سلامت و دانش

روند افزایشی مبتلایان کرونا در کشور / علائم افتراقی سویه جدید «کووید» از «وبا»

اعضای کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با اشاره به علائم ابتلا به سویه جدید آمیکرون تاکید کردند: در سویه جدید احتمال افزایش بیماران، بستری شدن و مرگ و میر دور از ذهن نیست.

دکتر. مهرداد حق ازلی در گفت وگو با دکترنامهوی با اشاره به شناسایی سویه های جدید آمیکرون (BA4 و BA5) در ایران گفت: تعداد مبتلایان به این بیماری رو به افزایش است و دلیل این افزایش آماری بی توجهی بیشتر مردم به مراقبت های بهداشتی است. پروتکل

وی درباره علائم بیماری در بیماران مبتلا به سویه های جدید BA4 و BA5 گفت:اکثر افراد علائم گوارشی مانند اسهال، درد کبد و حالت تهوع و سایر علائم مشابه سرماخوردگی دارند که به طور متوسط ​​بین 3 تا 7 روز طول می کشد. درگیری تنفسی در بیماران با سویه های BA4 و BA5 کمتر است. این سویه ها در افراد مسن با بیماری های زمینه ای بیشتر می توانند باعث مرگ شوند.

وی ضمن اشاره به شیوع وبا در چند استان کشور، از علائمی که وبا را از کرونا متمایز می کند، گفت: اسهال در وبا شدیدتر است. در حالی که طول مدت اسهال در این سویه آمیکرون 24 تا 48 ساعت و کمتر است، در وبا اسهال بسیار شدیدتر و آبکی است.

دبیر شورای داخلی کمیته علمی کرونا درباره هفتمین پیک احتمالی کرونا در روزهای آینده اظهار داشت: شرایط کنونی هشدار جدیدی برای شروع پیک هفتم است که در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، احتمال ورود مجدد به پیک کرونا طی چند هفته آینده وجود دارد.. البته این قله با شرایطی که با دلتا پیک تجربه کردیم، نخواهد بود. زیرا واکسیناسیون ایجاد شده است. اما احتمال افزایش بیماران، بستری شدن و مرگ و میرها دور از ذهن نیست.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک برای پیشگیری از بیماری، گفت: استفاده از ماسک در اجتماعات مهم است. اکثر مردم در حال حاضر طبیعی هستند، که باعث افزایش تعداد مبتلایان می شود. با این حال، رعایت پروتکل های بهداشتی باید یک اصل مهم در جامعه باشد.

وی در پایان تاکید کرد: موضوع مهم دیگر واکسیناسیون است. حدود 20 درصد از جمعیت واکسینه نشده اند و از طرف دیگر، تعداد زیادی از مردم دوز سوم واکسن را تزریق نکرده اند. توصیه و تاکید ما بر تکمیل فرآیند واکسیناسیون است. تعداد واکسیناسیون ها در طول روز بسیار کاهش یافته است. زیرا مردم فکر می کنند دیگر نیازی به تزریق واکسن نیست، بلکه نیاز جدی به تقویت سیستم ایمنی بدن خصوصاً در فصل پاییز و زمستان وجود دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا