سلامت و دانشکسب و کار ویژه

6 بیماری رایج در کشور انگلستان در سنین بالا

1. بیماری مزمن کلیه (Chronic Kidney Disease)

بیماری مزمن کلیه (CKD) در میان افراد مسن در بریتانیا بسیار شایع است. چندین بیماری دیگر وجود دارد که بر کلیه ها تأثیر می گذارد و می تواند منجر به بیماری مزمن کلیه شود. این شرایط شامل عفونت کلیه، فشار خون بالا، دیابت و التهاب کلیه است. بهترین روانپزشک در تهران

بر اساس Kidney Care UK، حدود 64000 نفر در بریتانیا برای نارسایی کلیه تحت درمان هستند – این مرحله 5 بیماری مزمن کلیه است که در آن عملکرد کلیه کمتر از 15٪ است.

علائم بیماری مزمن کلیه

متأسفانه، علائم مراحل اولیه CKD بسیار نادر است. در بیشتر موارد، این بیماری در طی آزمایش خون یا ادرار برای سایر شرایط پزشکی تشخیص داده می شود. با پیشرفت بیماری، ممکن است از موارد زیر رنج ببرید:

• تنگی نفس؛
  • احساس بیماری؛
  • خون در ادرار شما؛
  • مچ پا، پا یا دست متورم شده است؛
  • خستگی.

اگر از هر یک از علائم بالا رنج می برید یا متوجه تغییرات نگران کننده دیگری در بدن خود شدید، باید در اسرع وقت به پزشک عمومی خود مراجعه کنید.

در حال حاضر هیچ درمانی برای CKD وجود ندارد، اما درمان هایی وجود دارد که می تواند علائم را تسکین دهد و از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کند. گزینه ها شامل دارو، داشتن یک سبک زندگی سالم، دیالیز یا پیوند کلیه در موارد شدید است.

1. بیماری عروق کرونر قلب (Coronary Heart Disease)

بیماری عروق کرونر قلب یکی از علل اصلی مرگ و میر در اینجا در بریتانیا است. به گفته NHS، بیماری عروق کرونر قلب (CHD) زمانی اتفاق می‌افتد که مواد چرب در رگ‌ها تجمع می‌کنند و جریان خون به قلب را مسدود می‌کنند.

انتخاب های خاص سبک زندگی و سایر شرایط پزشکی می تواند باعث CHD شود. عوامل خطر عبارتند از:

• سیگار کشیدن؛
  • کلسترول بالا؛
  • فشار خون بالا؛
  • دیابت؛
  • چاقی؛

اگر شما در معرض خطر CHD هستید، پزشک ممکن است ارزیابی انجام دهد. این می تواند شامل تست تردمیل و یک یا چند اسکن مختلف باشد. آنها همچنین از شما سوالاتی در مورد سابقه خانوادگی و سبک زندگی شما خواهند پرسید. علائم اصلی بیماری عروق کرونر قلب عبارتند از آنژین صدری، حملات قلبی و نارسایی قلبی.

به منظور کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب، ممکن است لازم باشد تغییرات مهمی در سبک زندگی ایجاد کنید. به عنوان مثال، همه باید در ورزش منظم شرکت کنند و یک رژیم غذایی متعادل داشته باشند. کسانی که سیگار می کشند باید در اسرع وقت سیگار را ترک کنند. همچنین انواع مختلفی از داروها یا گزینه های جراحی برای کمک به درمان CHD وجود دارد.

اثرات ضربه‌ای CHD می‌تواند از هیچ جا ظاهر شود و می‌تواند کشنده باشد.

1. ترومبوز ورید عمقی (Deep Vein Thrombosis)

ترومبوز ورید عمقی یک لخته خون در وریدهای عمقی است که بیشتر در یکی از پاهای شما رخ می دهد. این وضعیت پزشکی در افراد بالای 40 سال شایع‌تر است و همچنین می‌تواند منجر به عوارض بیشتر از جمله آمبولی ریه شود.

تعدادی از عوامل وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به DVT را افزایش دهد. این موارد شامل چاقی، آسیب عروق خونی، عدم فعالیت طولانی مدت و سابقه خانوادگی لخته شدن خون است.

علاوه بر این، سیگار می تواند آسیب جدی به رگ های خونی وارد کند. برای کاهش خطر ترومبوز ورید عمقی و چندین بیماری دیگر، باید به طور جدی ترک را در نظر بگیرید.

علائم DVT

در اینجا شایع ترین علائم ترومبوز ورید عمقی وجود دارد:

• درد، تورم و حساسیت در یکی از پاهای شما؛
  • درد شدید در ناحیه آسیب دیده؛
  • پوست قرمز – به خصوص در پشت ساق پا، زیر زانو؛
  • گرم شدن پوست در ناحیه لخته؛
  • تب خفیف؛

یکی از درمان های رایج شامل داروهای رقیق کننده خون است که لخته شدن خون را سخت تر می کند و از افزایش اندازه لخته های موجود جلوگیری می کند. در کنار داروهای خود، باید برخی تغییرات در سبک زندگی نیز ایجاد کنید.

1. زوال عقل (Dementia)

زوال عقل یک اختلال پیشرونده است که بر حافظه و عملکرد کلی مغز تأثیر می گذارد. این بیماری در افراد مسن نسبتا شایع است و از هر 14 نفر بالای 65 سال 1 نفر را مبتلا می کند. این میزان به 1 نفر از هر 6 نفر بالای 80 سال افزایش می یابد.

شایع ترین و شناخته شده ترین شکل زوال عقل، بیماری آلزایمر است. زوال عقل عروقی نوع دیگری از زوال عقل است که در نتیجه سکته مغزی یا بدتر شدن عروق خونی ایجاد می شود.

علائم زوال عقل

علائم زوال عقل عبارتند از:

• مشکل در یادآوری وقایع اخیر.
  • مشکلات در مکالمه – تلاش برای دنبال کردن یا یافتن کلمات مناسب.
  • مشکل در قضاوت فاصله
  • فراموش کردن اینکه کجا هستید یا چه تاریخی است.

نزدیک به یک میلیون نفر در بریتانیا با زوال عقل زندگی می کنند که 90 درصد آنها 65 سال یا بیشتر هستند. اگر هر یک از علائم بالا را مشاهده کردید، باید در اسرع وقت به پزشک عمومی خود مراجعه کنید، به خصوص اگر بالای 65 سال دارید. تشخیص زودهنگام به شما کمک می کند بهترین نتایج را از درمان بگیرید و در عین حال زمان بیشتری برای آماده شدن برای آینده به شما می دهد.

علائم زوال عقل می تواند برای شما و عزیزانتان ترسناک باشد.

1. دیابت (Diabetes)

افراد مسن مستعد ابتلا به دیابت هستند. در واقع، نیمی از افراد مبتلا به دیابت در بریتانیا بالای 65 سال دارند. دیابت یک بیماری مادام العمر است که زمانی رخ می دهد که بدن انسولین کافی نداشته باشد. این می تواند به این دلیل باشد که لوزالمعده به اندازه کافی تولید نمی کند یا بدن در برابر انسولین تولید شده مقاوم است. دیابت 3.9 میلیون نفر را در اینجا در بریتانیا تحت تاثیر قرار می دهد.

دیابت نوع 1 یک بیماری خود ایمنی است که در آن بدن به سلول هایی که انسولین تولید می کنند حمله می کند. از سوی دیگر، دیابت نوع 2 زمانی است که بدن انسولین کافی تولید نمی کند یا انسولین تولید شده به درستی کار نمی کند. این شایع‌ترین نوع دیابت است – حدود 90 درصد از دیابتی‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دیابت نوع 2 یک مشکل رو به رشد در میان افراد مسن است و بخش بزرگی از دیابتی های تازه تشخیص داده شده از نسل قدیمی تر هستند. در واقع، از هر 10 نفر بالای 40 سال، یک نفر با این وضعیت پزشکی زندگی می کند.

پیشگیری از دیابت نوع 2

برای کمک به پیشگیری از دیابت نوع 2، NHS تغییرات سبک زندگی زیر را تشویق می کند:

• تغذیه سالم – افزایش مقدار فیبر در رژیم غذایی و کاهش مصرف قند و چربی
  • حفظ وزن سالم – اگر وزن اضافه دارید، با تغذیه سالم و ورزش مکرر آن را به تدریج کاهش دهید.
  • ورزش منظم – مهم است که فعال بمانید. هم فعالیت های هوازی و هم برای تقویت عضلات انجام دهید.

1. صرع (Epilepsy)

صرع یک ​​بیماری عصبی است که می تواند باعث تشنج شود. آیا می‌دانستید صرع در افرادی که در انتهای طیف سنی قرار دارند شایع‌تر است؟ این بیماری بیشتر در کودکان خردسال و افراد بالای 65 سال شایع است. در واقع، 25 درصد افراد مبتلا به صرع بالای 65 سال دارند. هر روز 87 نفر به این بیماری مبتلا می شوند.

صرع می تواند در اثر صدمات سر، سکته مغزی، تومورها یا برخی عفونت ها ایجاد شود. اگر دو یا چند تشنج داشته باشید معمولاً تشخیص داده می شود. این به این دلیل است که بسیاری از افراد در طول زندگی خود یکبار دچار تشنج صرع می شوند. بهترین دندانپزشک در تهران

چندین دارو وجود دارد که می تواند به کنترل صرع کمک کند. در واقع، این داروها به هشت نفر از هر 10 نفر مبتلا به صرع کمک می کنند تا تشنج خود را کنترل کنند. اگر صرع دارید، باید این مراحل را برای مدیریت بیماری خود دنبال کنید:

• سالم بمانید – در ورزش منظم شرکت کنید و یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید؛
  • بخوابید – مطمئن شوید که خواب کافی دارید؛
  • اجتناب از الکل – اجتناب از نوشیدن بیش از حد؛

لطفاً به یاد داشته باشید که اگر تشنج دارید و در حال حاضر گواهینامه رانندگی دارید، مسئولیت قانونی دارید که به اداره گواهینامه رانندگی و خودرو اطلاع دهید.

یک آشکارساز سقوط می تواند به ویژه برای مبتلایان به صرع و شرایط پزشکی مشابه مفید باشد. این دستگاه در صورت تشخیص سقوط به طور خودکار هشدار می دهد. سپس تیم پاسخگویی ما فوراً به خانه شما کمک می‌فرستد.