اقتصادیکسب و کار ویژه

آب بندی پشت بام رشت

به صورت سنتی در بسیاری از روستاهای سراسر کشور، کاهگل به عنوان عایق یا آب بندی پشت بام مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیوه به‌خصوص برای روستاهای مناطق مرکزی و جنوبی ایران مناسب است. با این حال در مناطق شمالی و پربارش، موضوع کاملا متفاوت است. در مناطق شمالی از بام‌های شیب‌دار چوبی در گذشته استفاده می‌شود. این بام‌ها امروزه به شیروانی فلزی تبدیل شده‌اند. با این حال هنوز هم آب بندی پشت بام رشت اهمیت زیادی دارد. چرا که در صورت استفاده از بام شیب‌دار یا شیروانی ممکن است آب به داخل ساختمان نفوذ کند. به همین دلیل باید تمام اقدامات لازم برای آب بندی صورت بگیرد.

اهمیت استفاده از عایق‌های رطوبتی

شاید این سوال ایجاد شود که اساسا چرا باید آب بندی پشت بام رشت انجام صورت بگیرد؟ همانطور که اشاره کردیم استان‌های شمالی کشور در طول سال، میانگین بارندگی بالایی دارند. به همین دلیل تجمع آب در پشت بام‌ها هم بیشتر می‌شود. این تجمع آب به مرور زمان باعث نفوذ آب به داخل ساختمان خواهد شد. نفوذ آب به مرور زمان باعث تحمیل خسارت‌های سنگین به ساختمان می‌شود.

با توجه به دلایلی که ذکر شد، استفاده از عایق یا آب بندی پشت بام اهمیت زیادی در جلوگیری از نفوذ آب به داخل ساختمان دارد. برای آب بندی یا عایق‌کاری ساختمان هم روش‌های بسیار زیادی وجود دارد. در سال‌های اخیر استفاده از عایق‌های رطوبتی و نانو، برای جلوگیری از نفوذ آب پشت بام رواج بیشتری پیدا کرده است. سازوکار اصلی همه روش‌های عایق‌کاری، بستن درزها و ترک‌های موجود در لایه‌های پشت بام است. با توجه به اهمیت حفظ سلامت محیط زیست، انتخاب روش درست باید در اولویت قرار بگیرد.

معرفی انواع عایق‌های رطوبتی پشت بام

برای آب بندی پشت بام رشت، می‌توان از عایق‌های رطوبتی هم استفاده کرد. این نوع عایق‌ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. در ادامه برخی از مهم‌ترین عایق‌های رطوبتی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  1. عایق روی موزاییک

پشت بام برخی ساختمان‌ها از جنس موزاییک کار شده است. بعد از نصب موزاییک و تجمع آب روی پشت بام، نشتی آب به داخل ساختمان شروع می‌شود! برای آب بندی در این حالت، نیازی به تخریب و صرف هزینه‌ و انرژی زیادی نیست. می‌توان این نوع پشت بام‌ها را از روی موزاییک و با کمترین هزینه و دردسر عایق‌بندی کرد. به طور کلی عایق روی موزاییک پشت بام به دو صورت انجام می‌شود که عبارتند از:

  • عایق مسلح رنگی: این نوع عایق‌کاری پشت بام موزاییکی، برای جلوگیری از نشت آب بسیار مناسب است. عایق مسلح رنگی به هیچ عنوان سوراخ نمی‌شود و یکی از محکم‌ترین عایق‌های پشت بام است. یکی از ویژگی‌های عایق مسلح رنگی، تنوع رنگ‌بندی و زیبایی پشت بام است.
  • عایق بی‌رنگ: این نوع عایق‌ها فقط بافت مولکولی سطح پشت بام را عایق‌بندی می‌کنند. استفاده از عایق بی‌رنگ یک روش موقت محسوب می‌شود. چرا که مقاومت لازم را در برابر تنش‌های سازه‌ای و طبیعی ساختمان ندارد. تنها ویژگی مثبت این نوع عایق‌کاری، هزینه پایین آن است. برای اجرای این نوع عایق از قلم‌مو استفاده می‌شود.
  1. عایق پشت بام جایگزین ایزوگام (افرا)

در این سیستم آب بندی پشت بام رشت، نیازی به استفاده از قیر و گونی یا ایزوگام نیست. عایق پشت بام جایگزین ایزوگام، روی سطح ملات شیب‌بندی، چسبندگی بسیار زیادی ایجاد می‌کند. سیستم عایق بدون ایزوگام، مقاومت بسیار بالایی دارد و به سادگی ترک نمی‌خورد. با نصب موزاییک روی این عایق، هیچ سوراخی ایجاد نمی‌شود.

ساز و کار این شیوه با ایزوگام و قیر و گونی متفاوت است. در ایزوگام از فشار مثبت و منفی استفاده می‌شود؛ در حالی که این روش نیازی به فشار ندارد. به همین دلیل برای انواع روف گاردن‌ها مناسب است. چرا که روف گاردن‌ها بیشتر در معرض رطوبت و نم قرار دارند. از دیگر ویژگی‌های عایق پشت بام جایگزین ایزوگام، می‌توان به مقاومت در برابر حریق و سبک بودن آن اشاره کرد.

  1. عایق سقف شیروانی

یکی دیگر از روش‌های آب بندی پشت بام رشت است که برای سقف‌های شیب‌دار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در عایق‌بندی سقف شیروانی از پلی‌کربنات، ورق‌های سیمانی و … استفاده می‌شود. ابتدا باید محل اتصال دو ورق را به صورت عایق دوجزئی یا توری مش فایبرگلس پوشش داد. بعد نوبت به ریختن مایع آب‌بندی روی پیچ می‌رسد. با اجرای یک پرایمر روی سطح ورق‌ها و دو لایه عایق استون رنگی، کار آب بندی سقف شیروانی به اتمام می‌رسد.

  1. عایق ایزوگام

ایزوگام از جمله قدیمی‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های آب بندی پشت بام محسوب می‌شود. این عایق رطوبتی نصب ساده‌تری نسبت به قیر و گونی دارد و همچنین هزینه کمتری هم خواهد داشت. با استفاده از چسب آب‌بندی ایزوگام، می‌توان اطمینان بیشتری در مورد عایق‌کاری حاصل کرد. در صورتی که محلی از ایزوگام با مشکل مواجه شده باشد، می‌توان با استفاده از چسب ایزوگام، آن را ترمیم کرد. ایزوگام روش نسبتا مطمئنی برای آب بندی پشت بام محسوب می‌شود.

چرا باید از عایق پشت بام نانو در ساختمان‌ها استفاده کرد؟

همانطور که می‌دانید در سال‌های اخیر جمعیت با سرعت زیادی در حال افزایش است. این جمعیت در حال رشد به سکونت احتیاج دارد. به همین دلیل سازندگان در سالیان گذشته به ساخت ساختمان‌های مرتفع یا برج‌ها روی آورده‌اند. در واقع سبک ساخت و ساز و مصالح به کار رفته در ساختمان‌ها هم با تغییر مواجه شده‌اند. به بیان بهتر استفاده از روش‌های سنتی، مثل قیر و گونی و ایزوگام برای آب بندی مناسب نخواهد بود.

معماری مدرن ساختمان‌ها نیازمند به کارگیری عایق‌های یکپارچه است تا به هیچ عنوان آب به داخل ساختمان نفوذ نکند. همچنین آب بندی پشت بام رشت، باید در برابر سایر عوامل مثل تابش اشعه خورشید و … هم مقاومت بالایی داشته باشد.

عایق پشت بام نانو، یکی از به‌روزترین روش‌های آب بندی پشت بام محسوب می‌شود که با استقبال زیادی از سوی سازندگان مواجه شده است. این نوع عایق‌ها به صورت مایع روی پشت بام اجرا می‌شوند و با هر نوع آب و هوایی سازگار هستند. البته انتخاب عایق نانو مناسب با طول عمر بالا اهمیت بسیار زیادی دارد که باید به این موضوع هم توجه داشته باشید.

https://berke.ir/آب-بندی-پشت-بام-رشت/منبع:

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا