سلامت و دانش

کودکان خجالتی را دریابیم – دکترنامه

دکترنامه/ لرستان یکی از روانشناسان می گوید: شرم یا خجالت رفتاری است که اگر کنترل نشود می تواند به آینده کودک آسیب جدی وارد کند.

رضا منصوری در گفت وگو با دکترنامه، اظهار کرد: شرم در کودکان یکی از رفتارهایی است که اگر به آن دقت نشود می تواند آسیب جدی به آینده کودک وارد کند.

وی ادامه می دهد: شرم، احساس خجالتی است که توسط غریبه ها به ویژه در موقعیت های جدید ایجاد می شود و توانایی کودک را در انجام یا گفتن آنچه می خواهد محدود می کند و مانع ارتباط با همکلاسی ها یا همسالانش می شود.

منصوری افزود: شرم اغلب با عزت نفس پایین همراه است، همچنین ممکن است از علائم اختلال اضطراب اجتماعی یا سایر اختلالات روانی باشد و هر چه کمتر درمان شود، شکل دادن به شخصیت کودک دشوارتر می شود.

روانشناسان با اشاره به اینکه احساس ناخوشایند شرم در سنین مختلف به دلایل مختلفی ایجاد می شود، خاطرنشان می کنند: در کودکان زیر هفت سال، احساس ناراحتی ناشی از شرم از انجام نادرست کار، در کودکان هفت تا 12 سال احساس شرم است. ناشی از این باور است که مثلاً از نظر ظاهری کوتاه یا چاق هستند و در پایان دوره ابتدایی احساس شرم در برخورد با افراد دیگر به دلیل پیش بینی موقعیت های طرد شده یا تنها بودن در جمع است.

او گفت: “شرم می تواند با شرم نیز متفاوت باشد.” اما کودکان خجالتی نسبت به غریبه ها احساس خجالت و اضطراب می کنند و گاهی اوقات ترس آنقدر زیاد است که می تواند کودک را از خود دور کند.

منصوری می گوید: حدود 15 درصد از نوزادان با گرایش خجالتی به دنیا می آیند و بررسی ها نشان داده است که اگرچه عوامل ژنتیکی در این امر نقش دارند، اما گرایش به کمرویی به شدت تحت تأثیر سبک ارتباط با مادر یا مراقب اولیه است.

این روانشناس ادامه می دهد: اولین نشانه هایی که کودک سعی می کند خود را جدایی از مادر بشناسد، در چهار ماهگی، اگر مادر مضطرب باشد، از این فاصله بسیار کم حتی تا حدی که کودک را سرکوب کند، جلوگیری می کند. “

وی می افزاید: این واکنش مادر باعث می شود که کودک احساس عدم استقلال کند، به همین ترتیب، با بزرگ شدن می خواهد این جدایی را بیشتر تجربه کند و به دلیل اضطراب یا عدم تمایل مادر به جدایی، کودک رفتار چسبنده ای از خود نشان می دهد. مادر و به تدریج اعتمادش را از دست خواهد داد.خود در مواجهه با مادر.تجربه ای جدید.

منصوری بیان می کند: والدین کمال گرا که تحمل دیدن رفتار نادرست فرزندشان را ندارند و مدام او را اصلاح و تذکر می دهند; در فرزند خود شرم و بی اعتمادی ایجاد می کنند.

“بازی درمانی بهترین درمان برای کودکان خجالتی زیر هفت سال است. می تواند به کودکان کمک کند در موقعیت های ناآشنا مستقل تر شوند و با دیگران ارتباط برقرار کنند.”

وی ادامه می دهد: برای کودکان دبستانی، بازی درمانی گروهی در کاهش رفتار خجالتی بسیار مهم است. آموزش مهارت های اجتماعی، راه های درک بهتر کمرویی، نحوه برخورد با احساس شرم و خنثی سازی تفکر غیرمنطقی کودکان، از شاخص های مهم بازی درمانی گروهی است. “

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا