سلامت و دانش

نابودی با یک قرص کوچک کشنده!

دکترنامه / بوشهر رئیس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اداره پزشکی با اشاره به عوارض جانبی ، نسبت به خطرات و مضرات قرص برنج هشدار داد.

سهیل افرازی با اشاره به اثرات برگشت ناپذیر مسمومیت با قرص برنج گفت: گروهی از سموم دفع آفات که به دلیل اثربخشی بالا و قیمت پایین در چندین کشور از جمله ایران به عنوان جوندگان کش استفاده شده است.

وی افزود: این گروه شامل فسفیدهای فلزی مانند فسفید آلومینیوم ، فسفید روی ، فسفید كلسیم و فسفید منیزیم است كه استفاده نادرست از آنها می تواند منجر به مسمومیت حاد و مزمن در انسان یا بروز آلودگی محیط و از بین رفتن گونه ها و گونه ها شود. مفید باشد

وی گفت: “فسفید فلز معمولاً به شکل آفت کش در اشکال مختلف از جمله قرص ، پودر ، جای خالی و طعمه ساخته می شود. وقتی این ترکیبات با بخار آب موجود در هوا یا محصولات کشاورزی تماس پیدا کنند ، گاز فسفین ساطع می کنند که این یک گاز بسیار گاز است.” سمی است

افرازی افزود: این گاز حتی در غلظت های پایین کشنده است و به همین دلیل از فسفید آلومینیوم برای کنترل و از بین بردن حشرات و آفات ذخیره کننده محصول مانند برنج ، برنج و غلات موجود در انبار استفاده می شود.

وی افزود: یک نکته بسیار مهم مرگ و میرهای فراوان در اثر قرص برنج به دلیل استنشاق گاز سمی ترشح شده از کیسه حاوی غلات ، حبوبات و خرما است که به طور تصادفی یا ناخواسته برای جلوگیری از جلوگیری از آفات در کیسه قرص برنج قرار داده شد. داخل سالن

رئیس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم اداره غذا و داروی بوشهر اظهار داشت: با توجه به تمایل کشاورزان به استفاده از این سم برای ذخیره محصولات به ویژه برای مصارف خانگی یا نیمه صنعتی و به دلیل ناآگاهی مردم و تقاضای این سموم و قاچاق این محصولات از کشورهای همسایه ، بازار سیاه برای این سم در کشور

سهیل افرازی اظهار داشت: در بسیاری از موارد فروش این سم در بازار سیاه غیرقانونی گزارش شده است و همچنین تهیه قرص سموم آلومینیم فسفید یا قرص برنج در فروشگاه های عرضه سموم دفع آفات و سموم عطر زننده و مجازات محسوب می شود.

وی ادامه داد ، در استان بوشهر ، مردم گاهی اوقات از قرص برنج برای ذخیره خرما استفاده می کنند ، که بسیار خطرناک است ، وی برنج و سایر سموم دفع آفات و همچنین خرما را که برای استفاده در خانه طراحی و تولید می شود ، اضافه می کند که بیشتر حاوی عصاره سیر است. پودر و نمک معمول است و می توان از آنها به عنوان قرص سیر یا حروف دیگر نام برد ، اما از آنجا که فاقد ماده سمی آلومینیوم فسفید است ، کاملاً ایمن بوده و به طور قانونی فروخته می شود.

این متخصص گفت: این قرص ها که به آفت کش های گیاهی معروف هستند ، هیچ اثر سمی و کشنده ای بر روی انسان ندارند و استفاده از آنها برای انسان بی خطر تلقی می شود.

رئیس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم اداره غذا و داروی بوشهر اظهار داشت: بی اشتهایی ، بی قراری ، تحریک پذیری ، سرگیجه ، سرگیجه ، لرزش ، دوبینی ، عدم تعادل ، تنگی نفس ، درد معده ، حالت تهوع ، استفراغ ، در برخی موارد استفراغ یا مدفوع جوش های سرسیاه ، تعریق ، ضعف و بی حالی ، افت فشار خون شدید ، کاهش برون ده قلب از رایج ترین علائم و نشانه های مسمومیت با قرص برنج است.

افرازی افزود: اختلالات ضربان قلب ، ورم ریوی ، سیانوز ، اختلالات و آسیب های کلیوی ، زردی ، بزرگ شدن کبد و طحال ، فلج روده ، تشنج و کاهش رفلکس ها ، سندرم دیسترس تنفسی حاد ، آسیب کبدی ، اختلالات خونی نیز از علائم و نشانه های مسمومیت است. شایع ترین. ” کسانی که قرص برنج دارند.

وی گفت: اختلالات الکترولیت ها ، عدم تعادل اسید و باز و شوک شایع ترین علائم و نشانه های مسمومیت با قرص برنج است و ممکن است بوی سیر یا ماهی پوسیده از نفس بیمار استشمام شود و بیشترین مرگ ها در طی 12 تا 24 ساعت اتفاق می افتد. اولین ساعت مسمومیت اتفاق می افتد و معمولاً در اثر حمله قلبی ایجاد می شود ، در حالی که مرگ پس از 24 ساعت اغلب به دلیل نارسایی کبد و کلیه است.

این کارشناس تأکید می کند: توزیع و فروش این سم در داخل کشور ممنوع است و از سال 1390 قرص برنج از طرف ضد تجارت کالا و ارز به عنوان کالای ممنوع اعلام شده و خرید ، فروش و استفاده از آن مجازات دارد.

سهیل افرازی خاطرنشان می کند: بر اساس آمار اداره مصرف و کنترل فرآورده های بهداشتی سازمان غذا و دارو ، از 83 هزار و 553 مورد مسمومیت گزارش شده از 57 دانشگاه علوم پزشکی در نیمه اول سال 1399 ، 822 مورد مربوط به مسمومیت با قرص برنج بوده است. این یک درصد کل مسمومیت های بین 20 تا 40 سال را تشکیل می دهد.

رئیس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم اداره غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: به طور کلی این محصول باید جداگانه در خانه نگهداری شود زیرا به دلیل سمی بودن زیاد ، خرید و فروش قرص برنج در کشور غیرقانونی است.

وی خاطرنشان می کند: مهمترین اقدام برای جلوگیری از مسمومیت کشنده با این آفت کش ها افزایش آگاهی عمومی از خطرات این سم و خودداری از خرید ، نگهداری و استفاده از آن برای مصارف خانگی است. همچنین توصیه شد که در صورت مسمومیت تصادفی یا عمدی با قرص برنج ، باید قربانی را بدون اتلاف وقت به بیمارستان منتقل کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا