سلامت و دانش

اضطراب اجتماعی کودکان را چطور درمان کنیم؟

بر اساس گزارش ها شفاففرحناز کیان ارثی، روانشناس در برنامه صبحگاهی پرشین جام جم می گوید: دامنه مشکلات در دوران کودکی و نوجوانی بیش از هر چیز دیگری است که والدین باید مراقب آن باشند. به عنوان مثال، والدین ممکن است به فرزندان خود برچسب بی سواد و بازیگوش بزنند، اما باید دلایل این رفتار را بدانند.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که والدین در دوران تاج گذاری باید به آن توجه داشته باشند، مسئله خلق و خوی افسرده است که به دلیل قرنطینه، شاهد کاهش علاقه و انگیزه هستیم.

این روانشناس افزود: بسیاری از کودکان و نوجوانان در این مدت برای برقراری ارتباط اجتماعی به فضای مجازی روی می آورند. یکی از مسائلی که والدین باید به آن توجه کنند؛ این امر به ویژه در صورتی که سابقه خانوادگی افسردگی داشته باشید صادق است.

یکی از مهمترین مشکلات کودکان و نوجوانان، اضطراب اجتماعی است. اکثر والدین از این مشکل آگاه نیستند و کودکان را به رفتارهای اجتماعی ترغیب می کنند، اما این امر کودکان را در بسیاری از جاها مضطرب تر می کند.» حضور نداشته باشند

وی ادامه داد: در بحث فرزند پروری ابتدا باید هوشیار باشیم. متأسفانه، این دیدگاه اغلب هنگام شروع یک پروژه ما را تحت تأثیر قرار می دهد. مردم باید بدانند که مضطرب بودن و خجالتی بودن با هم فرق دارند.

این روانشناس گفت: بچه های خجالتی فقط باید مدتی را در اتاق بگذرانند تا برای برقراری ارتباط آماده شوند، اما بچه های مبتلا به اضطراب اجتماعی در هر موقعیت اجتماعی اضطراب شدیدی را تجربه می کنند که در آینده منجر به افسردگی می شود.

کیان ارثی گفت: گروه بعدی مشکلات کودکان و نوجوانان بیش فعالی به معنای کمبود توجه است و سه نوع است. باید بدانیم برای تشخیص افراد بیش فعال باید به صورت تخصصی مورد بررسی قرار گیرند و بدون دلیل نمی توان به آنها برچسب زد. گروه اول افراد بیش فعالی هستند که بیشتر دیده می شوند. اینها افراد بسیار فعالی هستند و سر و صدای زیادی ایجاد می کنند.

وی بیان کرد: دسته دومی که کمتر می شناسیم، افرادی هستند که شیطون و فعال نیستند بلکه تمرکز ندارند، زیرا زمان زیادی را صرف تفکر و تخیل می کنند. این افراد برنامه ریزی ندارند، می توانند برنامه ریزی کنند اما قدرت اجرای آن را ندارند.

این روانشناس گفت: این کودکان و نوجوانان بسیار پریشان هستند و به محیط اطراف خود توجهی ندارند. می تواند تا بزرگسالی زنده بماند، اما خوشبختانه قابل درمان است.

کیان ارسی بیان می کند: نوع سوم مشکل بیش فعالی ترکیبی از دو نوع دیگر است که برای درمان آن باید افراد تحت نظر روانپزشک و روانشناس باشند.

دکمه بازگشت به بالا