عمومیکسب و کار ویژه

ساخت خمیر مجسمه سازی با پودر مل

که برای مجسمه سازی بکار برده می شود باید دانه بندی بسیار ریز و یکدست شبیه آرد داشته باشد تا بتوان برای تهیه خمیر رنگی می توان مقداری رنگ نیز به آن اضافه نمود. خمیر بکار برده شده در مجسمه سازی می تواند از نوع گچ و یا مانند باشد که هر کدام خصوصیات خاص خودشان را دارند. مجسمه سازی با گچ یا یا سیلیس تفاوت چندانی با هم ندارند، فقط نسبت مواد بکار گرفته شده در آنها با هم فرق می کند.

آموزش ساخت مجسمه با پودر مل

اولین مرحله از آموزش ساخت مجسمه با پودر مل، ساخت خمیر مجسمه سازی با پودر مل است. برای این که اول باید مواد اولیه مورد نیاز را خریداری کنید:

  • پودر سنگ یا کربنات کلسیم به اندازه 3 قاشق
  • پودر مل با کیفیت به اندازه 4 پیمانه
  • گریس به اندازه یک پیمانه
  • پودر سینکا به اندازه 3 قاشق
  • روغن به اندازه 3 قاشق
  • چسب چوب به اندازه 3 پیمانه

در تهیه مواد اولیه برای خمیر توجه به کیفیت مواد حائز اهمیت فراوانی است. پودر سنگ یا کربنات کلسیم و پودر میکرونیزه مورد استفاده در خمیر باید یکدست و ریزدانه باشد. روغن مورد استفاده در ساخت خمیر را نیز می‌توانید از نوع خوراکی یا روغن بتونه استفاده کنید. برای اطمینان از بافت مناسب خمیر، بهتر است کلیه مواد خشک را پیش از درست کردن خمیر الک کنید. از آنجایی که کیفیت و زیبایی مجسمه به خمیر آن وابسته است، بهتر است از باکیفیت‌ترین انواع پودر مل برای ساخت آن استفاده کنید.

Making sculpting paste with Mel powder

مزیت ساخت مجسمه با پودر مل

مزیت ساخت مجسمه با پودر مل یا مزیت ساخت خمیر مجسمه سازی با پودر مل شامل موارد زیر است:

  • قابلیت سمباده خوری: خمیر ساخته شده با پودر مل از قابلیت سمباده خوری برخوردار است که ویژگی بسیار مهمی برای خمیر مجسمه سازی به شمار می‌رود.
  • انعطاف پذیری: استفاده از پودر مل در خمیر مجسمه سازی موجب انعطاف پذیری قابل توجه آن می‌شود.
  • سرعت مناسب خشک شدن: سرعت خشک شدن خمیر پودر مل نه آنقدر زیاد است که مانع شکل گرفتن مجسمه شود. نه آنقدر زیاد است که برای مجسمه سازی ایجاد دردسر کند.
  • سازگاری با انواع رنگ دیگر مزیت استفاده از پودر مل به شمار می‌رود. این ویژگی پودر مل امکان خلق مجسمه‌های رنگی زیبا را فراهم می‌کند.

روش ساخت مجسمه با پودر مل

روش ساخت مجسمه با پودر مل به شرح زیر است

  • ابتدا مواد اولیه خشک ساخت خمیر مجسمه سازی با پودر مل را الک کرده و با هم مخلوط می‌‌کنیم.
  • سپس روغن و چسب چوب را هم به این مواد افزوده و با هم ورز می‌دهیم. ورز دادن را تا جایی ادامه می‌دهیم که خمیر به دست نچسبد. در صورت سفت شدن خمیر می‌توانیم کمی چسب چوب به آن اضافه کنیم.
  • در مرحله آخر می‌توانیم انواع رنگ را با توجه به نیاز و سلیقه خود به خمیر اضافه کنیم. پس از رنگ آمیزی خمیر ما برای مجسمه سازی آماده خواهد بود.

روش تهیه خمیر پودر سنگ برای مجسمه سازی

گام اول و بسیار مهم در مجسمه سازی تهیه خمیر است که اساس و بنیان مجسمه سازی و آثار هنری نقش برجسته را تشکیل می دهد.

مواد لازم جهت تهیه خمیر مجسمه سازی:

  • 3 قاشق روغن مایع به عنوان عامل خمیر کننده
  • 4 لیوان پودر مل (نوعی است)
  • 3 قاشق پودر سینکا (ضروری نیست ولی سبب افزایش سفیدی و درخشانی خمیر سنگ می شود)
  • 3 قاشق پودر سنگ سفید ( یا یا مانند ) – می توانید از مصالح فروشی ها یا موزاییک فروشی ها تهیه کنید
  • 3 لیوان چسب چوب

روش تهیه خمیر مجسمه سازی

حال نوبت به استفاده از مواد اولیه برای تهیه خمیر مجسمه سازی است. اگر چه حالت پودری و آردی دارد اما برای اطمینان از کلوخه نشدن خمیر ، قبل از هر چیزی مواد پودری مانند ، پودر سینکا و پودر مل را جداگانه الک کنید. در مرحله بعدی برای اینکه مواد بهتر با هم ترکیب شوند ، می توانید همه مواد خشک را با هم الک نمایید.

پس از مخلوط شدن مواد خشک ، وقت آن است که کم کم چسب چوب و روغن مایع به آن اضافه شود. باید این دو ماده هم زمان با هم به ترکیب افزوده گردد. برای اینکه مواد به دستتان نچسبد، دست خود را چرب کنید. حال باید مواد را تا زمانی که حالت خمیری ایجاد شده و به دست نچسبد ، ورز بدهید. این خمیر را می توان بلافاصله برای مجسمه سازی استفاده نمود. ولی اگر تصمیم دارید آن را تا مدتی نگهدارید ، باید داخل یک پلاستیک چرب شده گذاشته و در یخچال قرار دهید. به این روش می توان خمیر مجسمه سازی را تا چندین ماه نگهداری کرد.

محصولات بکاربرد پودر سنگ برای مجسمه سازی

پودر سنگ مجسمه سازی برای تهیه خمیر مجسمه سازی استفاده می شود. استفاده از برای مجسمه سازی ، انجام این هنر را نسبت به استفاده از چوب ، سنگ و مواد پلیمری راحت تر کرده است. از می توان برای اجرای انواع هنر های تجسمی نظیر مجسمه سازی ، پتینه کاری و ساخت تابلو نقش برجسته استفاده نمود. خاک سنگ برای مجسمه سازی از انواع گوناگونی است و برای این منظور می توانیم از پودر سنگ ، اهک ، پودر سنگ مرمر و (پودر بتونه) استفاده نماییم.

خمیر تهیه شده از پودر سنگ به دلیل این که قابل انعطاف و نرم است برای مجسمه سازی مناسب می باشد. این ماده باید با مواد و افزودنی های دیگری ترکیب شود تا برای مجسمه سازی آماده گردد. در کشور ما انواع گرد سنگ با کیفیت های متفاوت وجود دارد که از آن جمله می توانیم به پودر سنگ رنگی و سفید ، ، پودر سنگ سوپر ، ، خاک رس و … اشاره نماییم. این پودر ها هر کدام کاربرد ویژه ای در این هنر دارند.

دلیل کاربرد پودر سنگ در مجسمه سازی

خاک سنگ یک ماده مورد استفاده در ساخت و ساز است که پس از سفت شدن ، از مقاومت بسیار خوبی برخوردار می شود. به همین دلیل مجسمه ها و آثار هنری ساخته شده با آن از کیفیت و ماندگاری مناسبی برخوردار هستند. در صورت ترکیب کردن خاک سنگ با افزودنی های مختلف مثل پودر بتونه ، چسب چوب ، روغن های مخصوص و آب ، خمیر مجسمه سازی با انعطاف زیاد به دست می آید که سرعت گیرایی آن پایین است و فرصت و انعطاف پذیری لازم برای ساخت مجسمه را به ما می دهد. از جمله مزیت های استفاده از پودر سنگ در مجسمه سازی می توان به این موارد اشاره نمود:

  • ترک نخوردن پس از خشک شدن
  • انعطاف و شکل پذیری بالا
  • مقاوم در برابر رطوبت و آثار مخرب آن
  • مقاومت و پایداری زیاد
  • قیمت ارزان و در دسترس بودن

آموزش مجسمه سازی با پودر سنگ

اولین مرحله ، تهیه خمیر مجسمه سازی است که از ترکیب خاک سنگ با چسب چوب ، روغن های مخصوص و آب بدست می آید. نکته مهم در مورد پودر سنگ ، استفاده از محصولی با کیفیت و دارای دانه بندی ریز و یک دست است. بنابراین در صورتی که مشاهده کردید ریگ یا ذرات درشتی در خاک سنگ وجود دارد ، پیش از مصرف آن را الک کنید.

مواد مورد نیاز

  1. پودر سنگ ( از هر نوعی مثل پودر ، کربنات کلسیم ، مرمر ، رس) : ۳ قاشق
  2. پودر مل (نوعی پودر بتونه کاری برای تقویت مخلوط ) : ۴ قاشق
  3. چسب چوب (برای سفت و مستحک شدن مجسمه) : ۳ لیوان
  4. گریس (بهتر از چسب های شیمیایی است) : ۱ پیمانه
  5. پودر سینکا (با پودر سنگ تفاوت دارد) : ۳ قاشق
  6. روغن (بهتر است از روغن بتونه استفاده شود ولی روغن مایع هم خوب است) : ۳ قاشق

روش ساخت مجسمه با پودر سنگ

حال زمان مخلوط کردن مواد اولیه است. همان طور که گفتیم ، ابتدا پودر سنگ مجسمه سازی و مواد خشک دیگر را الک کنید تا کلوخه و ذرات درشت در خمیر وجود نداشته باشد. بهتر است یکبار مواد خشک را جدا جدا الک نمایید و بعد از مخلوط کردن آنها با هم ، برای دومین بار هم ترکیب آنها را الک کنید. حال باید مواد قوام دهنده را بیافزاییم. برای این کار ، روغن و چسب چوب را هم زمان داخل ترکیب مواد خشک بریزید. حالا باید آنها را با بخوبی ورز دهید تا خمیر مجسمه سازی آماده شود. برای اینکه راحت تر این کار را انجام دهید ، ابتدا دستان خود را به روغن آعشته کنید.

عمل ورز دادن را انقدر انجام دهید تا یک خمیر نرم و یکدست داشته باشید. خمیر آماده مجسمه سازی است و بلافاصله از آن برای ساخت آثار هنری خود استفاده نمایید زیرا نیازی به استراحت ندارد. همچنین اگر آن را داخل یک پلاستیک چرب شده قرار داده و در یخچال قرار دهید ، می توانید برای مدت ها آن را آماده مصرف نگه دارید.

همان طور که گفتیم ، توصیه می شود از پودر سنگ مجسمه سازی با کیفیت استفاده کنید. اگر قصد ساخت مجسمه یا آثار هنری رنگی را دارید ، پودر سنگ رنگی تهیه نمایید که رنگ آن از خود سنگ باشد نه اینکه با رنگ های شیمیایی رنگ شده باشد. حتما به ریز و یک دست بودن خاک سنگ توجه نمایید.

ساخت خمیر مجسمه سازی با اصلی‌ترین مرحله از هنر مجسمه سازی به شمار می‌رود. زیرا یک مجسمه تنها در صورتی از زیبایی، ظرافت و مقاومت کافی برخوردار خواهد بود که از خمیر با کیفیتی ساخته شده باشد.

 در پاسخ به سوال چرا از پودر مل برای مجسمه سازی استفاده می کنیم می‌توان دلایل زیادی را برشمرد. مهم‌ترین این دلایل شامل موارد زیر است

  • ترکیب پودر مل با سایر مواد اولیه خمیر یکدست، شکل پذیر و منعطفی را به وجود می‌آورد.
  • استفاده از پودر مل در ساخت خمیر بر خلاف پودر گچ باعث می‌شود تا خمیر به سرعت خشک نشود. بنابراین هنرمندان فرصت کافی برای فرم دادن به آثار هنری خود را در اختیار خواهند داشت.
  • پودر مل به لحاظ ترکیب شیمیایی با عنوان رنگ‌های پایه اکریلیک، روغن و آب سازگاری دارد. بنابراین رنگ کردن خمیر ساخته شده از پودر مل آسان خواهد بود.
  • خمیر ساخته شده از پودر مل پس از خشک شدن در برابر رطوبت مقاومت بالایی خواهد داشت.
  • پودر مل ماده‌ای فراوانی و ارزان قیمت است. بنابراین برای تهیه خمیر مجسمه سازی مقرون به صرفه خواهد بود.

کاربرد پودر مل در مجسمه سازی

در مجسمه سازی فراتر از ساخت خمیر مجسمه سازی با پودر مل است. ترمیم آثار هنری جدید و قدیمی نیز با استفاده از این پودر صنعتی انجام می‌شود. پتینه کاری روی چوب، سنگ و شیشه، ساخت تابلوهای برجسته و گل‌های مصنوعی دیگر کاربردهای هنری این صنعتی هستند.

دکمه بازگشت به بالا