عمومیکسب و کار ویژه

راهنمای خرید دوربین مداربسته پلاک خوان با قابلیت دید در شب

دوربین پلاک خوان

دوربین پلاک خوان دوربینی است که با تمرکز بر پلاک خودرو هایی که از مقابل آن عبور مبکنند، آن ها را ثبت میکنند. مسلما لازمه درست عمل کردن دوربین مداربسته پلاک خوان، کیفیت تصویر بالا است. همچنین دوربین مداربسته دید در شب پلاک خوان، با کارایی در شب، کامل ترین انتخاب برای این منظور است. در فرآیند نصب دکل دوربین مداربسته ، اطمینان از استفاده از متریال با کیفیت بالا و رعایت استانداردهای امنیتی اساسی می‌تواند به افزایش عمر مفید و اعتبار سیستم کمک کند . دوربین پلاک خوان معرفی شده توسط دوربین مارکت همه ویژگی های مورد نیاز از جمله را دارا است. دوربین مداربسته پلاک خوان، قابلیت های ویژه ای نیز، همچون باز کردن راه بند به صورت خودکار، یا آلارم در صورت عبور پلاک های خاص تعریف شده را دارد.

خرید دوربین مدار بسته پلاک خوان

دوربین پلاک خوان یکی از انواع خاص میباشد که با توجه به کارایی ویژه ای که دوربین پلاک خوان و خرید دوربین پلاک خوان دارد کمی متفاوت تر و پیچیده تر از انواع دیگر دوربین مدار بسته است. خرید دوربین پلاک خوان تنها انتخابی برای شهرداری هل، راهنمایی رانندگی یا ارگان های دولتی نیست، بلکه برای کاربردهای شخصی همچون پارکینگ های عمومی ، مجتمع های مسکونی، تجاری و … نیز استفاده میشود. اکثر افراد برای کاربرد های خاص در مکان های خاص که نیاز به ثبت دقیق پلاک خودرو میباشد از دوربین مداربسته پلاک خوان استفاده میکنند، از این رو دوربین پلاک خوان کاربرد عمومی ندارد و بیشتر برای مکان هایی با ضریب امنیتی بالا در تردد خودرو از دوربین پلاک خوان استفاده میشود.

برخی از مکان های پر استفاده دوربین پلاک خوان

قیمت دوربین پلاک خوان به علت فناوری منحصر به فرد آن، نسبت به سایر دوربین های مدار بسته بالا تر است و ممکن است برای استفاده های شخصی مقرون به صرفه نباشد. نگهداری مناسب از فونداسیون دکل های مخابراتی حائز اهمیت است تا هر گونه خرابی یا نشتی در طول زمان جلوگیری شده و عمر مفید سازه به حداکثر برسد . اما عموما در مکان هایی نسب میشود که یک ارگان یا تعداد زیادی از افراد از مزیت های آن سود میبرند بنابراین موسسات یا مجتمع های زیادی از این دوربین استفاده و از مزایای آن بهره مند میشوند. در ادامه برخی از مکان های پر استفاده دوربین پلاک خوان را با شما مرور خواهیم کرد.

  •          معابر شهری و داخلی شهرک های مسکونی و صنعتی
  •          معابر ورودی و خروجی شهرستان ها و روستا
  •           در پارکینگ های عمومی شهری و پارکینگ های خصوصی
  •          ورودی و خروجی کارخانه ها
  •          ورودی و خروجی ادارات و سازمان ها
  •          ورودی و خروجی بیمارستان ها و مارکز درمانی
  •          ورودی و خروجی دانشگاه ها و مراکز آموزش
  •          استفاده در مراکز نظامی
  •          پمپ بنزین و محل های سوختگیری
  •          و….

بیشتر چه کسانی دوربین پلاک خوان تهیه میکنند؟ با توجه به مکان هایی که برای استفاده دوربین مداربسته پلاک خوان نام بردیم، اکنون برخی از مهم ترین افرادی که به خرید دوربین پلاک خوان نیاز پیدا کرده و از آن استفاده میکنند را معرفی مینماییم.

  •          پلیس راهور (راهنمایی و رانندگی)
  •          استانداری ، شهرداری و بخش داری ها
  •          مراکز دولتی و سازمان ها
  •          مراکز نظامی
  •          صاحبان پارکینگ ها
  •          کارخانه ها و کارگاه های خصوصی و دولتی
  •          صاحبان مراکز سوخت گیری خودرو

تکنولوژی دوربین پلاک خوان

تفاوت دوربین مداربسته پلاک خوان با سایر دوربین های مدار بسته در چیست؟ دوربین های مدار بسته معمولی بیشتر برای نظارت بر اماکن و حفط امنیت آن ها میباشد اما وقتی بحث پلاک خوانی توسط دوربین مدار بسته می شود پارامتر هایی وجود دارد که در خرید دوربین پلاک خوان باید آن ها را در نظر داشته باشید، چراکه سرعت خودرو ، نور چراغ های خودرو ، تاریکی شب ، شرایط محیطی مانند برف ، باران ، مه و … میتواند بر کیفیت تصاویر دوربین مداربسته تاثیر زیادی داشته باشد و از طرفی در پلاک خودرو برای تشخیص اعداد و حروف پلاک نیاز است تا تصویر با وضوح بالایی ثبت شود. به همین دلیل در دوربین های پلاک خوان سنسورهایی خاص و دقیقی تعبیه شده که این امکانات و دقت را به دوربین مداربسته پلاک خوان اضافه کند. در زیر به برخی از سنسور ها و امکانات دوربین های پلاک خوان اشاره شده است:

  1.       سنسور BLC قوی : سنسوری است که در دوربین مدار بسته پلاک خوان نصب شده و نور پس زمینه را خنثی میکند. در حالت عادی وقتی نور پس زمینه پشت جسمی زیاد باشد باعث میشود جسم تاریک شود اما سنسور BLC این حالت را خنثی کرده و باعث میشود جسم جلوی منبع نور به خوبی دیده شود . این قابلیت در دوربین مداربسته پلاک خوان بیشتر در تاریکی شب که نور چراغ خود را در پس زمینه باعث تاریک شدن پلاک میشود کاربرد دارد وباعث میشود دوربین پلاک خوان بتواند نور چراغ را خنثی و پلاک خودرو را واضح و روشن نمایش دهد.
  2.       سنسور HLC قوی : لنز دوربین وقتی مقابل هاله از نور قوی قرار میگرد باعث میشود هاله نور باعث عدم وضوح قسمت های دیگه تصویر شود . سنسور HLC این حالت را خنثی میکند و نمیگذارد در دوربین پلاک خوان هاله حاصل از نور چراغ اتومبیل جلوی دیده شدن پلاک را بگیرد و باعث میشود تا دوربین مداربسته پلاک خوان بتواند پلاک را با وضوح بالا بگیرد
  3.       سنسور WDR : اگر دامنه نور در تصویر مقابل دوربین مداربسته خیلی گستره باشد . یعنی میزان شدت نور در قسمت های مختلف تصویر زیاد تاریک و روشن باشد باعث میشود تا تصویر به خوبی تشکیل نشود ولی سنسور WDR  میتواند این حالت را تنظیم و بین نقاط تاریک و روشن تصویر تعادل برقرار کند که در عمل پلاک خوانی در دوربین های پلاک خوان بسیار موثر است
  4.       FPS  و سرعت شاتر بالا : میدانیم تصاویر ویدئویی از تعداد عکس به هم چسبیده به وجو می آید و دوربین های معمولی در هر ثانیه از ویدئو از حدود 15 عکس استفاده میکنند که اصطلاحا در این حالت میگویند FPS دوربین 15 است . اما دوربین مداربسته پلاک خوان در هر ثانیه از ویدئو از 120 عکس استفاده میکند و این بدلیل سرعت بالای شاتر (تصویر برداری دوربین است) از این رو تصاویر واقعی تر و پیوستگی بالاتری دارند که باعث میشود وقتی خودرو با سرعت بالا حرکت میکند تصویر تار نشود و براحتی بتوان پلاک را دید از این رو دوربین پلاک خوان خوب باید داری FPS بالایی باشد
  5.       سنسور DEFOG : میدانیم در شرایط جوی مه و یا حتی آلودگی هوا و وجود ذرات و گرد وغبار در هوا تصاویر تار میشوند اما سنسور DEFOG یا ضد مه میتواند حالت مه را خنثی کند تا دوربین پلاک خوان براحتی بتواند پلاک خودرو را ثبت کند
  6.       پرژکتور های مخصوص : روی دوربین 4 عدد پرژکتور مخصوص تعبیه شده که نور را به سطح پلاک میتابند و باعث میشود پلاک واضح و درخشان دیده شود
  7.       لنز متغیر : این دوربین مداربسته پلاک خوان از لنز متغیر با قابلیت تغییر زاویه یا همان بزرگنمایی تا 10 برابر بصورت اپتیکال را دارد و باعث میشود اگر دوربین پلاک خوان در فاصله دور نسبت به محل گذر خودرو قرار داشت توانایی تنظیم زاویه مناسب را داشته باشیم
  8.       مقاومت محیطی بالا : این دوربین پلاک خوان دارای درجه حفاظتی IP68 است و بدنه آن کاملا ضد ورود آب و گرد و غبار است.

قابلیت های دوربین مداربسته پلاک خوان

دوربین های پلاک خوان این قابلیت را دارند که در مکان هایی که دارای راه بند هستند ( مانند مجتمع ها و ادارات ) پلاک خودروی در حال نزدیک شدن را شناسایی و در صورت بودن آن خودرو در لیست سفید ، راه بند به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به حضور نگهبان باز شود و خودروی مورد نظر عبور کند . برای اخذ قیمت پل عابر پیاده ، لازم است که تمامی جزئیات مرتبط با پروژه اعم از ابعاد، طراحی، و شرایط محیطی در نظر گرفته شوند تا اطلاعات کاملی برای ارائه تخمین قیمت فوری فراهم گردد .  یکی دیگر از کاربرد های پلاک خوان استفاده در پارکینگ های عمومی است. به این صورت که  پرداخت وجه ، و یا ورود و خروج خودرو ها تسهیل و یا حتی به صورت خودکار انجام شود.

دوربین های پلاک خوان معمولا دارای بزرگنمایی اپتیکال هستند. یکی دیگر از قابلیت های دوربین های پلاک خوان این است که یک سری پلاک خاص را برای آن مشخص می کنیم و در صورت تردد آن پلاک، آلارم و پیغام به نرم افزار مدیریت تصاویر ( ) ارسال می شود و مسئول دوربین را آگاه می کند. این دوربین ها قابلیت دید در شب داشته و در صورتی که روشنایی محیط کم شود، حالت Night Mode آن ها فعال می شود و در صورتی که دوربین نتواند پلاک را بخواند پیغامی مبنی بر عدم توانایی دوربین در خواندن پلاک به کاربر می فرستد تا برای رفع مشکل اقدام کند. این نرم افزار ها به دو صورت عمل می کنند. حالت اول این است که به صورت پیش فرض پلاک همه ی وسایل نقلیه ای که از آن محل تردد می کنند را ذخیره می کند و حالت دوم این است که فقط تردد پلاک هایی که کاربر تعیین می کند را ثبت می کند.

کاربرد دوربین مداربسته پلاک خوان

کاربرد دوربین های پلاک خوان در مکان هایی است که نیاز به کنترل و یا ثبت پلاک وسایل نقلیه است. مجتمع های تجاری اداری، مجتمع های بزرگ مسکونی، ورودی و خروجی های شهرک ها، روستا ها، پارکینگ های عمومی از جمله ی این موارد هستند. یکی از محل هایی که بیشترین دوربین های پلاک خوان در آن نصب شده است، جاده ها و خیابان ها است که توسط پلیس راهور نصب شده است. کاربرد دوربین های پلاک خوان که توسط پلیس نصب شده است، ثبت پلاک خودرو های متخلف و اعمال قانون و جریمه کردن آنهاست. نصب دوربین پلاک خوان در معابر شهری و ورودی شهرک ها بر روی دکل دوربین مداربسته انجام می شود. امکان نصب پرژکتور برای پلاک خوانی در شب با دقت بالاتر نیز بر روی دکل وجود دارد. دکل ها انواع مختلفی دارند. برای اطلاعات بیشتر در مورد دکل ها می توانید به صفحه مراجعه نمایید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا