سلامت و دانش

آمادگی برای مدیریت هوشمند پسماندهای بیمارستانی / سازمان «محیط زیست» همکاری کند

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اعلام آمادگی برای اجرای آزمایشی طرح مدیریت هوشمند پسماندهای بیمارستانی گفت: این طرح برای اجرای آزمایشی در سه استان آماده است و از سازمان محیط زیست می‌خواهیم برای اجرای آن با وزارت بهداشت همکاری کند.

دکتر جعفر جندقی در گفت‌وگو با دکترنامه، درباره آخرین وضعیت مدیریت پسماندهای بیمارستانی به صورت هوشمند گفت: مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، طرح‌های متعددی به منظور بهره‌ گرفتن از تکنولوژی‌های نوین برای بهداشت محیط در دستور کار دارد. طرح مدیریت هوشمند پسماندهای بیمارستانی، یکی از طرح‌های وزارت بهداشت به حساب می‌آید. 

وی با بیان اینکه طرح مدیریت هوشمند پسماند بیمارستانی آماده است، اظهار کرد: مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با معاونت انسانی سازمان محیط‌زیست جلساتی را به منظور اجرای طرح مدیریت هوشمند پسماندهای بیمارستانی برگزار کرده‌ است. تصمیم بر این است بررسی طرح مدیریت هوشمند پسماند بیمارستانی را در اولین جلسه «کمیته ملی پسماند» در دستور کار قرار بگیرد و مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره طرح توضیحاتی ارائه دهد. 

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه روش اجرایی و دستگاه‌های طرح مدیریت هوشمند پسماند بیمارستانی به طور کامل آماده است، خاطرنشان کرد: طرح مدیریت هوشمند پسماند بیمارستانی به صورت پایلوت در ۳ استان اصفهان، همدان و قزوین اجرا می‌شود. وزارت بهداشت می‌تواند این طرح را در استان‌های بیشتری اجرا کند اما به دلیل اینکه خواهان تسریع روند اجرا و تعمیم نتایج هستیم طرح مدیریت هوشمند پسماند بیمارستانی را در ۳ استان کشور به صورت پایلوت اجرا می‌کنیم. 

جندقی ادامه داد: وزارت بهداشت تمایل دارد طرح مدیریت هوشمند پسماندهای بیمارستانی را با متولی اصلی مدیریت پسماند یعنی سازمان محیط‌زیست برگزار کند؛ بنابراین از آنها می‌خواهیم در کنار وزارت بهداشت حضور داشته باشند که با هماهنگی تمام برای اجرای طرح مدیریت هوشمند پسماند بیمارستانی پیش‌ رویم. 

وی با بیان اینکه مدیریت کنونی پسماند بیمارستانی با مشکلاتی مواجه است، افزود: پسماندهای بیمارستانی عفونی هستند؛ به همین دلیل ضدعفونی می‌شوند. این مواد وارد محیط‌زیست می‌شوند و محیط را آلوده می‌کنند. هدف از اجرای طرح مدیریت هوشمند پسماند بیمارستانی، جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست است. 

جندقی ادامه داد: موضوع اقتصاد چرخشی در ارتباط با پسماند بیمارستانی مطرح می‌شود؛ اگرچه اغلب پسماندهای بیمارستانی عفونی هستند ولی برخی از پسماندهای بیمارستانی عفونی نیستند؛ به همین دلیل می‌توانند به ثروت و سرمایه تبدیل شوند. 

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه مدیریت پسماند بیمارستانی هزینه‌بر است، اظهار کرد: اگر روش‌های نوین جایگزین روش‌های کنونی شود به صورت هوشمند می‌توانیم هزینه مدیریت پسماند را کاهش دهیم و هزینه کاهش‌یافته را صرف احیای محیط‌زیست کنیم. 

وی گفت: بازهم تاکید می‌کنم طرح مدیریت هوشمند پسماند بیمارستانی به طور کامل آماده است. وزارت بهداشت آمادگی دارد این طرح را به صورت پایلوت در ۳ استان اجرا کند؛ اگر این طرح نیاز به مطرح شدن در کمیته ملی پسماند ندارد مجوزهای مربوط به آغاز طرح صادر شود. مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت  از سازمان محیط‌زیست می‌خواهد برای اجرای این طرح با وزارت بهداشت همکاری کند. 

انتهای پیام

تیم خبری مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، هدفم این است که متونی را ارائه دهم که علاقه شما را به علم پزشکی تحریک کند و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهم.
دکمه بازگشت به بالا