ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا

ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا، دارایی‌های مشتق هستند که به شما امکان می‌دهند تا طلای فیزیکی را در هر زمان و مکانی خرید، فروش و نگهداری کنید. این نوع از ارزهای دیجیتال مشکل عدم وجود نقدینگی، جابجایی، انتقال و نوسانات مربوط به معامله با طلای فیزیکی را حل می‌کنند.

ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا مبتنی بر فناوری هستند و امکان دسترسی به بازارهای آتی (Futures) طلا را فراهم می‌کنند.

اکثر ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا، قابلیت تبدیل به طلای فیزیکی را دارند. آن‌ها را می‌توان در صرافی‌های ارز دیجیتال در مقابل ارزهای فیات و یا دیگر رمزارزها معامله کرد. نسبت پشتوانه طلا در هر ارز دیجیتال با توجه به نوع پروژه آن متفاوت است؛ مثلا یک گرم طلا می‌تواند پشتوانه ۱ واحد توکن از یک ارز دیجیتال باشد.

سرمایه‌گذاران از ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا برای محافظت از سرمایه خود در برابر نوسانات بازار ارزهای دیجیتال، ارزهای فیات ضعیف و های تحت نظارت استفاده می‌کنند.

در این مقاله به‌صورت شفاف توضیح می‌دهیم که ارز دیجیتال با پشتوانه طلا چیست، چگونه کار می‌کند و سپس به معرفی برخی از ارزهای دیجیتال برتر از این نوع می‌پردازیم.

تعریف ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا

  • ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا مشتقاتی هستند که ارزش آن‌ها معادل است. این عمل به منظور وصل کردن یک ارز دیجیتال به یک دارایی ملموس (یعنی طلا) انجام می‌شود که منجر به جلوگیری از نوسانات بیش از حد در قیمت رمزارز می‌شود.
  • مقدار طلایی که برای حمایت از یک ارز دیجیتال استفاده می‌شود باید نزد یک شخص ثالث (مثلا بانک‌ها یا موسسات) که به‌عنوان نهاد نگهبان شناخته می‌شوند نگهداری شوند.
  • ماهیت پشتیبانی از یک ارز دیجیتال در هر رمزارز متفاوت است. برخی از آن‌ها با نسبت ۱:۱ پشتیبانی می‌شوند که در آن هر ۱ توکن برابر با ۱ گرم طلا است.
  • قیمت طلا، بازدهی سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا را افزایش می‌دهد. چرا که سرمایه‌گذاران می‌توانند توکن‌های خود را به طلا تبدیل کنند و همچنین یکی از پر نوسان‌ترین ارزهای دیجیتال بازار نیز هستند.

مزایا و معایب ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا

اکثر ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا به‌عنوان توکن‌های استاندارد ERC-20 وجود دارند و می‌توان آن‌ها را در صرافی‌های ارز دیجیتال مانند ارزهای دیجیتال اصلی معامله کرد.

مزیت اصلی ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا این است که آن‌ها برخلاف طلا، دارایی‌های دیجیتال هستند و می‌توان آن‌ها را به واحدهای کوچک‌تری تقسیم کرد. علاوه‌براین، آن‌ها قابلیت حمل و نقل و انتقال آسان را برای سرمایه‌گذاران خود فراهم می‌کنند.

یکی از معایب این گونه ارزهای دیجیتال، نقدینگی پایین در صرافی‌های ارز دیجیتال است زیرا جامعه سرمایه‌گذاران آن محدود هستند و به همین دلیل در صرافی‌ها نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال کمتر معامله می‌شوند. مشکل دیگری که وجود دارد این است که این‌گونه ارزهای دیجیتال برای نگهداری طلا به نهادهای مرکزی وابسته هستند و به همین دلیل نمی‌توان آن‌ها را به‌عنوان ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز به رسمیت شناخت.

با وجود این‌که در بیشتر موارد، ادعا و توضیحات پروژه‌ها درمورد پشتیبان شفاف است و از طریق اشخاص ثالث و نهادهای مرکزی می‌توان از درست بودن آن‌ها اطمینان حاصل کرد، باید در خرید این نوع ارزهای دیجیتال دقت کافی به خرج داد و ادعای ارز دیجیتال مورد نظر درمورد پشتیبانی آن را مورد بررسی قرار داد زیرا ممکن است یک پروژه کلاهبرداری باشد.

در این قسمت فهرستی از برترین ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا را مشاهده می‌کنید:

  • گلد (XAUT)
  • دیجیکس گلوبال (DGX)
  • پکسوس گلد یا پکس جی (PAXG)
  • پرث مینت گلد توکن (PMGT)
  • گلد کوین (GLC)
  • ملد (Meld)

مالک یا دارنده توکن، دارای حقوق مالکیت مطلق روی طلا یا شمش‌های خود خواهد بود. طلای اختصاص‌داده‌شده با شماره سریال و وزن دقیق آن قابل شناسایی است و مالکان توکن می‌توانند با استفاده از وب‌سایتی که برای پیگیری وجود دارد، در هر زمان نسبت به دارایی‌های طلای خود اقدام کرده و آن را بررسی کنند.

همان‌طور که از نام آن پیداست، ارز دیجیتال تتر گلد تحت نظارت و برگرفته از تیم تتر است. هدف تیم تتر از ایجاد تتر گلد این است که ویژگی‌های تتر با پشتوانه فیات را در این توکن (تتر گلد) با پشتوانه طلا اعمال کند. با این وجود میان استیبل کوین‌های فیات و استیبل کوین‌های با پشتوانه طلا تفاوت‌هایی وجود دارد. ارزهای دیجیتال دارای پشتوانه طلا توسط یک نهاد جدید به نام TG Commodities Limited صادر می‌شوند.

  • کاربران برای خرید این توکن‌ها باید یک حساب کاربری در ایجاد کرده و احراز هویت کنند. همه خریدها در این وبسایت با دلار آمریکا انجام می‌شود.
  • هر توکن تتر گلد برابر با یک اونس طلا است.
  • ارز دیجیتال تتر گلد قابل انتقال بین کیف پول‌های تتر آنچین است.
  • توکن XAUt یک توکن ERC-20 است که بر روی کیف پول مبتنی بر و به‌عنوان یک توکن TRC20 در بلاکچین TRON نگهداری می‌شود.
  • توکن‌های تتر گلد برای کاربرانی که احراز هویت شده‌اند، قابل تبدیل به طلای فیزیکی هستند.

ارز دیجیتال دیجیکس گلوبال (DGX)

علاوه‌براین، دیجیکس به کاربران امکان می‌دهد تا طلا را در مقیاس‌های بسیار کوچک خریداری کنند و سرمایه‌گذاری‌های خود را به‌صورت کوتاه‌مدت (حتی تا ۲۴ ساعت) و با حداقل محدودیت مدیریت کنند.

افراد می‌توانند با داشتن توکن‌های دیجیکس در صندوق‌های قابل معامله طلا (Gold ETF) نیز شرکت کنند. همچنین این توکن‌ها در صرافی‌های ارز دیجیتال نیز قابل معامله هستند.

از آن‌جایی که فرآیند خرید این ارز دیجیتال بسیار شفاف است، کاربران کمتر در معرض کلاهبرداری قرار می‌گیرند. شرکت دیجیکیس گلوبال، طلای فیزیکی پشتوانه ارز دیجیتال را در سنگاپور و کانادار نگهداری می‌کند که خوشبختانه مسئولان آن از اعضای انجمن شمش هستند و کاملا تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

ویژگی‌های ارز دیجیتال دیجیکس گلوبال (DGX)

  • کاربران برای خرید این ارز دیجیتال ابتدا باید حساب باز کنند، سپس یک والت یا کیف انتخاب کرده و بعد خرید خود را نهایی کنند. این ارز دیجیتال قابلیت خرید با ارزهای دیجیتال دیگر را نیز برای کاربران خود فعال کرده است.
  • هر توکن دیجیکس برابر با یک گرم طلا است.
  • این ارز دیجیتال مبتنی بر بلاکچین اتریوم است و در کیف پول متامسک و دیگر کیف پول‌های اتریوم قابلیت ذخیره‌شدن و نگهداری دارد.
  • توکن‌های دیجیکس نیاز به پرداخت کارمزد برای ذخیره‌سازی ندارند. (کارمزد ذخیره‌سازی ETF در هر سال ۰.۴٪ است. همچنین کارمزد ذخیره‌سازی شمش‌های فیزیکی طلا ۰.۶٪ و هزینه انتقال توکن‌ها ۰.۱۳٪ در هر تراکنش است. هزینه تبدیل توکن به طلای فیزیکی نیز ۱٪ است.)
  • توکن دیجیکس، ETF و پشتیبانی آن توسط شمش‌های طلا تحت‌نظارت و قانونی هستند.

توکن‌های با پشتوانه طلا که روی شبکه ERC-20 هستند، کاربران را قادر می‌سازند تا به طلای باکیفیت بالاتری نسبت به بازارهای سنتی دسترسی داشته باشند. با داشتن این توکن‌ها، افراد می‌توانند به‌راحتی صاحب طلا شده و بدون محدودیت در اندازه، وزن شمش‌های بزرگ که ذخیره، انتقال مالکیت و حتی تقسیم آن‌ها آسان نیست، بتوانند به‌راحتی آن‌ها را انتقال، ذخیره و یا حتی خرید و فروش کنند.

  • پشتوانه هر یک واحد توکن پکسوس گلد، ۱ اونس طلا است.
  • برای نگهداری توکن‌ها هیچ‌گونه کارمزدی دریافت نمی‌شود.
  • امکان پرداخت فوری توسط این نوع توکن‌ها وجود دارد.
  • این ارز دیجیتال را می‌توان به‌راحتی به طلای فیزیکی تبدیل کرد.
  • این ارز دیجیتال توسط اداره خدمات مالی NYDFS رگوله (قانون‌گذاری) شده اما مبادلات فیوچرز آن توسط این اداره، تایید نشده است.
  • این ارز دیجیتال را می‌توان در صرافی‌های کراکن (Kraken)، بایننس (Binance) و دیگر صرافی‌ها معامله کرد.

ارز دیجیتال پرث مینت گلد توکن (PMGT)

این توکن‌ها مانند سایر ارزهای دیجیتال به‌راحتی قابل انتقال و بخش‌پذیری هستند که می‌توان آن‌ها را در هر زمان، به‌راحتی به طلا یا سایر معادل‌های ارز فیات تبدیل کرد. اتصال فیات به اینگونه توکن‌ها، باعث ایجاد نقدینگی بیشتر حتی برای بزرگ‌ترین معاملات می‌شود.

علاوه‌براین، ارز دیجیتال پرث مینت گلد توکن هیچ‌گونه هزینه‌ای را برای تراکنش، ذخیره‌سازی و یا مدیریت پشتوانه طلا از کاربر دریافت نمی‌کند. همین مسئله این ارز دیجیتال را به یکی از موثرترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین ارزهای دیجیتال دارای پشتوانه طلا در سراسر جهان تبدیل می‌کند.

ویژگی ارز دیجیتال پرث مینت گلد توکن (PMGT)

  • این ارز دیجیتال تمام موجودی حساب‌های خود را منتشر می‌کند؛ بنابراین هرکسی می تواند پشتوانه این توکن را با طلا به‌طور عمومی تایید کند.
  • کاربران می‌توانند این توکن‌ها را به‌صورت OTC (مبادله مستقیم بین خریدار و فروشنده) و یا در بازار طلای فرابورس (OTC) با یگدیگر معامله کنند.

ارز دیجیتال گلد کوین (GLC)

گلد کوین یک ارز دیجیتال همتا به همتا است که تمرکز آن بر تمرکززدایی و آزادی اقتصادی است.

تیم توسعه‌دهنده این ارز دیجیتال به‌گونه‌ای آن را طراحی کرده است که سرعت تایید تراکنش‌ها بیش‌تر از دو دقیقه به طول نینجامد. به همین دلیل این ارز دیجیتال، بسیاری دیگر از رمزارزهایی را که می‌شناسیم شکست می‌دهد.

گلد کوین یک کوین ERC-20 است که می‌توان آن را در هر کیف پول اتریوم ذخیره و یا ارسال کرد.

هر ۱۰۰۰ گلد کوین معادل یک اونس طلا است که باعث می‌شود این ارز دیجیتال نسبت به و سایر آلت کوین‌ها که به هیچ دارایی ثابتی گره نخورده‌اند، نوسان کمتری داشته باشد.

علاوه‌براین، گلد کوین تمام مزایای یک دارایی دیجیتال مانند طلا و ارزهای فیات فراهم می‌کند و قابلیت حمل و انتقال آن را بسیار بهبود می‌بخشد. مالک می‌تواند در هر زمانی که بخواهد، ارز دیجیتال خود را به طلای فیزیکی و یا حتی یک ارز فیات بازگرداند.

ویژگی های ارز دیجیتال گلد کوین (GLC)

  • هر ۱۰۰۰ گلد کوین برابر با ۱ اونس طلا است.
  • پلتفرم گلد کوین به گونه‌ای طراحی شده که با استفاده از روش‌های مقیاس‌گذاری درون زنجیره‌ای (on-chain) و خارج از زنجیره (off-chain) به‌طور موثر مقیاس‌بندی شود.

ارز دیجیتال ملد گلد (Meld)

ملد گولد نیز یک ارز دیجیتال است که دسترسی آسان به طلا را مانند سایر توکن‌های دارای پشتوانه طلا برای سرمایه‌گذاران خود فراهم می‌کند. با استفاده از توکن‌های ملد گولد افراد می‌توانند در لحظه طلا را معامله کند و نوسانات ناشی از خرید طلا را از بین ببرند.

این توکن از سرمایه افراد در برابر تورم شدیدی که بسیار در بازار ارزهای دیجیتال رایج است محافظت می‌کند. همچنین ریسک‌های سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران حذف می‌کند و باعث سرعت بیشتر در معاملات می‌شود.

این ارز دیجیتال همانند سایر توکن‌های دارای پشتوانه طلا، امکان ذخیره‌سازی و نگهداری غیرمتمرکز در سطح جهانی را برای کاربران و سرمایه‌گذاران خود فراهم می‌کند.

ویژگی‌های ارز دیجیتال ملدگلد (Meld)

  • این ارز دیجیتال را می‌توان در بازارهای خارج از بورس (OTC Market) و یا از شرکای ملد نیز خریداری کرد.
  • بلاکچینی که بر روی آن توکن‌های ملد گلد صادر می‌شوند (بلاکچین الگوراند Algorand) از قابلیت‌هایی مانند اتمیک سواپ (Atomic Swap) یا مبادلات اتمی و توکنیزه‌سازی (tokenization) دارایی‌های استاندارد پشتیانی می‌کند.
  • توکن‌های ملد گلد را می‌توان در صرافی‌ها به ارز فیات، ارزهای دیجیتال دیگر تبدیل کرد و یا مجددا آن را به نسخه گواهی طلای دیجیتال و طلای فیزیکی برگرداند.

خلاصه مطلب ـ معرفی برترین ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا به آن دسته از افرادی که علاقمند به سرمایه‌گذاری در طلا هستند توصیه می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا