سلامت و دانش

ایران جزو ۱۰ کشور قوی در مبارزه با کرونا است

وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر جزو 10 کشور قدرتمند در مبارزه با کرونا هستیم. در موج ششم کرونا، ایران از نظر مرگ و میر در رتبه 57 جهان قرار گرفت که با تلاش جمعی به دست آمد.

به گزارش دکترنامه، دکتر بهرام عین اللهی در دیدار نوروزی با کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن تبریک سال نو و تشکر از کادر بهداشتی و درمانی کشور که حتی در ایام تعطیل نیز فعال بودند، گفت: دانشگاه ایرانیان نامی زیبا و زیبا دارد. به نمایندگی از کشور عزیزمان ایران تزیین شده و باعث خوشحالی است که با این نامگذاری نام ایران در بین دانشگاه های کشور زنده شده است.


وی افزود: در زمان قبل از انقلاب با وجود اینکه به بیگانگان وابسته بودیم، هیچکس ایران را نمی شناخت و مشکلات زیادی داشتیم. اکنون برخی فکر می کنند که اگر ما به کشورهای دیگر وابسته شویم، پیشرفت خواهیم کرد. در حالی که زمان قبل از انقلاب ما معلق بود و هیچ پیشرفتی نداشتیم. گویی آمریکا سال ها بر افغانستان حکومت کرد، اما اثری جز ویرانی از خود نگذاشت.


عین اللهی ادامه داد: قبل از انقلاب در کشور ما نظم و انضباط و جنسیت چندانی وجود نداشت. اما امروز ایران را به نام امام خمینی و مقام معظم رهبری و شهید حاج قاسم سلیمانی می شناسند. امروز در ایران پیشرفت های زیادی در بسیاری از زمینه ها از جمله همین مقابله با کرونا حاصل شده است و ایران خود را به جهانیان ثابت کرده است. ما در حال حاضر در 10 کشور برتر در مبارزه با کرونا هستیم. در موج ششم کرونا، ایران از نظر مرگ و میر در رتبه 57 جهان قرار گرفت که با تلاش جمعی به دست آمد.


وی نیروی انسانی را بزرگترین عامل رشد دانشگاه عنوان و خاطرنشان کرد: تجهیزات، دانشجویان، اساتید، امکانات و مسائل مالی در رشد دانشگاه مهم است، اما مهم ترین عامل در پیشرفت دانشگاه تخصصی، متخصص و متخصص است. کادر علمی البته نباید از سیستم های جدید و به روز غافل شد.

ما 800 مرکز تحقیقاتی داریم، اما عملکردی که باید داشته باشند را ندارند

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: قدردانی و قدردانی حضرت آقا از کادر بهداشت و درمان کشور، مسئولیتی مضاعف برای ما ایجاد کرده است تا به تلاش خود ادامه دهیم و قدر این محبت را بدانیم. افتخار بزرگی است که ایشان بر موضوع دانش بنیان تاکید کرده اند و این موضوع مسئولیت ما را بیشتر می کند. ما 800 مرکز تحقیقاتی داریم، اما عملکردی که باید ندارند. باید تلاش جمعی کرد تا دانش بنیان در جای خود قرار گیرد. در 43 سال پس از انقلاب اسلامی، آشکار است که اگر روی پای خود بایستیم و مستقل نباشیم، همیشه در خطر خواهیم بود. بنابراین باید به جایی برسیم که مثلاً در کشور کمبود دارو نداشته باشیم و بتوانیم به خودکفایی برسیم. در طول کرونا، شش مرکز به تولید واکسن‌ها بر روی پلتفرم‌های متعدد ادامه دادند و قدرت ما را در پیشرفت و خودکفایی نشان دادند. دانشکده ها باید با صنعت درگیر شوند.

توسعه برنامه “برابری و تعالی سیستم مراقبت های بهداشتی”.

عین اللهی گفت: برنامه وزارت بهداشت «عدالت و تعالی نظام سلامت» است که اندیشیده شده و در این برنامه بر موضوع عدالت تاکید ویژه شده است.


وی گفت: یکی از مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم بهره وری است. در حال حاضر 1000 بیمارستان، 150 هزار تخت و 500 هزار پرسنل در کشور داریم، اما با وجود این منابع تنها یک چهارم بهره وری داریم و باید از منابع و ظرفیت موجود اهرم استفاده کنیم.


وزیر بهداشت تاکید کرد: موضوع بعدی که باعث رشد دانشگاه ها می شود این است که باید به سمت داشتن دانش پایه در بیمارستان ها، مراکز بالینی و مراکز تحقیقاتی خود حرکت کنیم. تمرکز صرف بر روی علوم بالینی در مراکز تحقیقاتی غیرقابل قبول است، در حالی که علوم بالینی با علوم پایه مرتبط است و بدون علوم پایه، رشد مراکز تحقیقاتی امکان پذیر نخواهد بود.


به گزارش وب دا، وی با بیان اینکه مدیریت صحیح و اصولی به دو اصل «تخصص و تعهد» بستگی دارد، گفت: یک مدیر خوب باید هر دو جنبه را داشته باشد که خوشبختانه در دانشگاه ایران این ویژگی ها را دارد.


ما نباید فقط مقاله چاپ کنیم، باید ریل های جدیدی ایجاد کنیم

وزیر بهداشت در دیدار با کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیوی گفت: سال 1401 را به دستور مقام معظم رهبری آغاز کردیم و رضایت ایشان از فعالیت های جامعه بهداشت و درمان کشور نقطه عطفی برای ما بود و با افزایش وظایف و سنگین شدن مسئولیت ها. مقام معظم رهبری نسبت به علم و دانش بسیار حساس هستند و همواره به جامعه علمی احترام می گذارند.

وی افزود: دانشگاه ها محل علم و دانش اند، اگر هر کدام از ما موفق به ایفای نقش در دانشگاه ها شده ایم به خاطر همین ویژگی هاست. برای رشد کشورمان به یک دانشمند نیازمندیم. کشور ما در بسیاری از زمینه ها درخشیده است. به خصوص در حوزه کرونا جزو 10 کشور برتر مبارزه با کرونا در جهان هستیم.

دکتر عین اللهی خاطرنشان می کند: در سال های قبل از انقلاب کشور ما شهرت چندانی نداشت، اما امروز ایران را به عنوان امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری می شناسند.

وی با تاکید بر لزوم توسعه رشته های دانش بنیان در کشور گفت: مقام معظم رهبری بر مسائل دانش بنیان تاکید کرده اند و باید در این راستا برای خوداتکایی گام های موثرتری برداریم. امروز دانش بنیان برای ما یک واجب شرعی است و باید دانش و پژوهش خود را به سمت دانش بنیان شدن پیش ببریم و از مراکز تحقیقاتی کاربردی تری استفاده کنیم. الان مقاله ها ابزار هستند و هدف نیستند و نباید فقط مقاله منتشر کنیم. ما باید یک ریل جدید ایجاد کنیم. در برخی از دانشگاه ها، شهر علم و صنعت فکر می کند این ایده خوبی است.

وی گفت: امسال در حوزه دارویی ارز ترجیحی حذف شده و شرکت دیگر معطلی در دریافت مواد اولیه با ارز ترجیحی ندارد. زیرا فرآیندی زمان بر است. ما در زمینه واکسن کرونا نیز پیشرفت زیادی داریم.

وزیر بهداشت در این جلسه در خصوص مسائل بین رشته ای، بهره برداری از امکانات موجود، ارتباطات بالینی و علوم پایه در مراکز تخصصی تحقیقاتی و مدیریتی صحبت کرد و درباره هوشمندسازی اورژانس ها گفت: اورژانس برای ما در اولویت است. . خوشبختانه با هوشمندسازی خدمات اورژانس، مهم نیست در هر نقطه از کشور چه اتفاقی می افتد، بلافاصله به اورژانس اطلاع داده می شود. امسال با وجود افزایش تصادفات رانندگی، تعداد فوتی ها نسبت به سال های گذشته کمتر شده است. این به این دلیل است که یک سیستم اضطراری ایجاد شده است.

وی در پایان درباره فعالیت های نوروزی در حوزه سلامت بیان کرد: در ایام نوروز بهورزان زحمت کشیدند. با حجم مسافران در این شهرهای مختلف، نظارت مکرر بهداشت محیط نادیده گرفته نمی شود و باید از این بابت تشکر کرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا