سلامت و دانش

توکوفوبیا، عامل اصلی فرار از زایمان طبیعی

ترس از زایمان یکی از بزرگترین مشکلاتی است که زنان باردار با آن روبرو هستند و حتی حتی آنها را به سزارین و بدون هیچ مشکلی برای زایمان طبیعی سوق می دهد. محققان این کشور سعی کرده اند این ترس را بررسی کنند که بعضی اوقات وضعیت پاتولوژیک دارد.

به گزارش دکترنامهتولد کودک یک اتفاق مهیج برای مادران است. اما علاوه بر احساسات مثبت مادر ، ترس ، اضطراب و نگرانی از زایمان و عواقب آن می تواند اضطراب بیشتری را در مادر ایجاد کند. ترس از زایمان توسط روانپزشک به شرح زیر توضیح داده شده است: “مادرانی که هم اکنون در آنجا هستند. خاطره زایمان قبلی و امیدهای آنها برای کار آینده باعث ترساندن آنها می شود.”

محققان می گویند وقتی اضطراب یا ترس از مرگ در هنگام زایمان خیلی شدید است ، فوبیایی به نام “توکوفوبی” ایجاد می شود. کلمه توکوفوبیا یک کلمه یونانی دو بخش است: “توکو” که به معنی زایمان و “ترس” به معنی ترس است. توکوفوبیا در پزشکی به عنوان یک بیماری پاتولوژیک شناخته می شود که با ترس و جلوگیری از فرزندآوری علیرغم میل به فرزندآوری توصیف می شود.

استرس یک دلیل مستقیم بسیاری از مشکلات غیرمنتظره در هنگام زایمان است. ترس در هنگام زایمان چرخه شرطی از انقباضات و مداخلات پزشکی ایجاد می کند ، که به نوبه خود باعث افزایش ترس و احتمال داشتن یک کار دشوار می شود. ترس همچنین باعث می شود که خانم ها در دوران بارداری درد بیشتری را تجربه کنند که این امر می تواند باعث بروز تجربیات بد در هنگام زایمان و افزایش خطر مداخلات جراحی در حین زایمان شود.

در همین راستا ، تیمی از چهار محقق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یک مطالعه مروری را انجام داده اند که در آن توکوفوبی یا ترس پاتولوژیک زایمان به طور عمیق مورد بررسی قرار گرفته است.

این بررسی سیستماتیک با استفاده از بانک اطلاعاتی بین المللی PubMed ، Scopus ، Web of Science ، Google Scholar ، Science Direct و پایگاه داده داخلی Magiran و SID به همراه جستجوی دستی برای منابع انجام شد.

نتایج مطالعه فوق حاکی از آن است که توفوبیا یک ترس شدید و آسیب شناختی از زایمان است و در طبقه بندی اختلالات روانپزشکی مطابق دفترچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات ذهنی ، نسخه چهارم (DSM-IV) به عنوان فوبیای خاص طبقه بندی می شود.

کاملیا روحانی ، محقق گروه بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و همکارانش گفت: شیوع توکوفوبی در زنان باردار در 18 کشور 14 درصد تخمین زده می شود. “علائم این اختلال می تواند با بی خوابی ، گریه ، اضطراب ، افسردگی یا اضطراب و همچنین اضطراب شدید در مورد زایمان ظاهر شود.”

برای غلبه بر این اختلال ، در مطالعات مختلف از راهبردهای روانشناختی ، شناختی رفتاری و درمان استفاده شده است.

به گفته محققان فوق ، “ترس از زایمان و شرایط روانی مرتبط با آن نیز می تواند در انتخاب روش زایمان بسیار مهم باشد. زنان باردار مبتلا به اختلالات توکوفوبی نیاز به همکاری با اعضای تیم سلامت دارند ، از جمله ماماها ، روانپزشکان و روانپزشکان.” این همکاری می تواند در جلوگیری از مشکلات زنان و زایمان در دوران بارداری و زایمان در خانمهایی که علائم اضطراب شدید و سایر اختلالات روانی را بعد از توکوفوبی تجربه می کنند. “

نتایج این مطالعه جالب که در فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی “حیات” در دانشگاه علوم پزشکی تهران منتشر شده است ، می تواند به عنوان راهنما برای تیم های مراقبت های بهداشتی در شناسایی و غربالگری زنان در معرض خطر توکوفوبی و انجام مداخلات روانشناختی قبل از بارداری استفاده شود. سرانجام ، ممکن است در کاهش تعداد سزارین ها در این گروه از زنان نیز مؤثر باشد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا