عمومیکسب و کار ویژه

معایب خانه های چوبی

چوب به عنوان قدیمی ترین مصالح ساختمانی شناخته می شود. البته گفته می شود که استفاده از چوب برای ساخت خانه های چوبی و دهکده ها در سراسر جهان ادامه دارد. وجود انواع چوب در دنیا هر کدام را با ویژگی های متفاوت خود برای استفاده در کارهای خاص مناسب ساخته است. برخی از چوب ها برای ساخت آلات موسیقی و برخی برای مبلمان مناسب هستند، اما برخی دیگر به دلیل مقاومت و استحکام بالا در صنعت ساخت و ساز جای گرفته اند.

یکی از چیزهایی که احتمالاً هنگام نگاه کردن به یک خانه چوبی به ذهن متبادر می شود، مزایا و معایب این متریال محبوب است. امروزه استفاده از مصالح مختلف از جمله بتن، بتن و فولاد در صنعت ساختمان سازی گسترش یافته و استحکام، مقاومت و زیبایی ساختمان ها نسبت به گذشته افزایش یافته است. اما به دلیل کمیاب بودن این مواد، دما افزایش یافته و باعث آلودگی خاک و اثرات منفی زیست محیطی شده است.

دلیل رونق چوب برای ساخت بناهای مجلل

بسیاری از افراد برای ایجاد یک خانه جدید و متفاوت و زیبا به مواد مختلفی فکر می کنند، این یکی از دلایل اصلی انفجار خانه های چوبی است. از آنجایی که چوب یک ماده تجدیدپذیر است، در صورت استفاده آسیب کمتری به زمین وارد می کند و اگر قوانین مربوط به جنگل ها به درستی تصمیم گیری شود، جنگل ها در مناطق شمالی کشور افزایش می یابد.

به عنوان مثال، کانادا یکی از کشورهای اصلی مرتبط با صنعت چوب است و با وضع قوانین صحیح، استفاده از چوب در صنعت ساختمان نه تنها جنگل ها را از بین می برد، مساحت آن کم نشد، بلکه افزایش یافت. . تعداد درختان

امروزه با استفاده از فناوری های نوین مصالح چوبی مقاومت قابل توجهی در برابر رطوبت، حشرات، قارچ ها و گرما پیدا کرده اند و این یکی از دلایل افزایش عمر ویلاهای چوبی در مازندران و سایر نقاط شمال است. کشور با اول خونا همراه باشید تا در ادامه مقاله به بررسی مزایا و معایب خانه ها و ویلاهای چوبی بپردازیم.

مزایای خانه های چوبی

استحکام و مقاومت بالا

در مقایسه مواد چوب و سیمان و فولاد باید بیان کرد که چوب سبکتر از این نوع مواد است اما استحکام آن زیاد است. در واقع وزن کم و استحکام زیاد چوب خانه های چوبی را بسیار ایمن کرده است. علاوه بر این سازه های چوبی در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله بسیار مقاوم هستند.

در سرتاسر دنیا خانه های چوبی زیادی که ساخته شده اند عمر بسیار طولانی دارند و در این میان عمر برخی از این خانه ها بیش از 300 سال است. این سازه ها از چوب خام و بدون عملیات مدرن ساخته شده اند. چوبی که برای ساخت خانه‌های جدید و مدرن استفاده می‌شود از چوب خام قوی‌تر و بادوام‌تر است، زیرا به درستی فرآوری شده است.

سازگاری بالا

یکی از ویژگی های مثبت ساخت ویلا چوبی در مقایسه با سیمان و آجر، قابلیت خمش و خم شدن آن است. به همین دلیل می توان خانه های چوبی پیش ساخته یا خانه های چوبی را به آرامی و با رعایت نکات ایمنی جابه جا کرد.

سرعت بخشیدن به ساخت و ساز

سرعت ساخت خانه های چوبی بسیار سریع است و بسیاری از شرکت های معتبر فعال در صنعت ساختمان کمتر از 100 روز برای ساخت خانه یا کلبه چوبی نیاز دارند. علاوه بر این با توجه به تکنولوژی بالای ساختمان های چوبی می توانید این خانه ها را به صورت پیش ساخته سفارش دهید، در این صورت فقط باید قطعات را جابجا کرد و به هم مونتاژ کرد و به این ترتیب سرعت ساخت خانه های روستایی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

اثرات زیست محیطی مثبت

همانطور که در بالا گفتیم، اگر قوانین درستی در مورد جنگل زدایی وضع شود، تعداد درختان افزایش می یابد و استفاده از مصالح چوبی در ساخت و ساز ساختمان تأثیر مثبتی بر محیط زیست خواهد داشت. از آنجایی که حدود 7 درصد از گازهای گلخانه ای جهان مربوط به تولید و استفاده از سیمان است، از این منظر کاهش استفاده از مواد سیمانی در صنعت ساختمان به معنای کاهش چشمگیر تولید گازهای گلخانه ای است. یکی دیگر از مزایای درختان توانایی آنها در جذب و ذخیره دی اکسید کربن است که باعث کاهش میزان دی اکسید کربن در خاک می شود.

به کاهش هزینه های انرژی در فصول سال کمک کنید.

چوب یکی از بهترین مواد عایق صدا و حرارت است. این عایق در صورت استفاده صحیح نقش مهمی در کاهش مصرف انرژی برای خنک سازی فضای داخلی خانه در تابستان و گرمایش در زمستان دارد. با کاهش مصرف انرژی، هزینه های انسانی نه تنها کاهش می یابد، بلکه نقش مهمی در کاهش گازهای گلخانه ای دارد.

محدوده وسیع

از آنجایی که بیش از 5000 گونه چوب در جهان وجود دارد، جای نگرانی برای برآورده کردن خواسته های طراحان در ساخت خانه های چوبی به سبک مدرن وجود ندارد. برخی از انواع چوب برای عایق کاری بسیار مناسب هستند. برخی دیگر برای ظاهر، صدا و رنگ ساختمان و برخی دیگر از سازه های چوبی برای تزئین کف، سقف و وسایل منزل خانه های چوبی یا کلبه ها استفاده می شود.

چوب را می توان با هر رنگی لکه دار کرد. همچنین قابلیت درخشندگی و درخشندگی دارد و زیبایی طبیعی آن را دو چندان می کند. در نهایت با توجه به ظرفیت محدود این مصالح می توان از آنها در پروژه های ساختمانی بنا به کار و آرزوی هرکس استفاده کرد.


بدون حلقه

مواد چوب زنگ نمی زند. البته می توان آن را به شکلی اکسید کرد اما این نقطه نسبت به فلز ناچیز است و این اکسیداسیون در مقایسه با فلز بسیار کم و نامرئی است. فلزات زیادی هستند که با چوب زنگ نمی زنند اما قیمت تمام شده آنها در مقایسه با هزینه چوب بسیار بیشتر است که در ساخت و ساز به صرفه نیست.

مواد تشکیل دهنده سالم و طبیعی هستند.

از آنجایی که بار استاتیکی از جهات نامناسبی برخوردار است و این نکته برای بسیاری از افراد حائز اهمیت است، از چوب برای ساخت ویلاهای جدید و مجزا در شهرهای خوش آب و هوای مازندران مانند محمود آباد، چالوس، آمل و نور به دلیل الکتریسیته ساکن استفاده می شود. صفر باشد، این باعث ایجاد آرامش بیشتر در محیط کلی خانه می شود. علاوه بر این، پوشاندن اتاق خواب با چوب بدون روکش رطوبت را کنترل کرده و به افراد مبتلا به آلرژی های تنفسی کمک می کند.

خواص استاتیک و خواص عملیاتی

می گویند چوب اگرچه سبک است، اما ظرفیت باربری آن بسیار بالاست. به عنوان مثال چوب با وزن مخصوص 0.6 دارای مقاومت کششی 100 نیوتن بر میلی متر مربع است در حالی که فولاد با وزن مخصوص 89.7 دارای مقاومت کششی 500 نیوتن بر میلی متر مربع است. اگرچه وزن مخصوص فولاد 13 برابر چوب تخمین زده می شود، اما استحکام کششی آن پنج برابر چوب است. نگهداری و نگهداری چوب در مقایسه با سایر مصالح آسان است و مصالح ساختمانی و همچنین سایر مصالح به مرور زمان به دلیل نگهداری سخت و پرهزینه دور ریخته می شوند.

علاوه بر این، چوب این پتانسیل را دارد که در روش های خلاقانه و زیبا برای برش و ایجاد طرح های زیبا استفاده شود. برای تعیین خواص مکانیکی انواع چوب باید عواملی مانند الیاف چوب، گونه های چوبی، میزان رطوبت، محل رشد، عرض چرخه، شرایط نمونه برداری، شرایط آزمایش موجود و دستورالعمل های آزمایش را در نظر گرفت.

مقاومت بالا در برابر آب.

بسیاری از افراد فکر می کنند یکی از معایب چوب در ساخت و ساز و طراحی ویلا ضد آب نبودن آن است. البته باید توجه داشت که اکثر انواع چوب در برابر رطوبت و آب بسیار مقاوم هستند. بر اساس تحقیقات روی گونه های مختلف درختی مانند شوکران غربی، صنوبر داگلاس، کاج شوکران غربی و نوئل ستکای، میزان دقیق مقاومت در برابر آب اندازه گیری شده است. به طور کلی اکثر جنگل ها جذب رطوبت بالایی دارند اما برخی از جنگل ها به دلیل سختی و مقاومت رطوبت جذب نمی کنند.

معایب خانه های چوبی

پس از بررسی مزایای خانه های چوبی، نوبت به بررسی معایب سازه های چوبی می رسد. البته باید توجه داشته باشید که مزایا و معایب سازه های چوبی بی ربط نیست. به عبارت دیگر، در صورت عدم مراقبت در برخی موارد، مزایا را می توان به معایب تبدیل کرد. مهندسان فعال و افراد شاغل در صنعت ساختمان به خوبی از این مسائل آگاه هستند و با استفاده از فناوری های نوین معایب خانه های چوبی و ویلاهای شمال را از بین می برند.

نیاز به دقت زیاد در ساخت و ساز

عدم دقت در آب بندی و نصب نامناسب قطعات چوبی یکی از مشکلات اصلی خانه های چوبی است. این امر در افزایش مصرف انرژی خانه موثر است و همچنین سرعت فرسودگی و پوسیدگی سازه چوبی را افزایش می دهد.

رطوبت در سازه های چوبی

یکی از عواملی که به طور مستقیم بر عمر سازه های چوبی تاثیر می گذارد وجود رطوبت در سازه می باشد. نفوذ رطوبت به چوب باعث پوسیدگی و تغییر در ظاهر آن می شود که از دوام و مقاومت جسم نیز می کاهد. به همین دلیل باید از فناوری هایی استفاده کرد که چوب را ضد آب کرده و مقاومت چوب را در برابر رطوبت افزایش دهد.

تخریب جنگل

درست است که در برخی کشورها مانند کانادا قوانین و شرایط مهمی وجود دارد که به ما اجازه می دهد جنگل ها را تخریب نکنیم، اما این قوانین در بسیاری از کشورها اجرا نمی شود و یا توسط دلالان نادیده گرفته می شود. در نتیجه استقبال و افزایش استفاده از چوب در ساخت و ساز، بخشی از جنگل از بین می رود و در صورت ادامه این روند، با نابودی جنگل های زمین مواجه خواهیم شد.

وجود حشرات و قارچ ها در سازه های چوبی

حشرات و قارچ ها از دیگر تهدیدات سازه های چوبی هستند. برای حل این مشکل مهندسان و معماران با کمک دانشمندان این مشکل را حل کردند. استفاده از مواد مخصوص پوشش چوب، مقاومت چوب را در برابر حشرات و قارچ ها افزایش می دهد. علاوه بر این، با استفاده از فناوری های جدید، غذای داخل درخت به مواد غیرغذایی تبدیل می شود و جایی برای لانه سازی و تغذیه حشرات باقی نمی ماند.

مقاومت کم در برابر آتش

یکی از وسایلی که مقاومت کمی در برابر آتش دارد چوب است. چوب در معرض گرما به سرعت می سوزد و خرد می شود. بنابراین باید از روش هایی که مقاومت حرارتی چوب را افزایش می دهد در صنعت ساختمان استفاده کرد. روش سنتی برای افزایش حفاظت چوب استفاده از گچ بر روی چوب است تا از سوختن آسان آن جلوگیری شود.

چوب سنگین

در مقایسه با مواد مصنوعی و سایر مواد پلیمری، چوب سنگین‌تر است که آن را برای استفاده در طراحی داخلی ویلاها نامناسب می‌کند.

مقاومت چوب ضعیف در برابر سیستم گرمایش مرکزی

اکثر چوب های ویلاهای دارای گرمایش مرکزی تا حدودی تاب می یابند یا تغییر ابعاد می دهند. البته در این میان برخی از چوب ها به دلیل اینکه با استفاده از فناوری های جدید طراحی و تولید می شوند، در برابر عملکرد سیستم گرمایش مرکزی بسیار مقاوم بوده و تغییر شکل نمی دهند.

آسیب به چوب

اگر سطح چوب دائما خشک و خیس باشد و در معرض دمای بالا و پایین و تابش مستقیم نور خورشید باشد آسیب می بیند.

تورم و انقباض چوب

مواد چوبی باید به درستی نگهداری شوند تا از متورم شدن و کوتاه شدن عمر آنها جلوگیری شود. هنگامی که آب وارد الیاف چوب می شود، ماده متورم می شود و خواص ساختاری آن ضعیف می شود. اگر با مواد نگهدارنده درمان نشود، این ماده پتانسیل ترک خوردگی، تاب برداشتن، خم شدن و پوسیدگی را دارد.

دکمه بازگشت به بالا