عمومی

ورق استیل در لوازم خانگی

به گزارش خبرگزاری آنا، اگر به ابزار و وسایل اطراف خود نگاه کنید، خواهید دید که بسیاری از آنها با استفاده از ورق های فولادی تولید می شوند و هر کدام ضخامت خاصی دارند. زیرا صنعتگران انتخاب می کنند که چه ضخامت و نوع فولادی را بخرند. در این مقاله سعی داریم کاربرد ورق استیل در تولید لوازم خانگی را نشان دهیم و نکاتی را که باید در خرید لوله استیل یا ورق استیل و ورق آلومینیوم رعایت کنید را با شما در میان بگذاریم.

ورق فولادی چیست و مراحل تولید چگونه است؟

فولاد آلیاژی است که از ترکیب چند فلز و کانی به دست می آید و در اندازه ها و ضخامت های مختلف به صورت ورق یا لوله تولید می شود. آهن جزء اصلی تولید فولاد است که البته میزان استفاده از آن می تواند از نظر دوام و استحکام، وزن و قیمت فولاد ورق یا لوله موثر باشد. قبلاً اشاره کردیم که چندین ماده معدنی در تولید ورق فولادی نقش دارند. بنابراین در هنگام خرید ورق فولادی باید به این نکته توجه داشت که هر چه در فرآیند تولید کربن بیشتری به آن اضافه شود، استحکام ورق فولادی افزایش یافته اما انعطاف پذیری آن کاهش می یابد.

حال اگر در تولید ورق های فولادی از فولاد منگنزی بیشتر استفاده شود، استحکام این نوع ورق افزایش می یابد، اما سرعت سرد شدن کاهش می یابد. بنابراین از این نوع ورق فولادی برای ساخت محصولات خاصی که نیاز به سرد شدن سریع دارند استفاده نمی شود.

هنگام خرید ورق فولادی یا خرید لوله های فولادی برای ساخت لوازم خانگی باید به یاد داشته باشید که اگر کروم بیشتری به آلیاژهای فوق اضافه شود، ورق فولادی خاصیت زنگ زدگی و فولاد ضد زنگ را به خود می گیرد و استحکام آن نیز افزایش می یابد. بنابراین با خرید این نوع ورق استیل می توان لوازمی را تولید کرد که در معرض رطوبت و آب باشند; به عنوان مثال از این نوع ورق فولادی برای ساخت انواع ظروف و وسایل پخت و پز مورد استفاده در صنایع غذایی استفاده می شود. در ادامه مراحل تولید ورق فولادی را به اختصار با شما در میان می گذاریم.

1. ذوب مواد خام:

اصولاً ذوب مواد در کوره بین 8 تا 12 ساعت طول می کشد که در این صورت تمام مواد ذوب شده و برای مرحله بعدی آماده می شوند.

2. حذف کربن اضافی:

در مرحله بعد، ماده مایع به یک سیستم اکسیژن خلاء وارد می شود تا کربن اضافی از آن خارج شود. اگر قصد خرید ورق فولادی کم کربن را دارید، باید بدانید که آلیاژهای کم کربن در این مرحله تولید می شوند.

3. هم بزنید:

در این مرحله، ماده ذوب شده تحت شرایط خاصی ساختار یکنواختی به دست می آورد. زیرا هم زدن مواد ذوب شده باعث می شود همه مواد معدنی مخلوط و ذوب شده یکنواخت شوند.

4. شکل دهی فلز:

وقتی مواد شروع به خنک شدن می کند؛ انجام عملیات شکل دهی روی آنها ضروری است. در این مرحله عملیات شکل دهی به روش نورد گرم انجام می شود و در طی این مرحله فولاد را زبر می کنند و از آن میله هایی به دست می آید اما اگر هدف تولید ورق فولادی باشد از روش نورد سرد استفاده می شود.

5. عملیات حرارتی یا آنیلینگ:

گاهی اوقات تولیدکنندگان برای تولید ورق های فولادی که تنش های داخلی ندارند و خواص مکانیکی آنها اصلاح می شود، سعی می کنند در این فرآیند رسوب را از روی ماده حذف کنند. این عملیات به گونه ای انجام می شود که ابتدا مواد گرم شده و سپس تحت شرایط خاص و کنترل شده سرد می شوند.

6. عملیات برش و شکل دهی:

در مرحله بعد، مواد برش داده شده و شکل داده می شود تا محصول مورد نظر به دست آید. به عنوان مثال، اگر قصد خرید ورق فولادی یا لوله فولادی را دارید، باید بدانید که ابعاد ورق و اندازه لوله در این مرحله مشخص می شود. در این مرحله ورق و لوله با استفاده از قیچی فلزی بزرگ یا با دستگاه پانچ و برش لیزری CNC برش داده می شود.

7. سنگسار:

این مرحله نیز یکی از مراحل مهم در فرآیند تولید ورق فولادی محسوب می شود که در آن ناخالصی ها از ورق حذف شده و سطح صاف و صیقلی می شود.

کاربرد ورق آلومینیوم در تولید لوازم خانگی

ورق آلومینیوم را می توان دومین فلز پرکاربرد در تولید لوازم خانگی پس از ورق فولادی دانست. خرید ورق آلومینیوم برای ساخت بسیاری از محصولات مقرون به صرفه است زیرا اولاً می توان گفت که منابع آلومینیوم در کشور ما به وفور یافت می شود، ثانیاً این محصول قابل بازیافت است و به راحتی می توان از آن برای ساخت محصولات مختلفی استفاده کرد که یکی از آنها لوازم خانگی مورد استفاده است.

چه نوع لوازم خانگی استفاده می شود که در آن ورق های فولادی استفاده می شود؟

همانطور که می دانید لوازم خانگی استیل در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند که بر اساس این واقعیت که برخی از آنها واقعا استیل هستند و برخی دیگر می توان از مقدار کمی استیل استفاده کرد. به عنوان مثال، لوازم برقی خانگی، تولید ظروف پخت و پز و همچنین سایر لوازم خانگی از جمله سینک و شیرآلات و غیره از انواع خاصی از ورق های فولادی ساخته می شوند.

در حال حاضر ورق های فولادی در ضخامت ها و گریدهای مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند، اما رایج ترین ورق های فولادی 304 و ورق استیل 316 هستند که اکثر تولیدکنندگان لوازم خانگی ترجیح می دهند ورق های فولادی با این گرید را خریداری کنند. با توجه به این نوع ورق استیل می توان قاشق و چنگال، قابلمه و ظروف پخت و پز، اجاق گاز، یخچال، توستر، قهوه ساز و … را ساخت. علاوه بر این، این دو نوع ورق فولادی گزینه های بسیار خوبی برای ساخت لوازم جانبی هستند که فقط تا حدی از فولاد ساخته شده اند. به عنوان مثال، همانطور که مشاهده کردید، داخل ماشین لباسشویی و ظرفشویی از ورق فولادی ساخته شده است. زیرا مربوط به آب و رطوبت هستند.

در حال حاضر از لوله های فولادی تزیینی برای ساخت قطعات مبلمان، میز و تخت ناهارخوری و سایر لوازم تزئینی استفاده می شود که می تواند فضایی مدرن را در منازل و محل کار ایجاد کند.

نتیجه

به ورق استیل بخرید یا ورق آلومینیوم بخرید، باید بدانید مصرف شما چقدر است و برای ساخت ورق یا لوله فولادی به چه نوع محصولی نیاز دارید. در این شرایط و داشتن اطلاعات کافی می توانید به راحتی این دسته از مواد اولیه را خریداری کرده و لوازم با کیفیتی را در اختیار بازار قرار دهید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا