سلامت و دانش

مبارزه با کرونا با انجام واکسیناسیون پس از ابتلا به کووید-۱۹

به گزارش شفاف، بیماری ننگین کرونری قلب همچنان در سراسر جهان در حال گسترش است و تاکنون افراد زیادی به این بیماری مبتلا شده اند. یکی از دلایل شیوع ویروس ها این است که پروتئین های ناخن مانند به گونه ای تکامل یافته اند که به ویروس ها کمک می کند تا راحت تر به سلول های میزبان نفوذ کنند. در نهایت یک سویه جدید ظاهر می شود که منجر به گسترش سریع عفونت و انتقال آن از فردی به فرد دیگر می شود.

آنتی بادی های ضد کرونا علیه سندرم حاد تنفسی 2، که توسط سیستم ایمنی بدن ما تولید می شوند، می توانند از ابتلا به انواع جدیدی از بیماری ها جلوگیری کنند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، در یک مطالعه اخیر گفتند که ترکیب این دو (بیماری عروق ویروس کرونا قلب و واکسیناسیون) می تواند دفاع قوی تری در برابر سویه های جدید ایجاد کند.

محققان در ایالات متحده دریافته‌اند افرادی که کووید-۱۹ و واکسن آن را دریافت می‌کنند، آنتی‌بادی‌های باکیفیتی دارند که می‌تواند از آنها در برابر جهش‌های پروتئین‌هایی مانند ناخن محافظت کند.

دکتر دکتر گفت: یافته های این مطالعه نشان می دهد که نه تنها کمیت، بلکه کیفیت آنتی بادی ها نیز می تواند در طول زمان افزایش یابد. اتو یانگ، ایمونولوژیست در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس و محقق اصلی این مطالعه.

ناحیه ای به نام «دامنه اتصال گیرنده» (RBD) در پروتئین ناخن مانند وجود دارد که به ویروس اجازه می دهد به سلول های میزبان حمله کند. این منطقه همچنین یک هدف مهم برای آنتی بادی ها است، اما جهش های تصادفی در “دامنه اتصال گیرنده” به این معنی است که این هدف دائما در حال تغییر است.

در یک مطالعه جدید، یانگ و همکاران، آنتی‌بادی‌ها را علیه «دامنه‌های اتصال گیرنده» خون شرکت‌کنندگان با توانایی آنتی‌بادی برای خنثی‌سازی ویروس مقایسه کردند. آنها دریافتند افرادی که مبتلا به کووید-19 و واکسن بودند، نسبت به افرادی که خودشان به این بیماری مبتلا بودند یا به سادگی واکسینه شده بودند، آنتی بادی های بهتری داشتند.

تحقیقات قبلی نشان داده است افرادی که قبل از می 2020 و در طول موج اول همه گیری از کووید-19 جان سالم به در برده اند، به نظر می رسد ظرفیت آنتی بادی در برابر سویه های جدیدتر این ویروس کاهش یافته است. همین امر در مورد افرادی که مبتلا نشده اند اما واکسن کووید-19 را از سویه هایی مانند بتا یا گاما دریافت کرده اند صادق است. اما در این بین، محققان آنتی‌بادی‌هایی را در بدن افراد مبتلا به کووید-۱۹ که پس از بهبودی واکسن دریافت کرده‌اند، پیدا کرده‌اند که در برابر سویه جدید قوی‌تر بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا