عمومیکسب و کار ویژه

بهترین جاهای دیدنی مشهد کدامند؟

در سفر به مشهد از کجا دیدن کنیم؟

مسجد ۷۲ تن تاریخی

درباره این مورد از جاهای گردشگری مشهد یعنی مسجد ۷۲ تن مشهد و قدمت آن نظریه‌های متفاوتی وجود دارد. برخی معتقدند مسجد ۷۲ تن را خواجه نظام‌الملک بنا کرده و با نام مسجد جامع نوغان شناخته می‌شده است. گروهی دیگر نیز بر این باورند که این مسجد، مسجد سنی های مشهد بوده و در سال ۸۵۵ هجری قمری ساخته شده است.عده‌ای نیز می‌گویند که این مسجد آرامگاه امیر غیاث‌الدین شاه ملک تیموری است که در نزدیکی  هتل آپارتمان بهبهان مشهد قرار دارد. در هر حال این مسجد یکی از دیدنی های مشهد است که سرزدن به آن خالی از لطف نیست. تماشای کاشی‌کاری‌ها، معماری و گنبد زیبای این مسجد به شما آرامش می‌دهد.

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، خیابان خسروی، ابتدای بازار بزرگ

مقبره خواجه ربیع

آرامگاه خواجه ربیع یکی از جاهای دیدنی مشهد برای علاقمندان به اماکن مذهبی و تاریخی است. این مقبره که از نظر معماری و هنری هم موردتوجه قرار گرفته، در اوایل سده یازدهم قمری به دستور شاه عباس صفوی ساخته شد.آرامگاه خواجه ربیع مشهد، یک گنبد دوپوششی به ارتفاع ۱۸ متر دارد که سراسر آن با کاشی‌کاری‌های ظریف فیروزه‌ای تزئین شده.

فضای داخلی آرامگاه با نقاشی‌های طلایی‌رنگ، کتیبه‌های عهد صفوی و کاشی‌کاری‌های ظریف، فضایی آرام، زیبا و روحانی به خود گرفته که سکوتش آرامش را به قلب‌ دعوت می‌کند. با وجود گذر این هم سال، مردم مشهد و مسافران زیادی به زیارت این آرامگاه می‌روند. جالب است بدانید که باغ‌های اطراف مقبره هم با نام باغ خواجه ربیع، از مهم‌ترین قبرستان‌های شهر و دیدنی های مشهد است.

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، انتهای خیابان خواجه ربیع

حرم امام رضا (ع)

حرم امام رضا (ع) از مهم‌ترین جاهای دیدنی مشهد است که در طول سال گردشگران زیادی را از مناطق مختلف ایران و کشورهای اطراف به سوی خود جلب می‌کند. بارگاه امام رضا (ع) در محوطه‌ای وسیع قرار دارد که اطراف آن را صحن‌ها و رواق‌های متعدد پوشانده‌اند.

از جاهای دیدنی حرم امام رضا (ع) می‌توان به موزه و کتابخانه حرم مطهر اشاره کرد. در محوطه حرم امام رضا (ع) مقبره مشاهیر دیگری مانند شیخ بهایی و شیخ طبرسی نیز دیده می‌شود. حرم امام رضا (ع) در مرکز شهر مشهد قرار دارد و دسترسی به آن از خیابان‌های شیرازی، نواب صفوی، بلوار امام رضا و بلوار طبرسی صورت می‌گیرد.

پارک کوهسنگی

پارک کوهسنگی یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی مشهد در منطقه‌ای مرتفع و واقع بر قله‌ای به همین نام است. این پارک چشم‌اندازی تماشایی از مناطق اطراف خود دارد و منظره آبنمای آن میان صخره‌های کوهستانی توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند.گنبد خشتی مشهد جزو جاذبه های گردشگری مشهد است که ساخت اولیه آن در دوران تیموی و تکمیل و تزئین بنا به دوران صفوی و قاجار می‌رسد.

این گنبد درواقع مقبره امامزاده سید محمد از نوادگان امام موسی‌ بن جعفر است که به نام گنبد خشتی معروف شده. همان‌طورکه از اسم بنا مشخص است، گنبد مقبره از خشت ساخته شده و از نظر معماری توجه خیلی‌ها را به خودش جلب می‌کند. گنبد خشتی به‌عنوان یک بنای مذهبی- تاریخی در سال ۱۳۴۵ شمسی در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده.

آرامگاه خواجه اباصلت

آرامگاه خواجه اباصلت متعلق به عبدالسلام بن صالح بن سلیمان یا اباصلت هروی، یکی از یاران نزدیک امام رضا است. این آرامگاه در جاده مشهد- فریمان ساخته شده و یکی از جاهای دیدنی مشهد است که خیلی از زائران امام رضا به زیارتش می‌‌روند.آدرس: خراسان رضوی، ۱۴ کیلومتری جاده مشهد به فریمان

آرامگاه خواجه مراد

آرامگاه خواجه مراد یکی از دیدنی های مشهد است که در دسته آثار تاریخی و زیارتی قرار می‌گیرد. این آرامگاه که در دامنه کوه جاده قریمان قرار گرفته، متعلق به هرثمه بن اعین، یکی از یاران امام هشتم است. معماری آرامگاه شامل دو گلدسته کاشی‌کاری در بالای ایوان است. یکی از نقاط قوت معماری این بنا، سقف آیینه‌کاری شده و گچ‌بری‌های زیارتگاه است .با توجه به توجه زائران به این آرامگاه، در سال‌های اخیر اقادامات مختلفی برای آبادسازی منطقه انجام شد. در حال حاضر اطراف آرامگاه برای راحتی گردشگران اقامتگاه، رستوران و بازارچه ساخته شده.

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، ۱۵ کیلومتری جنوب شرق مشهد (در مسیر مشهد فریمان وجود دارند. دسترسی به پارک کوهسنگی از بزرگراه کلانتری در غرب مشهد امکان‌پذیر است.

مدرسه میرزا جعفر

مدرسه علمیه میرزا جعفر یکی از جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم است. این مدرسه در ضلع شمالی صحن انقلاب حرم امام رضا قرار گرفته و یکی از بناهای تاریخی مربوط به دوران صفویه است که ویژگی‌های معماری دیدنی دارد. مدرسه میرزا جعفر در حال حاضر بخشی از دانشگاه علوم اسلامی رضوی است که دروس حوزوی در آن تدریس می‌شود.

مدرسه عباسقلی خان

مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو معروف به مدرسه عباسقلی خان، یک بنای چهار ایوانی دو طبقه است. این مدرسه در حال حاضر از مدارس حوزه علمیه مشهد است که در نزدیکی حرم رضوی قرار گرفته. مدرسه ۱۰۴ حجره و غرفه‌های مشرف به صحن دارد و با کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری تزئین شده است.

باغ وحش وکیل آباد مشهد

اگر بین ۸:۳۰ دقیقه صبح تا ۴ بعد از ظهر وقت خالی داشتید، پیشنهاد می‌کنم حتما سری به باغ وحش وکیل مشهد بزنید. بین جاذبه های گردشگری مشهد این باغ وحش یکی از بهترین گزینه‌هاست که دیدنش می‌تواند هیجان را در خون‌هایتان به گردش درآورد. این باغ وحش کنار باغ وکیل آباد مشهد انتهای بلوار وکیل آباد ساخته شده است.

در این باغ وحش با اینکه یکی از قدیمی‌ترین جاهای گردشگری مشهد هم محسوب می‌شود ولی اماکانات خوبی در نظر گرفته شده تا گردشگران استفاده کنند. خدمات و امکاناتی مثل رستوران، کافه، بوفه، سرویس‌بهداشتی، پارکینگ، کاتالوگ‌های راهنما، استودیو عکاسی با حیوانات و… گوشه‌گوشه باغ وحش ایجاد و آماده پذیرایی از شما هستند.

چالیدره از جاهای دیدنی مشهد

یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف مشهد چالیدره است. چالیدره در غرب مشهد و در فاصله حدودا ۳۰ کیلومتری از مرکز شهر قرار گرفته است. چالیدره یکی از دیدنی های مشهد و اماکن تفریحی مشهد است که در سال‌های اخیر گردشگران زیادی جذب آن شده‌اند. این منطقه توریستی امکانات متنوع و متعددی برای تفریح و خوشگذرانی دارد. در چالیدره یک دریاچه مصنوعی زیباست که قایق‌سواری در آن بسیار لذت خاصی به شما خواهد داد. انواع قایق‌های کوچک و بزرگ در این دریاچه برای تفریح در دسترس است. اما به‌غیراز قایق‌سواری این دریاچه جاذبه‌های دیگری هم دارد.

تله سیژ یکی از این تفریحات است. شما با سوارشدن بر تله سیژ از روی دریاچه عبور می‌کنید و از زیبایی‌های آن لذت می‌برید. چالیدره را بدون شک می‌توان یکی از اماکن تفریحی مشهد دانست. زیرا امکانات تفریحی این شهر واقعا فراوان است. از دیگر امکانات چالیدره می‌توان به بانجی جامپینگ، ماهیگیری در دریاچه، برج گردان و زیپ لاین اشاره کرد. خوراکی‌ها و غذاهای لذیذ رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌هایی که در چالیدره وجود دارد، بعد از گردش و تفریح واقعا می‌چسبد. با این اوصاف چالیدره از اصلی‌ترین جاهای گردشگری مشهد است.

برای پیدا کردن جاهای دیدنی مشهد گوگل کمک بسیاری به مسافران میکند. نمایش گوگل مپ هتل ها ، برنامه گوگل ارث و سایر این قابلیت های گوگل  به همراه تمرکز زیاد گوگل بر روی صنعت گردشگری، به افزایش ترافیک و نرخ تبدیل بالای کسب و کارهای گردشگری کمک شایان توجهی خواهد کرد

 

دکمه بازگشت به بالا