از جولان لوازم آرایش تقلبی تا ظرفیتهای خالی تولید مبل
در هفتهای که گذشت یک تولیدکننده محصولات بهداشتی و آرایشی نسبت به فروش لوازم آرایش قاچاق و زیرپلهای هشدار داد، تولیدکنندگان مبل از تفاوت زیاد ظرفیت و صادرات عملیاتی در بازار مبلمان صحبت کردند و اداره کل استاندارد تهران از تشخیص ۳۹ درصد کمفروشی در محصولات غذایی و شوینده خبر داد.
به گزارش دکترنامه، هشدارهای یک تولیدکننده درباره لوازم آرایش قاچاق یکی از اخبار مهم هفته جاری بود. از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ واردات تمام لوازم آرایشی و بهداشتی به غیر از عطریات، متوقف شد و در پی آن دستاندرکاران واردات این محصولات نسبت به افزایش قاچاق لوازم آرایشی هشدار دادند، چرا که به گفته آنها تولید لوازم آرایشی در کشور پاسخگوی نیاز نیست و ممنوعیت واردات این محصولات باعث افزایش کالای تقلبی و قاچاق در بازار شده است.
البته در این مدت چندین بار قرار شد در این تصمیم تجدید نظر شود، اما به نظر میرسد هنوز تصمیم جدیدی در رابطه با کاهش محدودیتهای واردات گرفته نشده است. آمارهایی که اخیرا از سوی گمرک منتشر شده نیز نشان میدهد در هشت ماهه امسال کمتر از ۶۰۰ تن محصولات آرایشی و بهداشتی مراقبت از پوست و مو وارد کشور شده که در نهایت بسیار کمتر از چیزی است که در بازار عرضه میشود و این در حالی است که واردات تعداد زیادی از این اقلام از قبیل کرم و صابون ممنوع است که به گفته مسئولان مربوطه، مبدأ ورود آنها مناطق آزاد یا قاچاق هستند یا اینکه به صورت فله وارد کشور شده و با برندهای مختلف خارجی بستهبندی و در بازار عرضه میشوند. علیرغم اینکه طبق آمار گمرک میزان واردات رسمی محصولات بهداشتی و آرایشی چندان چشمگیر نیست و واردات بسیاری از این اقلام به صفر رسیده و طبق اعلام انجمن واردکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی، واردات بیش از ۸۰ درصد کالاهای این بخش ممنوع است، در سطح عرضه اثری از کاهش محصولات خارجی نیست و این محصولات به میزان فراوانی در بازار عرضه میشوند که مبدأ ورود آنها زیر سوال است.
اخیرا دانایی، یک تولیدکننده محصولات دارویی، بهداشتی و آرایشی هم این موضوع را تایید کرد هشدار داد که در حال حاضر واردات به صورت اسمی ممنوع است، اما به صورت قاچاق زیاد وارد میشود و بعضا برخی برندها با نام خارجی به صورت زیرپلهای تولید میشوند که معلوم هم نیست دقیقاً داخل این محصولات چه چیزی وجود دارد و فقط اسم برند را یدک میکشند؛ بنابراین محصولی که به صورت تقلبی ساخته شده، با یک قیمت گزاف به مصرفکننده عرضه میشود و مصرفکننده هم فکر میکند محصول واقعی و اصل است.
البته او معتقد است که توان تولید نه تنها به اندازه نیاز داخل، بلکه برای صادرات نیز در کشور وجود دارد، اما نیاز به حمایت دولت است.
ظرفیتهای خالی تولید مبل
خبر مهم دیگر مربوط به اظهارات تولیدکنندگان مبل و چوب در یک نشست خبری بود. طبق گفتههای تولیدکنندگان ۴۰ درصد ظرفیت تولید خالی است و این ظرفیت میتواند در اختیار صادرات قرار گیرد. چرا که ایران توان صادرات یک درصد از بازار مبلمان جهان را دارد. برنامهریزی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان در شرایط عادی پیش از تحریمها این بود که در یک دوره پنج ساله صادرات مبلمان بدون مواد اولیه و ماشین آلات به میانگین سالانه ۲۰۰ میلیون دلار برسد. اما در حال حاضر صادرات مبل ایران کمتر از ۶۰ میلیون دلار در سال است.
گفتنی است اوایل سال جاری هم عباسی، رئیس اتحادیه درودگران و مبل سازان تهران، گفته بود که صادرات ایران میتواند حدود ۱۰ برابر شود. همچنین با توجه به تحریمها باید کشورهای اطراف مثل عراق، افغانستان، گرجستان، ارمنستان، سوریه و غیره هدف قرار گیرد و این کشورها به مبل ایران نیاز دارند، اما چین و ترکیه بازارهای ایران را در این کشورها گرفتهاند.
کمفروشی ۳۹ درصدی در تهران
خبر مهم دیگر در هفته جاری این بود که اداره کل استاندارد استان تهران اعلام کرد در نتیجه پایشها از واحدهای تولیدی استان تهران تاکنون، ۳۹ درصد کمفروشی در محصولات غذایی و شوینده مشخص شده است.
گفتنی است از ابتدای امسال طرح کنترل و پایش وزنی فرآوردههای تولیدی کشور و ابتدا از ۱۴ استان در محصولات غذایی و محصولات مرتبط با موضوع یارانه اجرایی و با نمونهگیری از ۳۶۵ نمونه برند کالایی، ۴۱.۶ درصد کم فروشی برای کالاها احصا شد. پایشهای انجام شده در مرحله اول در قالب خرید از بازار بوده است. در مرحله دوم، طرح در محل کارخانههای تولیدی اجرایی شد، گستردگی کالاها بیشتر شد و در نمونهبرداری از ۶۹۹ نمونه برند، کمفروشی ۳۹.۶ درصدی احصا شد. در مرحله سوم طرح پایش وزنی نیز مقرر شد بهصورت ماهانه از استانها به سازمان ملی استاندارد گزارش ارسال شود که اکنون در حال اجراست.
اما اخیرا رئیس سازمان ملی استاندارد از کاهش کمفروشی خبر داده و گفته بود که در گروه کالاها و گروه صنعتهای مختلف بر مبنای مراکز تولیدی، مراکز توزیعی و زنجیره و همچنین بر مبنای نام نشان (برند) در اوایل امسال حدود ۴۱.۳۷ درصد کم فروشی وجود دارد، اما آخرین عددی که در میانه دی ماه در داده کاوی روی ۱۸۷ نام نشان (برند) کالا در گروه صنعتی مشخص انجام شد، نشان میدهد این عدد به ۳۶.۷ درصد کاهش پیدا کرده است.
انتهای پیام