگذاری بر مشتریان تبدیل شد. این تغییر به دلایل زیر اتفاق افتاد:

  • افزایش مستمر تعداد کاربران اینترنت و زمانی که بر روی این شبکه صرف می‌کردند؛
  • معرفی فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم، دستگاه‌های قابل حمل و اینترنت موبایل؛
  • رشد و توسعه اقتصاد اینترنتی؛
  • رواج تجارت الکترونیکی؛
  • شکل گیری و رشد و توسعه پلتفرم‌های تبلیغات اینترنتی و ایجاد امکان سنجش عملکرد و دریافت آمارهای دقیق از نتایج تبلیغات.

امروزه جایگاه اینترنت به عنوان یک کانال تبلیغاتی در میان مردم کاملاً تثبیت شده و همچنان در حال رشد و تکامل هرچه بیشتر است. شاید بخشی از دلیل این رشد مستمر و روزافزون را بتوان به تفاوت اصول حاکم و فناوری‌های مورد استفاده در تبلیغات اینترنتی با تبلیغ در رسانه‌های سنتی، مانند تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی و تبلیغ در نشریه‌های مختلف نسبت داد.

در واقع، برخلاف رسانه‌های سنتی که عمدتاً منفعل هستند، اینترنت یک رسانه نسبتاً فعال محسوب می‌شود؛ به این معنی که معمولاً در فضای اینترنت همه چیز به تعامل کاربر و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد وابسته است. ویژگی‌هایی از این دست که امکان تبادل اطلاعات و ارائه بازخورد به صورت آنی را فراهم می‌کنند باعث بهبود و تقویت رابطه با مشتری هدف می‌شود و اینترنت را به یک ابزار کارآمد تبلیغاتی تبدیل می‌کند.

با این همه باید به این نکته نیز توجه داشت که میزان بازده تبلیغات اینترنتی به عوامل مختلفی وابسته است که از آن جمله می‌توان به نوع و ویژگی‌های مخاطب هدف و امکان پوشش آن مخاطب از طریق اینترنت، قابلیت‌ها و تناسب روش انتخابی و همچنین طراحی، محل قرار گرفتن تبلیغ و به طور کلی، ویژگی‌های بصری و محتوایی آگهی مورد نظر اشاره کرد.

ویژگی‌های اینترنت به عنوان یک ابزار تبلیغاتی

این روزها اینترنت به یکی از کارآمدترین رسانه‌های تبلیغاتی و همچنین مهم‌ترین بازارهای بین المللی تبدیل شده و رفته رفته توجه آگهی دهندگان بیشتری را به خود جلب می‌کند. دلیل این امر به قابلیت‌های بی نظیر این رسانه قدرتمند در هدف قرار دادن مخاطبان مناسب، افزایش کیفیت و تنوع سرویس‌های تبلیغاتی آنلاین و همچنین جامعه کاربری عظیم اینترنت بر می‌گردد.

آگاهی، برنامه ریزی و استفاده بهینه از فرصت‌هایی که در اینترنت به عنوان یک رسانه تبلیغاتی وجود دارد می‌تواند باعث افزایش بازده و کاهش هزینه‌ها شود. این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه از ویژگی‌ها و قابلیت‌های ابزاری که به دنبال استفاده از آن هستید اطلاع کافی و وافی داشته باشید. از جمله مهم‌ترین قابلیت‌ها و ویژگی‌های اینترنت به عنوان یک ابزار تبلیغاتی عبارت‌اند از:

– امکان تعامل

اینترنت ذاتاً یک رسانه تعاملی بوده و نیازمند مشارکت مخاطب است. در واقع، هر کاربر اینترنت علاوه بر اینکه همانند رسانه‌های سنتی از طریق اینترنت نیز اطلاعات دریافت می‌کند، فرصت انتخاب دقیق‌تر و تعامل با آن اطلاعات بر اساس علایق و سلایق خود را نیز پیدا خواهد کرد.

همین فرصت انتخاب و قابلیت تعامل در مورد تبلیغات اینترنتی نیز وجود دارد؛ به این ترتیب که کاربر پس از مشاهده آگهی می‌تواند برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام عمل نهایی (تبدیل شدن یا خرید) با آن آگهی تعامل انجام بدهد؛ به این معنی که می‌تواند روی آن کلیک یا آن را لمس کند و وارد سایت آگهی دهنده شود تا اطلاعات بیشتری را در رابطه با موضوع تبلیغ به دست بیاورد یا در نهایت، عمل مورد نظر آگهی دهنده را انجام بدهد (تبدیل شود).

– تعداد بیشمار کاربران

امروزه حتی در کشورهای در حال توسعه نیز اکثریت قریب به اتفاق مردم همواره به اینترنت دسترسی دارند و به طور کلی تعداد کاربران اینترنت با رقم کاربران رسانه‌های سنتی قابل مقایسه بوده و از آن هم فراتر رفته است. وجود چنین جامعه عظیمی از مشتریان بالقوه در یک جا، امکان تعامل با کاربران شهرها و کشورهای مختلف بدون نیاز به صرف هزینه اضافی و تنوع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن‌ها باعث توسعه فرصت‌های بالقوه‌ای می‌شود که در برابر آگهی دهندگان وجود دارد.

– امکان هدف‌گیری دقیق مخاطبان مناسب

قابلیت Targeting یا هدف‌گیری یکی از امکانات استثنایی اینترنت محسوب می‌شود که به واسطه آن می‌توانید تنها افرادی را هدف قرار بدهید که با معیارهایی که تعیین می‌کنید تطابق دارند؛ یعنی آگهی شما در برابر افرادی قرار خواهد گرفت که با شاخص‌هایی که تعیین می‌کنید تناسب داشته‌اند؛ بنابراین کارآمدی و بازده تبلیغات شما به مراتب افزایش خواهد یافت. در واقع، هیچ رسانه‌ای به اندازه اینترنت در زمینه هدف‌گیری توانمندی و دقت عمل ندارد.

شاخص‌های مختلفی را می‌توان به عنوان معیار انتخاب گروه هدف در نظر گرفت؛ از جمله:

  • پوشش محلی و جغرافیایی: می‌توانید نمایش آگهی خود را به ساکنان مناطق جغرافیایی خاصی محدود کنید؛
  • زمان نمایش: می‌توانید زمان و روزهای نمایش آگهی خود را تعیین کنید؛
  • علایق و سلایق کاربران: می‌توانید نمایش تبلیغ خود را به کاربرانی محدود کنید که علایق و سلایقشان با مشتریان هدف شما هماهنگ است؛
  • ویژگی‌های جمعیتی: می‌توانید شاخص‌هایی مانند سن، جنسیت، درآمد، شغل و مواردی از این قبیل را در نظر بگیرید؛
  • امور فنی: می‌توانید نمایش آگهی را بر اساس پارامترهای مختلف فنی، مانند دستگاه مورد استفاده کاربر محدود کنید؛
  • تعداد نمایش: می‌توانید تعداد نمایش آگهی به یک کاربر را مشخص کنید.

توجه داشته باشید که معیارهای انتخاب جامعه هدف فقط به این موارد محدود نمی‌شود و دقت، تعداد و تنوع آن‌ها همگام با رشد و توسعه قابلیت‌های فنی اینترنت در حال افزایش است.

– سنجش پذیری و قابلیت تجزیه و تحلیل دقیق

قابلیت سنجش نتیجه عملکرد هر آگهی در تبلیغات اینترنتی از دیگر ویژگی‌های خاص این روش تبلیغاتی است که فرصت‌های مضاعفی را برای بررسی رفتار مخاطبان و بهبود عملکرد آگهی فراهم می‌کند. از این طریق می‌توان کارآمدی هر تبلیغ و نوع تبلیغاتی که مخاطبان بیشتر به آن‌ها واکنش مثبت نشان می‌دهند را مشخص کرد.

برای آمارگیری از واکنش مخاطبان و تجزیه و تحلیل آن می‌توانید از امکاناتی که هر پلتفرم تبلیغاتی در اختیارتان قرار می‌دهد استفاده کنید. به عنوان مثال، تعداد کلیکی که روی هر تبلیغ انجام شده، میزان ترافیکی که دریافت کرده‌اید، درصد موفقیت کمپین تبلیغاتی و موارد متعدد دیگر در اغلب پلتفرم‌های تبلیغاتی به راحتی قابل مشاهده خواهد بود.

همه این اطلاعات به طور خودکار جمع آوری شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد تا تأثیر و بازده هر تبلیغ مشخص شود. با بررسی این آمار می‌توانید علاوه بر تعیین کارآمدی کلی هر کمپین تبلیغاتی، عملکرد اجزای آن را نیز به زیر ذره بین ببرید.

– امکان نظارت و جرح و تعدیل هر آگهی

در کنار موارد مثبت مختلف آگهی‌های اینترنتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، امکان جرح و تعدیل هر کمپین تبلیغاتی اینترنتی در حین اجرای آن نیز وجود دارد؛ بنابراین به عنوان نمونه می‌توانید مؤلفه‌های رسانه‌ای مختلف هر آگهی یا محتوای آن را عوض کنید، میزان نمایش آن در سایت‌های مختلف را تغییر بدهید یا گستردگی دامنه مخاطبان هدفتان را کم و زیاد کنید.

در مجموع، با استفاده از تبلیغات اینترنتی می‌توانید هر آگهی را زیر نظر بگیرید، تغییرات مقتضی را متناسب با نتایج حاصله در آن اعمال کنید و برای آگهی‌های بعدی نیز برنامه ریزی بهتری داشته باشید.

انواع تبلیغات اینترنتی

به لطف امکانات و قابلیت‌های گسترده اینترنت، انواع مختلف و متنوعی از تبلیغات اینترنتی پدید آمده که در ادامه به رایج‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1. تبلیغات نمایشی یا بَنری (Display Advertising)

منظور از تبلیغات نمایشی، استفاده از تبلیغات بنری در وبسایت‌ها یا وبلاگ‌های دیگر با هدف جذب ترافیک و افزایش آگاهی نسبت به برند، محصول یا خدمات هدف است. این به اصطلاح «بنرها» می‌توانند حاوی تصاویر ثابت یا متحرک و همچنین رسانه‌های تعاملی و از جمله صوت و تصویر باشند.

در تبلیغات نمایشی می‌توانید با توجه به سوابق کاربر (با استفاده از کوکی‌ها و دریافت سوابق وی در مرور وبسایت‌ها) مکان، علایق و ویژگی‌های مختلف جمعیتی (سن، جنسیت و موارد مشابه) را شناسایی کنید، هدف‌گیری جمعیتی و جغرافیایی انجام بدهید و تبلیغات متناسب‌تری را در معرض دید مخاطبان قرار بدهید.

علاوه بر این نوع از هدف‌گیری می‌توانید از هدف‌گیری رفتاری نیز استفاده کنید؛ به این معنی که رفتارهای کاربر در مرور اینترنت را به عنوان مبنای هدف‌گیری انتخاب کنید. به عنوان مثال با استفاده از هدف‌گیری رفتاری، برای کاربری که اخیراً چندین بار به سراغ وب‌سایت‌های ورزشی رفته تبلیغات مرتبط با موضوعات ورزشی نمایش داده می‌شود.

2. افیلیِت مارکتینگ یا بازاریابی مشارکتی (Affiliate Marketing)

افیلیِت مارکتینگ نوع دیگری از تبلیغات اینترنتی است که در آن برای تبلیغ اینترنتی از مشارکت دیگران کمک می‌گیریم. این نوع از بازاریابی و تبلیغ معمولاً به این ترتیب انجام می‌شود که ابتدا فرد علاقه‌مند به همکاری در سیستم بازاریابی مشارکتی ثبت نام می‌کند، سپس یک لینک اختصاصی دریافت خواهد کرد که با استفاده کاربران از آن و جذب ترافیک به وبسایت، مبلغ مشخصی عاید وی می‌شود. غالباً مبنای محاسبه این ترافیک برای پرداخت به مشارکت کننده، انجام یک عمل مشخص و سودآور مانند خرید یا پرکردن یک فرم از سوی کاربر است.

3. بازاریابی و تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی

این نوع از تبلیغات همان تبلیغاتی است که در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک مشاهده می‌کنیم. معمولاً برای قرار دادن تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی باید از پلتفرم مخصوص خود آن‌ها و یا شرکت‌ها و وب‌سایت‌های ثالث کمک بگیرید. به علاوه، نوع دیگری از تبلیغات مرتبط با شبکه‌های اجتماعی به نام اینفلوئنسر مارکتینگ نیز وجود دارد که از قدرت و نفوذ افراد تأثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات کمک گرفته می‌شود.

4. بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) و سئو (SEO)

بازاریابی موتورهای جستجو یکی از انواع بسیار مؤثر بازاریابی و تبلیغات است که به دنبال تبلیغ برای وبسایت از طریق افزایش دیده شدن آن یا متعلقات مرتبط با آن در صفحات نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر است. به طور کلی، روش‌های SEM را می‌توان به دو نوع پولی و رایگان تقسیم کرد.

در روش‌های پولی، مانند تبلیغات کلیکی (PPC) با پرداخت مبلغی می‌توانید تبلیغ خود را در صفحه نتایج جستجو قرار بدهید. روش‌های غیر پولی حول محور بهینه سازی یا سئو (SEO) شکل گرفته‌اند. از جمله روش‌های سئو می‌توان به ساختن بک لینک و همچنین بهینه سازی محتوا و توضیحات متا با استفاده از کلمات کلیدی هدفمند اشاره کرد.

5. تبلیغات موبایلی

در تبلیغات یا بازاریابی موبایلی به دنبال تبلیغ محصولات یا خدمات خود در دستگاه‌های مختلف قابل حمل یا همراه، مانند موبایل و تبلت هستیم. معمولاً تبلیغات موبایلی از طریق پیام‌های متنی یا تبلیغات درون برنامه‌ای اپ‌های موبایل انجام می‌شود. مزیت آشکار تبلیغات موبایلی برای برندها در این است که معمولاً مردم در طول روز و حتی شب نیز از این دستگاه‌ها جدا نمی‌شوند؛

بنابراین تبلیغات موبایلی را می‌توان به عنوان یک روش مقرون به صرفه برای ارسال تبلیغات فوری و هدفمندی در نظر گرفت که در اسرع وقت به دست مخاطب هدف می‌رسد. فناوری‌های جدید مانند تبلیغات موقعیت محور نیز امکان ارسال پیام‌های متناسب با مکان حضور مخاطب را فراهم می‌آورند. در هر صورت اگرچه در تبلیغات موبایلی با محدودیت اندازه صفحه روبرو هستیم، اما این نوع از آگهی امکان شخصی سازی بیشتر و در نهایت کارآمدی و تأثیر بسیار بالایی دارد.

6. تبلیغات بومی یا همسان (Native Advertising)

تبلیغات همسان اغلب به شکل محتوای پیشنهادی در انتهای مطالب یا در فید شبکه‌های اجتماعی ظاهر می‌شوند، به نحوی که به صورت بخشی از محتوا به نظر می‌رسند. به عبارت دیگر، این تبلیغات همسان و همگون با محتوای اصلی صفحه هستند و مخاطب ابعاد تبلیغاتی آن را زیاد احساس نمی‌کند.

7. ریتارگتینگ (Retargeting) یا ریمارکتینگ (Remarketing)

در تبلیغ از طریق ریتارگتینگ یا هدف‌گیری مجدد، با استفاده از قرار دادن کوکی در مرورگر کاربری که وارد وبسایت شده، اما عمل مورد نظر ما (که غالباً خرید است) را انجام نداده او را در اینترنت دنبال می‌کنیم و در موقعیت‌های مختلف مجدداً وی را هدف قرار می‌دهیم (یعنی تبلیغمان را به او نشان می‌دهیم) تا اینکه سرانجام تبدیل شود. تبلیغی که در این روش از آن استفاده می کنیم معمولاً از نوع تبلیغات نمایشی یا بنری است.

8. تبلیغات ویدئویی

تبلیغ یا بازاریابی ویدئویی یکی از روش‌های بسیار مؤثر به خصوص برای ارتباط با نسل‌های جوان‌تر محسوب می‌شود. یوتیوب به عنوان برترین پلتفرم ویدئویی به استراتژی‌های جامعی برای این نوع از تبلیغات تجهیز شده است. به عنوان مثال، تبلیغ در یوتیوب کلیک محور است؛ به این معنی که فقط با انجام کلیک از سوی کاربر پول پرداخت می‌کنید. به علاوه، امکان هدف‌گیری، سفارشی سازی و مشاهده آمار تحلیلی دقیق نیز در دسترس کاربران قرار دارد.

حرف آخر

امروزه با رشد و گسترش روزافزون اینترنت، فناوری‌ها، تنوع و محبوبیت تبلیغات اینترنتی یا آنلاین نیز به صورت تصاعدی افزایش پیدا کرده و می‌کند؛ بنابراین با توجه به پتانسیل بالا، امکان شخصی سازی و دقت فراوانی که تبلیغات اینترنتی در هدف‌گیری مخاطب دارند دیگر به هیچ وجه نمی‌توان صرفاً به تبلیغات سنتی بسنده کرد.

لذا اگر تاکنون توجه ویژه‌ای به تبلیغات اینترنتی نداشته‌اید باید با توجه به آنچه که در این مطلب آموختید فوراً دست به کار شوید و استراتژی‌های لازم برای استفاده مؤثر از این روش کارآمد را تهیه و تنظیم کنید.

منبع tesmino

دکترنامه در این نوشته، این موارد را بررسی می کند پنهان کردن عناوین
دکمه بازگشت به بالا