عمومی

روایت حضور شهید سلیمانی در کنار مسعود و ربانی در افغانستان

«سید عیسی حسینی مزاری» رئیس انستیتوت تبیان افغانستان و رئیس خبرگزاری آوا امروز (دوشنبه) در نشست خبری با عنوان «نقش بی بدیل سردار سلیمانی در عرصه آبادانی افغانستان» گفت: نقش بسیار خوبی داشت. نقش مهمی در توسعه افغانستان در دوران شورش و پس از حضور ایالات متحده داشت.

وی در ابتدای این نشست گفت: ژانویه یک ماه تاریخی و بسیار تلخ در افغانستان است که در ششم همین ماه شوروی به افغانستان حمله کرد و جنگ 40 ساله را در این کشور آغاز کرد که خسارات زیادی به بار آورد. پناهندگان و فقر در افغانستان. 13 ماه در این زمان شاهد شهادت بزرگ‌ترین چهره مقاومت جهان اسلام سردار سلیمانی توسط آمریکا نیز بودیم.

مزاری یادی از سردار سلیمانی، دعای روح این شهید بزرگوار، ذکر صفات سلیمانی برای نیروهای جوان و در نهایت خدمت شهید سلیمانی به جهان اسلام و به ویژه افغانستان را از اهداف این دیدار برشمرد و گفت: شهید سلیمانی در دوره اول طالبان. حکومت او گروه را تایید نکرد و سعی کرد با گروه مقاومت بجنگد.

وی ادامه داد: پس از حضور آمریکا در افغانستان و جنایات دولتی علیه مردم شهید سلیمانی، وی رویکرد خود را تغییر داد و تلاش کرد تا از جنبش مردمی در برابر آمریکا دفاع کند و با تغییر شکل طالبان، تلاش کرد تا بر مبارزات این گروه علیه مردم تأثیر بگذارد. ایالات متحده.”

رئیس خبرگزاری آوا تصریح کرد: اگر امروز سیاست جمهوری اسلامی به جای مقابله با این گروه، تعامل با طالبان است، به دلیل سیاست هایی است که سردار سلیمانی پس از حضور آمریکا در افغانستان در قبال این گروه در پیش گرفت.

وی به نقش سردار سلیمانی در دوران مقاومت اشاره کرد و گفت: سردار سلیمانی از ابتدای مبارزات مردم افغانستان از جمله احمد شاه مسعود و استاد ربانی در کنار مجاهدین بود. اگر حضور شهید سلیمانی در پنجشیر و کمک مستشارانش نبود، مقاومت پنجشیر پیروز نمی شد.

رئیس انستیتوت فرهنگی تبیان افغانستان درباره نقش سردار سلیمانی پس از حضور آمریکا نیز گفت: سردار سلیمانی پس از حضور آمریکا و با وجود تشکیل دولت های حامد کرزی و اشرف غنی ترجیح داد به این دو دولت کمک کند. از مردم افغانستان برای ایجاد امنیت در کشور تصویب شد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد سیاست فعلی ایران در افغانستان گفت: سیاست فعلی ایران تعامل با طالبان و تاکید بر تشکیل دولت فراگیر با حضور همه اقوام افغانستان است که این امر ناشی از سیاست عقلانی سردار سلیمانی در دوران است. حضور طالبان در افغانستان». است.

دیدار روحانیون افغانستان با رسانه ها ادامه دارد: دولت اشرف غنی با وجود علاقه مردم افغانستان به سردار سلیمانی، پس از شهادت وی، اجازه برگزاری تجمعات به افتخار او را نداد و سعی کرد جلوی رشد افکار را درباره این شخصیت بزرگ بگیرد. شهدا در افغانستان گرفتن.

رئیس مرکز تبیان درباره شخصیت سردار سلیمانی نیز گفت: سردار سلیمانی از هر لحاظ الگوی واقعی مسلمان بود که سعی داشت شاخص های دینی را به میدان بیاورد و زهد ستیزی و جهت گیری اخلاقی ایشان باعث شد که در بین بسیاری از جوانان تأثیرگذار باشد. ” و این شخصیت جوانانی را در افغانستان تشکیل داد که در زمان حضور آمریکا در آنجا که مرد بوش به ضرب گلوله کشته شد، علیه کشور تظاهرات کردند.

وی ادامه داد: با نفوذ شخصیت خدامحور شهید سلیمانی در افغانستان، مردم در سرکوب حکومت گذشته جرأت کردند دهه فجر را جشن بگیرند و یاد امام خمینی (ره) را در کابل برگزار کنند و همه اینها تحت تأثیر این شخصیت مردمی بوده است. شهید بزرگ اسلام».

مزاری در پایان با استقبال از تغییر رویکرد دولت جدید ایران گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم در ایران، شاهد اولویت دادن به افغانستان در سیاست خارجی هستیم و امیدوارم جمهوری اسلامی به نفع مردم افغانستان باشد. استفاده کنید.

انتهای پیام/



این را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا