اقتصادیکسب و کار ویژه

کاربرد های صنعتی المنت های سرامیکی

المنت های سرامیکی به دلیل جنس و نوع طراحی ای که دارند از مزایای مهمی برخوردارند از جمله؛ مقاومت حرارتی بالای آنها، طول عمر بیشتر، انتقال گرما به صورت یکنواخت و متعادل، مقاومت در برابر شوک های الکتریکی و حرارتی و استحکام مکانیکی.

مزایای المنت سرامیکی

این گونه المنت ها در مقایسه با سایر المنت ها دارای مزایایی می باشند. معمولا این المنت ها دارای طول عمر زیادی می بانشد و گرمای متعادل تری در مقایسه با المنت سیمی ایجاد می کنند. در آخر المنت های سیمی می سوزند و دیگر قادر به ایجاد گرما نمی باشند و امکان دارد در تماس با سایر مواد آتش زا موجب آتشسوزی گردند.

از دیگر مزایای  هیتر سرامیکی این است که در هنگام کار کردن ، گرما را به شکل متعادل و مساوی توزیع می نماید. این مورد سبب می گردد که حرارت ایجاد شده توسط مقاومت الکتریکی در مکان یا سطح مورد نظر به خوبی توزیع گردد و اتلاف نشود.

همچنین المنت سرامیکی توانایی تحمل تعداد بسیاری دوره گرمایشی را بدون احتمال ترک خوردگی یا شکستگی دارد. فقط هنگامی احتمال ترک خوردگی و شکستگی در این المنت وجود دارد که فشار زیاد مثل افتادن یا وارد شدن ضربه به صورت مستقیم به وسیله یک شی دیگر ایجاد شود.

 آشنایی با المنت سرامیکی و موارد استفاده آن

میتوان گفت امروزه بهره گیری از وسایل و متریال صنعتی، مورد توجه بسیاری از افراد با مشاغل خاص قرار گرفته است. که المنت ها هم به عنوان یکی از وسایل صنعتی موجود می باشند و دارای نمونه ‌های مختلف و متنوعی هستند. از جمله آنها المنت سرامیکی است که به عنوان یکی از المنت های منحصر به فرد مورد توجه بسیاری از افراد بوده و هست. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی و ویژگی‌ ها و موارد کاربردی آن بپردازیم، چنانچه به المنت سرامیکی و کارایی آن نیازمند هستید، میتوانید مطلب ما را دنبال کنید تا اطلاعات مختلف و مفید درباره ی المنت سرامیکی کسب کنید.

آشنایی با المنت سرامیکی

این نوع از المنت ها با بکارگیری و بهره مندی از یک قطعه سرامیک با مقاومت بالا ساخته و تولید میشوند، که روی آن یک پوشش فلزی بکار رفته است. تولید گرما در این نوع المنت به وسیله ی جریان الکتریکی درون سرامیک میباشد. که این امر موجب گرم شدن محیط میشود. المنت سرامیکی دارای یک هسته از جنس نیکل کروم می باشد و همانند المنت کویل هیتر و همچنین نوع ساخت آنها که بسیار شبیه به یکدیگر میباشد. از انواع المنت سرامیکی میتوان به المنت سرامیکی یک تیکه و دوتیکه، المنت سرامیکی ضد زنگ، المنت سرامیکی ترمینال دار، المنتهای تسمه ای سرامیکی، المنت سرامیکی هویه، بخاری برقی، المنت سرامیکی تابشی و … اشاره نمود.

اجزای استفاده شده در المنت سرامیکی

المنت های سرامیکی حرارتی از اجزای مختلفی تهیه میشوند. یکی از اجزای این المنت غلاف استیل برای مقاومت و حفظ آن می ‌باشد. که این غلاف در برابر زنگ زدگی و همچنین حرارت و دمای بالا می ‌تواند مقاومت بسیار بالایی را از خود نشان دهد. یکی دیگر از ویژگی ‌های آن عایق سرامیکی می باشد؛ عایق سرامیکی به جذب حرارت و جلوگیری از، دست دادن انرژی کمک میکند که همین موضوع باعث می ‌شود تا هزینه ها و انرژی کاهش یابد. از دیگر بخش‌ هایی که در ساخت المنت استفاده می ‌شود سیم نیکل به همراه کروم می باشد که در هسته آن مورد استفاده قرار میگیرد. سیم نیکل و کروم دارای درجه حرارت بسیار بالایی هستند. در ساخت این المنت ها از بسیاری دیگر از اجزا استفاده می شود که با توجه به نوع سرامیکی و کاربردی ای که دارد می‌ تواند متفاوت باشد.

انواع کاربردهای المنت سرامیکی در دستگاهها و صنایع مختلف

المنت های سرامیکی در اشکال فرو رفته و تو خالی یا مسطح و تخت و یا به صورت لامپ های مادون قرمز سرامیکی تولید میشوند. و افرادی که قصد استفاده از المنت های سرامیکی را دارند، باید با توجه به نوع المنت، آن را برای کارهای مختلفی استفاده نمایند. که کاربرد المنت های سرامیکی در دستگاه ‌ها و بخش ‌های مختلف متفاوت میباشد. لامپ ها یا دیگر عناصر مادون قرمز سرامیکی گرم کننده هایی کارآمد و بسیار قوی هستند که با تابش موج مادون قرمز که یک موج طولانی است به تولید حرارت یکنواخت و بهینه منجر می شوند. از دیگر کاربردهای المنت سرامیکی می توان به بخاری برقی اشاره نمود، بخاری های سرامیکی معمولاً قابل حمل هستند و برای گرم کردن فضاهای کوچک به کار می روند و کاربرد آنها شبیه به بخاری های الکتریکی گرمایی فلزی فن دار است. با توجه به گران شدن عامل های انرژی بخاری تابشی سرامیکی یک انتخاب به صرفه برای گرمایش محیط هستند. چرا که این نوع بخاری ها در عین سریع و کارآمد بودن، ایمن تر نیز هستند و خطر هرگونه آتش سوزی در منزل را کاهش می دهند.

همچنین باعث مصرف بهینه ی برق نیز می شوند. مواد سرامیکی از جمله مواد نیمه رسانا هستند و زمانی که جریان برق به آنها وارد می شود، از خواص سرامیک این است که تا رسیدن به دمای خاصی از انرژی برق بهره می گیرد، این امر موجب ایمنی بالای آن نسبت به انواع المنت های فلزی دیگر است. از این رو، از المنت های سرامیکی هسته ای برای استفاده در غلاف فلزی برای حرارت دادن به مایعات و گازها استفاده می شود. بعلاوه از آنها در تجهیزاتی که نیاز به تعویض مکرر قطعه دارند، بدون نیاز به زهکشی سیستم استفاده می شود. از دیگر مصارف المنتهای سرامیکی در صنعت، اعمال گرما بر روی سطوح پلاستیکی و فلزی است و نیز در مواردی همچون خشک کردن یک مایع برای به دست آوردن پودر آن یا رطوبت گیری و خشک کردن به کار می رود. متناسب با نوع کاربرد در صنعت انواع مختلفی از المنت‌ های سرامیکی، در سایز و اشکال متنوع وجود دارد، سشوارهای صنعتی از انواع وسایل صنعتی هستند که المنت سرامیکی در آن به کار رفته ولی در سشوارهای صنعتی الزام به استفاده از المنت سرامیکی وجود دارد چرا که بهترین کاربرد را در عمکرد آنها دارد.

کاربردهای دیگر المنت سرامیکی، قالب گیری تزریقی است که افراد می ‌توانند با استفاده از این المنت ها به قالب گیری تزریقی پرداخته و به کاهش مصرف انرژی در این کار بپردازند. از دیگر بخش‌ هایی که می ‌توان از المنت سرامیکی استفاده کرد، قالب گیری ضربه ای می باشد. لذا قالب‌ گیری ضربه ‌ای نیاز به حفظ حرارت دارد که این امکان را برای افراد به وجود می ‌آورد. اکستروژن پلاستیک از دیگر کاربردهای المنت های سرامیکی می باشد. ویژگی ای که در این کار وجود دارد این است که استفاده از المنت سرامیکی برای اکستروژن پلاستیک درجه انعطاف پذیری بالایی را برای افراد به همراه می‌آورد. همچنین شما می توانید از این المنت ها در ماشین آلات پردازش پلاستیک و لاستیک ها نیز استفاده نمایید

منبع : گرماتاب

دکمه بازگشت به بالا