عمومیکسب و کار ویژه

نازل برج خنک کننده

در بررسی قسمت‌های مختلف برج‌های خنک کن یکی دیگر از بخش‌های مهم سیستم پاشش آب، نازل برج خنک کننده فایبر گلاس است. سیستم پاشش آب کولینگ تاور به دو قسمت اصلی تقسیم می‌شود؛ اول سیستم پایپینگ و لوله‌های ارتباطی پاشش آب و دوم نازل برج خنک کننده در برج مکعبی و یا آب پخش کن در کولینگ تاورهای مخروطی. یکی از عوامل موثر در خرید نازل برج خنک کننده، قیمت نازل است.

قیمت نازل برج خنک کننده به عواملی همچون سایز، جنس و نوع پاشش بستگی دارد. ارزان‌ترین نازل برج خنک کننده حدود 60 سنت قیمت دارد و گران‌ترین نازل برج خنک کننده حدود 7 دلار به فروش می‎‌رسد. توصیه می کنیم جهت اطلاع از قیمت به روز و خرید انواع نازل برج خنک کننده از طریق صفحه ، با کارشناسان بخس فروش شرکت ما تماس بگیرید. در ادامه به تشریح نحوه انتقال آب گرم از خروجی سیستم‌های تهویه مطبوع تا روی پکینگ‌ها می‌پردازیم.در انتها مقاله شما را با لیست تولید کنندگان برج خنک کننده اشنا خواهیم کرد پی با ما همراه باشید.

  1. سیستم پایپینگ آب گرم و اتصالات اصلی: این بخش مستقیماً به فلنچ‌های ورودی برج خنک کننده مرتبط می‌شود و با توجه به آیتم‌های مختلفی در کولینگ تاور طراحی می‌شود که در زیر به عوامل تاثیر گذار در طراحی سیستم پایپینگ برج‌های خنک کن مدار باز و مداربسته یا هیبریدی هیبریدی خواهیم پرداخت.

الف) میزان دبی آب ورودی: حجم آب ورودی در واحد زمان در علم مکانیک سیالات با عنوان دبی حجمی یا مختصراً دبی سیال مورد نظر نام برده می‌شود. دبی آبی که از ورودی اصلی برج خنک کننده وارد می‌شود با توجه به سرعت خطی می‌بایست بین 2 تا 6 فوت بر ثانیه باید حداکثر داخل لوله‌ها جریان یابد. دبی رابطه مستقیمی با سرعت خطی دارد و هر چه قطر لوله نسبت به دبی معین کاهش یابد سرعت خطی آب درون لوله افزایش می‌یابد و افزایش این موضوع باعث فشار در ورودی نازل برج خنک کننده یا آب پخش کن کولینگ تاور می‌شود.

ب) میزان فشار آب ورودی: لوله و اتصالات بخش پاشش آب در برج خنک کننده وابسته به میزان فشار آب تا حد معینی قابلیت تحمل دارند. عموماً لوله‌های UPVC فشار قوی با تحمل تا حداکثر 10 بار فشار در سیستم پاشش آب برج خنک کننده مخروطی و مکعبی به کار می‌رود. البته نوع دیگری نیز با متریال پلی اتیلن نیزدر برخی موارد در برج‌های خنک کننده مکعبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. میزان فشار آب ورودی اگر از میزان معینی عبور کند به نازل برج خنک کننده فشاری بیشتر از فشار استاندارد نازل وارد می‌گردد که این موضوع را در آینده بحث خواهیم نمود.

Cooling tower nozzle

  1. سیستم نازل و آب گردان برج خنک کننده: این بخش شامل افشانک‌های پاششی ثابت یا چرخشی است که هدف آن پاشش آب بر روی سطوح خنک کننده پکینگ مدیا برج خنک کننده است.

انواع سیستم پاشش آب در برج خنک کننده

  1. سیستم پاشش آب ثابت (نازل)
  2. سیستم پاشش آب دوار یا چرخشی (اسپرینکلر یا آب پخش کن)

در سیستم پاشش آب برج خنک کننده نوع ثابت آب در ورودی به برج خنک کننده وارد یک تعداد از نازل‌های ثابت می‌شود و همانند دوش حمام آب را بر روی پکینگ‌ها پاشش می‌کند. از این مدل سیستم پاشش آب ثابت یا نازل در برج‌های خنک کننده مکعبی جریان مخالف و جریان متقاطع با استراکچر مکعبی استفاده می‌شود. وظیفه اسپری آب کولینگ تاور کاهش سطح مقطع دبی عبوری آب و به عبارتی افزایش سرعت جریان آب در خروجی از نازل است. نازل برج خنک کن در اصول سیالات عملکردی برعکس دیفیوزر دارد. نازل کولینگ تاور با افزایش سرعت در جریان خروجی آب از خود باعث می‌شود آب با سرعت استاندارد با سطوح پکینگ مدیا برخورد نماید.

نازل‌های کولینگ تاور به دو دسته مربع پاش و دایره پاش تقسیم می‌شوند. نازل مربع پاش، مربعی با ضلع معین را بر روی پکینگ برج خنک کن تحت پوشش آب قرار می‌دهند. این ضلع مربع را در نازل مربع پاش تحت عنوان “شعاع پاشش نازل” می‌شناسند. فاصله بین دو نازل برج خنک کننده در هر لوله یا فاصله بین هر دو لوله برابر با نصف شعاع پاشش است.

همانطور که می‌دانید در جریان انتقال آب از نقطه ورودی برج خنک کننده اگر دبی حجمی معینی از آب داخل خط لوله جریان داشته باشد با فرض ثابت بودن مقطع لوله کشی سرعت خطی تا ورودی به نازل ثابت خواهد ماند. بنابراین در اینجا آیتمی که از اهمیت بالایی برخوردار است، دبی جریان ورودی به سیستم پاشش آب روی پکینگ برج خنک کن است.

اگر دبی جریان ورودی به افشانک از میزان معین خود کمتر باشد، اتفاقی که حادث می‌شود این است که آب با سرعت خطی بسیار کم از نازل خارج شده و دیگر به صورت پاشش ریز قطره‌ای و اسپری نخواهد بود بلکه در خروجی نازل مشاهده می‌شود که آب به صورت قطره چکانی پاشش می‌کند. این یکی از محدودیت طراحی نازل‌های برج خنک کننده است. آیتم دیگری که حائز اهمیت است فاصله نازل کولینگ تاور از پکینگ‌ها است که در این سیستم پاشش آب هر چقدر نازل از سطوح خنک کننده فاصله می‌گیرد شعاع پاشش افشانک کولینگ تاور طبق نمودار زیر افزایش می‌یابد.

در این نمودار باید دقت نمود که برای تحقق این موضوع هر چقدر آب بخواهد مسافت بیشتری را تا سطوح خنک کننده یا پکینگ مدیا طی کند باید از فشار بیشتری در نقطه ورودی به نازل برج خنک کننده برخوردار باشد. بنابراین در نازل کولینگ تاور هر چقدر میزان فشار قبل از ورودی افشانک برج خنک کن افزایش یابد، میزان زاویه پاشش و شعاع پاشش نیز در نازل افزایش می‌یابد. پس توجه داشته باشید قبل از راه اندازی برج‌های خنک کننده یکی از آیتم‌هایی که باید در نظر بگیرید شعاع پاششی که طراح در ورودی نازل خود طراحی کرده است را با میزان هد پمپ گردش آب خود به گونه‌ای تنظیم کنید که همان میزان فشار در ورودی سیستم اسپری آب روی پکینگ‌ها حادث گردد.

نکته دیگری که در خصوص افشانک برج خنک کننده مطرح است، تنظیم میزان دبی آب ورودی به نازل و میزان فشار با یکدیگر است. باید توجه نمود که به منظور خروجی هر میزان دبی مورد نظر از هر نازل کولینگ تاور باید فشار مربوط به آن را نیز انتخاب نمود. نمودار زیر راهنمایی خوبی برای طراحی سیستم پاشش آب برج‌های خنک کن است. عموماً در طراحی نازل‌ها از افت فشار 2 بار و دبی 15 متر مکعب در ساعت برای نازل‌های 2 و 3 اینچ استفاده می‌شود.

انواع نازل برج خنک کننده مکعبی

  • نازل برج خنک کننده اوریفیس 
  • نازل برج خنک کننده دک اسپری

نمونه‌ی دیگری از مدل نازل‌های برج خنک کننده دایره پاش نازل‌های 2H تیپ SPN20 و SPN 30 است این مدل از افشانک‌ها به دلیل تولید شدن از متریال پلی پروپیلن هم قابل استفاده در دماهای بسیار بالا هستند و هم این نازل‌ها مقاومت بسیار خوبی در برابر اسید شویی و رسوب زدایی دارند. این نوع سیستم‌های پاشش و اسپری آب در دو سایز 2 و 3 اینچ در دو تیپ ذکر شده توسط شرکت ما به عنوان نازل برج خنک کننده مکعبی تیپ انحصاری عرضه می‌گردد. این افشانک‌ها به صورت رزوه‌ای بر روی بست کمربندی متناسب خود نصب می‌گردد.

افشانک کولینگ تاور 2H تیپ SPN20 – دو اینچ – رزوه ای

نازل برج خنک کن 2H تیپ SPN30 – سه اینچ – رزوه ای

  • افشانک برج خنک کننده چپقی

قیمت نازل برج خنک کننده

قیمت برج خنک کننده گرد، نازل برج خنک کننده بر اساس نوع مکانیزم تجهیزات داخلی بکار برده شده درون سیستم پاشش و همچنین متریال مورد استفاده در ساخت نازل تعیین می‌گردد. متریال ساخت نازل می تواند از مواد اولیه پلیمری همانند پلی پروپیلن و پلی وینیل کلراید یا مشابه گریدهای پلی اتیلن تولید می‌شود. بعنوان مثال نازل مربع پاش از دو بخش تشکیل می‌شود.

بخش اول توربولاتور که وظیفه گردش آب و ایجاد جریان چرخشی را درون سیستم اسپری آب کولینگ تاور بر عهده دارد. قسمت دوم نازل مربع پاش، اوریفیس است که وظیفه کاهش سطح مقطع خروجی جریان آب داخل نازل را خواهد داشت. این قطعه عموماً به صورت پلکانی تغییر مقطع ایجاد می‌کند و این تغییر سطح مقطع در نتیجه سبب افزایش سرعت جریان خروجی نازل است.

افزایش سرعت خطی در خروجی نازل سبب افزایش زاویه پاشش می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که آب علاوه بر پوشش قرار دادن سطح بیشتری از ، آب نیز در خروجی نازل به قطرات کوچک‌تری تبدیل گردد. ریزتر شدن قطرات آب در خروجی سبب می‌شود که عملکرد نازل کولینگ تاور بهتر شود و نیز راندمان دستگاه بهبود یابد. قیمت نازل برج خنک کننده در برج‌های مکعبی علاوه بر عوامل بالا از عامل دیگری تاثیر می‌گردد و آن میزان دبی خروجی است.

هر میزان دبی بیشتر باشد قطر ورودی افشانک برج خنک کن بیشتر می‌شود و این موضوع سبب افزایش متریال خواهد شد در نتیجه این موضوع افزایش قیمت نازل برج خنک کننده است. قبل از تماس با فروشنده و یا تولیدکننده سیستم‌های پاشش یا اسپری آب بمنظور استعلام قیمت نازل برج خنک کننده باید ابتدا تشخیص دهیم که کدامین نازل بهترین عملکرد پاشش و راندمان را برای برجی که ما قصد استفاده از آن را داریم برای ما بهترین عملکرد را خواهد داشت و در ادامه با تعیین نوع متریال بر اساس ‌کیفیت اب ورودی و همچنین دمای آب داغ ورودی به سیستم خنک کننده به این امر اقدام نمائیم.

اسپرینکلر یا نازل برج خنک کننده پروانه‌ای

نازل پروانه‌ای یا نازل دوار تحت عنوان اسپرینکلر برج خنک کننده یا نازل چرخشی نیز معرفی می‌گردد که از سایز دو اینچ تا بیست اینچ تولید می‌شود. جنس این نازل از متریال پلمیری، آلومینیوم، برنج یا چدن تولید می‌شود. مدل پلیمری نازل پروانه‌ای در انواع سیستم‌ها کاربرد دارد. اسپرینکلر برج خنک کننده با متریال پلاستیکی یا پلمیری عموماً از گرید پلی پروپیلن یا پلی آمید تولید می‌شود. نازل پروانه‌ای پلاستیکی عموماً با روش تزریق پلاستیک تولید می‌شود. اسپرینکلر معمولاً برای برج‌های خنک کن مخروطی یا مدور سایز کوچک استفاده می‌شود.

مدل آلومینیومی نازل پروانه‌ای از متریال آلومینیوم خشک تولید می‌شود و با تراشکاری در سایزهای مختلف از دو اینچ تا ۱۲ اینچ تولید می‌شود. اسپرینکلر آلومینیومی دارای دو قسمت اصلی است. قسمت اول نازل پروانه‌ای کولینگ تاور ثابت بوده و به لوله اصلی کولینگ تاورها اتصال می‌یابد. قسمت دوم این افشانک‌های پروانه‌ای برج خنک کن یا اختصاراً کولینگ تاور بصورت دوار است. این قسمت از اسپرینکلر بر روی قسمت دوار توسط یک بلبرینگ به حالت دوار مونتاژ می‌شود.

قسمت دوار اسپرینکلر برج خنک کننده عموماً دارای تعداد معینی خروجی است. هر یک از خروجی‌های قسمت دوار افشانک پروانه‌ای برج خنک کننده از متریال آلومینیوم به تعدادی لوله اتصال می‌یابد. هر یک از لوله‌های خروجی این تیپ نازل پروانه‌ای برج خنک کننده توسط تعداد مهارکش و بست به یک محور عمودی اتصال می‌یابد. توصیه می‌شود اگر قصد تعویض اسپرینکلر دارید به منظور عملکرد صحیح‌تر این قطعه در برج خنک کننده، لوله‌های خروجی اسپرینکلر برج خنک کننده یا نازل پروانه‌ای برج خنک کننده مخروطی را کمی با زاویه بالاتر نسبت به محور اسپرینکلر با بست مهارکش اتصال دهید. علاوه بر این موضوع حتما در نظر بگیرید به منظور چرخش درست اسپرینکلر برج خنک کننده فشار ورودی دستگاه را با مشاورین شرکت ما چک کنید.

دکمه بازگشت به بالا