سلامت و دانش

لباس جدید نایکی تهویه مطبوع دارد/ عکس

کاپشن ورزشی زیادی با دریچه‌های قابل تنظیم کردن وجود دارند اما تقریبا دریچه‌های همه آنها را باید هنگام دویدن، به ‌صورت دستی باز کرد. این کار به ویژه وقتی مشغول دویدن هستید، راحت نیست. «نایکی»(Nike) با لباس جدید مخصوص دویدن «آئروگامی»(Aerogami) خود، یک نسخه بدون درز هواگیری را آزمایش می‌کند. دریچه‌های این لباس بدون نیاز به باتری یا هر وسیله الکترونیکی دیگری، به صورت خودکار هنگام تعریق دونده باز می‌شوند و ویژگی خنک‌کننده‌ را ارائه می‌کنند که به کاهش دادن سرعت یا باز کردن زیپ‌ها نیازی ندارد.

بیشتر بخوانید:

سال‌ها پیش، از یک لباس رباتیک رونمایی شد که حاصل طوفان مغزی سیلیکون ولی بود و تهویه مبتنی بر باتری را در بر داشت. اگرچه ایده جالبی بود اما هرگز نمی‌توانستیم تصور کنیم که باید بدن خود را با آن بپوشانیم. استفاده از باتری‌ها و وسایل الکترونیکی در لباس‌ها معمولا برای ما محبوب نیست و ورود هوش مصنوعی نیز به حس کلی علمی-تخیلی ترسناک کل پروژه اضافه شده است.

لباس جدید نایکی تهویه مطبوع دارد/ عکس

مفهوم تهویه خودکار نایکی، بسیار ساده‌تر و پوشیدنی‌تر از یک لباس رباتیک به نظر می‌رسد و می‌تواند برای دوندگانی که بیش از اندازه گرم‌شان شده است، مناسب‌تر باشد. دریچه‌هایی که روی سینه و پشت «آئروگامی» قرار دارند، از یک لایه واکنش‌دهنده به رطوبت استفاده می‌کنند که در تماس با تعریق، منبسط یا منقبض می‌شود. هنگامی که دونده عرق می‌کند، دریچه‌ها باز می‌شوند و جریان هوای خنک‌کننده را ارائه می‌دهند. پس از خنک شدن، هنگامی که عرق خشک شد، دریچه‌ها بسته می‌شوند.

«آئروگامی» علاوه بر سیستم تهویه منحصربه‌فرد خود، دارای پارچه ضد آب «Storm-FIT ADV» نایکی است که با توجه به الگوی بدن طراحی شده تا بتواند با گرم کردن، خنک کردن و محافظت از نواحی خاص اطراف بدن، به افزایش راحتی دونده کمک کند.

نایکی، نسخه‌های این لباس را براساس جنسیت دونده و با توجه به داده‌های نقشه گرما/عرق ایجاد کرده است که الگوهای متفاوتی را بین دوندگان زن و مرد نشان می‌دهند.

۵۸۵۸

دکترنامه در این نوشته، این موارد را بررسی می کند پنهان کردن عناوین

تیم خبری مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، هدفم این است که متونی را ارائه دهم که علاقه شما را به علم پزشکی تحریک کند و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهم.
دکمه بازگشت به بالا