عمومیکسب و کار ویژه

قانون جدید طلاق از طرف زن

طلاق از طرف زن در کشورهای اسلامی که قوانین آن ها برگرفته از احکام اسلام است بدون ارائه دلایل و مدارک  محکمه پسند و پذیرفته شده تقریبا غیر ممکن است. به این معنا که اگر زن یا زوجه به هر دلیل قصد خاتمه دادن به زندگی مشترک خود با همسرش  را داشته باشد بدون ارائه دلایل و مدارک لازم قادر به انجام این کار نخواهد بود. همانطور که گفته شد در کشورهای اسلامی که قوانین آن ها بر اساس احکام اسلامی تدوین می شود فقط مرد این اختیار را دارد که پس از پرداخت حق و حقوق قانونی زوجه نسبت به طلاق او اقدام کند و زن فقط در صورتی می تواند از شوهر یا زوج خود جدا شود .

این وکیل با تخصص و مهارت‌های حرفه‌ای خود، به ارائه خدمات حقوقی متنوعی مانند مشاوره حقوقی، نمایندگی در دعاوی حقوقی، حل اختلافات قضایی، و سایر خدمات حقوقی مرتبط با زمینه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی می‌پردازد. وکیلان کرج با آگاهی کامل از قوانین و مقررات حاکم بر موضوعات مختلف، مشتریان خود را به بهترین شکل حقوقی پشتیبانی می‌کنند. از ویژگی‌های وکیل کرج می‌توان به اخلاق حرفه‌ای، پایبندی به اصول حقوقی، و ارائه راهکارهای حقوقی انعطاف‌پذیر اشاره کرد.

طبق قانون معادن، حق طلاق با مرد است و مرد می تواند هر زمان که بخواهد، حتی بدون ارائه دلایل قانونی و شرعی ،  زن خود را طلاق دهد؛ اما وقتی زن بخواهد یک طرفه طلاق بگیرد شرایط فرق می‌کند و میبایستی زن دلایل محکمه پسندی را به دادگاه ارئه کند تا دادگاه حکم طلاق یک طرفه برای او صادر کند.خانمی که قصد دارد حکم از دادگاه بگیرد باید قبل از از شروع دادگاه و ارائه درخواست طلاق با یک در زمینه دعاوی خانوادگی مشورت کند تا بتوانند از تجارب، مشاوره های حقوقی و قانونی استفاده کند. زیرا دادگاه ایران براحتی و بدون ارائه دلیل محکمه پسند حکم طلاق از طرف زن را صادر نمی کند.

شرایط طلاق از طرف زن

شرایط طلاق از طرف زن در کشورهای اسلامی که قوانین آنها برگرفته از قوانین و احکام اسلامی باشد با دیگر کشورها متفاوت است و زن یا زوجه در شرایطی می تواند از زوج یا همسر خود جدا شود که دلایل قانونی لازم برای این کار را به مراجع قضایی ارائه دهد و اثبات نماید. چون استناد به دلایلی که زن با مطرح کردن آن در مراجع قضایی بتواند از شوهر خود جدا شود نیاز به ارائه مدارک و شواهد لازم دارد به این معنا که دلیل مطرح شده باید برای حاکم شرع قابل اثبات باشد. بر اساس قوانین جاری،  طلاق از طرف زن، زمانی به نتیجه می رسد که اولا  طلاق توافقی باشد یعنی مرد و زن برای خاتمه دادن به زندگی مشترک به توافق رسیده باشند و مرد با طلاق زن مخالفت نکند.

همچنین اگر زن یا زوجه به دلایل مختلف حق طلاق یا وکالت قانونی برای اینکار را داشته باشد پس از مطرح شدن موضوع در محاکم قضایی و طی شدن پروسه قانون می تواند به راحتی از شوهر یا زوج خود جدا شود. از دیگر شرایط طلاق از طرف زن، اثبات یکی از شروط دوازده گانه مندرج در سند ازدواج است به این معنا که زن با استناد به هر یک از شروط دوازده گانه سند ازدواج و اثبات آن با ارائه مدارک و شواهد لازم می تواند از همسر خود جدا شود. از دیگر شرایط طلاق از طرف زن، اثبات عسر و حرج زن با استناد به موارد و نکات مطرح شده در قوانین جاری است.

بر اساس ماده 1130 قانون مدنی به وجود آمدن وضعیتی که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقت و سختی همراه کند به شکلی که تحمل این شرایط برای زن نا ممکن باشد از مصادیق عسر و حرج محسوب می شود و زوجه با طرح شکایت در دادگاه خانواده و استناد به آن ها می تواند با ارائه شواهد و مدارک لازم، درخواست طلاق از شوهر یا زوج را در مراجع قضایی پیگیری نماید. دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن به دو بخش شروط دوازده گانه مندرج در عقدنامه و عوامل عسر و حرج که در قوانین جاری آمده است تقسیم می شود.

به عبارت دیگر زن یا زوجه در صورتی می تواند از زوج یا شوهر خود درخواست طلاق نماید که بتواند با استناد به شرایط دوازده گانه مندرج در سند ازدواج یا عوامل عسر و هرج عدم صلاحیت زوج را برای ادامه زندگی مشترک در دادگاه های خانواده برای مراجع قانونی به اثبات برساند. در غیر این صورت زوجه نمی تواند درخواست طلاق از همسر خود را به نتیجه برساند. از جمله مهمترین موضوعاتی که زن با استناد به آن ها می تواند اقدام به اثبات عسر و حرج خود برای طلاق نماید می توان به مواردی زیر اشاره کرد:

  • رابطه نامشروع شوهر با غیر
  • مریضی سخت یا لاعلاج شوهر
  • نپرداختن نفقه حداقل به مدت 6 ماه
  • اعتیاد مضر شوهر به مواد مخدر صنعتی و سنتی یا مشروبات الکی
  • امراض مقاربتی شوهر
  • ترک زندگی مشترک توسط شوهر
  • بچه دار نشدن زوج
  • ازدواج مجدد شوهر بدون رضایت همسر اول
  • محکومیت شوهر به زندان بالای ۵ سال یا ارتکاب جرائمی که بر خلاف شأن زوجه باشد
  • سوء رفتار و سوء معاشرت شوهر مثل ضرب و جرح و توهین به همسر
  • اثبات خیانت همسر در دادگاه
  • عدم تهیه مسکن برای زمان غیر متعارف
  • دوری طولانی زوجین به دلیل کوتاهی و همراهی نکردن زوج
  • رابطه جنسی غیر متعارف
  • مشکلات زناشویی ناشی از عیوب مرد
  • نداشتن رابطه جنسی برای مدت طولانی
  • بلاتکلیف رها کردن زوجه از سوی همسر
  • و …

موانع و چالش های پیشِ رو در طلاق از طرف زن

موانع و چالش های پیش رو در طلاق از طرف زن در کشورهای اسلامی و جوامع سنتی مثل ایران که قوانین آنها برگرفته از احکام اسلامی است قابل توجه و زیاد است به این معنا که در دیدگاه سنتی طلاق گرفتن زن از همسر کاری خلاف عرف بوده و با قضاوت های تند و سنگین اطرافیان و افراد جامعه مواجه می شود. وکیلوند کرج به عنوان یک حقوقدان مجرب و با تجربه در شهر کرج شناخته می‌شود.  علاوه بر این در جوامع سنتی وابستگی های مالی و عاطفی مثل بندهای نامرئی باعث مهار زوجه شده و به او اجازه نمی دهد که در صورت سخت بودن شرایط زندگی از نظر کمی و کیفی بتواند اعتراض کرده  و در صورت عدم تعدیل و اصلاح شرایط از همسر خود جدا شود.

سرپرستی و حضانت فرزندان از دیگر دغدغه های پیش روی زنان برای درخواست طلاق از مرد است چون اولاً گرفتن حضانت فرزندان برای زن کاری سخت و دشواری است  و همچنین نگهداری و حضانت فرزندان می تواند باعث ایجاد مشکلات در زندگی مشترک و آینده زوجه شود. به این معنا که شوهر جدید ممکن است زندگی با فرزندان همسر را نپذیرد و یا فرزندان از زندگی با نا پدری ناراحت باشند و پذیرش شرایط اینگونه زندگی برای آنها سخت باشد. لذا مطرح شدن طلاق از سوی زن باید با ارزیابی اولیه  شرایط، موانع و چالش های پیش رو باشد تا زندگی زوجه در آینده  و ‌پس از طلاق با مشکل مواجه نشود.

  • نگاه سنتی؛ سنگینی قضاوت های جامعه

نگاه سنتی – سنگینی قضاوت های جامعه یکی از موانع و چالش های پیش رو در طلاق از سوی زن است چون در جوامع سنتی به سختی طلاق از سوی زن پذیرفتنی و قابل هضم است. معمولاً در جوامع سنتی وقتی طلاق از سوی زن مطرح می شود کمتر به مشکلات و دلایل مطرح شدن این امر توجه شده و آن را ناشی از سرکشی و هنجار شکنی زن به حساب می آورند. به عبارت دیگر از نظر نگاه سنتی زن باید با شرایط زندگی شوهر خود را سازگار کرده و حق مخالفت با شرایط موجود را ندارد که این امر می تواند باعث سنگینی قضاوت های جامعه و مهار زنان برای پیگیری حق و حقوق قانونی آنها شود.

  • وابستگی های مالی و عاطفی؛ بندهای نامرئی

وابستگی های مالی و عاطفی – بندهای نامرئی هستند که به صورت ناخودآگاه باعث مهار زنان شده و آنها را از پیگیری حق و حقوق قانونی یا خارج شدن از شرایط سخت زندگی مشترک منصرف می کند. به عبارت دیگر در جوامع سنتی و شرقی مثل ایران عدم توانایی مالی زن ها در اداره زندگی یکی از موانع و چالش های پیش رو در طلاق و جدایی از همسر است چون در خیلی از موارد زن یا زوجه پس از جدایی از همسر خود هیچگونه پشتوانه مالی برای ادامه زندگی ندارد. وابستگی های عاطفی و نداشتن پشتوانه یکی دیگر از عوامل چالش برانگیز در جدایی و طلاق از طرف زن است چون تنهایی و انزوا برای زن سخت است و می تواند ادامه زندگی را برای او مشکل نماید. لذا در اکثر مواقع  در جوامع سنتی، زنان با وجود مشکلات مالی و عاطفی در زندگی مشترک تلاش می کنند حتی المقدور در طلاق پیش قدم نشوند چون از نتایج و عواقب اینکار در هراس هستند.

  • فرزندان؛ دغدغه های دوچندان

فرزندان دغدغه های دوچندان در طلاق از سوی زن هستند چون اولاً زنان به دلیل وابستگی های عاطفی نمی توانند از فرزندان خود جدا شوند یا اجازه دهند که فرزندان آنها با نامادری زندگی کنند. هرچند بر اساس قوانین جاری، زنان در صورت فراهم بودن شرایط می توانند تا سن 7 سالگی از فرزندان خود نگهداری کنند اما گرفتن حضانت فرزندان ممکن است شرایط آنها را برای ازدواج مجدد سخت کرده و حتی به دلیل مخالفت فرزندان با حضور پدرخوانده یا مخالفت پدرخوانده با حضور فرزند یا فرزندان زن در زندگی مشترک جدید، شرایط ازدواج زنان طلاق گرفته را سخت و غیر ممکن نماید. لذا وجود فرزندان در زندگی مشترک یکی از موانع و چالش های پیش رو برای مطرح شدن طلاق از سوی زن است چون گرفتن حضانت فرزندان سخت بوده و حتی دستیابی به این هدف هم باعث سخت شدن شرایط زندگی زن پس از طلاق می شود.

  1. حق طلاق: حق طلاق سریع ترین،ساده ترین و راحت ترین راه طلاق از طرف زن؛ حق طلاق امکان جدایی بی دردسر و البته بی اما و اگر را به زن می دهد.
  2. طلاق توافقی: یکی از پر طرفدار ترین راه های طلاق، طلاق توافقی می‌باشد زیرا برای گرفتن این حکم نیاز به احراز شدن شرایط خاصی نیست، البته بهتر از قبل از اقدام با مشورت کنید.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم شما را با قانون جدید طلاق از طرف زن آشنا کنیم و برخی از دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن بر طبق همین قانون را مورد بررسی قرار دهیم. شما نیز اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، برای مثال اگر از همسرتان جدا شده‌اید، لطفاً نظرات خود را با سایر مخاطبان وبسایت حقوقی برترین وکیل ملکی در کرج به اشتراک بگذارید. ست طلاق نماید که دلایل و شواهد لازم برای اثبات عصر و حرج یا شرایط زندگی مشقت بار خود را برای مراجع قضایی به اثبات برساند در این صورت برای زن حکم طلاق صادر می شود و زوجه با در دست داشتن این حکم می تواند در فاصله زمانی مشخص شده برای جاری شدن صیغه طلاق به دفاتر طلاق مراجعه نماید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا