سلامت و دانش

سالانه ۹۰۰۰ فوتی در کشور بر اثر مسمومیت / مواد مخدر و الکل در صدر علل مسمومیت‌ها در ایران

مدیرکل نظارت و کنترل فرآورده های سلامت محور سازمان غذا و دارو با بیان اینکه سالانه 7 تا 9 هزار نفر از همکاران ما بر اثر بروز انواع مسمومیت ها جان خود را از دست می دهند، می گوید: بیشترین مسمومیت هایی که باعث مرگ و میر در سال های اخیر می شود، بوده است. مسمومیت های ناشی از داروها، محرک ها و الکل.

دکتر نوشین محمد حسینی در گفت وگو با دکترنامه. وی در خصوص آمار مسمومیت ها در سال 1400 گفت: بر اساس گزارش سال گذشته میزان مسمومیت دارویی 47 درصد، مسمومیت شیمیایی 25 درصد، مسمومیت با مواد اعتیادآور 24 درصد، مسمومیت غذایی 1 درصد، مسمومیت ناشی از گزش حیوانات سمی 3 درصد، 1 درصد بوده است. از طریق غذا، 0.2٪ مسمومیت با قارچ های سمی، 0.1٪ مسمومیت با گیاهان سمی.

وی افزود: بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور در سال های اخیر 7 تا 9 هزار نفر از همکاران ما بر اثر انواع مسمومیت جان خود را از دست داده اند. مسمومیت هایی که در سال های اخیر بیشترین مرگ و میر را به همراه داشته است، مسمومیت های ناشی از مواد مخدر، محرک ها و الکل است. به این ترتیب سالانه بین 60 تا 70 درصد مرگ و میرها ناشی از مصرف مواد مخدر و عوارض ناشی از سوءمصرف و اعتیاد به مواد مخدر یا محرک است.

محمد حسینی ادامه می دهد: عمده مسمومیت های با داروهای مخدر و محرک که در سال 1400 و نیمه اول سال 1401 به بیمارستان های ارجاع مسمومیت های کشور مراجعه کرده اند با تفاوت زیادی در داروهای متادون 35 درصد و مرفین 20 درصد مشاهده شده است. پس از آن 19 درصد مسمومیت با شیشه، 9 درصد مسمومیت با تریاک، 7 درصد مسمومیت با ترامادول، 5 درصد مسمومیت با حشیش و 2.5 درصد مسمومیت با هروئین.

وی تاکید کرد: علاوه بر این، همزمان با شیوع بیماری کرونا و استفاده گسترده از الکل به عنوان ماده ضدعفونی کننده، مسمومیت های تصادفی ناشی از مصرف خوراکی الکل و همچنین مسمومیت های ناشی از مصرف خوراکی مشروبات الکلی خانگی بسیار شایع می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا