سلامت و دانش

ارتباط میزان بالای آنتی اکسیدان خون با ریسک کمتر زوال عقل

بر اساس یک مطالعه جدید، افرادی که دارای بالاترین سطح آنتی اکسیدان های لوتئین، زآگزانتین و بتا کریپتوکسانتین در خون خود هستند، نسبت به افرادی که سطوح پایین تری از این آنتی اکسیدان ها دارند، در دهه های بعد کمتر احتمال دارد به زوال عقل مبتلا شوند.

لوتئین و زآگزانتین در سبزیجات سبز برگ مانند کلم پیچ، اسفناج، کلم بروکلی و نخود فرنگی یافت می شوند. بتا کریپتوکسانتین در میوه هایی مانند پرتقال، پاپایا، نارنگی و خرمالو یافت می شود.

می بیدون، نویسنده این مطالعه از مؤسسه ملی سلامت در مریلند، گفت: «توسعه عملکرد شناختی افراد یک چالش مهم بهداشت عمومی است. آنتی اکسیدان ها می توانند به محافظت از مغز در برابر استرس اکسیداتیو کمک کنند، که می تواند باعث آسیب سلولی شود. مطالعات بیشتری برای آزمایش اینکه آیا افزودن این آنتی اکسیدان ها می تواند به محافظت از مغز در برابر زوال عقل کمک کند، نیاز است.

این مطالعه شامل ۷۲۸۳ نفر بود که در شروع مطالعه حداقل ۴۵ سال سن داشتند. آنها در ابتدا تحت معاینه فیزیکی، مصاحبه و آزمایش خون قرار گرفتند تا سطح آنتی اکسیدان آنها مشخص شود. سپس آنها به طور متوسط ​​به مدت 16 سال تحت نظر قرار گرفتند تا ببینند چه کسانی دچار زوال عقل هستند.

تحقیقات نشان داده است که افرادی که دارای بالاترین سطح لوتئین و زآگزانتین هستند نسبت به افرادی که سطوح پایین تری دارند کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند. هر افزایش استاندارد در سطوح لوتئین و زآگزانتین به میزان 15.4 مول در لیتر با کاهش 7 درصدی خطر زوال عقل همراه بود.

در مورد بتا کریپتوکسانتین، هر افزایش استاندارد حدود 8.6 مول در لیتر با کاهش 14 درصدی در خطر زوال عقل همراه بود.

توجه به این نکته ضروری است که با در نظر گرفتن عوامل دیگری مانند تحصیلات، درآمد و فعالیت بدنی، تأثیر این آنتی اکسیدان ها بر خطر زوال عقل تا حدودی کاهش یافت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا