اقتصادیکسب و کار ویژه

کاربرد برج خنک کننده جریان متقاطع

برج خنک کننده جریان متقاطع چیست؟

به نقل از sarmasazan.co بر کیفیت محصولات دما، فشار، ناخالصی و… تاثیرات بسیاری می گذارد؛ به همین خاطر امروزه در صنایع به واسطه از تجهیزات صنعتی پیشرفته، این شاخصه ها را کنترل می کنند.

یکی از معیار های بسیار مهم، دما می باشد. اگر دمای محصولات تنظیم و کنترل نشود؛ برای مجموعه تولیدی ضرر های بسیاری به دنبال می آورد. به همین سبب برای جلوگیری از هر گونه مشکلی در خطوط تولید از برج خنک کننده استفاده می شود.

خرید برج خنک کننده:  از انواع مختلفی بهره مند است. کولینگ تاور از نظر سیستم به سه دسته تقسیم بندی می شود. برترین نوع سیستم های کولینگ تاور، تجهیزاتی با سیستم مدار باز است. این محصولات به دلیل این که از راندمان بالایی بهره مند هستند؛ به صورت پیوسته، بدون بروز هیچ گونه مشکلی به خنک سازی آب ها می پردازند.

برترین برج خنک کننده مدار باز، برج خنک کننده جریان متقاطع می باشد. در این برج ها نیز به واسطه آب و هوا به خنک سازی سیالات می پردازند. در این تجهیزات، آب از بالا و هوا از پایین وارد برج می شود. با پاشش آب بر ، هوا نیز توسط فن یا پروانه با جهتی عمودی دمنده می شود؛ با برخورد این دو متریال، تبادل حرارتی صورت می گیرد. بنابراین، سیال مورد نظر خنک می شود.

کاربرد برج خنک کننده جریان متقاطع

تولیدکننده برج خنک کننده تخصصی: از برج خنک کننده جریان متقاطع در صنایع مختلفی بهره می گیرند. این برج کار آمد به راحتی در برابر عوامل جوی آسیب نمی بیند. به همین خاطر حتی در شرایط سخت جوی نیز می تواند با راندمان بالایی فعالیت کند.

صنایع از نظر شرایط جوی پایدار نیست؛ چرا که هر کدام از تجهیزات آلودگی ای وارد جو می کنند؛ به همین خاطر دائما دما، رطوبت و فشار محیط تغییر می کند. از آن جایی که خنک سازی سیالات الزامی است؛ بایستی از برج خنک کننده ای در خط تولید استفاده شود؛ که در برابر عوامل جوی مخصوصا رطوبت و آب پایدار باشد.

برترین ، برج خنک کننده جریان متقاطع است. توانایی این تجهیز در خنک سازی سیالات و مایعات فوق العاده می باشد. به همین علت در صنایع مادر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از این برج خنک کننده در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع غذایی و… استفاده فراوانی می شود.

  جالب است بدانید گرمای دریافت شده از اجزای صنعتی در مکانیزم داخلی توسط هوای خشک به بیرون انتقال می‌یابد. به بیانی دیگر نوعی تبادل کننده انرژی بین آب و هوا محسوب می‌شود. اتفاقی که درون یک کولینگ تاور رخ می دهد نوعی تماس یا ارتباط مستقیم و غیر مستقیم بین دو سیال است. این تماس و ارتباط بین آب و هوا موجب جابجایی انرژی گرمایی و کاهش یافتن دمای آب می‌گردد.

شاید این سوال پیش بیاید که چرا ازاستفاده می کنیم. همانطور که میدانیم اغلب تجهیزات صنعتی و غیر صنعتی در چرخه کاری خود پس از مدتی گرم می‌شوند. درصد کمی از این ماشین آلات یا تجهیزات گرمای تولید شده را توسط هوای محیط به اطراف دفع می‌کنند. دسته اعظمی از این تجهیزات نیز برای دفع گرمای مازاد تولیدی خود از آب گردشی استفاده می‌نمایند. آبی که گرمای این ماشینها را جذب کرده دچار افزایش دما شده و به سمت مبدل های حرارتی هدایت خواهد شد. از طرفی دیگر آب سرد تولیدی از برج خنک کننده در مبدل این انرژی گرمایی را به طور کامل دفع میکند.

در یک جمله مختصر باید برج خنک کننده را منبع تولیدکننده آب خنک مورد نیاز در هر صنعتی دانست. آب سرد تولید شده توسط این منبع برودتی مجدداً انرژی اضافی تجهیزات را جذب و آن را به هوا انتقال می‌دهد. این فرآیند تبادلی یک سیکل تکراری است که دمای کاری ماشین‌آلات صنعتی را دائماً ثابت نگه می‌دارد. این دستگاه سرد کننده و تبریدی با فراهم کردن دائم آب سرد می‌تواند گرمای چیلرها، دیگها یا کوره‌های القایی را بگیرد. کاهش دائمی دمای ماشین آلات و جذب گرمای آنها یک دغدغه بزرگ در تضمین ثبات سیستم به شمار می‌آید.

فقدان گردش مکرر آب خنک موجب افزایش یافتن دمای ماشینهای صنعتی شده و باعث عدم کارایی مناسب آنها خواهد شد. بنابراین بکارگیری برج خنک کننده سبب ثابت شدن راندمان یک چرخه خواهد گردید. این سیستمها ممکن است گاهاً یک چرخه تهویه مطبوع ساختمان مسکونی، اداری و تجاری باشند. یا همچنین ممکن است این تجهیزات مهم فرآیند تولید یک یا چند محصول را بر عهده داشته باشند.

اکثر ماشین‌آلات صنعتی همانند کوره‌های ذوب القایی و قوس، بویلرها و توربین‌ها و غیره در چرخه کاری خود مقداری زیادی حرارت تولید می‌کنند. برج خنک کننده با تکمیل این چرخه صنعتی، پروسه جذب این انرژی حرارتی و دفع آن به محیط مطلوب را انجام میدهد. توربین‌های گازی در پالایشگاه‌، کمپرسورهای هوا در نیروگاه‌ و دیگ‌های بخار در صنایع متنوع از مهمترین صنایع کاربردی این محصول بشمار می‌آیند.

در این مدل کاربری وظیفه استخراج انرژی گرمایشی بعهده هوای بدون رطوبت محیط است. هوای خروجی از قسمت گلویی با افزوده شدن نسبت رطوبت سبب می‌شود تا هوای خروجی از برج به حالت اشباع درآید. جالب است بدانید این بخارات موجود در هوا عمدتاً باعث تشکیل ابر و مه در قسمت بالایی کولینگ تاور خواهد شد.

اکثریت ساختمانهای مسکونی و آپارتمانهای بزرگ و کوچک، ادارات، بانکها و مراکز خرید دارای سیستم تهویه مرکزی می‌باشند. در سیستمهای سرمایش مرکزی معمولاً از چیلرهای تراکمی یا جذبی در خنک نمودن هوای محیط داخل استفاده می‌نمایند. گرمای جذب شده از یک منطقه ساختمان توسط چیلر سبب افزایش دمای مبرد (گاز کمپرسور) خواهد شد.

آب سرد تولید شده از برج در بخش کندانسور چیلر افزایش دمای مبرد را جبران میکند. لازم بذکر است بدانید که فقط چیلرهایی با کندانسور آبی از برج خنک کن در مدار کندانسور خود استفاده می‌نمایند. بهتر است این نکته را متذکر شویم که بیشتر چیلرهای تراکمی و جذبی دارای کندانسور آبی هستند.

: این مدل دستگاه با ایجاد یک سطح تبادل تماس مستقیم بین هوا و آب سبب کاهش دمای آب می‌شود. در این سیستم برودتی درصدی از آب(1.5 تا 2 درصد) دچار تبخیر شده و وارد هوای ورودی خواهد شد. این موضوع موجب مرطوب شدن هوای اطراف یا اشباع شدن آن می‌گردد. بخاطر همین موضوع به این مدل سیستم سردکننده کولینگ تاور مرطوب یا خیس نیز گفته می‌شود. آب خروجی از افشانک یا اسپرینکلر شروع به ریزش بر روی پکینگها کرده و از سوی دیگر در تماس با هوا دچار کاهش دما میگردد.

: در این مدل، آب در یک چرخه تماماً بسته (Close) در تماس با هوای خشک محیط سرد می‌گردد. از این رو این نوع سیستم برودتی را خشک یا درای نیز می نامند. به دلیل تماس غیر مستقیم آب با هوای خشک، دمای آب تحت تاثیر دمای محسوس اقلیم جوی قرار دارد. این تجهیز دارای شبکه‌های لوله ی مسی و فینهای آلومینیوم تحت عنوان کویل فیندار میباشد. آب در گذر از این شبکه‌های لوله ای کویل در تماس با هوای فن یا پروانه، سرد می‌گردد.

نسل جدید تجهیزات برودتی تبخیری در واقع ترکیبی از دو سیستم مدارباز و مداربسته هستند. جریان اصلی سیال آب در گذر از سطوح نفوذ حرارتی کویل توسط یک جریان ثانویه پاششی قرار می‌گیرند. در این تماس، گرما توسط نفوذ و هدایت گرمایشی از آب گرم کویل به آب سرد مدار پاششی انتقال می‌یابد. مزیت بزرگ این مدل کاهش دمای آب تا نزدیکی دمای مرطوب محیط طی یک سیکل بدون تبخیر است. این سیستم برودتی در عین حال رسوب گرفتگی به شدت کمتری نسبت به انواع کولینگ تاور مدار باز دارند.

دکمه بازگشت به بالا