سلامت و دانش

خروپف کودکان خطرناک است – دکترنامه

دکترنامه / خراسان رضوی خواب خوب برای هر کودک در حال رشد مهم است. اگرچه برخی از کودکان ممکن است استراحت کافی داشته باشند ، کیفیت خواب آنها بسیار متفاوت است. محققان دریافته اند کودکانی که به طور مرتب خرخر می کنند نه تنها اختلالات خواب دارند ، بلکه خروپف می تواند بر مغز آنها نیز تأثیر بگذارد.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند (UMSOM) تغییرات مغزی کودکانی را که غالباً خرخر می کنند با مشکلات رفتاری مانند عدم تمرکز ، بیش فعالی و مشکلات یادگیری در مدرسه همراه است ، دریافتند.

خروپف چگونه به مغز آسیب می رساند؟

محققان اسکن MRI بیش از 10 هزار کودک بین 9 تا 10 سال را بررسی کردند. همه افراد در مطالعه رشد شناختی مغز نوجوانان (ABCD) ، بزرگترین مطالعه طولانی مدت در مورد رشد مغز و سلامت کودکان در ایالات متحده ، ثبت نام کردند و والدین عادت های خروپف فرزندان خود را گزارش دادند.

نتایج نشان داد کودکانی که بیش از سه بار در هفته خروپف می کنند ، به احتمال زیاد ماده خاکستری نازک تری در مناطق مختلف لوب های پیشانی مغز دارند. این مناطق مسئول سطوح بالاتر استدلال و کنترل انگیزه هستند. محققان می گویند بافت نازک مغز در این ناحیه همچنین با مشکلات رفتاری مرتبط با اختلال در تنفس در هنگام خواب همراه است و پزشکان آپنه خواب شدید را نمونه جدی این بیماری می دانند. خروپف در این کودکان به دلیل قطع تنفس و کاهش اکسیژن رسانی به مغز می تواند در خواب شبانه اختلال ایجاد کند.

آمل آیزایا ، استاد جراحی گوش و حلق و بینی در دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند (UMSOM) گفت: “این بزرگترین مطالعه در نوع خود است که جزئیات ارتباط بین خروپف و ناهنجاری های مغزی را بیان می کند.” این تغییرات مغزی مشابه آنچه در کودکان با اختلال بیش فعالی و نقص توجه مشاهده می شود. “کودکان کنترل شناختی خود را از دست می دهند و همچنین با رفتارهای مخل همراه است.”

کودکان با مشکلات خواب ممکن است به اشتباه تشخیص داده شوند

ممکن است تا 10٪ کودکان در ایالات متحده دچار آپنه خواب شوند. متأسفانه ، محققان بر این باورند که پزشکان ممکن است بسیاری از این شرایط را به عنوان ADHD اشتباه تشخیص دهند و محرک ها را تجویز کنند.

وی افزود: “اگر کودکی دارید که بیش از دو بار در هفته خرخر می کند ، باید ارزیابی شود.” “ما اکنون شواهد ساختاری قوی از تصویربرداری مغز داریم که می تواند اهمیت تشخیص و درمان اختلالات تنفسی در کودکان را تقویت کند.”

محققان می گویند بهترین روش برای درمان این بیماری لوزه و آدنوئیدکتومی (برداشتن سه لوزه) است که روش های متداول کاهش خرخر ، توقف تنفس و تنفس دهانی در کودکان است.

یکی دیگر از محققان ، لیندا چنگ گفت: “ما می دانیم که مغز ، به ویژه در کودکان ، توانایی ترمیم خود را دارد ، بنابراین تشخیص و درمان به موقع آپنه انسدادی خواب می تواند این تغییرات مغزی را کاهش دهد.” “تحقیقات بیشتری برای تأیید ارتباط بین چنین روشهایی لازم است که می تواند به رویکردهای درمانی بیشتری منجر شود.”

دانشمندان قصد دارند بیشتر مطالعه کنند که آیا کودکانی که خرخر می کنند اسکن مغزی بدتری دارند یا خیر.

آه تو. آلبرت ریز ، معاون اجرایی پزشکی در دانشگاه مریلند (UM) در بالتیمور ، گفت: “برای اولین بار ، شواهد تصویربرداری از مغز وجود دارد که می تواند میزان این وضعیت شایع را در رشد عصبی کودکان اندازه گیری کند.” “این یافته های مهمی است که ضرورت تشخیص صحیح اختلالات خروپف در کودکان را برجسته می کند.”

یافته ها در مجله Nature Communications منتشر شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا