عوامل تاثیرگذار بر قیمت نهایی منهول پلی اتیلن

منهول پلی‌اتیلن یا آدم‌رو به دلیل طول عمر،با دوام بودن و اقتصادی بودن، به گزینه‌ای عالی برای سیستم‌های فاضلاب، انتقال خطوط برق، تلفن، اینترنت و گاز تبدیل شده است. منهول پلی‌اتیلن با چگالی بالا (HDPE) تولید می شود و در برابر خوردگی، سایش و حملات شیمیایی بسیارمقاوم است.

عوامل موثر بر قیمت منهول پلی اتیلن

عواملی که در قیمت منهول پلی اتیلن تاثیر دارد، شامل ارتفاع منهول، قطر دهانه منهول، ضخامت جداره منهول و استفاده از مواد نو بدون استفاده از هیچگونه موارد ضایعاتی مطابق با استاندرادهای ملی ایران می تواند در قیمت نهایی منهول تاثیرگذار باشد. البته این موضوع حائز اهمیت است که بیش از ۹۰% قیمت منهول پلی اتیلن، وابستگی مستقیم به قیمت مواد اولیه دارد. مواردی که در زیر می آوریم باعث ایجاد تغییر بر روی قیمت مواد اولیه و همچنین هزینه نهایی تولید منهول تاثیر گذار خواهند بود:

  1. نوسانات ارز و دلار و افزایش قیمت مواد در بورس
  2. تغییرات میزان ارائه مواد در بورس و کاهش ظرافت های ارائه مواد
  3. هزینه حمل و نقل منهول
  4. کیفیت گرانول‌های تهیه شده از پتروشیمی
  5. افزایش هزینه های تولید منهول پلی اتیلن مثل افزایش هزینه گاز، برق، دستمزد کارگران
  6. خرید از تولید کننده یا خرید از نمایندگی فروش
  7. نصب کردن یا نصب نکردن پله
  8. جنس دریچه منهول
  9. انواع سیستمها و تجهیزات بکار رفته در منهول
  10. قابلیت فلنج دار بودن ورودی و خروجی منهول
  11. بهره گیری از پله های دسترسی ورود و خروجی
  12. نوع دستگاه (تکجداره، منهول دوجداره یا تکجداره سه بخشی).
  13. نقشه خطوط انتقال (میزان شیب‌ها، زوایا و سختی نقاط دسترسی

انواع منهول پلی اتیلن

منهول پلی اتیلن از نظر کارکرد را می توان به سه دسته گذر مستقیم، جانبی و دراپ تقسیم بندی کرد.

منهول پلی اتیلن گذر مستقیم در انشعاب گیری و تجمیع اتصالات خانگی کاربرد دارد.

منهول پلی اتیلن جانبی باعث دسترسی به شبكه شفت آن بصورت مجانب و مماس با خط مركزی لوله می گردد.

منهول پلی اتیلن ریزشی یا دراپ، برای مواردی که نیاز به دراپ بیش از 60 سانتی متر تا 3 متر در خط لوله هست، کاربرد دارد.

اجزای منهول پلی اتیلنی آماده

قسمت تحتانی یا کفی منهول

کفی منهول پلی اتیلن در راستای استحکام بالا، مقاومت در برابر فشارهای وارده و جلوگیری از هرگونه نشتی، به شکل یکپارچه تولید می‌شود. طراحی و ساخت کفی منهول پلی اتیلن به دو شکل «ساده» و «ماهیچه دار» انجام می‌شود. به دلایل ساختاری و تراز شدن ورودیها و خروجیها، کفی منهولها را به شکل سکودار طراحی می‌کنند. آب بندی لوله‌های ورودی و خروجی با استفاده از چسبها و واشرهای خاص امکان پذیر است.

قسمت میانی یا رایزر منهول

رايزر سازه‌ای معمولا دايره‌ای شكل است كه فرمی شبیه به لوله دارد و امكان رسيدن به كفی را برای کاربر فراهم می‌کند. رايزر بايد در برابر فشار آب زيرزمينی، فشار شعاعی خاك و نيروهای برشی ناشی از نشست خاك اطراف مقاومت داشته باشد. رايزر دارای پله‌های یکپارچه با بدنه بوده و مطابق با استاندارد ساخت منهول طراحی شده اند. حداقل بيرون ‌زدگی پله‌ها از سطح عمودی 16 سانتی متر است و فاصله عمودی پله‌ها در محدوده 25 سانتی متر باید باشند.

قسمت فوقانی یا تیپر

تیپر یا قسمت فوقانی منهول پل اتیلن معمولا در دو اندازه 50 سانتی متر و 100 سانتی متر قابلیت تولید داشته و شکل تیپر بصورت کله قندی بوده و یک ورودی 60 سانتی متر در بخش بالایی آن طراحی می‌شود که از طریق آن می توان به داخل منهول دسترسی داشته باشید. منهول های پلی اتیلن دارای پله هایی هستند که در بدنه رایز یا قسمت میانی منهول طراحی و نصب می‌شوند. پله های منهول بصورت فابریک در بدنه قالب در زمان تولید کار گذاشته می‌شود.

درپوش یا دریچه بازدید

مهمترین بخش منهول دریچه منهول است زیرا فشار های وارده به این قطعه بسیار زیاد است، در نتیجه باید شرکت های تولید کننده آن را با دقت و کیفیت بالایی تولید کنند. دریچه منهول در سطح خیابان یا سطح محوطه سازی پروژه در دست احداث برای ورود به منهول تولید می‌شود و از جنس دریچه فولادی، دریچه چدنی، دریچه بتن پلیمری، دریچه کامپوزیتی و در بعضی پروژه‌ها ترکیب بتن با چدن و پلی اتیلنی تولید می‌شود. قطر دریچه ورودی منهول از ۶۰ سانتیمتر تا ۱ متر و بسته به قطر و ارتفاع منهول متغییر است.

دکمه بازگشت به بالا