نظر علمی درباره اثربخشی واکسن “سینوفارم” / وضعیت “لامبدا” در ایران

دبیر کمیته علمی دولتی Covid-19 با اشاره به برخی شایعات مبنی بر بی اثر بودن واکسن Sinofarm ، گفت: “در حال حاضر ما نمی توانیم مقایسه خوبی از اثربخشی واکسن انجام دهیم.” زیرا ما هنوز اطلاعات ناقصی در مورد واکسن ها و بسترهای مختلف واکسن داریم. با این حال ، ما می دانیم که سازمان بهداشت جهانی این واکسن را پذیرفته است و به همه جوامع توصیه می کند که در بستری تأیید شده واکسینه شوند.

در مصاحبه با دکترنامه ، دکتر عاطفه عابدینی وی در مورد وضعیت و روند بیماری کووید 19 در کشور گفت: اگر نمودار بیماری در کشور را بررسی کنیم ، چند روز است که موارد مثبت بیماری و میزان مرگ و میر کاهش می یابد و انشاءالله این وضعیت آغاز روند نزولی قله پنجم کشور خواهد بود. به عنوان مثال ، طبق نمودار بیماری ، از 30،000 مورد مثبت کرونا در روز ، به 25،000 مورد مثبت رسیده ایم و می توان گفت که کاهش پنج درصدی را تجربه کرده ایم. در زمینه مراجعه به سرپایی ، کاهش چند درصدی مشاهده شد.

روند نزولی کرونا در سیستان و بلوچستان

وی افزود: در سیستان و بلوچستان شاهد شرایط بسیار خوبی هستیم و به نظر می رسد روند فعلی بیماری ها در استان رو به کاهش است. با این حال ، در سایر نقاط کشور ، ما هنوز در اوج هستیم یا تازه قله را ترک کرده ایم. به عنوان مثال ، در استان کرمان ، وضعیت تا حدودی بهبود یافته است ، اما هنوز نمی توان آن را 100٪ ارزیابی کرد.

عابدینی درباره وضعیت بیماری در تهران نیز گفت: در تهران به نظر می رسد که ما در فلات گیر کرده ایم و انشاء الله روند رو به کاهش است.

لامبدا در ایران شناسایی نشده است

وی با اشاره به انواع لامبدا که در چندین کشور در سراسر ایران گزارش شده است ، گفت: لامبدا جهش جدیدی در ویروس کرونا است که به نظر می رسد اثر بیماری زایی دارد و ممکن است شدیدتر از دلتا باشد. البته بستگی به این دارد که لامبدا به جهش غالب در جامعه تبدیل شود یا خیر ، که به وضعیت جامعه و ویروس نیز بستگی دارد. البته با توجه به اینکه در چندین کشور همسایه ما ، احتمالاً در ایران نیز مشاهده شده است ، اما ما هنوز شواهدی از توالی و شناسایی این ویروس در آن کشور در دست نداریم.

عابدینی گفت: البته هنوز نمی توان به طور دقیق و واضح بیان کرد که این جهش خطرناکتر از نوع دلتا است. زیرا این مشکل مربوط به شرایط بیماری زا و … است که باید بررسی شود.

واکسن سینوفارم ؛ مctiveثر است یا بی اثر؟

وی در بخشی دیگر از صحبت های خود در مورد مزایا و معایب اثربخشی واکسن Sinofarm گفت: “بسیاری از این مسائل شایعه هستند.” به طور کلی ، اکنون نمی توانیم مقایسه های خوبی در مورد اثرات واکسن انجام دهیم. زیرا ما هنوز اطلاعات ناقصی در مورد واکسن ها و بسترهای مختلف واکسن داریم. با این حال ، ما می دانیم که سازمان بهداشت جهانی این واکسن را پذیرفته است و به همه جوامع توصیه می کند که سعی کنید واکسن را در هر بستری تهیه کنید. حتی اگر اثر آن اندک باشد. بنابراین ، طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی ، درصد واکسیناسیون مهمتر از نوع واکسن است.

عابدینی درباره ارسال تصاویر در شبکه های اجتماعی از آزمایش های آنتی بادی افرادی که واکسن سینوفارم دریافت کرده اند و ادعا می کند که هیچ آنتی بادی در بدن آنها ساخته نشده است ، گفت: این به هیچ وجه ربطی به آن ندارد. از آنجا که ابتدا نوع خاصی از آنتی بادی باید اندازه گیری شود ، ممکن است گاهی لازم باشد آنتی بادی خنثی کننده یا خنثی کننده اندازه گیری شود. در برخی افراد ، تولید آنتی بادی ممکن است هفته ها به تاخیر بیفتد و تحریک ایمنی سلولی آنها بیشتر باشد ، اما ما نباید از این تصاویر نتیجه بگیریم که واکسن ها ناکافی یا بی اثر هستند. در عین حال ، نمی توان گفت که همه آنتی بادی های بسیار بالایی ندارند و به هیچ وجه به این بیماری مبتلا نمی شوند. اصلاً مناسب نیست که چنین موضوعی را به این شکل مطرح کنیم.

علل قارچ سیاه و راه های درمان آن

دبیر کمیته ملی علمی مبارزه با کووید گفت: قارچ سیاه یک بیماری قارچی است که در بیمارانی که سیستم دفاعی بدنشان به هر دلیلی ضعیف شده است یا در افراد مبتلا به دیابت که کنترل ضعیفی دارند و یا از داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها استفاده کرده اند بروز می کند. 19.. بیماری کووید همچنین می تواند در صورت طولانی شدن بیماری یا ایجاد داروهایی که به شدت بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد و بی توجهی آنتی بیوتیک ها تجویز می شود ، رخ دهد. بنابراین ، هم در تجویز این داروها و هم در مصرف آنها باید مراقب باشید تا این منابع رخ ندهد.

عابدینی می گوید: این بیماری درمان ضد قارچی دارد. پروتکل درمان کووید هنوز در حال اجرا است ، اما در صورت بروز عوارض بیماری قارچی ، درمان ضد قارچی آغاز می شود. من هرگز موردی از قارچ سیاه در بیمارستان مسیح دانشوری ، جایی که بیماران زیادی دارم ، نداشته ام ، اما ممکن است در برخی موارد اتفاق بیفتد. لازم به ذکر است که دوز دارو باید به طور دقیق تجویز شود. اگر در این زمینه مراقبت شود ، می توان از این بیماری پیشگیری کرد و در عین حال ، در صورت بروز ، می توان آن را به سرعت شناسایی و درمان کرد.