عمومیکسب و کار ویژه

نحوه تعویض رادیاتور بخاری برلیانس

مایع خنک‌کننده یا همان مایعی است ترکیبی از آب مخصوص و ضد یخ که وظیفه خنک کردن موتور را بر عهده داد. دلایل متعددی جهت تعویض این مایع خنک‌کننده وجود دارد. از دلایل تعویض آب رادیاتور می‌توان به تعویض دوره‌ای آن که معمولا هر یک سال یک‌بار انجام می‌گیرد یا کم شدن آب رادیاتور به دلیل نشتی موجود در اتصالات سیستم خنک‌کننده، اشاره نمود.

از شایع ترین دلایل خرابی رادیاتور بخاری، ریختن بیش از حد مایع ضدیخ داخل منبع آب رادیاتور هست که این عمل باعث سوراخ شدن رادیاتور بخاری می گردد. اگر نگران قطعات هستید لوازم یدکی برلیانس تهران می تواند کارگشا باشد. شرکت هایی هستند که در زمینه لوازم یدکی خودرو های چینی فعالیت می کنند و می توانید قطعات را از این شرکت ها بگیرید.

هواگیری رادیاتور,نحوه هواگیری رادیاتور

به هر دلیلی که نیاز باشد مایع خنک‌کننده تعویض یا تکمیل گردد بایستی عمل هواگیری انجام گیرد. اگر در مخزن رادیاتور و اتصالات سیستم خنک‌کننده موتور هوا وجود داشته باشد عمل خنک‌کاری به خوبی انجام نگرفته و بسا ممکن است خسارات مالی سنگینی را تحمیل نماید که اصطلاحا سوختن موتور از عوارض آن می‌باشد. و اما برای هواگیری رادیاتور خودرو بسته به اینکه سیستم خنک‌کننده دارای منبع کمکی انبساط باشد یا خیر، دو روش وجود دارد:

هواگیری در سیستم خنک‌کننده بدون منبع کمکی انبساط:
در این حالت باید آنقدر آب به درون رادیاتور بریزیم تا کلیه حباب‌های آب خارج شود و باید برای هواگیری درست، این کار در حالتی انجام شود که موتور خودرو روشن باشد. همان‌گونه که در تصاویر زیر مشخص است بعد از تکمیل اضافه نمودن آب، هیچ حبابی نباید خارج گردد:

هواگیری در سیستم خنک‌کننده مدار بسته (دارای منبع کمکی انبساط):
در این روش ابتدا منبع کمکی را پر از آب راداتور نموده سپس آن‌را از محل خود خارج کرده و در ارتفاع بالاتری از رادیاتور قرار می‌دهیم سپس شیر آب تخلیه رادیاتور که معمولا در قسمت پایین رادیاتور قرار دارد را باز می‌کنیم تا هوای درون رادیاتور کاملا تخلیه شود.
مراحل انجام این کار را در تصاویر زیر مشخص شده‌اند:

به هر دلیلی که نیاز باشد مایع خنک‌کننده تعویض یا تکمیل گردد بایستی عمل هواگیری انجام گیرد. اگر در مخزن رادیاتور و اتصالات سیستم خنک‌کننده موتور هوا وجود داشته باشد عمل خنک‌کاری به خوبی انجام نگرفته و بسا ممکن است خسارات مالی سنگینی را تحمیل نماید که اصطلاحا سوختن موتور از عوارض آن می‌باشد.
استفاده از مایع خنک کننده موتور مناسب و به مقدار کافی یکی از عوامل مهم در بالا بردن عمر مفید موتور و کارکرد صحیح آن می باشد . لذا برای اطمینان از تامین مقدار کافی مایع خنک کننده برای موتور اطلاعیه فنی زیر را مطالعه فرمایید .

عملکرد رادیاتور بخاری

هسته بخاری ( رادیاتور بخاری ) یکی از اجزای مهم سیستم بخاری خودرو است . رادیاتور بخاری که در داخل کابین خودرو واقع شده است ، به نظر می رسد مانند یک رادیاتور کوچک است و اساساً نحوه کارآن مانند رادیاتور با شلنگ های ورودی و خروجی به سیستم خنک کننده موتور متصل می شود. هنگامی که موتور گرم است ، واتر پمپ مایع خنک کننده داغ را به درون هسته بخاری و بسیاری از لوله های کوچک آن می چرخاند.

بخاری را روشن کنید و هوا از طریق لوله های گرم و پروانه بخاری می وزد ، آنها را خنک می کند و گرما را به هوا منتقل می کند. مایع خنک کننده دوباره به سمت موتور جریان می یابد ، در حالی که هوای گرم شده از دریچه های روی داشبورد عبور داده می شود. به همین دلیل است که در یک روز بسیار سرد ، بلافاصله گرمای بخاری ندارید. موتور سرد است و به دمای مطلوب نرسیده است ، بنابراین در رادیاتور بخاری گرمای لازم برای تبادل با هوا وجود ندارد و تمام آنچه از دریچه های هوا دریافت می کنید سرد است.

علائم یک رادیاتور بخاری معیوب

علائم خرابی رادیاتور بخاری نسبتاً ساده است. بارزترین نشانه ، قطره قطره یا حتی یک گودال خنک کننده است که حتی ممکن است زبر پای سرنشینان را خیس کند. با گرم شدن موتور و روشن کردن بخاری ، اگر هوای گرم نداریدمجاری لوله های بخاری مسدود است. و از آنجا که احتمالاً می پرسید: می توانید با یکه رادیاتور بخاری از کار افتاده رانندگی کنید؟ بله ، اما توصیه نمی شود. با ادامه استفاده از خودرویی که رادیاتور بخاری معیوبی دارد، شما در حال تلاش برای ایجاد مایع خنک کننده هستید، سایر اجزای سیستم خنک کننده را در معرض خطر قرار داده و در نهایت به کل سیستم خنک کننده آسیب می رسانید. و اگر اجازه دهید یک نشت برای مدت طولانی طولانی شود ، خطر گرم شدن بیش از حد موتور را دارید چرا که مسدود بودن شریانات بخاری در حقیقت باعث مسدود شدن مسیر خنک کننده موتور خواهد شد و موتور جوش خواهد آورد.

رادیاتور بخاری ام وی ام

برای تعویض رادیاتور بخاری ام وی ام ، چری نیاز به باز کردن کامل داشبورد می باشد ، عکس زیر مربوط به تعویض رادیاتور بخاری ام وی ام 315 می باشد ، که برای تعویض اقدام به باز کردن داشبورد شده است.

چند دلیل که باعث خرابی زود هنگام رادیاتور بخاری خودرو می شود:

1- عدم استفاده از ضد یخ و یا استفاده از ضدیخ های نا معتبر

2- عدم تعویض سالیانه آب موتور

3- قفل کردن ترموستات ( در موارد نادری باعث ترکیدگی مجاری رادیاتور بخاری می شود)

4- هواگرفتگی در مسیر آب موتور

5- کمبود آب در موتور ، باعث بالا رفتن بیش از حد دمای موتور می شود ، در نتیجه داغ شدن رادیاتور بخاری و آسیب جدی به این قطعه خواهد شد. در اکثرخودروها اللخصوص خودروهایی محصولات مدیران خودرو نیاز به باز و بستن داشبورد خواهد داشت و این موضوع باعث می شود که هزینه زیادی حتی بالاتر از خرید خود رادیاور بخاری متحمل شوید،

1- تخلیه و شستشوی رادیاتور و اجزای آن

در اولین مرحله از تعویض رادیاتور بخاری MVM باید سراغ تمیزکاری و تخلیه آن بروید. دقت داشته باشید که قبل از شروع حتما باید یک قطعه مناسب و با کیفیت برای خودرو خود تهیه نمایید. از آنجایی که در کیفیت‌های متنوعی در بازار ایران در دسترس است، از این رو توصیه می‌کنیم که حتما در این باره نهایت دقت را داشته باشید. در آریان یدک بهترین کیفیت قطعات اموی ام را با گارانتی و امکان مرجوعی کالا برای شما فراهم کرده‌ایم تا از این بابت خیالی آسوده داشته باشید.

برای تمیزکاری و تخلیه رادیاتور ابتدا باید صبر کنید که موتور کاملا خنک شود. عدم دقت به این موضوع برای شما خطرآفرین خواهد بود؛ زیرا در صورت برداشتن درپوش رادیاتور یا باز کردن سایر اجزای متصل به رادیاتور بخاری در دمای بالا، ممکن است دست و صورت خود را زخمی کنید. همچنین این مهم باعث ورود هوا به سیستم خنک کننده خودرو شده و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. رادیاتور بخاری در واقع یک رادیاتور کوچک‌تر نسبت به رادیاتور اصلی خودرو شما است که با انتقال مایع خنک کننده در دمای بالا به آن، شروع به گرم کردن خودرو می‌نماید. از این رو این رادیاتور نیز به سیستم خنک کننده خودرو متصل است.

بعد از خنک شدن موتور، باید شیلنگ‌های متصل به رادیاتور بخاری را فشار دهید تا درباره کیفیت آن مطمئن شوید. در صورتی که در زمان فشار دادن‌ بخش‌های مختلف، صدای ناهنجاری به گوش رسید، احتمالا در بازه زمانی طولانی، رادیاتور خودرو شما زنگ زده و باید مجرای آن را نیز تمیز کنید. فراموش نکنید که ضدیخ یک مایع سمی است و هم برای انسان و هم برای محیط زیست بسیار خطرناک است. از این رو در استفاده از آن کمال دقت را داشته باشید. اگر ضدیخ رادیاتور شما مشکلی از بابت تغییر رنگ و پایان عمر داشت باید تعویض شود. در صورتی که با ضدیخ در سیستم خنک کننده کاری داشتید، تمام جوانب احتیاطی درباره آن را باید رعایت کنید.

2- جدا کردن رادیاتور بخاری

بعد از پایان یافتن مرحله قبلی نوبت به جدا کردن رادیاتور می‌رسد. جدا کردن رادیاتور نیز باید با دقت انجام پذیرد تا هیچ یک از قطعات و اجزای آن آسیب نبیند. نحوه عوض کردن رادیاتور بخاری MVM در این مرحله ممکن است کمی چالش‌برانگیز باشد، در صورتی که تجربه کافی برای این مرحله را نداشته باشید، باید زمان بیشتری برای آن اختصاص دهید. گیره‌های متصل به شیلنگ‌های رادیاتور را باز کرده و آنها را جدا نمایید. بسته به نوع خودرو از گیره‌های متفاوتی برای اتصال شیلنگ به رادیاتور استفاده می‌شود. از این رو باید بر اساس مدل خودرو خود برای این منظور اقدام نمایید.

بعد از باز کردن شلینگ‌ها، نوبت به قطع کردن سایر اجزای متصل به رادیاتور می‌رسد. از برق و موتور فن گرفته تا کندانسور همگی باید از رادیاتور جدا شوند. برای باز کردن پیچ‌ها نیز نیاز به استفاده از پیچ گوشتی خواهید داشت. در نهایت باید رادیاتور خودرو خود را به صورت کامل خارج کرده و به بیرون بیاورید.

3- نصب رادیاتور جدید

در مرحله بعدی نوبت به نصب رادیاتور جدید می‌رسد. ابتدا رادیاتوری که تازه آن را خریداری کرده‌اید را آنباکس کرده و به همین ترتیبی که رادیاتور قبلی را باز کرده‌اید، رادیاتور جدید را ببندید. در زمان بستن رادیاتور باید دقت کافی داشته باشید تا هیچ فشاری مضاعفی به آن وارد نسازید. هر فشار مضاعفی می‌تواند باعث خم شدن پره‌ها و از بین رفتن کیفیت آن شود. همچنین باید مراقب باشید تا تمام اجزای رادیاتور به خوبی و بدون هیچ نقصی به آن متصل شوند. اتصال خطوط انتقال خنک کننده اهمیت بسیار زیادی در این مرحله خواهد داشت.

قطعآ با فشار و دمای بالای موتور خودرو رادیاتور بخاری نیاز به کیفت بالایی خواهد داشت و رسیدگی به این قطعه از واجبات اصول نگهداری خواهد بود.جهت استفاده بهتر با طول عمر بیشتر این رادیاتور از محلول ترکیبی آب، ضد جوش و ضد‌یخ استاندارد استفاده نمایید.ایراد شایع در رادیاتور بخاری گرفتگی مجاری داخلی رادیاتور است که عموما در صورت امکان اصلاح از فشار آب برای جرم زدایی استفاده می شود.

دکمه بازگشت به بالا