عمومیکسب و کار ویژه

بهترین رشته برای مهاجرت به کانادا

یکی از مهم‌ترین سوالات در ذهن متقاضیان تحصیل در کانادا این است که بهترین رشته ها برای مهاجرت به کانادا کدامند؟ قبل از خواندن ادامۀ متن؛ اگر به هر دلیلی فرصت مطالعۀ این مقاله را ندارید یا از حوصلۀ شما خارج است و در صورتی که نیاز به مشاوره دارید،  را پُر کنید تا با یک مشاورۀ دقیق راهنمایی‌تان کنیم.

این سوال را از چند وجه می‌توان دید؛ این‌که شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا برای کدام رشته‌ها بهتر است؟ چه رشته هایی در کانادا بازار کار خوبی دارند؟ رشته های پرطرفدار در کانادا کدامند؟ و سوالاتی از این دست.

کانادا یکی از بهترین کشورها برای تحصیل است. هر رشته‌ای هم داشته باشید می‌توانید در سیستم آموزشی قوی این کشور تحصیل کنید. طبق آمار اداره مهاجرت کانادا (IRCC)؛ در سال 2019، کانادا 642 هزار ویزای تحصیلی صادر کرد که این تعداد کانادا را در رتبه سوم بیشترین پذیرش تحصیلی بعد از آمریکا و استرالیا قرار داد.

در این مطلب مهم‌ترین رشته‌های دانشگاه‌های مطرح کانادایی مثل تورنتو و ونکوور را بررسی می‌کنیم. همچنین مهم‌ترین رشته‌های مورد نیاز کانادا، رشته‌های پردرآمد کانادا و رشته‌های شامل حال بورسیه تحصیلی هم از دیگر مواردی است که زیر ذره‌بین می‌بریم. در ابتدا رشته های مورد نیاز کانادا را بررسی می‌کنیم.

رشته های مورد نیاز کانادا کدامند؟

همان‌طور که احتمالا می‌دانید کانادا با کمبود نیروی کار مواجه است. بخش زیادی از این نیاز را هم از طریق مهاجران تامین می‌کند. بخشی از این نیروها هم با فارغ التحصیلی از دانشگاه‌های کانادا وارد بازار کار می‌شوند.

در سال 2020 و حتی با وجود شیوع ویروس کرونا، کانادا حدود 220 هزار درخواست ویزای تحصیلی دریافت کرد و از این تعداد 113 هزار را تایید کرد. با توجه به نیاز به نیروی کار در حوزه‌های مختلف و گستردگی ، رشته های تحصیلی مورد نیاز کانادا هم متنوع و گسترده است.

شانس پیدا کردن کار پس از تحصیل در کانادا هم با توجه به همین نیاز و اقتصاد روبه‌رشد بالاست. اما برای پیدا کردن رشته‌هایی که بیشترین احتمال برای پیدا کردن را دارند باید نگاهی به بازار کار و مشاغل مورد نیاز کانادا بیندازید.

در مقاله مشاغل مورد نیاز کانادا پارسی کانادا، به تفکیک حوزه مشاغل ترند سال 2023 را معرفی کرده است. البته نبود رشته تحصیلی شما در این لیست به‌معنای مورد نیاز نبودن آن نیست! این لیست فقط ترندترین مشاغل بازار کانادا در سال 2023 است.

با مراجعه به وبسایت دانشگاه‌ مد نظر خود می‌توانید رشته های مورد نیاز کانادا برای مهاجرت و دانشجویان بین‌المللی را مشاهده کنید و با توجه به سابقه تحصیلی خود بهترین رشته ها برای اپلای تحصیلی کانادا را انتخاب کنید.

چندان نگران بازار کار رشته تحصیلی خود در کانادا نباشید اما برای راحتی کار شما ما چند مورد از بهترین رشته ها برای مهاجرت به کانادا و رشته های مورد نیاز کانادا در ادامه آورده‌ایم:

بهترین رشته ها برای مهاجرت به کانادا
مهندسی معماری مهندسی کامپیوتر مهندسی محیط زیست
عمران هوش مصنوعی AI مهندسی مکانیک
پزشکی داروسازی رواشناسی دندانپزشکی
پرستاری پزشکی مامایی
سایر رشته ها ام بی ای MBA حسابداری هنر
مدیریت پروژه مدیریت بازرگانی زبانشناسی
حقوق بین الملل طراحی لباس تربیت بدنی
جامعه شناسی روابط عمومی حقوق

این رشته‌ها با توجه به نیاز بازار کار و میزان درآمد در سال جاری نوشته‌شده‌اند. اما نبودن رشته شما در لیست به این معنی نیست که این رشته جز رشته های مورد نیاز کانادا نیست!

لازم به‌ذکر است این رشته ها می‌توانند بهترین رشته های کالج کانادا را هم پوشش دهند. در ادامه رشته‌های تحصیلی چند دانشگاه مطرح و پرتقاضا را بررسی می‌کنیم.

لیست رشته های دانشگاه های کانادا

کانادا در حدود 106 دانشگاه و کالج دارد اما بعضی از دانشگاه‌ها نزد دانشجویان محبوبیت خاصی دارند! برای همین هم آمار پذیرش تحصیلی کانادا برای ایرانیان در بعضی استان‌های کانادا بیشتر است! در ادامه مرور کوتاهی داریم روی به تفکیک ایالت… .

رشته های دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا دانشکده‌های متعددی دارد و رشته‌های بسیاری هم در آن‌ها در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا به دانشجویان کانادایی و بین‌المللی ارائه می‌شود:

رشته های دانشگاه بریتیش کلمبیا
دانشکده مهندسی معماری – مهندسی پزشکی – مهندسی شیمی – مهندسی عمران – مهندسی کامپیوتر – مهندسی برق – فیزیک مهندسی – مهندسی محیط زیست – مهندسی مواد – مهندسی مکانیک – مهندسی معدن و …
دانشکده پزشکی زیست شناسی – بیوشیمی – پرستاری – روانشناسی – داروشناسی – مامایی – حرکت شناسی – علوم تغذیه – جانورشناسی و …
دانشکده هنر و موسیقی هنرهای تجسمی – موسیقی – تئاتر – مطالعات رسانه – تاریخ هنر و …

دانشکده‌ها و رشته‌های تحصیلی دانشگاه بریتیش کلمبیا به این موارد ختم نمی‌شود. این دانشگاه بیش از 20 دانشکده دارد و در مقاطع مختلف رشته‌های متنوعی ارائه می‌دهد. لیست کامل این رشته ها را می‌توانید در  مطالعه کنید.

رشته های دانشگاه ونکوور کانادا

رشته های دانشگاه ونکوور آیلند
علوم انسانی و علوم اجتماعی اقتصاد – مطالعات اجتماعی – جامعه شناسی – روانشناسی – تاریخ – فلسفه – علوم زمین – رسانه‌های دیجیتال و …
پزشکی پرستاری – دندانپزشکی – مراقبت‌های بهداشتی و …
هنر و موسیقی هنرهای زیبا – موسیقی – تئاتر و …

لیست کامل رشته‌های ارائه شده در این دانشگاه را می‌توانید در  مطالعه کنید.

رشته‌هایی که این لیست‌ها می‌بینید همگی از رشته‌های پرطرفدار در کانادا هستند که با تحصیل در آن‌ها می‌توانید علاوه بر استفاده از بهترین امکانات آموزشی، آینده پس از تحصیل خود را هم تضمین کنید.

رشته های دانشگاه سایمون فریزر کانادا

این دانشگاه به علوم مهندسی، کامپیوتر و رباتیک شناخته‌شده است اما رشته‌های مختلفی در حوزه‌های علمی متعدد به دانشجویان ارائه می‌دهد.

رشته های دانشگاه سایمون فریزر
علوم مهندسی مهندسی کامپیوتر – مهندسی مکاترونیک – هوش مصنوعی – مهندسی پایدار و …
علوم اقتصادی و بازار کار اقتصاد – مدیریت بازرگانی – MBA و …

لیست کامل این رشته ها را در مطالعه کنید.

رشته های دانشگاه تورنتو کانادا

دانشگاه تورنتو (University of Toronto) برترین دانشگاه کانادا در رنکینگ جهانی QS است. این دانشگاه رتبه 1 کانادا و رنک 25 جهان در لیست QS 2021 است.

این دانشگاه بیش از 16 دانشکده دارد و طیف وسیعی از رشته‌های دانشگاهی را به متقاضیان ارائه می‌دهد.

رشته های دانشگاه تورنتو کانادا
دانشکده مهندسی و علوم کاربردی مهندسی شیمی – مهندسی مکانیک – مکاترونیک – فیزیک هسته‌ای – مهندسی مواد – علم داده‌ها – انرژی‌های پایدار و …
دانشکده علوم و هنر سینما – زبان انگلیسی – فلسفه و منطق – زبانشناسی – ادیان – مطالعات زنان – اقتصاد – علوم سیاسی – مطالعات اجتماعی و …

لیست کامل این دانشگاه را در  مطالعه کنید.

رشته های تحصیلی دانشگاه یورک کانادا

دانشگاه یورک (York University) یکی دیگر از دانشگاه‌های شهر تورنتو است. این دانشگاه بیش از 11 دانشکده دارد و رشته‌های مختلفی هم در آن‌ها تدریس می‌شود.

رشته های تحصیلی دانشگاه یورک کانادا
فیزیک – فلسفه – موسیقی – سینما – تئاتر – مهندسی شیمی – مهندسی مکانیک – مهندسی صنایع – مدیریت – حقوق – حسابداری – مهندسی برق – علوم کامپیوتر و …

لیست کامل این رشته ها را در  مطالعه کنید.

رشته های دانشگاه ساسکاچوان

رشته‌های مختلفی در این دانشگاه تدریس می‌شود که لیست کوچکی از آن را در ادامه می‌بینید:

رشته های دانشگاه ساسکاچوان
اقتصاد کشاورزی – علوم دامی – میکروبیولوژی – زیست شناسی – مهندسی عمران – بیوشیمی – مهندسی برق – جغرافیا – جامعه شناسی و …

لیست کامل این رشته ها را در مطالعه کنید.

در بالا رشته‌های تحصیلی چندین دانشگاه مطرح و پرجستجوی کانادا در میان دانشجویان ایرانی را بررسی کردیم و آدرس وب‌سایت آن‌ها را هم در اختیارتان گذاشتیم.

اطلاعات بیشتر درباره دانشگاه های کانادا را در مطلب زیر مطالعه کنید:

در ادامه می‌خواهیم نگاهی به رشته‌های پولساز در کانادا و رشته‌‌هایی که شانس بالایی برای گرفتن بورسیه دارند بیندازیم.

رشته های پولساز در کانادا کدامند؟

وقتی پای حقوق و دستمزد به میان می‌آید طبیعی است که دانشجویان به دنبال تحصیل در رشته های پردرآمد در کانادا باشند. بعضی از رشته‌ های تحصیلی در کانادا با توجه به بازار کار خوب و نیاز بالا جز پردرآمدترین رشته ها در کانادا هستند.

در ادامه یک لیست از رشته های پولساز کانادا با میانگین درآمد آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

رشته های پولساز در کانادا درآمد سالانه به دلار کانادا $CA درآمد ماهانه به دلار کانادا $CA
دندانپزشکی 145000 دلار 12300 دلار
پرستاری 78000 دلار 6500 دلار
مهندسی عمران 75000 دلار 6250 دلار
مدیریت تاسیسات و خدمات Utility Management 114000 دلار 9500 دلار
حقوق و 100000 دلار 8300 دلار
مدیریت مهندسی Engineering Management 104000 دلار 8600 دلار
مهندسی برق 80000 دلار 6600 دلار
مدیریت مالی 90000 دلار 7500 دلار
مهندسی نرم افزار 90000 دلار 7500 دلار
مامایی 88000 دلار 7300 دلار

رشته های تحصیلی پردرآمد در کانادا به این موارد ختم نمی‌شود و در اینجا فقط چند مورد از آن‌ها را معرفی کردیم. رشته‌های زیر هم جز پردرآمدترین رشته‌ های تحصیلی کانادا هستند که به‌طور مفصل در مطلب مربوطه بررسی شده‌اند:

در نظر داشته باشید با تحصیل در رشته‌های پزشکی می‌توانید پس از اتمام تحصیل در همین حوزه مشغول به کار شوید. اگر هم بانو هستید بد نیست بدانید، در کانادا هم محسوب می‌شود.

کانادا چه رشته هایی را بورسیه می کند؟

بسیاری از سازمان‌ها و موسسات دولتی و خصوصی در کانادا در سال بودجه‌ای را برای کمک‌هزینه تحصیل دانشجویان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی اختصاص می‌دهند.

این مبالغ به عنوان بورسیه تحصیلی، فاند و وام در درصدها و میزان‌های مختلف به دانشجویان اعطا می‌شود. بورسیه‌های تحصیلی کانادا در رشته‌های مختلفی اعطا می‌شود که برای بررسی دقیق آن‌ها باید به وبسایت دانشگاه یا موسسه آموزشی مد نظر خود مراجعه کنید.

در مقاله بورسیه تحصیلی کانادا اطلاعات دقیق انواع بورسیه تحصیلی و شرایط اخذ آن‌ها را بررسی کرده‌ایم. این مطلب را از دست ندهید.

سخن پایانی

کانادا در حدود 106 دانشگاه و کالج دارد که طیف وسیعی از رشته‌های تحصیلی در مقاطع مختلف به دانشجویان ارائه می‌دهند. کانادا یکی از بهترین کشورهای دنیا برای تحصیل، کار و زندگی است. صحبت از بهترین رشته ها برای و توصیه آن‌ها به همه کار درستی نیست!

در انتخاب بهترین رشته برای مهاجرت به کانادا موارد زیر را حتما در نظر بگیرید و مطابق آن‌ها تصمیم بگیرید:

  • سابقه تحصیلی و رشته فعلی خودتان
  • علایق و آرزوهایتان
  • درآمد رشته‌تان در کانادا
  • مشاغل مورد نیاز کانادا و بازار کار
  • شرایط فعلی خودتان

منظور این‌است مثلا فقط با نگاه به درآمد رشته و شغل مد نظر تصمیم به انتخاب آن رشته نکنید! امیدواریم در مطلب بهترین رشته های تحصیلی در کانادا اطلاعات کافی درباره این تصمیم سرنوشت ساز را گرفته باشید. اگر سوال یا نظری در این خصوص دارید در قسمت نظرات بپرسید تا کارشناسان ما به آن پاسخ دهند.

سخن پایانی

همانطور که خواندید، تلاش کردیم در این مقاله علاوه بر معرفی بخش‌های دانشگاه‌های مختلف کانادا، بهترین رشته‌ها برای مهاجرت به کانادا را هم خدمتتان معرفی کنیم.

ما تقریباً تمام سرفصل‌ها و مطالب لازم را در این نوشته در اختیارتان گذاشتیم، اما اگر سوالی در ذهنتان هست که پاسخ آن را نگرفتید، حتما کامنت بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ کامل از ما دریافت کنید. اما به طور کلی رشته های مهندسی، پزشکی، حسابداری و مدیریتی را می‌توان جزو بهترین رشته ها برای مهاجرت به کانادا معرفی کرد. مطلب پیشنهادی زیر را هم از دست ندهید:

سوالات متداول

تمامی رشته ها موقعیت های خوبی برای تحصیل و پیدا کردن کار در کانادا دارند اما اگر بخواهیم نیازهای فعلی بازار کار کانادا و درآمد را در نظر بگیریم حوزه های زیر بهترین رشته ها برای تحصیل در کانادا را دارند:

  • مهندسی
  • پزشکی
  • مالی و حسابداری
  • مدیریت
  • حقوق

دندانپزشکی، پرستاری، مهندسی برق، مهندسی عمران، مدیریت مهندسی، مدیریت مالی، حقوق و وکالت، مهندسی نرم افزار و … از پردرآمدترین رشته ها در کانادا هستند.

دانشجویان در طیف وسیعی از رشته های مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا می توانند از بورسیه های تحصیلی دولتی و خصوصی کانادا استفاده. لیست کامل این رشته ها را در وبسایت دانشگاه های مد نظر خود که در مطلب آمده است پیدا کنید. شما هم از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید در خارج ادامه‌تحصیل دهید اما نگرانی‌هایی دربارۀ رشتۀ تحصیلی‌تان دارید؟ درکتان می‌کنیم. برای کمک به شما، راهنمای کامل بهترین رشته ها برای مهاجرت را آماده کرده‌ایم.

واقعیت را بخواهید، همیشه نوشتن دربارۀ بهترین‌ها سخت است؛ چون دیدگاه و نظر افراد دربارۀ بهترین‌ها یکسان نیست. اگر همین مقاله را به‌عنوان مثال بگیریم؛ بهترین رشته‌ها برای چه نوع مهاجرت؟ کاری یا تحصیلی؟ بهترین رشته‌ها از چه نظر؟ هزینه‌ها؟ بازارِکار؟ شرایط و آسانیِ تحصیل یا موارد دیگر؟

در این مورد، خودتان یکی از بهترین تصمیم‌گیرندگان دربارۀ انتخاب بهترین رشته‌ برای مهاجرت هستید؛ چون خودتان از شرایط‌تان بهتر باخبرید و بهتر می‌دانید که چه می‌خواهید. اما ما هم تا جایی که بتوانیم در این مطلب بحث را برای شما باز می‌کنیم و برای انتخاب بهترین‌ها به شما کمک می‌کنیم.

بهترین رشته ها برای مهاجرت، رشته‌های مهندسی شامل معماری، عمران، کامپیوتر، مکانیک، برق، رشته‌های پزشکی شامل پرستاری، دندانپزشکی و داروسازی، رشته‌های حوزه IT، مارکتینگ و فروش هستند.

اما برای توضیحات دقیق‌تر ما چند مقصد پرطرفدار برای ایرانیان را ملاک گرفتیم و در لیست رشته‌ها، پرطرفدارترین‌ها و بهترین‌‌‌ها از نظر آیندۀ شغلی را استخراج کردیم.

اول از همه با نوعِ مهاجرت تقسیم‌بندی می‌کنیم:

  • بهترین رشته‌ها برای مهاجرت تحصیلی
  • بهترین رشته‌ها برای مهاجرت کاری

بهترین رشته‌ها برای مهاجرت تحصیلی

در مورد انتخاب بهترین رشته‌های دانشگاهی برای مهاجرت تحصیلی، مثل روش کاری، معمولاً دانشجویان به‌دنبال بازار کار و آیندۀ آن رشته هستند تا موارد جزئی دیگر مثل راحتیِ اخذ ویزا یا هزینۀ تحصیل در آن رشته.

برای این مورد، فارغ از کشورِ مقصد، باید به‌دنبال رشته‌هایی باشید در اکثر کشورها تقاضا برای آن وجود داشته باشد. یعنی به‌جای جزئی‌نگری، باید یک نگاه به بهترین رشته‌های تحصیلی برای مهاجرت در حالت کُلی بیندازیم.

بهترین رشته‌های دانشگاهی برای مهاجرت
پزشکی مهندسی
علوم پایه هنر
حقوق علوم انسانی
فنی حوزۀ تکنولوژی و IT

در ادامه، بهترین گرایش‌ها در همۀ این رشته‌ها را معرفی می‌کنیم:

بهترین رشته‌های پزشکی برای مهاجرت

خیلی‌ها معتقدند که پزشکی، بهترین رشته برای مهاجرت است. البته نه هر گرایشی و نه برای مهاجرت به هر کشوری! از طرفی، بعضی گرایش‌های پزشکی، فارغ از کشور مقصد و نیازهای بازار کار در آن، در اکثر کشورها تقاضا دارند و جزو بهترین رشته‌ها برای مهاجرت تحصیلی محسوب می‌شوند. مانند این گرایش‌ها:

بهترین رشته‌های پزشکی برای مهاجرت
پرستاری روانشناسی
دندانپزشکی طب اورژانس
ژنتیک ‌پزشکی پزشکی هسته‌ای
طب فیزیکی عصب‌شناسی
رادیولوژی تشخیصی زنان و زایمان
چشم‌پزشکی آسیب‌شناسی
اطفال قلب‌وعروق

یادتان نرود که ما با یک بررسی کلی در کشورهای پرطرفدار برای مهاجرت، تعدادی از این رشته‌ها را معرفی کردیم؛ و نبودِ گرایش تحصیلی شما یا گرایش موردعلاقۀ شما در این لیست به این معنا نیست که رشتۀ خوبی برای مهاجرت نیست یا بازارِ کار خوبی در خارج ندارد!

بهترین رشته‌های هنر برای مهاجرت

از هنر اول تا هفتم و حتی هنرِ جدید هشتم، گرایش‌های پرطرفداری در هر کدام وجود دارند و آیندۀ شغلی آن‌ها هم خوب است. مهم‌ترین گرایش‌های هنر برای مهاجرت:

بهترین رشته‌های هنر برای مهاجرت
طراحی مدیا (Media Design) موسیقی
مالتی‌مدیا و انیمیشن طراحی مدولباس (Fashion Design)
هنرهای زیبا طراحی محصولات (Product Design)
روزنامه‌نگاری مجسمه‌سازی
هنرهای نمایشی ساخت و توسعۀ بازی‌های ویدئویی
طراحی گرافیک عکاسی
معماری تصویرسازی

بهترین گرایش‌های رشتۀ حقوق برای مهاجرت

از زمان ظهور تمدن‌های بزرگ تا امروزه، همیشه نیاز به حقوق و قوانین وجود داشته است؛ پس نگران نباشید! حقوق و خیلی از گرایش‌های آن همیشۀ جایگاه خودشان را دارند.

بهترین گرایش‌های حقوق برای مهاجرت
حقوق تجارت حقوق بیمه
حقوق مدنی حقوق بین‌الملل
حقوق مالی و بانکداری حقوق کیفری
حقوق فناوری اطلاعات حقوق محیط زیست
حقوق خانواده حقوق کار و استخدام

بهترین رشته‌های مهندسی برای مهاجرت

مهندس‌ها را همه‌جا می‌خواهند! همین کافی است که بدانید رشته‌ها و گرایش‌های مهندسی، گزینه‌های خیلی خوبی برای تحصیل در خارج هستند. فرصت بررسی گرایش‌ها را در این مقاله نداریم؛ پس فقط به معرفی رشته‌های پرتقاضا اکتفا می‌کنیم:

بهترین رشته‌های مهندسی برای مهاجرت
مهندسی هوافضا مهندسی سازه
مهندسی برق مهندسی مخابرات
مهندسی شیمی مهندسی خودرو
مهندسی مکاترونیک مهندسی عمران
مهندسی دریا مهندسی محیط زیست
مهندسی رباتیک مهندسی معدن

بهترین رشته‌های علوم پایه برای مهاجرت

اکثر رشته‌ها و گرایش‌های سه شاخۀ اصلی علوم (صوری، طبیعی و اجتماعی) جایگاه خوبی در سیستم آموزشی کشورهای مختلف دارند. بهترین رشته‌ها در این علوم برای مهاجرت:

بهترین رشته‌های علوم پایه برای مهاجرت
زمین‌شناسی دیرینه‌شناسی
ستاره‌شناسی جامعه‌شناسی
اقتصاد سیاست
روانشناسی ریاضیات
منطق علوم کامپیوتر
آمار زیست‌شناسی و پزشکی
فیزیک شیمی

بهترین رشته‌های علوم انسانی برای مهاجرت

یک‌راست به‌سراغ رشته‌ها می‌رویم:

بهترین رشته‌های علوم انسانی برای مهاجرت
زبان‌شناسی هنرهای اجرائی
مطالعات فرهنگی فلسفه
مطالعات رسانه جامعه‌شناسی
جغرافی توسعۀ بین‌الملل
هنر تربیت‌بدنی

بهترین رشته‌های حوزۀ تکنولوژی برای مهاجرت

با رشد و پیشرفت تکنولوژی و ظهور فناوری‌های جدید، نیاز به تخصص‌ و دانش این حوزه هم خیلی بیشتر شده است. معمولاً رشته‌های تحصیلی حوزۀ فناوری هم چه از نظر شرایط تحصیل، چه تقاضا و بازار کار، از بهترین رشته‌ها هستند. در ادامه بهترین‌های این حوزه را معرفی می‌کنیم:

بهترین رشته‌های حوزۀ تکنولوژی برای مهاجرت
هوش مصنوعی یادگیری ماشین
علوم داده رباتیک
امنیت سایبری فناوری اطلاعات
سیستم‌های ارتباطی نرم‌افزار
مهندسی کامپیوتر انفورماتیک
توسعۀ بازی‌های رایانه‌ای طراحی تعاملی

بهترین رشته های فنی برای مهاجرت

مگر می‌شود بهترین رشته‌های تحصیلی برای مهاجرت را گفت و رشته‌های فنی را نگفت؟! رشته‌های فنی در خیلی از کشورها شرایط تحصیل و کار خوبی دارند. البته قبل از معرفی این رشته‌ها بهتر است این نکته را بدانید:

شاید با دیدن بعضی رشته‌ها در این جدول تعجب کنید. بهترین رشته‌های فنی برای مهاجرت:

بهترین رشته‌های فنی برای مهاجرت
طراحی جواهرات آشپزی
هتلداری بازاریابی و فروش
گردشگری آرایشگری
طراحی انیمیشن‌سازی
عکاسی و فیلمبرداری خدمات رستوران و پذیرایی

خب تا اینجا اگر در خصوص مهاجرت تحصیلی و انتخاب رشتۀ تحصیلی ابهامی دارید یا نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، فرم مشاوره زیر را پرکنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم:

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

در ادامه، بهترین رشته‌ها برای مهاجرت از طریق کار را معرفی می‌کنیم. قبل از آن، پیشنهاد می‌کنیم اگر در خصوص مهاجرت تحصیلی به کشورهای پرطرفدار دانشجویان ایرانی نیاز به اطلاعات دارید، حتماً به مطالب زیر سَر بزنید:

در بین این کشورها، کانادا یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای ادامه‌تحصیل است. ما یک مقالۀ اختصاصی برای بهترین رشته‌ها در این کشور داریم که آن را می‌توانید در مطلب مطالعه کنید.

در سال های 2021 و 2021 روند اشتغال در کشورهای جهان با کمی تغییر به سمت دورکاری و عدم حضور در دفاتر و کارگاه ها مواجه می باشد. در حال حاضر در میانه سال 2021 و با رفع موانع و محدودیت های ناشی از ویروس کوید-19 کم کم اوضاع اقتصادی و کاری کشور کانادا به دوران قبل از کرونا باز می گردد. در این بخش از مقاله به ارائه پانزده شغل پرتقاضا در کانادا در سال 2021 می پردازیم:

بهترین رشته‌ها برای مهاجرت کاری

در این مورد، هدف، است و احتمالاً شما می‌خواهید ببینید که چه مشاغل، تخصص‌ها و رشته‌هایی در بازار کار کشور مقصد موردنیاز است، کدام تخصص‌ها شرایط بهتری برای مهاجرت دارند و آیا این رشته‌ها با رشتۀ تحصیلی شما تطابق دارد یا حداقل نزدیک است یا نه.

ما نگاهی به بازار کار و مشاغل مورد نیاز چند کشور پرطرفدار برای مهاجرت کاری ایرانیان انداختیم؛ یعنی کشورهای کانادا، آلمان، استرالیا، دانمارک و کشورهای عربی حاشیۀ خلیج فارس (امارات، عمان و قطر) و درنهایت لیست بهترین رشته‌ها را استخراج کردیم.

بهترین رشته‌ها برای مهاجرت کاری
رشته‌های مهندسی مهندسی معماری
مهندسی عمران
مهندسی صنایع
مهندسی کامپیوتر
مهندسی مکانیک
مهندسی برق
مدیریت مهندسی
رشته‌های پزشکی پرستاری
داروسازی
دندانپزشکی
روانشناسی
مامایی
طب فیزیکی
پزشکی عمومی
پزشکی متخصص
فناوری اطلاعات کامپیوتر
مهندسی نرم‌افزار
مهندسی سخت‌افزار
شبکه‌های کامپیوتری
هوش مصنوعی و رباتیک
فناوری اطلاعات
علوم داده
شبکه
امنیت شبکه
سایر رشته‌ها مدیریت
حقوق
بازرگانی
هنر
مارکتینگ و فروش
اقتصاد

کشورهای کانادا، استرالیا و آلمان کمبود نیروی کار دارند و بخش مهمی از نیروی کار خودشان را از طریق مهاجران تامین می‌کنند. تنوع مشاغل مورد نیاز در این کشورها بالاست و احتمال اینکه این کشورها به شما و تخصص شما نیاز داشته باشند کم نیست!

بدون شک بهترین رشته‌ها برای مهاجرت کاری به این موارد ختم نمی‌شوند و اگر رشتۀ شما در این لیست نبود، به این معنا نیست که نمی‌توانید برای کار در این کشورها مهاجرت کنید! ما فقط مهم‌ترین رشته‌های اصلی را آوردیم. اما نگران نباشید؛ برای بررسی مشاغل داغِ بازار کار و شرایط کار در این کشورها مقاله‌های تخصصی داریم که با خواندن آن‌ها می‌توانید اطلاعاتتان را تکمیل کنید:

برای کار در کانادا:

برای کار در استرالیا:

برای کار در آلمان:

چند سالی است که کشورهای عربی حوزۀ خلیج‌فارس هم مانند کشورهای اروپایی در لیست مقاصد محبوب مهاجرت ایرانیان وارد شده و جا خوش‌کرده‌اند.

توسعه و پیشرفت سریع، نزدیکی به ایران، شرایط نه‌چندان سختِ مهاجرت، درآمد بالا و مالیات کم (حتی در بعضی مشاغل، صفر) از دلایل اصلی محبوبیت این کشورهاست؛ که گل سرسبد آن‌ها هم کشورهای امارات، قطر و عمان هستند.

تخصص‌های مختلفی در بازار کار این کشورها مورد نیاز است؛ اما معمولاً پزشکی و مهندسی، سرآمد این تخصص‌ها هستند. برای مطالعۀ بیشتر شما:

برای کار در امارات:

برای کار در عمان:

برای کار در قطر:

یادتان نرود که اگر رشتۀ فعلی شما یا رشتۀ موردعلاقه‌تان برای ادامه‌تحصیل یا کار در این لیست‌ها نبود، به این معنا نیست که رشتۀ بدی برای مهاجرت است! ما فقط در هر بخش تعدادی از بهترین‌ها را در چند مقصد مهاجرتی محبوب برای ایرانیان معرفی کردیم.

پیشنهاد می‌کنیم برای مهاجرت از طریق تحصیل یا کار، بر اساس شرایطتان بررسی دقیق‌تر و کامل‌تری انجام دهید یا با یک مشاور و با تجربه، مشورت کنید. در زیر، یک خلاصه از مراحل کوتاه انتخاب بهترین رشتۀ دانشگاهی برای مهاجرت را توضیح داده‌ایم:

چطور بهترین رشته برای مهاجرت را انتخاب کنیم؟

  1. بررسی علاقه، انگیزه و برنامۀ‌های خودتان و انتخاب رشتۀ موردعلاقه بر اساس آن‌ها
  2. بررسی رشتۀ فعلی، تخصص، دانش و شرایط خودتان و نزدیکی یا تطابق این موارد با رشتۀ مدنظر برای مهاجرت
  3. انتخاب کشور مقصد برای مهاجرت یا حداقل محدودکردن انتخاب‌ها به چند کشور
  4. بررسی وضعیت دانشگاه‌ها، رشته‌ها و بازار کار در آن کشور/ کشورها
  5. کمک‌گرفتن از یک مشاور یا وکیل مهاجرت تحصیلی برای انتخاب بهترین گزینه

خب تقریباً به آخر مقاله رسیدیم. اگر در خصوص مهاجرت تحصیلی، مهاجرت کاری و انتخاب بهترین رشته برای مهاجرت نیاز به مشاوره دارید، فرم مشاوره زیر را پر کنید تا مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

در ادامه، یک خلاصۀ کوتاه از مقاله را بررسی می‌کنیم و بعد از آن هم به مهم‌ترین و متداول‌ترین سوالات شما پاسخ می‌دهیم.

سخن پایانی

نگرانی شما برای انتخاب بهترین رشته‌ها برای مهاجرت، یک نگرانی منطقی و به‌جاست. طبق بررسی‌های ما؛ معمولاً دانشجویان به‌دنبال پیداکردن بهترین رشته برای مهاجرت از نظر شرایط بازار کار و آیندۀ شغلی هستند تا موارد جزئی دیگر. به همین دلیل، در این مطلب بهترین‌ها را بر اساس اهداف کاری و تحصیلی و برای رشته‌ها و گرایش‌های مختلف معرفی کردیم.

پیشنهاد می‌کنیم برای پیداکردن بهترین رشته‌ها، اول از همه کشور مقصدتان را انتخاب کنید تا بتوانید دقیق‌تر بازار کار و شرایط آن کشور را بررسی کنید و انتخاب‌هایتان محدودتر شود.

سوالات متداول:

بهترین رشته ها برای مهاجرت کاری که تکلیف‌اش مشخص است؛ اما برای تحصیلی، بستگی به تعریف شما از بهترین دارد! بهترین از چه نظر؟ آینده و بازار کار؟ راحتیِ گرفتن ویزا یا شرایط تحصیل؟ اگر بهترین‌ها را بر اساس آیندۀ کاری تعریف کنیم؛ آن‌وقت فرق زیادی بین بهترین رشته‌ها برای مهاجرت تحصیلی و کاری وجود ندارد.

ما توصیه می‌کنیم برای پیداکردن بهترین رشته برای مهاجرت، اول از همه کشور مقصد را انتخاب کنید؛ چون گاهی بهترین‌ها با توجه به کشور مقصد متفاوت هستند. اما از آن طرف، به طور کلی بعضی رشته‌ها شرایط و آیندۀ بهتری نسبت به بقیه دارند، مانند: پزشکی، مهندسی، IT، حقوق و هنر.

در این مطلب بهترین رشته‌های دانشگاهی برای مهاجرت کاری و تحصیلی و به تفکیک نوع رشته و گرایش را معرفی کرده‌ایم.

  1. بررسی علاقه، انگیزه و برنامۀ‌های خودتان و انتخاب رشتۀ موردعلاقه بر اساس آن‌ها
  2. بررسی رشتۀ فعلی، تخصص، دانش و شرایط خودتان و نزدیکی یا تطابق آن با رشتۀ مدنظر برای مهاجرت
  3. انتخاب کشور مقصد برای مهاجرت یا حداقل محدودکردن انتخاب‌ها به چند کشور
  4. بررسی وضعیت دانشگاه‌ها، رشته‌ها و بازار کار در آن کشور/ کشورها.
  5. کمک‌گرفتن از یک مشاور یا وکیل مهاجرت تحصیلی برای انتخاب بهترین گزینه

بهترین‌ها در پزشکی کم نیستند! اما معمولاً پرستاری، داروسازی، مامایی، طب فیزیکی، پزشکی هسته‌ای و تقریباً همۀ تخصص‌ها جزو بهترین‌ها هستند.

مهندسی برق، مهندسی مکاترونیک، مهندسی عمران، مهندسی الکترونیک، مهندسی صنایع و مهندسی کامپیوتر چند نمونه از بهترین‌ها در بین رشته‌های مهندسی هستند.

 بله. برای دانشجویان ممکن است و این افراد می توانند با توجه به شرایط و مقطع تحصیلی خود در داخل دانشگاه یا خارج دانشگاه در مشاغل مختلف کار کنند.

مهاجرت به کشوری دیگر، می‌تواند یکی از چالش‌برانگیزترین و سخت‌ترین انتخاب‌ها در طول عمر ما باشد. یکی از این راهکارها برای مشاوره، موسسات مهاجرتی هستند. اگر در شهر اصفهان زندگی می‌کنید و به فکر مهاجرت هستید، موسسه مهاجرتی اصطهباناتی یکی از بهترین موسسه مهاجرت در اصفهان برای شما خواهد بود.

منبع: (https://bahadoranian.com)

 

دکترنامه در این نوشته، این موارد را بررسی می کند پنهان کردن عناوین
1 رشته های مورد نیاز کانادا کدامند؟
دکمه بازگشت به بالا