سلامت و دانش

پساکرونا و اقتصاد نظام سلامت

یک اقتصاددان بهداشت با بیان اینکه تأثیر تاج بر اقتصاد و سیستم بهداشت ایران و ارائه سیاست ها و راه حل های رفع بحران است ، گفت: در دوره پس از تاج ، جامعه باید در مرکز معادلات و سیاست های بهداشت قرار گیرد. وی گفت: همه مسائل مربوط به مراقبت های بهداشتی در کشور تنها توسط پزشکان قابل حل نیست و درگیری همه بخش ها لازم بود.

دکتر نادر جهان آنلاین – مدیر گروه مدیریت ، سیاست و اقتصاد سلامت ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – در مصاحبه ای عمیق با دکترنامه ، وی اظهار داشت: از آنجا که سلامتی انسان موضوعی چند بعدی است ، حضور همه بخش ها نیز برای سیاست گذاری و حل مشکلات مورد نیاز است. به عبارت دیگر ، وزارت بهداشت باید از برنامه ریزی در زمینه های مختلف از جمله جامعه شناسان ، روانشناسان ، اقتصاددانان ، اپیدمیولوژیست ها و متخصصان بهداشت استفاده کند تا از طریق تشکیل اتاق فکر ، سیاست ها را تهیه کند.

عضو هیئت علمی با اشاره به تأثیر جهانی بحران تاج و تفاوت های آن از دیگر بحران ها ، می گوید: “بیشتر اپیدمی ها تاکنون کشورهای کمتر توسعه یافته را هدف قرار داده اند ، در حالی که بحران اخیر کشورهای توسعه یافته در مقیاس بزرگ را تحت تأثیر قرار داده است.” گسترش سریع بحران تاج گام بعدی است: برخلاف بحران های اقتصادی قبلی ناشی از مداخله انسان ، این بحران با یک بیماری همه گیر طبیعی آغاز شد که تلفات ، شوک های اقتصادی و پیامدهای روانی بسیاری را به همراه داشت.

بررسی اقتصادی اثرات تاج

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه شوک های اقتصادی برای کشورهایی که در همه بخش های کشور تأثیر می گذارند ، افزود: تعطیلی کارخانه ها و صنایع مختلف و منجر به کاهش تولید ، پایین آمدن قیمت انرژی و ظهور کشورهای تولیدکننده انرژی با بحران اقتصادی است. آسیب های جدی و بسته شدن خدمات ، گردشگری ، رستوران ها و غیره ، بستن مرزها و کاهش واردات و صادرات و کاهش خریدهای مصرف کننده از جمله پیامدهای آن است هرچه پیامدهای اقتصادی هر چه عمیق تر و عمده تر باشد ، دوام بیشتری خواهد داشت. این اتفاق خواهد افتاد

این اقتصاددان سلامت در ادامه با اشاره به کاهش امنیت سرمایه گذاری در بازارهای مالی جهانی پس از بحران تاج گفت: “به دلیل بحران تاج در بسیاری از کشورها ، بازارهای مالی و سهام به شدت افت کرده اند تا بتوانند با این بحران کنار بیایند.” 1930 یا حتی قابل مقایسه تر. علاوه بر این مشکلات ، کاهش سرمایه گذاری خارجی در کشورهای مختلف و ترس از بیماری در بین مردم عواقب ناگوار دیگری به همراه خواهد داشت.

تأثیر بحران تاج بر سیستم سلامت و اقتصاد

جهان مر با اشاره به تأثیر بحران تاج بر سیستم بهداشت و اقتصاد ، اظهار داشت: این بحران در واقع بزرگترین بحران برای وزارت بهداشت و درمان کشور به طور کلی است که اثرات آن را می توان به دو دسته تقسیم کرد. “

وی تأثیرات مستقیم این بیماری بر سلامتی را اولین عنوان عنوان کرد و گفت: “سیستم بهداشت و درمان کشور با منابع محدودی روبرو است همچنین در بحران اخیر به دلیل حجم زیاد و مراجعه همزمان به بیمارستان ، امکان پاسخگویی موثر به همه بیماران وجود دارد. و مشتریان ، به ویژه در طول روز. ” و هفته های اول کافی نبودند در صورت ادامه ، مشکلات بیشتری ایجاد کنند. این یک واقعیت است که امکانات بهداشتی ، تجهیزات ، نیروی کار و منابع مالی از سقف مشخصی برخوردار هستند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر به دلیل توانایی بیمارستان در رسیدگی به تاج ، بخش های دیگر از جمله بخش های اورژانس و منتخب تقریباً بسته شده بودند زیرا بیماران غیر کانونی از ترس تاج به بیمارستان ها نمی رفتند و همین امر باعث کاهش آن شد. درآمدهای اختصاصی بیمارستان و کاهش میزان اشغال تختخواب بیمارستان به حدود 20 تا 30 درصد و بستری شدن بسیار مشکل ساز شده است. تعدیل نیرو و همچنین عدم حمایت مالی کافی از سوی دولت برای بیمارستان ها ، برخی از پیامدهای بحران در سیستم سلامت کشور است.

جان مر از شدت فزاینده مرگ و میر و بیماری در کشور به عنوان بخش دیگری از این تأثیرات یاد کرد و ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی میزان و میزان مرگ و میر تاج را از دو درصد به بیش از سه درصد در ماه گذشته افزایش داد. هم اکنون تعداد موارد این ویروس در جهان از دو میلیون فراتر رفته است و در ایران از 90 هزار نفر فراتر رفته است ، این بار این بیماری و مرگ منجر به هزینه های بالایی برای کشور خواهد شد. همچنین برخی از کشته شدگان افراد نخبه و با ارزش بودند و تلفات آنها برای کشور سنگین خواهد بود.

در صورت عدم توجه به بیماران غیر کلیه ، هزینه های مراقبت های بهداشتی را افزایش می دهید

وی افزود: به دلیل عدم دسترسی به مراکز درمانی سرطان ، بار بیماری و مرگ بیشتر می شود. وی گفت: “نتیجه در آینده ملموس تر خواهد بود ، بنابراین هزینه برای بخش بهداشت افزایش قابل توجهی خواهد یافت.”

این پزشک اقتصاد بهداشت با اشاره به هزینه های غیرمستقیم به اقتصاد کشور پس از بحران تاج گفت: “هزینه های غیر مستقیم به معنای همان بهره وری از دست رفته است و به عبارتی با بیماری و مرگ جامعه ، تولید و خدمات در صنعت کاهش یافته است.” از طرف دیگر ، روند طولانی درمان و ادامه بحران در ماه های آینده به طور قابل توجهی بر بهره وری محصولات و خدمات مختلف تأثیر خواهد گذاشت.

وی گفت: “بحران تاج و به دنبال آن تعطیل شدن صنایع و کارخانه ها باعث کاهش تولید و از طرف دیگر تقاضای نیروی کار و تعدیل و بیکاری کارگران خواهد شد.” سخت تر می شود

به گفته وی ، مشکلات و پیامدهای روانی بحران که معمولاً ارزش مالی آن به طور مستقیم ارزیابی و محاسبه نشده است ، همچنین می تواند به طور غیرمستقیم اثرات منفی زیادی بر اقتصاد بگذارد. تعداد بیماران مراجعه کننده به روانپزشک ، تأثیر کار و بهره وری ، افزایش افسردگی و اضطراب در جامعه ، تأثیرگذاری در روابط خانوادگی و اجتماعی و تحت الشعاع کارکردهای اجتماعی و اقتصادی از جمله پیامدهای این امر است. شیوع بیماری ها و مشکلات اجتماعی نیز در حال افزایش است.

استراتژی های مدیریت بحران

این عضو هیئت علمی در ادامه با اشاره به راهکارهای برون رفت از بحران و کاهش خسارات و تأثیرات منفی گفت: “اگرچه این بحران در حوزه بهداشت ایجاد شده است ، اما پیامدهای آن در یک حوزه و ابعاد رخ نداده است ، چندین مورد وجود دارد.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی و سیاست گذاری دقیق و مناسب در ابعاد مختلف برای مقابله با اثرات منفی این بحران برای بازیابی و بازسازی جامعه لازم است و گفت: اگر اگر از پنجره اقتصادی بگذریم و مشکلات اقتصادی را حل کنیم می توانیم خسارت های دیگر را در موارد مختلف کاهش دهیم. سطوح ” جدی ، اجتماعی ، فرهنگی ، بهداشتی و … کسب کنید. مراحل در حقیقت ، بحران تاج به ما نشان داده است که تمام موضوعات اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی شبکه در هم تنیده شده و هر یک بر دیگری تأثیر می گذارد.

اهمیت توجه به اقتصاد بهداشت و درمان در دوران پس از کرانه

وی با تأکید بر اهمیت توجه به اقتصاد بهداشت و درمان در دوران پس از تاج ، گفت: پس از بحران تاج ، منابع مالی بیمارستان ها کاهش یافته است ، بنابراین باید بودجه ویژه ای برای تأمین تجهیزات و حقوق برای متخصصان بهداشت انجام شود.

وی حمایت ویژه از مردم بویژه آسیب پذیر را در نظر می گیرد و بسته های معیشتی را برای آنها از دیگر اولویت های کاهش خسارات اقتصادی قلمداد می کند و ادامه می دهد: تعویق کمک های بانکی و بدهی ، تخفیف و تأخیر در پرداخت قبوض آب و برق ، تخصیص بودجه های بیمه بیکاری و کاهش بروکراسی های اداری در این بخش ، تعویق مالیات ، حمایت از مشاغل کوچک و متوسط ​​، افزایش تولید داخلی و تحریک تقاضا به منظور افزایش خرید توانایی مردم ، کاهش مالیات برای مشاغل کوچک ، توزیع وام کم استفاده از صندوق توسعه ملی گامی در جهت صحیح Yrvd است.

راهکارهای کاهش کسری بودجه و کاهش خسارات

جهان آنلاین با اشاره به کسری بودجه امسال ، اظهار داشت: دولت می تواند از جهات مختلف این کسری را جبران کند. ایجاد آن از طریق بازار سرمایه و بورس کالای ایران با ارائه سهام و واگذاری مالکیت شرکتهای دولتی به افراد در آن بازار و کاهش مالکیت دولت ، افزایش مشارکت عمومی در مدیریت این شرکتها و موسسات ، اقدام مناسب جهت صدور اوراق قرضه و بدهی بین المللی یک راه حل موثر است.

“در این شرایط ، ما نباید از دریافت کمک های بین المللی امتناع ورزیم و از دیپلماسی بهداشت به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم. ما باید هم افزایی های سازنده خود را بیشتر تقویت کنیم ؛ به عنوان مثال ، می توانیم به دنبال تبلیغ برند ایرانی در این زمینه باشیم.” در سطح جهانی و با ابتکار عمل و استفاده از مداخلات و الگوی شفابخش موفق در کشور در دوران مبارزه با تاج ، تجربه ای مؤثر و بسیار موفق کشور هم در زمینه درمان و هم در جامعه و همچنین همکاری مردم برای کنترل هدفمند و مدیریت بحران. عرصه بین المللی به ما اطلاع دهید به عبارت دیگر ، ما می توانیم از دیپلماسی بهداشتی هدفمند به سمت دیپلماسی اقتصادی مؤثر و کارآمد حرکت کنیم. اینها فرصتهای خوبی است که می تواند برای غلبه بر پیامدهای اجتماعی و اقتصادی این بحران جهانی و به سود کشور استفاده شود.

رویکرد سیستم بهداشت و درمان در دوران پس از تاجگذاری چه باید باشد؟

این مدرس با اشاره به اولویت های دولت برای کاهش پیامدهای بحران ، تأکید کرد: وزارت بهداشت باید به فلسفه اصلی خود بازگردد. وی ادامه داد: دستور کار اصلی ، برنامه ریزی و سیاست گذاری وزارت بهداشت پس از بحران تاج باید روی سلامت و پیشگیری ، آموزش و توانمندسازی باشد.

وی ادامه داد: متأسفانه موضوع بهداشت و پیشگیری به عنوان یک مأموریت اصلی نظام سلامت کشور کمتر دیده می شود. بیشتر تمرکز و منابع وزارت بهداشت صرف درمان می شود که بیشتر در مراقبت های ویژه بی اثر و ناکارآمد است. شرایط مانند امروز. “

تأکید بر سیاست برای جلوگیری و تقویت مشارکتهای کنترل بحران بین بخشی

وی با تأکید بر لزوم تقویت مشارکتهای بین بخشی برای مدیریت و کنترل بحران ، اظهار داشت: از سال 1970 تاکنون شعار «سلامت برای همه» توسط سازمان بهداشت جهانی در دستور کار قرار گرفته است که هنوز هم مؤثر است. بهداشت توسط انسان کنترل و کنترل می شود. به عبارت دیگر ، تصمیم گیری در مورد سلامتی و پیشگیری ، و نه درمان ، سلامت مردم در سراسر جهان را در شرایط فعلی و در قرن بیست و یکم حفظ کرده است. به طور یکسان ، توزیع عادلانه خدمات بهداشتی ، مشارکت اجتماعی ، همکاری جامعه و دولت و تقویت و توسعه فناوری ، همگی در این زمینه بسیار مؤثر خواهند بود. اینها مؤثرترین اصول جهانی مراقبت های بهداشتی اولیه (AHP) هستند که باید دولت و وزارت بهداشت در طول و پس از بحران مورد توجه قرار دهند تا از بروز همه گیری های احتمالی آینده جلوگیری شود.

دولت باید نسبت به بخش بهداشت تعهد ویژه ای داشته باشد

جهان آنلاین در بخش دیگری از این گفتگو تعهد سیاسی دولت را در این رابطه بسیار مهم عنوان کرد و گفت: “دولت باید اکنون و در سال های آینده تعهد ویژه ای را به بخش بهداشت داشته باشد ، در غیر این صورت سلامت مردم تهدید می شود و به عبارتی.” . جهت اصلی دیگر دولت باید در این راستا باشد.

وی اضافه کرد: پس از بحران تاج در سراسر جهان ثابت شده است که سلامتی می تواند بر سایر بخش های جامعه تأثیر بگذارد ، بنابراین یکی از وظایف اصلی دولت ها به همراه دو وظیفه دیگر: امنیت و آموزش توجه بیشتر به سلامت است. “” ه

نیاز به افزایش سرمایه گذاری در مراقبت های بهداشتی و درمانی

مدیر بخش سیاست های بهداشت و اقتصاد دانشگاه گفت: سرمایه گذاری در بخش بهداشت و بودجه افزایش می یابد. بحران تاج به ما آموخته است که بسیاری از سرمایه گذاری های قبلی در بخش مراقبت های بهداشتی اشتباه بوده است زیرا این امر تأثیر بر سلامت و جامعه داشته است. “او معادلات را از بین برد و بیشتر به تجارت ، سود و درآمد و مواردی از این دست متمرکز شد.

ادامه یک برنامه مسافت اجتماعی یا صرفه جویی در اقتصاد؟

جهان آنلاین در بخش پایانی این گفتگو با بیان این سوال که آیا اجرای و ادامه برنامه فاصله اجتماعی در اولویت بحران تاج و اپیدمی یا صرفه جویی در اقتصاد است و توضیح داد: به نظر می رسد هر دو مهم هستند. و هوشمند عمل کنید و می توانید به اقتصاد توجه کنید. با این حال ، باید توجه داشت که اقتصاد ایران با مشکلات بسیاری از جمله چالش های مختلف از جمله مجازات های ناعادلانه روبرو است ، به گونه ای که قرنطینه و ایجاد شغل نمی توان بیشتر گسترش داد.

در پایان ، جهان آنلاین تأکید کرد: “در این راستا ، به جای توجه به نظارت دقیق و محدودیت ها ، می توانیم بر تقویت و توانمند سازی شهروندان و آموزش بهداشت توجه کنیم.” تأثیر توانمندسازی را می توان به وضوح در روزهای بحران تاج مشاهده کرد. در اوایل تاج و تخت ، مردم واقعاً شوک نمی کردند یا رفتار سلامتی را جدی نمی گرفتند ، در حالی که اکنون این مشکلات برای اکثر مردم یک عادت شده است ، بنابراین اگر دولت برای توانمند سازی مردم سرمایه گذاری کند ، با بحران و اقتصادی روبرو می شویم ، پیامدهای اجتماعی و بهداشتی در جامعه کاهش می یابد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا