تشخیص کووید طولانی با ابزار چشم‌پزشکی

دکترنامه / خراسان رضوی پزشکان هنوز نمی توانند حفره های طولانی را تشخیص دهند ، زیرا بیماران ماه ها پس از عفونت با علائم ناتوان کننده ای دست و پنجه نرم می کنند ، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که با بررسی دقیق چشم بیماران می توان حفره های طولانی را تشخیص داد.

دانشمندان گفتند: “از دست دادن رشته های عصبی و افزایش سلولهای اصلی ایمنی در سطح چشم ممکن است راهی برای شناسایی اثرات طولانی مدت ویروس کرونا باشد.” این تغییرات به ویژه در افرادی با علائم عصبی مانند از دست دادن چشایی و بویایی ، سردرد ، سرگیجه ، بی حسی و درد نوروپاتیک دیده می شود.

پزشکان مرکز پزشکی Willill Cornell Medicine-Qatar در قطر گفتند: “Long Qovid” با یک سری علائم مشخص می شود که پس از مرحله حاد عفونت بیش از چهار هفته ادامه دارد.

از هر 10 نفر یک ویروس یک نفر به بیماری شریان بیماری کرونا طولانی مدت مبتلا می شود و گفته شده که ممکن است آسیب به رشته های عصبی جزئی باشد. برای آزمایش این فرضیه ، محققان از روش تصویربرداری لیزر در زمان واقعی با وضوح بالا و غیرتهاجمی به نام میکروسکوپ کانفوکال قرنیه (CCM) برای از بین بردن آسیب عصبی در قرنیه استفاده کردند. قرنیه قسمت شفافی از چشم است که مردمک چشم ، عنبیه را می پوشاند و پر از مایع است. عملکرد اصلی آن تمرکز نوری است که وارد چشم می شود.

جالب اینجاست که از میکروسکوپ کانفوکال قرنیه برای تشخیص آسیب عصبی و تغییرات التهابی ناشی از نوروپاتی دیابتی ، مولتیپل اسکلروزیس و فیبرومیالژیا استفاده شد.

40 بیمار که بین یک تا شش ماه قبل از بیماری کووید بهبود یافته بودند ، پرسشنامه م Nationalسسات ملی بهداشت و تعالی مراقبت (NICE) را تکمیل کردند. داده ها برای تعیین اینکه آیا آنها نمره Covid طولانی با نمره کلی صفر تا 28 دارند استفاده شد. علائم عصبی در هفته 4 و 12 در 22 از 40 بیمار (55٪) و 13 از 29 بیمار (45٪) ظاهر شد.

سپس قرنیه شرکت کنندگان با استفاده از CCM اسکن شد تا به دنبال آسیب کوچک فیبر عصبی و تراکم سلول دندریتیک باشد که با گرفتن و تحویل آنتی ژن ها از ارگانیسم های مهاجم نقشی اساسی در پاسخ ایمنی اولیه دارد.

اسکن قرنیه با 30 بیمار سالم که به Covid آلوده نشده بودند مقایسه شد.

نتایج نشان داد که 55٪ بیماران مبتلا به Quid علائم بالینی ذات الریه ندارند. 28٪ علائم بالینی ذات الریه را بدون نیاز به اکسیژن درمانی تجربه کردند ، 10٪ به دلیل ذات الریه در بیمارستان بستری شدند و اکسیژن درمانی دریافت کردند و 8٪ نیز تحت مراقبت های ویژه با ذات الریه بستری شدند. اسکن قرنیه نشان داد که در بیماران با علائم عصبی آسیب و از دست دادن رشته های عصبی قرنیه و سلولهای دندریتیک بیشتر از کسانی است که در طی چهار هفته پس از بهبودی از بیماری حاد عروق بیماری کرونا به ویروس آلوده نشده اند. سلولهای دندریتیک بیشتری بدون علائم عصبی مشاهده شده است .

پروفسور ریاز مالک ، محقق ارشد تحقیق ، گفت: “پاسخ های پرسشنامه ، که علائم طولانی مدت کووید را نشان می دهد ، به شدت با از دست دادن رشته های عصبی قرنیه ارتباط دارد.”

وی گفت: “این مطالعه یک مطالعه مشاهده ای با تعداد محدودی شرکت کننده است و علت آن مشخص نشده است.”

وی افزود: این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد از دست دادن عصب قرنیه و بزرگ شدن سلول دندریتیک در بیمارانی که از Covid-19 بهبود یافته اند ، به ویژه در افرادی که علائم مداوم کووید دارند.

وی ادامه داد: در این مطالعه ، ما نشان دادیم که بیماران مبتلا به بیماری شریان بیماری کرونا طولانی مدت شواهدی از آسیب کوچک فیبر عصبی دارند که با شدت علائم طولانی مدت بیماری کرونا و نوروپاتیک و اختلالات اسکلتی عضلانی همراه است.

وی گفت: میکروسکوپ قرنیه کانفوکوسال می تواند به عنوان یک آزمایش سریع چشم پزشکی برای ارزیابی بیماران با حفره های طولانی از نظر بالینی استفاده شود.

یافته ها در مجله چشم پزشکی انگلیس منتشر شد.