عمومیکسب و کار ویژه

دامن چند متر پارچه میخواد

یکی از سوالاتی که یک خیاط با آن مواجه می شود، این است که برای دوخت هر مدل از لباس، به چه مقدار پارچه نیاز است؟ تهیه پارچه به اندازه کافی یا سفارش دقیق متراژ به مشتری موجب می شود تا بتوان در هزینه دوخت لباس صرفه جویی کرد و از طرفی دیگر در هنگام دوخت لباس با مشکل کمبود پارچه مواجه نشد.

محاسبۀ مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت لباس

برای اینکه بتوان مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت انواع لباس را به دست آورد باید به عوامل متعددی توجه داشت:

1- مدل لباس

اولین نکته در خرید پارچه لباس، نوع مدلی است که قصد داریم به دوخت آن بپردازیم. برخی از مدل های خاص نیاز به میزان پارچۀ بیشتری دارند. قبل از سفارش خرید پارچه به مشتری با او درباره مدل مدنظرش به توافق برسید تا در خرید پارچه دچار مشکل نشوید.

2- سایز و اندازه مشتری

در کنار مدل لباس، سایز مشتری نیز در میزان مصرف پارچه تاثیرگذار است. مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت انواع لباس را می توان با فرمول مشخصی به دست آورد که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت.

3- تاثیر نوع و جنس پارچه

در هنگام سفارش خرید پارچه و محاسبه مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت لباس، باید به جنس و نوع پارچه نیز توجه داشت. در پارچه های گُل دار، پارچه های گیپور و دانتل یا پارچه های جهت دار و دارای حاشیه باید مقدار پارچه بیشتری را تهیه کرد. زیرا تنظیم جهت پارچه یا گل آن بر روی لباس ممکن است باعث هدر رفت بیشتری از پارچه شود.

4- محاسبه پارچه موردنیاز برای دوخت لباس و توجه به عرض آن

همیشه در خرید پارچه باید علاوه بر متراژ مورد نیاز برای دوخت لباس به عرض پارچه نیز توجه داشت. پارچه ها برحسب جنس دارای عرض های مختلفی هستند. بیشتر پارچه ها دارای عرض 90 سانت، 1.20 یا 1.5 متر هستند. البتّه ممکن است برحسب نوع پارچه شاهد عرض های دیگری هم باشیم. یک خیاط حرفه ای، برای محاسبه مقدار پارچه مورد نیاز در دوخت لباس باید به عرض پارچه توجه داشته باشد.

5- تجربه خیاط

یک خیاط حرفه ای در هنگام الگوسازی و برش پارچه سعی می کند تا طوری الگوها را بر روی پارچه قرار دهد تا پارچه کمتری هدر برود. بنابراین می توان گفت مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت لباس به تجربه خیاط نیز بستگی دارد.

آشنایی با مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت انواع لباس زنانه

یک خیاط با تجربه به مرور زمان، مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت انواع لباس را به دست خواهد آورد. اما با استفاده از اطلاعاتی که در ادامه این مقاله در اختیار شما قرار می گیرد، می توانید با متراژ پارچه برای انواع لباس آشنا شوید:

دوخت دامن ازجملۀ لباس های زنانه ای است که اهمیت زیادی دارد. زیرا دامن را می توان با انواع کت زنانه، بلوز یا شومیز،تاپ، جلیقه و… ست کرد.

پارچه مورد نیاز برای دوخت دامن راسته

برای خانم های لاغر اندام، دامن راسته می تواند مناسب باشد. معمولاً این نوع دامن کاملاً تنگ و چسبان است و بلندی آن بستگی به نظر مشتری دارد. برای دوخت دامن راسته باید به اندازه قد مدنظر+10سانتی متر برای دور کمر پارچه خریداری شود.

متراژ پارچه برای دوخت دامن 6ترک

در دامن های چین دار نظیر دامن 6ترک، باید بلندی دامن را در نظر گرفت و به مقدار دو برابر قد دامن+ 10سانتی متر برای دور کمر پارچه تهیه کرد.

مقدار پارچه لازم برای آماده سازی دامن 4ترک

این نوع دامن پارچه کمتری به نسبت دامن 6ترک نیاز دارد. مقدار پارچه مورد نیاز برای دامن 4ترک به اندازه یک قد دامن+ 10 سانتی متر برای دور کمر است.

پارچۀ مورد نیاز برای دامن فون

این نوع دامن فون در قسمت کمر کاملاً باریک است و به مرور گشاد می گردد. برای دوخت دامن فون با فون زیاد باید دو برابر قد دامن+10 سانتی متر برای دور کمر پارچه تهیه کرد.

میزان پارچه لازم برای دوخت دامن پلیسه

در دامن پلیسه چین های منظمی وجود دارد. در این دامن دو برابر قد دامن+10 سانتی متر پارچه برای کمر لازم است. معمولا این نوع از دامن را با پارچه های ضخیم می دوزند.

مقدار پارچه لازم برای دوخت دامن کلوش و نیم کلوش

دامن های کلوش، دامن هایی آزاد و رها هستند که می توان از آن ها در مجالس یا دورهمی ها استفاده کرد. این نوع از دامن را به صورت بلند می دوزند و معمولاً تا پایین پا بلندی آن می رسد. در دوخت دامن کلوش و نیم کلوش تا 2.5 برابر قد دامن باید پارچه خریداری شود.

متراژ پارچه برای دوخت دامن چین سوزنی

دامن چین سوزنی برای افرادی که بالاتنه بزرگی دارند مناسب است. پارچه مورد نیاز برای دوخت دامن چین سوزنی به اندازه یک قد دامن+10سانتی متر برای دور کمر است. بهتر است پارچه این نوع از دامن سبک باشد و اگر قصد دارید دامن چین سوزنی را بدوزید حداقل 2 قد دامن، پارچه خریداری کنید.

پارچه لازم برای دوخت دامن شلواری

مقدار پارچه مورد نیاز برای دامن شلواری مشابه دامن راسته است. البته در دوخت این نوع دامن باید به گشادی آن توجه داشت. در مدل های معمولی دامن شلواری یک قد دامن+ 10سانتی متر برای دور کمر لازم است. معمولاً قد دامن شلواری تا پشت مچ پا در نظر گرفته می شود.

پارچه مورد نیاز برای دوخت شلوار زنانه

به طور کلی مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت انواع شلوار زنانه 110 تا 120 سانتی متر است. اما اگر قد مشتری بلند است، برای دوخت شلوار کمی بیشتر پارچه تهیه کنید.

متراژ پارچه برای دوخت کت و شلوار مجلسی زنانه

هنگام خرید پارچه برای کت و شلوار زنانه، باید به مدل آن توجه داشت. در کت و شلوار مجلسی، باید 120 سانتی متر پارچه برای شلوار و حدود 180 سانتی متر برای کت آن پارچه در نظر گرفته شود. برای دوخت کت های بلند یا مانتوی کتی، متراژ بیشتری پارچه تهیه شود.

مقدار پارچه مورد نیاز برای انواع بلوز زنانه و شومیز

بلوز و شومیز از جمله لباس هایی هستند که خانم ها از ترکیب آن ها با انواع شلوار و دامن استفاده می کنند. در دوخت بلوز و شومیز باید به میزان گشادی و سایز مشتری توجه داشت. برای دوخت بلوز زنانه به حدود 160 سانتی متر پارچه نیاز است.

پارچۀ لازم برای دوخت انواع تیشرت و تاپ زنانه

تیشرت های آستین کوتاه و تاپ های زنانه از جمله لباس هایی هستند که طرفداران زیادی دارند. برای دوخت اینگونه از لباس ها باید به اندازه قد بالاتنه+ 10 سانتی متر بیشتر پارچه سفارش دهیم.

مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت مانتو و پالتو

مقدار پارچه برای دوخت سارافون و جلیقه

سارافون و جلیقه از جمله لباس های زنانه ای هستند که می توان از آن ها در مهمانی های رسمی یا مجالس عصرانه استفاده کرد. برای دوخت سارافون و جلیقه به یک قد لباس+ 10 سانتی متر پارچه نیاز است.

برای دوخت سرهمی زنانه چقدر پارچه بخریم؟

سرهمی از جمله لباس هایی است که می تواند به شیک پوشی زنان کمک کند. در دوخت سرهمی باید به رنگ آن توجه داشت و همچنین با دوخت کمربند بر روی سرهمی می توان به زیبایی آن افزود. برای دوخت سرهمی زنانه به یک قد بالاتنه+ قد شلوار+ 10 سانتی متر پارچه اضافه نیاز است.

پارچه مورد نیاز برای دوخت پیراهن مجلسی زنانه

پیراهن مجلسی زنانه، یکی از پوشش های پرکاربرد برای زنان در مجالس و مهمانی ها می باشد که به خوبی حس زنانگی را نمایش می دهد. تنوع مدل پیراهن های مجلسی بسیار زیاد است. مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت پیراهن زنانه بستگی به مدل بالاتنه، نوع یقه و بلندی دامن دارد. به طورکلی برای یک پیراهن زنانه دانتل به 2.5 متر پارچه عرض 120 سانتی متر نیاز است.

مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت لباس عروس

دوخت لباس عروس نیاز به تجربه زیادی دارد. البته با استفاده از دوره های آموزش دوخت لباس عروس نظیر ، می توان خیلی ساده و سریع مراحل دوخت لباس عروس را فرا گرفت.

وجود مدل های متنوع در لباس عروس باعث می شود تا محاسبه مقدار پارچه لازم برای دوخت آن ساده نباشد. تنوع در مدل بالاتنه، ، شنل، تور سر و… موجب می شود تا میزان پارچه مورد استفاده در لباس عروس متفاوت باشد.
معمولا پارچه لباس عروس دارای عرض 3 متر است، برای دوخت یک لباس عروس ساده به حداقل 2.5 متر پارچه نیاز است. البته بهتر است برای لباس عروس بعد از تعیین دقیق مدل آن به تهیه پارچه بپردازید تا در زمان دوخت پارچه کم نیاورید. همچنین در دوخت لباس عروس و لباس های مجلسی که از پارچه های خاص و کمیاب تهیه می شوند از ابتدا کمی بیشتر پارچه تهیه کنید تا در زمان دوخت با کمبود پارچه مواجه نشوید.

در هنگام خرید پارچه سعی کنید از طاقه هایی، پارچه خود را انتخاب کنید که دارای متراژ زیادتری هستند تا اگر در هنگام دوخت با مشکل کمبود پارچه مواجه شدید، امکان خرید کسری پارچه وجود داشته باشد. در هنگام خرید پارچه به طور دقیق، تمام سطح آن و کناره های پارچه را بررسی کنید تا پارچه دچار زدگی یا دو رنگی نباشد.

یک خیاط حرفه ای با چیدن منظم الگو بر روی پارچه، دور ریز پارچه را به حداقل می رساند. این ترفند در برش و دوخت لباس های مجلسی که پارچه آن گران قیمت است، اهمیت زیادی دارد. برای با کد content از 25 درصد تخفیف ویژه برخوردار شوید. همچنین برای دریافت مشاوره و راهنمایی با همین طور که میدونید الان اکثر پارچه های بازار عرض150 سانت دارن و یا همون 1.5 متر که این به خیاطها خیلی کمک میکنه تا یک قد پارچه برای خودشون لباس مورد نظرشون رو بدوزن . الان کمتر پارچه ای پیدا میشه که عرض کمتر ار سانت 150 داشته باشه و همین طور که میدونید وقتی میخواهیم الگو را روی پارچه بذاریم و اون رو برش بزنیم باید پارچه رو حتما دولا کنیم ( تو الگو ها دولای باز و دولای بسته داریم ) و با این کار ما عرض پارچه 75 سانت میشه .

چقدر پارچه لازم داریم؟

حالا سوال برای ما پیش میاد که چطوری بفهمیم چقدر پارچه لازم داریم . برای این کار اول از همه شما باید دور با*سن ( برجسته ترین و عریض ترین قسمت بدن ) رو اندازه بزنید و طبق الگوی لباس مورد نظرتون تقسیم بندی با*سن رو انجام بدید مثلا میخواهید بلوز ساده بدوزید . این طور محاسبه میکنیم . مثلا دور با*سن 100 هستش
100/ 4 + 4+ 4 جادکمه = 33 برای جلو 100/ 4 + 2 + 2سانت زیپ= 29 برای پشت
که جمع این دوتا میشه 29 + 33 = 62 . پس نتیجه میگیریم که از اون پارچه دولای که کردیم و عرض اون 75 شد باید 62 سانت اون رو برای الگو ها کنار بذاریم و حدود 15 سانت دولا از کنار پارچه ما اضافه میاد . که این 15 سانت رو باید برای سجاف کنار بذاریم .
و باید برای استین هم پارچه در نظر بگیریم . مثلا گشادی استین ما 24 سانت شده و ما 2 تا استین 24 + 24 سانت داریم که میشه حدود 50 . وقتی ما الگوی استین رو روی اون 75 سانت بذاریم از 75 سانت ما 50 سانت برای استین مصرف میشه و کنار استینهای ما 25 سانت اضافه میاد . که این 25 سانت را برای یقه لباس کنار میذاریم
البته این برای تصور میزان پارچه مصرفی بود . شما باید الگوها رو مطابق شکل بر عکــس همدیگه روی پارچه بندازید که با این کار پارچه کمتری هم مصرف میشه و از کناره های پارچه ما بیشتر اضافه میاد .
پس ما نتیجه میگیریم که برای مقدار پارچه مورد نیاز بالاتنه ما نیاز به قد کل لباس داریم مثلا قد بلوز را ما 70 گرفتیم و قد استین را 30 سانت و طبق اون گشادی لباس رو هم روی 75 سانت دولای پارچه محاسبه کردیم و دیدیم که پارچه برای ما روی عرض 75 سانت کافی هست . پس نتیجه میگیریم که ما برای همچین بلوزی 70 +30 سانت پارچه که همون 1 متر میشه لازم داریم . پس همه چیز برای خرید پارچه ما بستگی اساسی به جمع بندی دور با*سن و نهایتا قد مورد نیاز دارد .
البته پارچه های عرض 150 برای اکثر خانمها کافی است و فقط خانمهای با سایز بالا نیاز به 2 قد پارچه دارن . مثلا دور با*سن یک خانم با سایز بالا 145 هست . داریم 145/4+4+ 4سانت جا دکمه = 45 برای جلو و 145/4+2+ سانت زیپ2= 41 پشت و45+41 = 86 و میبینیم که عدد 86 ما از 75 بزرگتر شده. پس پارچه دولای 75 سانت ما برای 86 سانت گشادی الگوها کم می اید و باید برای هردو قسمت پشت و جلو دوقد بگیریم . مثلا اگر قد بلوز را 70 گرفتیم باید 70+70 سانت پارچه بگیریم . دیگر نیازی نداریم برای استین لباس پارچه بگیریم چون پارچه مورد نیاز برای استین از کنار دو تا بالاتنه پشت و جلو در می اید .
پس منظور از یک قد پارچه ، پارچه مورد نیازی است که به صورت دولا قسمت بالاتنه پشت و جلو را کافی باشد . و برای مقدار اندازه استین باید جداگانه پارچه تهیه کنیم .این بحث در مورد شلوار زنانه و دامن ساده و فن وانواع دامن و انواع مانتو ها و لباسهای ماکــسی و شب و تاپ و … صدق میکند .
ولی برای پارچه هایی مثل ریون که خیلی کش می اورند این بحث فرق می کند و ما چون اندازه دور با*سن را کمتر گرفته ایم و جمع بندی برای دور با*سن نداریم لباس نیاز به دکمه و زیپ ندارد . پس یک قد پارچه برای هر سایزی کافی است و حتی می شود از کناره های اضافه ان نیز استین تهیه کرد . شما نهایت اگر خواسته باشید یک بلوز ساده ریون با قد 60 برای خودتون بدوزید نیاز به 60 سانت پارچه ریون دارید و از کناره های ان استین رو می توانید در بیارید ( البته استین کوتاه به بلندی حداکثر 30 سانت ) . ولی اگر خواستید بلوز استین بلند ریون بدوزید با قد 60 سانت نیاز به 60+60 سانت پارچه دارید .

برای میزان پارچه مورد نیاز دامن های از نوع کلوش هم که در خود درس دامنهای کلوش مطرح شد . که این طور محاسبه میشود :
برای دامن تمام کلوش ما نیاز به اندازه عرض پارچه داریم مثلا اگر عرض پارچه 1/5 متر بود ما باید 1/5 متر پارچه بگیریم منتها با این مقدار پارچه قد این دامن تا روی زانو بیشتر نمیشود و معمولا از دامن تمام کلوش برای دامن بلند استفاده نمی شود چون پارچه زیادی لازم دارد.. پارچه مورد نیاز برای دامن کلوش هم این طور محاسبه میشود که اگر قد دامن را 100 بگیریم : ( 100+100+1/3کمر +1/3 کمر ) یا ( 2 برابر قد دامن + 2/3 کمر ) پارچه لازم داریم . و برای دامن نیم کلوش ما نیاز به ( قد + 2/3کمر ) پارچه داریم .

برای محاسبه ی میزان پارچه مورد نیاز برای هر لباس به موارد زیرتوجه کنید

1- سایز بدن
به عنوان مثال در سایز 38 یک کت ، می توان الگوی بالاتنه پشت و جلو را کنار هم قرار داد ولی ممکن است در سایز 50 همان کت نتوان الگوها را کنار هم قرار داد و پارچه ی بیشتری لازم است.
2- عرض پارچه
عرض پارچه ها متفاوت است معمولا 140 یا 150 سانتیمتر است .
3- مهارت خیاط در چیدمان الگو روی پارچه
نحوه ی چیدمان الگو روی پارچه بسیار مهم است و خیاط باید با مهارت و دقت کامل این کار را انجام دهد تا از هدر رفتن پارچه و یا بالعکس کم آمدن آن جلو گیری نمایید. باید راستا ی الگوها و زاپاس مناسب در نظر گرفته شود .
4- پارچه های دارای خواب یا سایه روشن
در بعضی پارچه ها مانند ساتن یا مخمل ، خواب پارچه به یک سمت میباشد و در صورتی که الگوها را معکوس بچینید پس از دوخت روی بدن سایه روشن می اندازد بنابر این در این گونه پارچه ها مقدارمصرف پارچه بیشتر است.
5- آب رفت پارچه
پارچه های نخی معمولا پس از یک بار شست و شو مقداری کوتاه می شود و در بعضی موارد از عرض پارچه نیز کم می شود ، بنابر این باید پارچه ی نخی را کمی بیشتر بخرید و قبل از برش آن را خیس کنید .
6- لباس های کلوش
در دامن های کلوش چند طبقه و یا پیراهنهایی که در آن برش های متعدد کلوش وجود دارد میزان پارچه دقیق را نمی توان محاسبه کرد بلکه باید حدود پارچه را با کمی اضافه تر حدس بزنید.
7- لباس هایی که از اریب پارچه برش زده میشوند
معمولادر این لباسها 1٫5 تا 2 برابر حالت معمولی پارچه مصرف می شود
8- پس از رسم الگو تمامی پنل ها مانند یقه ،آستین، سجاف یقه ، مچ ، جیب ، کمربند و … را آماده نمایید و در کنار هم ( شبیه پارچه ) با کمی فاصله بچینید و مقدار پارچه را تخمین بزنید.

جهت تماس با دیاکو مزون با  شماره  09357045966 تماس بگیرید.

دکترنامه در این نوشته، این موارد را بررسی می کند پنهان کردن عناوین
دکمه بازگشت به بالا