سلامت و دانش

هر آنچه باید درباره تغذیه و مکمل‌های ورزشی بدانید

یک متخصص تغذیه و عضو هیئت مدیره انجمن تغذیه ایران در مورد اهمیت تغذیه ورزشی و همچنین نحوه مصرف مکمل های ورزشی ، هشدار از اختلالات کلیوی و کبد پس از مصرف ناخودآگاه مکمل ها توضیح داد و گفت: فقط به پزشکان ، متخصصان طب ورزشی و متخصصان تغذیه توصیه می شود رژیم ورزشی را تجویز کنند و توصیه کردن مکمل های ورزشی ، و مشارکت گروه های علوم تربیت بدنی در پزشکی ممنوع است.

فواد اسجدی ، مشاور تغذیه تیم ملی در مصاحبه با دکترنامه وی با اشاره به اهمیت تغذیه ورزشی اظهار داشت: تغذیه مناسب یکی از نکات مؤثر در عملکرد و سلامتی ورزشکاران حرفه ای و آماتور است و در ضمن ، یک مشاور تغذیه می تواند با توصیه های مبتنی بر علم نوین ، بیشترین تأثیر را داشته باشد.

وی ارزیابی کرد: حلقه اصلی در تغذیه ورزشکاران تأمین انرژی و کالری مورد نیاز ، دریافت ریز مغذی ها و همچنین ایجاد تعادل در این زمینه است و ادامه می دهد: البته قطعاً اولویت دریافت مواد مغذی از طریق مواد غذایی است ، اما در صورت نیاز برای تأمین انرژی بیشتر ، مکمل ها نیز می توان داد سابق.

دبیر شورای تغذیه مرکز مطالعات و توانبخشی پزشکی ایران فوتبال (Ifmark) پذیرش نوشیدنی های ورزشی را نکته مهم دیگر در تغذیه ورزشکاران عنوان کرد و گفت: دریافت آب و نوشیدنی های ورزشی به حفظ سلامتی و بهبود عملکرد ورزشکاران اشاره می کند. به پذیرش آنها توجه کنید.

آسجدی گفت: “توصیه های تغذیه ای برای گروه های مختلف ، یعنی افراد در معرض خطر یا بیماران خاص ، نوجوانان ، ورزشکاران کهنه کار و سالمندان ، زنان ، گیاهخواران و غیره متفاوت است.” هر گروه نیازهای متفاوتی دارد که باید در توصیه های مکمل و رژیم غذایی مورد توجه قرار گیرد.

نکات مهم تغذیه ورزشی در نوجوانان

اعضای هیئت مدیره انجمن تغذیه ایران با عنوان مثال ، با اشاره به اینکه نوجوانان به عنوان یکی از گروه های تخصصی تغذیه ورزشی شناخته می شوند ، گفت: “نوجوانان با افزایش سن ، نیاز به بهبود بافت ماهیچه ای ، بلوغ جسمی ، رشد قد و تهیه مواد اولیه دارند.” ترشح هورمون ها نیازهای غذایی خاصی دارند که باید برطرف شوند.

اسجدی با اشاره به اهمیت ریزمغذی های روی (روی) در نوجوانان ، اظهار داشت: بیشتر ایرانیان با کمبود روی مواجه هستند ، در حالی که این ریز مغذی ها به بهبود و تسریع عملکرد ورزشی افراد به ویژه در بزرگسالی کمک می کنند.

متخصصان تغذیه همچنین با تأکید بر اهمیت غذا خوردن قبل ، حین و بعد از ورزش در نوجوانان ، اظهار داشتند: “نوجوانان باید براساس شدت فعالیت و به عبارتی در حین ورزش شدید ، تغذیه کافی دریافت کنند.” مصرف کم آب و الکترولیت و مصرف متوسط ​​تا زیاد ، نوشیدنی های ورزشی با قند و نمک کافی توصیه می شود. علاوه بر این ، بلافاصله پس از ورزش ، دریافت مقادیر کافی کربوهیدراتهای سریع جذب و پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا ، می تواند نیازهای غذایی بدن را برطرف کند.

هشدار در مورد مشکلات کلیه و کبد بعد از استفاده مکمل تصادفی

در بخش دیگری از بحث در مورد این مکمل ورزشی ، اسجدی اظهار داشت: این مکمل یک تیغه دو لبه است که می تواند در حد امکان مفید باشد ، اگر شرایط و معیارهای خاصی نداشته باشد می تواند به فرد آسیب برساند و او را از دنیای مسابقات دور نگه دارد. “فقط مکمل هایی که از وزارت بهداشت مجوز دریافت کرده و از مکان های معتبر مانند داروخانه ها تهیه شده اند ، مجاز نیستند. وی گفت: “این مکمل ها در مکان هایی مانند عطر و کلوپ های ورزشی فروخته نمی شوند.”

وی با اشاره به خطرات مکمل های غیررسمی در سلامت انسان ، اظهار داشت: هرگونه مکمل که عملکرد و توانایی های ورزشی یک فرد را تقویت کند لزوما یک مکمل خوب نیست زیرا ممکن است به سلامتی فرد آسیب برساند و یا از یک ماده آماده استفاده کند در این حالت طبق قوانین آژانس بین المللی مبارزه با دوپینگ (WADA) ، این ورزشکار از شرکت در ورزش ممنوع است.

مصرف مکمل های ورزشی در نوجوانان

متخصصان تغذیه درباره مشکلات کلیوی ، مشکلات کبدی یا اختلالات هورمونی پس از استفاده تصادفی از مکمل های ممنوع هشدار می دهند ، گفتند: مس این مشکل به ویژه در بین ورزشکاران نوجوان حائز اهمیت است ، زیرا نوجوانان بیشتر از همسالان خود تقلید کرده اند. و تأثیرگذار و بعضاً با توصیه مربی ورزشی یا همسالان؛ با وجود اصول بهداشتی ، آنها از مکمل هایی استفاده می کنند که ممکن است مجاز نیز باشد.

وی گفت: “نوجوانان بیشتر مکمل هایی مصرف می کنند که در افزایش قدرت بدنی موثر است.” “مکمل های ارگونوژنیک در صورت عدم جواز مجوز و دریافت از یک مکان معتبر ، می توانند به بافت های بدن بخصوص غدد درون ریز ، کبد و کلیه آسیب برساند.”

نکات کلیدی در مورد استفاده از مکمل های ورزشی

عضو هیئت مدیره انجمن تغذیه ایران (ETA) با اشاره به نکته مهم بعدی در مورد مکمل های ورزشی اظهار داشت: مکمل ها می توانند کلیه الزامات استاندارد را برآورده کنند ، اما ورزشکاران به آنها احتیاج ندارند و به عبارتی مکمل ها باید نقایص مادی داشته باشند. مکمل های غذایی قبلاً وجود دارد ، بنابراین وقتی یک ورزشکار می تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را بدست آورد ، مکمل هیچ تاثیری در بهبود عملکرد ورزشی فرد ندارد و حتی پرخوری نیز می تواند برای بدن مضر باشد.

اشجدی با تأکید بر اهمیت مصرف مکمل ها بر اساس پروتکل ها ، دستورالعمل ها و دوزهای مناسب ، اظهار داشت: بعضی اوقات یک مکمل با دوز پنج گرم در روز می تواند عملکرد موثری را نشان دهد ، اما اگر با دوز 50 گرم در روز مصرف شود ، نه تنها می تواند پاسخ بهتری پیدا کند اما می تواند باعث آسیب به کلیه و کبد و موارد مشابه شود.

وی همچنین زمان مصرف مکمل را مهم دانست و گفت: باید کاری انجام شود که زمان مصرف مکمل ها باید توسط یک مشاور تغذیه که دارای شماره سیستم پزشکی است ، انجام شود تا در ضمن از مزیت های احتمالی ضمن جلوگیری از حداکثر سود مکمل استفاده شود.

چه کسی مجاز به تجویز مکمل ها و رژیم های غذایی است؟

این متخصص تغذیه توضیح داد: این موضوع ویژه ای است و باید توسط متخصصان تغذیه و مشاوران توصیه شود: فارغ التحصیلان تغذیه ای که شماره سیستم پزشکی دریافت کرده اند واجد شرایط هستند که مکمل های غذایی را توصیه کرده و یک رژیم غذایی مناسب را تجویز کنند.

وی می گوید: “پزشکان و متخصصان طب ورزشی می توانند مکمل های غذایی و ورزشی را تجویز کنند.” “البته قطعاً تجویز رژیم های غذایی و مکمل ها در صورت لزوم ، یک متخصص تغذیه است.”

مشارکت گروه هایی از آموزش بدنی در حوزه پزشکی ممنوع است

این عضو هیئت مدیره انجمن تغذیه ایران (ETA) با تأکید بر اینکه گروه‌های علمی غیر پزشکی مانند مربیان ورزشی و شعب تربیت بدنی مجاز به توصیه و تجویز مکملهای غذایی و ورزشی نیستند ، اظهار داشت: طبق قوانین وزارت بهداشت ، پرستاری و آموزش پزشکی مشکل درست برعکس است و طبق نامه ای که توسط معاون وزیر بهداشت صادر شده است ، مشارکت گروه های تربیت بدنی در حوزه پزشکی ممنوع است.

وی با بیان اینکه توصیه های مکمل های غذایی یا رژیم غذایی باید کلیه شرایط جسمی و بالینی فرد را در نظر بگیرد ، اظهار می کند: یک برنامه غذایی و رژیم غذایی سالم باعث بهبود سلامتی و عملکرد ورزشکاران می شود.

مکمل های ورزشی فقط باید در داروخانه های مجاز موجود باشد

وی با تأکید بر تأمین مکمل های ورزشی از داروخانه های مجاز ، گفت: “مکمل هایی که بصورت قانونی تولید می شوند یا به کشور وارد می شوند ، برای اطمینان از کیفیت و سلامتی محصول ، فرآیندی بسیار طولانی را طی می کنند و کل مراحل توسط سازمان های نظارتی از جمله سازمان غذا و دارو انجام می شود.” نظارت و ارزیابی می شود ، بنابراین توصیه می شود از هیچ مرکز دیگری به جز داروخانه مکمل دریافت نکنید.

دبیر شورای تغذیه مرکز سنجش و توانبخشی پزشکی فوتبال ایران (Ifmark) با اشاره به موضوع مهم دیگر در مورد رژیمهای غذایی ورزشکاران ، اظهار داشت: متأسفانه در سالهای اخیر دوره ای تحت عنوان “آموزش مربیان ورزشی و گروههای تربیت بدنی” با موضوعات مرتبط با تغذیه و رژیم های غذایی ایجاد می شوند که وضعیت قانونی ندارند.

ارائه دوره های آموزشی مربیان ورزشی مجوزی برای مداخله در معالجه نیست

وی با بیان اینکه دریافت گواهینامه این دوره مجوز مداخله در توصیه های دارویی و تغذیه ای نیست ، اظهار کرد: براساس نامه های بسیاری از وزارت بهداشت ، پزشکی و آموزش پزشکی و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی ، این دوره مجاز به مداخله است. از نظر پزشکی مشکلی در نظر گرفته نشده است و اختلال در شرایط درمانی جرم محسوب می شود.

فروش مکمل های ورزشی در باشگاه ها ممنوع است

اسجدی با بیان اینکه مداخله در مورد داروها و مشاوره رژیم غذایی و مکمل های غذایی بدون اطلاع و آگاهی از این امر بازی با سلامت و زندگی مردم است ، تصریح کرد: طبق آیین نامه فدراسیون پزشکی ورزشی ، فروش مکمل ها در باشگاه ها ممنوع است و تخلف جدی است. به نظر می رسد باشگاه اشتباه با گزارش تخلفات برخورد کرده است و حتی ممکن است باعث بسته شدن این باشگاه شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا