عمومیکسب و کار ویژه

چرا لباسشویی لباس را پاره میکند؟

گاهی پس از شستشو لباس در لباسشویی متوجه سوراخ، نخ کش شدن یا حتی پاره شدن لباس می‌شوید. آیا می‌دانید علت چیست؟ شما باید هر احتمالی را که موجب پارگی و آسیب به الیاف لباستان می‌شود را بررسی کنید و با برطرف کردن آن، مانع پارگی لباس‌های بیشتری شوید. باید به این نکته توجه کنید که در برخی موارد پارگی لباس‎ها در ماشین لباسشویی علت‌های مختلفی دارد. گاهی مشکل از عدم توجه به نکاتی پیش از شستشو است و گاهی عدم رعایت نکات مهم در هنگام شستشو لباس در لباسشویی. پس در این مقاله همراه ما باشید تا  و راه حل‌های آن را برایتان به طور کامل توضیح دهیم.

Why does the washing machine tear the clothes

5 علت پاره شدن لباس در لباسشویی به شرح زیر میباشد :

نخ کش شدن، پاره شدن و یا آسیب لباس‌ها در ماشین لباسشویی چندین علت می‌تواند داشته باشد، فرقی نمی‌کند لباسشویی ال جی، جی پلاس و سایر برندها را داشته باشید.توصیه  فروشگاه شمس MSP به شما برای برطرف کردن مشکل و پیدا کردن علت پاره شدن لباس در ماشین لباسشویی این است که موارد زیر را برررسی کنید :

  1. انتخاب اشتباه برنامه شستشو در لباسشویی

در همه ی لباسشویی‌ها برنامه‌های شستشو متناسب با جنس لباس تعریف و تعبیه شده است. برای مثال برنامه شستشوی لباس پشمی با لباس نخی از لحاظ سرعت شستشو، درجه حرارت آب مورد استفاده برای شستشو و دور چرخش خشک کن متفاوت طراحی میش‌شود تا لباس‌ها در لباسشویی دچار پارگی ونخ کش شدن نشوند.

اگر لباس ها را تفکیک کنید و هر کدام را با برنامه مناسب خود بشویید مطمئناٌ پاره و نخ کش شدن لباس در لباسشویی به مراتب کمتر برای لباسهای شما خواهد افتاد، اما گاهی بدون توجه به برنامه شستشو یا عدم آگاهی دقیق از برنامه‌های شستشو لباس در لباسشویی، همه لباس ها چه با الیاف نازک و چه ضخیم و جنسهای مختلف را با یک برنامه شستشو میشوند و این یکی از علت های پاره شدن لباس در لباسشویی می‌شود.

  1. تاثیر دور بالای خشک کن لباسشویی در پاره شدن لباس در لباسشویی

هر برنامه لباسشویی با توجه به نوع برنامه، نحوه آبگیری و شستشوی متفاوتی دارد. در بعضی از برنامه‌ها شما می‌توانید خودتان دور خشک کن را تنظیم کنید و در بعضی به صورت پیش فرض خشک کن در آن تعریف شده است. اگر تصمیم دارید لباس‌های ظریف و یا لباس‌هایی که آسیب دیدگی دارند را در لباسشویی شستشو دهید، حتما توجه داشته باشید که برنامه مناسبی را برای شستشو انتخاب کنید و اینکه دور خشک کن لباسشویی خیلی بالا انتخاب نشود. می‌توانید از پایین‌ترین دور خشک کن استفاده کنید.

در واقع در آرام‌ترین حالت چرخش دستگاه، رطوبت لباس‌ها بیشتر باقی می‌ماند و البسه خیس‌تر هستند. به کارگیری این روش به ماشین لباسشویی شما و لباس‌های ظریف شما کمتر آسیب می‌زند. دور خشک کن 400 پایین‌ترین دور چرخش و گرفتن آب لباس‌ها است و دور خشک‌کن 600 و 800 از حالت‌های دور خشک کن متوسط و رو به پایین هستند. مثلا دور خشک کن 600 فقط در بعضی از مدل‌های لباسشویی ال جی وجود دارد.

در صورتی که دور خشک‌ کن را بالا انتخاب کرده باشید امکان سوراخ یا پاره شدن لباس‌ در لباسشویی وجود دارد. دور خشک‌کن مناسب 800 یا 1000 می‌باشد، در صورتی که لباس‌ها حساس و ظریف هستند با کلید Spin می‌توانید دور خشک‌ کن پایین را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که لباسهایی که از قبل سوراخ و پارگی دارند آسیب پذیر تر هستند و پارگی آنها بیشتر میشود.

  1. تاثیر پر کردن بیش از حد لباسشویی در پاره شدن لباس

پر کردن بیش از حد ماشین لباسشویی علاوه بر اینکه می‌تواند مانع از تمیز شدن لباس‌ها و گره خوردن آن‌ها ‌شود، ممکن است بر اثر فشار و اصطکاک تاروپود لباس‌ها بر روی یکدیگر، گیر کردن زیپ و دکمه‌ها به الیاف لباس‌ها، موجب پاره شدن لباس در ماشین لباسشویی شود. به همین منظور همیشه ماشین لباسشویی را کمی کمتر از ظرفیت نهایی پر کنید به نحوی که به اندازه قرار گرفتن یک دست بر روی لباس‌ها جا داشته باشد چون در غیر این صورت علاوه بر آسیب به لباس موتور لباس شویی نیز ممکن است آسیب ببیند و حتی مجبور به خرید موتور لباسشویی و تعویض آن شوید . پس پر کردن بیش از حد لباسشویی می‌تواند به بافت لباس‌ها آسیب برساند و باعث علت پاره شدن لباس در لباسشویی می‌شود. (مقدار لباس‌ها نباید بیشتر از 3/2 ظرفیت دیگ باشد).

  1. تاثیر اجسام تیز میان لباس‌ها در سوراخ یا پارگی لباس ها در لباسشویی

اگر لباس‎‌‌های دارای زیپ و زیورآلات را نیز داخل لباسشویی بیندازید، ممکن است زیپ یا دکمه لباس‌ها، کمربند، نگین و تزئینات لباس، قزن لباس و … به هم گیر کنند و باعث نخ کش شدن یا پارگی لباس هایی که الیاف ظریفی دارند شوند. به منظور جلوگیری از این اتفاق، زیپ لباس‌ها ببندید و لباس‌های دکمه دار پشت و رو کنید و سپس داخل ماشین لباسشویی بیاندازید.

  1. بررسی کنید تار و پود لباس پوسیده نباشد

چنانچه بعد از دیدن پارگی لباس تمام موارد بالا را چک کردید و علت پارگی لباس در لباسشویی هیچ یک از موارد بالا نبود، کمد و کشو لباس‌‌ها را بررسی کنید. در برخی موارد انباشته شدن لباس‎‌ها، فشردگی آن‌ها در کمد و کشو لباس‌ها و حتی وجود حشرات ریز مانند مورچه و سوسک و … موجب ایجاد سوراخ‌های بسیار ریز بر روی لباس‌ها می‌شود که پس از انجام شستشو این سوراخ‌ها بزرگ‌تر و مشهود می‌شود و گمان می‌کنید علت پارگی، ماشین لباسشویی است.

آخرین چیزی که برای چک کردن وجود دارد چیست؟

اگر مطمئن شدید که همه چیز را چک کرده اید و همه چیز خوب است، چند دقیقه کمد و کشو لباس های خود را چک کنید. یادتان باشد که هیچوقت لباس ها را به زور در آن ها قرار ندهید چون باعث از بین رفتن لباس ها می شود. همانطور که در لباسشویی باید مراقب باشید، در طرز قرار دادن آن ها در کمد لباس و کشو نیز باید مراقب باشید چون قرار دان آن ها به طور فشرده در کشو می‌تواند باعث آسیب به الیاف لباس شود.

نکته ای دیگر که باید به آن توجه کنید قرار ندادن لباس های ظریف با لباس های دیگر و دکمه و زیپ دار در کمد و کشو لباس است. اگر تمامی موارد بالا را بررسی کردید و علت پارگی هیچ یک از این موارد نبود، ممکن است لباس ها در جای دیگر مثل کشو یا کمد پاره شدن باشند. در کل، برای اینکه از پاره شدن لباس ها در لباسشویی جلوگیری کنید، موارد زیر را رعایت نمایید.

  • جیب لباس ها را حتما خالی کنید.
  • لباس های متفاوت را از یکدیگر جدا نمایید.
  • دمای آب لباس ها را مناسب با جنس آنها انتخاب نمایید.
  • برنامه شستشو متناسب با جنس لباس ها را انتخاب کنید.
  • به اندازه ظرفیت لباسشویی آن را پر کنید، نه بیشتر و نه کمتر.
  • برای خشک کردن لباس ها 600 دور در دقیقه را انتخاب نمایید.
  • هر چند وقت یکبار داخل محفظه شستشو را چک کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید. زمانی که لباسشویی خاموش است سطح درام با دست چک کنید که برآمدگی نداشته باشد و لیفترا یا به اصطلاح یقه شور داخل درام سالم باشد.

در این مقاله، علت سوراخ شدن لباس در لباسشویی، علت پاره شدن لباس در لباسشویی و راه های جلوگیری از پاره شدن لباس ها را بیان کردیم.

نکته پایانی

اگر پارگی لباس در هنگام شستشو در لباسشویی دچار پارگی می شود میتواند مشکل از قطعات لباس شویی مانند هیدروستات لباسشویی یا حتی خود موتور لباسشویی باشد که آن موقع باید به فکر خرید موتور لباسشویی باشید . در هنگام بروز هرگونه مشکل در لباسشویی تان می توانید برای دریافت اطلاعات از قطعات لباسشویی خود به فروشگاه شمس MSP سر بزند.

دکمه بازگشت به بالا